رفتن به مطلب

بیانات و توصیه های حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای


Neutron

ارسال های توصیه شده

درود.

در این تاپیک میخواهم تا مجموعه ای از مهمترین بیانات و توصیه های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) رو گردآوری کنم. تا دوستان در مورد بیانات رهبر جامعه شان بیشتر بدانند.

 

باشد که مورد استفاده دوستان قرار گیرد.

  • Like 7
لینک به دیدگاه

[h=1]عمده‌‌ترين وظيفه جوانان حزب‌‌الّلهى و انقلابى چيست؟

[/h]به نظر من، جوانان انقلابى دانشگاه - چون بحث دانشجو را داريم - سعى كنند خوب درس بخوانند؛ خوب فكر و معرفتشان را بالا ببرند.

 

سعى كنند در محيط خودشان اثر بگذارند؛ فعال باشند، نه منفعل؛ روى محيط خودشان، اثر فكرى و روانى بگذارند. اين شدنى است. يك جوان گاهى اوقات مى‌تواند مجموعه پيرامونى خودش را - كلاس را، استاد را و حتّى دانشگاه را - زير تأثير شخصيت معنوى خودش قرار دهد. البته اين كار با سياسی‌كارى به‌‌دست نمى‌‌آيد؛ با معنويت به‌دست مى‌‌آيد، با صفا به‌دست مى‌‌آيد، با استحكام رابطه با خدا به‌دست مى‌‌آيد.

 

عزيزان من! رابطه با خدا را جدّى بگيريد. شما جوانيد؛ به آن اهميت بدهيد، با خدا حرف بزنيد، از خدا بخواهيد. مناجات، نماز، نماز با حال و با توجّه، براى شما خيلى لازم است. مبادا اينها را به حاشيه برانيد.

 

(بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران ‌ 77/2/22)

  • Like 6
لینک به دیدگاه

دانشجوى موفّق چه دانشجويى است؟

 

به نظر من دانشجوى موفّق كسى است كه خوب درس بخواند؛ خوب تهذيب اخلاق كند و خوب به ورزش بپردازد.

 

من براى دانشجوى موفّق، سه شاخص دارم. البته ممكن است يك جوان موفّق در خانه، معيارهاى ديگرى داشته باشد؛ يك كاسب موفّق، يك ادارى موفّق، معيارهاى ديگرى داشته باشد؛

 

اما دانشجوى موفّق، به حيث دانشجويى، اين است: بايد خوب درس بخواند، به اخلاق و تهذيب نفس بپردازد، ورزش هم بكند.

 

 

 

 

(بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران‌ 77/2/22)

  • Like 6
لینک به دیدگاه

علت اصلی مشكل از زبان نخبگانی كه از كشور خارج می‌شوند به طور خلاصه این‌طور بیان می‌شود كه: «نخبگان در داخل كشور احساس تأثیرگذاری نمی‌كنند و دستاورد تحقیقات و اختراعاتشان در گوشه اتاق‌هایشان بایگانی می‌شود.»

 

 

من اين حرفها را رد نمي‌كنم، ممكن است واقعاً همين اشكالات هم وارد باشد؛ اما آن نخبه‌اى كه در دوره دانشجويى و بعد از فارغ‌التحصيلى پا مي‌شود مي‌رود خارج، غالباً دلايلش اينها نيست؛ اينها بهانه است.

 

آنجا كسانى هستند كه درِ باغ سبز نشان ميدهند، زمينه‌هاى مساعد كارى را به رخ اين دانشجو مي‌كشند؛ اين دانشجو خيال مي‌كند كه حالا اگر برود آنجا، چنين و چنان خواهد شد.

 

شايد هم واقعاً دستگاه‌هاى دولتى‌اى هستند كه علاوه بر انگيزه نياز به دانش و استعداد اين جوان، يك انگيزه ديگر هم دارند و آن، مبارزه با جمهورى اسلامى است؛ لذا روى اين سرمايه‌گذارى مي‌كنند، برمي‌دارند مي‌برندش آنجا.

 

حالا آنهايى كه مي‌روند، بعضى البته موفق مي‌شوند، بعضى هم موفق نمي‌شوند، سرشان به سنگ مي‌خورد، پشيمان هم مي‌شوند؛ از اين قبيل هم داريم.

 

از آن طرف هم جوان‌هايى داريم كه بدون اينكه بحث فرار نخبگان باشد، براى درس خواندن خارج رفته‌اند، مراتب علمىِ خيلى خوبى را هم گذرانده‌اند؛ اما ايمان و انگيزه دينى و اسلامى و انگيزه‌هاى سالم آنها، آنها را به داخل كشور كشانده.

 

همه‌اش از اين طرف نيست كه دارند حركت مي‌كنند؛ از آن طرف هم جوان‌هايى كه براى تحصيل رفته‌اند، دارند مى‌آيند.

ما افرادى را مى‌شناسيم؛ بعضى‌شان نابغه‌اند، بعضى‌شان برجسته‌اند، بعضى‌شان نخبه‌اند؛ اينها مى‌آيند داخل، مشغول كار مي‌شوند؛ مشغول خدمت مي‌شوند. اينجور هم نيست كه شما فرض كنيد همه‌اش از اين طرف مي‌روند؛ نه، آنها هم مى‌آيند داخل، و امكاناتى هم وجود دارد و كارهايى هم انجام مي‌گيرد.

  • Like 6
لینک به دیدگاه

نظر شما در رابطه با مشاركت دانشجویان در روند تصمیم‌گیری‌های مدیریتی دانشگاه‌ها چیست؟

 

اينجا من اين مطلب را پرداخت كنم. توانائى تصميم‌سازى خيلى خوب است. توانائى تصميم‌گيرى يكى از مشكلاتى است كه اگر وارد محيط دانشجوئى شد، خيلى از هنجارهاى مطلوب و درست را به هم خواهد زد؛ اين تجربه‌ى ماست. بگذاريم دانشجو با فكر خود، با زبان باز خود، با تعلق كم خود، با گفتار و عمل خود، تصميم‌سازى كند.

 

تصميم‌گيرى را بگذاريم كسى بكند كه بتوان از او سؤال كرد و او مسئول و پاسخگو باشد.

 

بنابراين دنبال اين نباشيم كه محيط دانشجوئى، محيط تصميم‌گيرىِ براى اقدام باشد؛ اين نه به نفع دانشجوست، نه به نفع آن اقدام.

 

دنبال اين باشيم كه محيط دانشجوئى تصميم‌سازى كند؛ يعنى گفتمان‌سازى كنيد. ببينيد بنده وقتى مسئله‌ى نهضت نرم‌افزارى را خواستم مطرح كنم، قبل از همه تو دانشگاه با دانشجوها مطرح كردم؛ حدود ده سال قبل.

 

نه با وزارتها صحبت كرده بودم، نه با رئيس‌جمهور وقت صحبت كرده بودم، نه حتّى با اساتيد صحبت كردم؛ اول‌بار در دانشگاه اميركبير اين فكر را به ميان آوردم.

 

امروز شما ببينيد اين يك گفتمان است، يك مطالبه‌ى عمومى است، يك خواستِ همه‌ى دانشگاه‌هاى كشور است؛ كه من هرجا هم ميروم، از زبان دانشجو مطالبه‌اش را ميشنوم؛ از زبان استاد و مدير، اجرايش را در يك مرحله‌ى ديگر ميشنوم، و اجراء هم دارد ميشود.

 

همين نوآورى‌هاى علمى بسيار، بخشى از انگيزه و توان خودش را از اين شعار گرفته: «تصميم‌سازى كنيد»، «گفتمان‌سازى كنيد». اين، مجرى و مسئولين اجرائى را ميكشاند دنبال اين تصميم، و تصميم‌گيرى خواهند كرد و عمل خواهد شد.

 

 

 

(بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‌ در ديدار اساتيد و دانشجويان دانشگاههاى شيراز 87/2/14)

  • Like 7
لینک به دیدگاه

روز قدس؛ پشتوانه امنیت کشور ما

 

 

روز قدس پشتوانه امنیت کشور ما هم هست. این‏را همه آحاد مردم عزیز ما بدانند؛ هر یک نفرى که روز قدس توى خیابان مى‏آید، به سهم خود دارد به امنیت کشور و امنیت ملت و حفظ دستاوردهاى انقلابش کمک مى‏کند. روز قدس، روز بزرگى است، روز مهمى است. ان شاء اللَّه امسال، هم در کشور ما و هم در کشورهاى اسلامى دیگر، این روز، باعظمت‏تر از همیشه برگزار خواهد شد.

 

(گزیده رهنمودهای مقام معظم رهبری/روز قدس؛ لیلةالقدر تاریخ اسلام‏)

  • Like 3
لینک به دیدگاه
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...