رفتن به مطلب

پلاک خوانی


ارسال های توصیه شده

پلاک خوانی

1- MARK : در این بخش نشانه یا آرم کارخانه تولید کننده البته در بالای پلاک وبا اندازه ای بزرگتر از سایر گزینه ها درج می شود. اهمیت این گزینه زمانی مهم جلوه می کند که لازم است درباره اعتبار کارخانه تولید کننده بدانیم . برخی تولید کننده ها ی الکتروموتور از اعتبار فوق العاده ای در زمینه تولید موتور های مرغوب برخوردارند . معمولا در این بخش نام کارخانه هم درج می شود.

 

2- TYPE : در این بخش بطور معمول موتور را از جهت کارکرد در برق AC یا برق DC معرفی می کند.هر چند که در برخی موتور ها این گزینه شامل کدها و اعدادی می شود که نماینگرمشخصات فیزیکی موتورخواهد بود.

 

3- FRAM : در این قسمت اعدادی قید می شود که آنها توسط انجمهای ملی تولید کننده قابل شناسایی است که بیشتر شامل قالبهای اندازه 42 -46 و56 می باشد.

 

4- Hp : در مفابل آن عددی قید می شود که نماینگر مقدار توان خروجی موتور می باشد. این توان بر اساس اسب بخار است و هر اسب بخار هم حدود 736 وات می باشد.

 

5- Ph : چند فاز بودن موتور را عنوان می کند برای موتور های سه فاز عدد 3 و برای موتور های تک فاز عدد 1 قید می گردد. ( البته ناگفته نماند که می توان با راهکارهایی بسیار ساده از موتور سه فاز به جای موتور تک فاز هم استفاده نمود . )

 

6- RPM : مخفف ROUNT PER MINUTE ( یعنی دور در دقیقه) می باشد. این عدد مقدا رسرعت روتور را به ما می دهد. قطعا مقدار سرعت روتور از مقدار سرعت سنکرون در فضای استاتور کمتر است .البته این کاهش هم چندان زیاد نیست . من معمولا با دیدن این عدد به مقدار سرعت استاتور می رسم و براحتی تعداد قطبهای موتور را حساب می کنم .کافیست شما مقادیر سرعت سنکرون را در فرکانس برق 50 هرتز بدانید

سرعت سنکرون اگر به مقدار 3000 دور در دقیقه باشد این موتور در فضای استاتور خود ایجاد 2قطب متفاوت N و S نموده است بنابر این اگر تعداد قطبها را با P2نشان دهیم برای این سرعت در این موتور 2P=2 خواهد بود. خوب اگر موتور به شما دادند که برروی پلاکش عدد 2850 دور بوده این سرعت روتور است که به دلیل لغزش از مقدار دور سنکرون کاهش یافته است.

از مقدار لغزش صرف نظر کرده و از رابطه Ns=60 * f/pتعداد قطبهای موتور را حساب می کنیم. در این رابطه Ns همان سرعت سنکرون است که الان مقدار آنرا داریم (3000) وfمقدار فرکانس برق شهری است که در ایران 50 هرتز است.( لازم به یاد آوری است در این رابطه علامت * نشانه ضربدر و علامت / نشانه تقسیم می باشد.) با جایگزینی اعدادی که داریم مقدارP بدست خواهد آمد.P=1 و 2Pبرابر با 2 خواهد شد. پس وجود RPM بر روی پلاک خیلی از مسایل بربوط به سیم پیجی را برای ما حل خواهد کرد.

 

7- HZ یا SYCLES : در این بخش مقدار فرکانس برق شهری که موتور بر اساس آن طراحی شده است را نشان می دهد. برای موتورهای شبکه ایران این عدد 50 است.

 

8- HOUSING : در این بخش به ما گفته می شود که موتور باید در محیط بسته یا رو باز کار کند .

 

9- Volt : از جمله مهمترین بخش در امر پلاک خوانی توجه به این گزینه می باشد . در واقع اگر کسی از اعداد روی پلاک در این بخش اطلاعاتی نداشته باشد باید با اطمینان گفت که چیزی از موتور نمی داند

معمولا در موتور های سه فاز در بخش ولت دو عدد قید می شود که به وسیله خط کسری یا ممیز از هم جدا می شوند مثلV220/380 و یا V115/230 . این اعداد بیانگر این موضوع هستند که این موتور در چه شبکه با چه ولتازی کار می کند . برق شبکه معمولا در ولتاز های 115 - 230- 440 و 660 می باشد. از دو عددی که بر روی پلاک ارائه شده عدد کمتر همان ولتازی است که باید از شبکه به سر هر فاز از سیم پیچی موتور داده شود. اگر ولتاز شبکه از مقدار راهنمایی شده بیشتر بود الزاما این موتور باید بصورت اتصال ستاره کار کند . و اگر موضوع بر عکس بود یعنی ولتاز شبکه از عدد اول ارائه شده کمتر بود می توان موتور را هم مثلث و هم ستاره به شبکه وصل نمود.

در شبکه برق ایران که ولتاز400/230 داریم موتوری که بر روی پلاکش اعداد 660/380 قید شده باشد این موتور برای این که بتواند توان واقعی خود را داشته باشد باید بااتصال مثلث به شبکه وصل شود و اگر بخواهیم از 3/1 قدرت آن استفاده نماییم باید از اتصال ستاره استفاده کنیم.

 

10- Amps : مقدار جریانی که موتور زیر باردر ولتازوجریان اسمی خواهد کشید دراین بخش قید میگردد.

لینک به دیدگاه

انواع اتصال در موتورهای سه فاز

موتورهای سه فاز در شبکه سه فاز به دو روش به سه فاز شبکه وصل می شود : ستاره یا مثلث . البته تمام موتورهایی که قرار است به روش مثلث به سه فاز وصل شود از روش 2 ضربی ( ستاره - مثلث ) استفاده می کنند.

اگر بر روی تخته کلم دقیق شویم آرایش سر و ته سیم پیچی هر فاز را درست مقابل هم نمی بینیم.مثلا در فاز R سیم پیچی با ابتدای u و انتهای x مشخص شده است ولی بر روی تخته کلم درست مقابل هم قرار ندارند به آرایش تخته کلم در شکل زیر دقیق شوید:

takhte%20kaleme%203%20faz.GIF

علت جابجا قراردادن نام سر وته سیم پیچهای هر فاز در تخته برای راحتی در ایجاد نوع اتصال ستاره یا مثلث برای وصل به شبکه است.

موتوری که پیچیده شد چگونه باید به سه فاز مدار وصل شود؟؟

اگر تمام ته های هر سیم پیچی در هر فاز را به هم بسته و سر های هر یک را بطور مجزا به سه فاز RST وصل کنیم این اتصال از نوع ستاره است .در شکل زیر نمونه اتصال ستاره را برایتان رسم کرده ام.

ETTESALE%20%20SETARE.GIF
 

توصیه می کنم تمام موتورهایی که در کارگاه برای کار تمرینی انجام می دهید حتما با این اتصال به شبکه وصل کنید . علت این کاررا در ادامه توضیح خواهم داد.

ناگفته نماند نامگذاری فازها امری قراردادی است و فرقی نمی کند که شما سر هایuvw را به هر یک از فازهای RST به شکل متفاوت وصل نمایید.

اما اگر از شش سیمی که بعد از سیم پیچی از موتور بیرون می آید را به شکل زیر به هم بسته و از سه اتصال بوجود آمده هر یک را به سه فاز شبکه وصل کنیم این اتصال از نوع مثلث است. یعنی u ورودی یا سر سیم پیچی در فاز R را با z انتهای سیم پیچ در فاز T به هم وصل کرده در ادامه v به عنوان ورودی فاز S را با x انتهای سیم پیچ در فاز اول به هم اتصال داده و نهایتا w به عنوان ورودی برای فاز T را با y همان انتهای سیم پیچی در فاز S را به هم می بندیم . قطعا سه اتصال خواهیم داشت که اگر این سه بطور مجزا به سه فاز شبکه وصل شود این اتصال از نوع مثلث است.

در شکل زیر نمونه ای از اتصال مثلث را رسم کرده ام که ملاحظه می کنید:

ETTESALE%20mosallas.GIF

فرق بین اتصال ستاره و مثلث چیست ؟

ابتدا سعی می کنم آنچه که در مورد هر یک از اتصالها اتفاق می افتد را به صورت تشریحی و کالبد شکافانه برایتان نشان دهم. در اتصال ستاره آنچه که اتفاق می افتد به قرار زیر است:

shemaye%20simpich%20dar%20setare.GIF

انتهای تمام سیم پیچی که به هم وصل شده اند را در وسط قرار داده ام xyz , و آن را با علامت پیکان مشخص نموده ام.هر یک از سیم پیچ ها که با اختلاف 120 درجه نسبت به هم در استاتور قرار گرفته اند نیز به همان اختلاف بصورت شمایی رسم شده اند. آنچه ازاین شکل برداشت می شود این است که این مجموعه از روابط برداری تبعیت کرده و ما به حقایق جالبی خواهیم رسید قبل از این که محاسبات برداری را انجام دهم لازم است به آگاهی شما برسانم که در موتورهای سه فاز ما یک جریان و ولتاز خطی داریم که مربوط به شدت جریان و ولتاز ورودی(بین دو فاز) در مسیر کابل به داخل موتور است ویک ولتاز و شدت جریان فازی هم داریم که مربوط به شدت جریان داخل سیم پیچ و ولتازی است که در دوسر سیم پیچها وجود دارد.

در اتصال ستاره می توان طبق شکل vp1 و vp2 را به عنوان دو برداری در نظر گرفت که اگر برآیند آنها را حساب کنیم برابر با برداری شودکه با نام VL از فاز R در حال ورود به موتور می باشد.برای محاسبه برآیند این دو بردارکافی است به موازات هر یک از بردارهای VP1 و VP2 خطی رسم کنیم تا در نقطه ای یکدیگر را قطع کنند. برآیند این دو بردار از نقطه تقاطع اول شروع شده تا به محل تقاطع اخیر ختم می شود . و طبق قانون بردار خواهیم داشت:

VL2 = VP12 + VP22 +2 VP1VP2 . COS 120

چون مقدار VP1 و VP2 با هم برابر است می توان نوشت :

VL2 = 3VP2 . 2. COS 120

کسینوس 120 درجه 2/1 است بنابراین رابطه به شکل زیر در می اید.

VL2 = 3VP2 . 2. 1/2 VL2 = 3VP2 VL = VP

ولتاز خطی در اتصال ستاره برابر ولتاز فازی است و جریان خطی وفازی در این نوع اتصال باهم برابرند.به بیان ساده تر :

vL = vp

IL = Ip

اما در مورد اتصال مثلث شکل به صورتی در می آید که می بینید.

shemaye%20simpich%20dar%20mosallas.GIF

در اتصال مثلث ولتاز خط با ولتاز فازی با هم برابر ولی جریان خطی رادیکال سه برابر جریان فازی است.

VL = VP IL = √3 . IP

همانطور که می بینید جریان خطی یا همان جریانی که از مسیر کابلها وارد موتور می شود در اتصال مثلث رادیکال سه برابر جریان فازی ( مقدار جریانی که داخل سیم پیچ در حال عبور است) می باشد . یعنی اگر درموتوری در داخل سیم پیچ مقدار IP برابر با 3 آمپر باشد و اتصال از نوع مثلث باشد جریان خطی آن برابر با :

IL = √3 . IP IL = √3 . 3 IL = 5.19 A

خواهد داشت که این مقدار آمپر در لحظه راه اندازی برای موتور در نقاط حساس مثل اتصالها - کنتاکتها - ترمینالها خطرناک بوده باعث خرابی و سوختن قطعات می گردد بنابراین در راه اندازی موتورهایی که می توانند به شکل مثلث کار کنند راه اندازی به شکل دو ضرب انجام می شود. یعنی از کلید های ستاره مثلث استفاده شده ابتدا در لحظه راه اندازی کلید برروی اتصال ستاره است و بعد از را ه افتادن موتور کلید را به محل اتصال مثلث می چرخانیم.

با توجه به موارد ذکر شده در بالا چند نکته را همیشه به خاطر داشته باشید:

1- اگر موتور شما تمرینی است و آن را در کارگاه پیچیده اید حتما با اتصال ستاره راه اندازی کنید و مطلقا از مثلث استفاده نکنید.

2- اگر موتوری سیم پیچی آن برای کارکرد در حالت مثلث است ابتدا با ستاره بعد به حالت مثلث در آورید.

3- موتوری که برروی پلاکش در بخش ولت نوشته شده باشدV220 /380 این موتور در شبکه برق ایران فقط با ستاره کار می کند . ولی اگر برروی پلاک موتوری در بخش ولت عدد V380 /660 قید شده باشد این موتور برای اینکه توان واقعی خود را داشته باشد باید بااتصال مثلث کار کند اما گفتم که ابتدا با ستاره راه اندازی شده بعد به حالت مثلث درمی آید. هر چند که می توان از این نوع موتورها به شکل ستاره هم استفاده نمود.

4- اگر بخواهیم از یک سوم قدرت موتوری که سیم پیچی آن براساس اتصال مثلث است استفاده کنیم می توانیم از اتصال ستاره استفاده نماییم.

5- همانطور که جریان و ولتاز خطی و فازی داریم قطعا توان فازی و خطی هم خواهیم داشت معمولا توان اولیه یا دریافتی موتورها از رابطه ای استفاده می شود که در آن از ولتاز و جریان خطی استفاده می شود.که در حالت ستاره به شکل زیر است:

P = √3 . VL . IL . COS φ

این توان رابا نام توان اکتیو می شناسیم واگر بخواهیم همین توان را براساس ولتاز و جریان فازی بیان کنیم رابطه به شکل زیر در می آید.ِ

P = 3Vp . IP . COS φ

 

لینک به دیدگاه

پلاک خوانی موتور های جریان متناوب:روی پلاک این موتور ها ولتاژ نامی سیم پیچ ها نوشته شده مثلا 220/380 ولتاژ کمتر نشانگر ولتاژ هر کلاف خواهد بود پس باید اتصال موتور طوری انجام شود که ولتاژ بیشتری به آن نرسد یعنی این موتور به صورت ستاره کار خواهد کرد اگر بر روی پلاک موتور 380/660 نوشته باشد در این صورت چون ولتاژ کمتر 380 ولت است و در اتصال مثلث به هر کلاف 380 ولت می رسد آن را مثلث می بندیم و چون در لحظه ی اول جریان زیادی می کشد اآن را ابتدا ستاره و سپس مثلث می بندیمپلاک موتور

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 307, bgcolor: transparent, colspan: 2]

نام کشور سازنده و علامت کارخانه

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 155, bgcolor: transparent]

Type

[/TD]

[TD=width: 151, bgcolor: transparent]

شماره سریال

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 155, bgcolor: transparent]

ولتاژ مصرفی موتور220/380

[/TD]

[TD=width: 151, bgcolor: transparent]

توان خروجی موتور w یا kw

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 155, bgcolor: transparent]

جریان نامی موتور

[/TD]

[TD=width: 151, bgcolor: transparent]

ضریب توان یاj cos

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 155, bgcolor: transparent]

وضعیت نصب موتور

[/TD]

[TD=width: 151, bgcolor: transparent]

کلاس عایقی –ISOL

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 155, bgcolor: transparent]

نوع اتصال∆یا Y

[/TD]

[TD=width: 151, bgcolor: transparent]

شرایط کارکرد –S1

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 155, bgcolor: transparent]

حفاظت بین المللی- IP

[/TD]

[TD=width: 151, bgcolor: transparent]

سرعت چرخش موتورRPM

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 155, bgcolor: transparent]

تعداد فاز ها3~

[/TD]

[TD=width: 151, bgcolor: transparent]

فرکانس Hz 50

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 155, bgcolor: transparent]

تاریخ ساخت

[/TD]

[TD=width: 151, bgcolor: transparent]

وزن کل

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

1. وضعیت نصب موتور برای مثال B3 موتور به صورت افقی می باشد V3 موتور به صورت عمودی نصب می شود 2. COSj مقدار اختلاف فازی که در هنگام کار بین جریان و ولتاژ بوجود می آید هر چه COSj به یک نزدیکتر باشد اختلاف فاز کمتر و کیفیت موتور بهتر می شود هرچه میله های داخل روتور بیشتر باشد اختلاف فاز کمتر است3. جریان نامی مقدار جریانی است کهموتور در بار کامل از شبکه در یافت می کند 4. کلاس عایقی:

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 173, bgcolor: transparent]

کلاس حرارتی یا عایقی

[/TD]

[TD=width: 123, bgcolor: transparent]

حد اکثر دما

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 173, bgcolor: transparent]

X,Y

[/TD]

[TD=width: 123, bgcolor: transparent]

90

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 173, bgcolor: transparent]

A

[/TD]

[TD=width: 123, bgcolor: transparent]

105

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 173, bgcolor: transparent]

B

[/TD]

[TD=width: 123, bgcolor: transparent]

120

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 173, bgcolor: transparent]

E

[/TD]

[TD=width: 123, bgcolor: transparent]

130

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 173, bgcolor: transparent]

F

[/TD]

[TD=width: 123, bgcolor: transparent]

155

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 173, bgcolor: transparent]

H

[/TD]

[TD=width: 123, bgcolor: transparent]

180

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 173, bgcolor: transparent]

C

[/TD]

[TD=width: 123, bgcolor: transparent]

210

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

5. سرعت روتور RPM=ROUN PER MINUTE6. وضعیت کاری :S1 کارکرد دائم و S2 حالت کار کرد کوتاه مدت لحظه ای7. حفاظت موتور IP=INTERNATIONAL PROTECTION1) گرد و خاک اگر عدد اول 5 باشد حفاظت در برابر گرد و غبار و 6غیر قابل نفوذ در برابر گرد و غبار2) رطوبت

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 126, bgcolor: transparent]

بدون حفاظت

[/TD]

[TD=width: 123, bgcolor: transparent]

IP00

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 126, bgcolor: transparent]

ضد قطره

[/TD]

[TD=width: 123, bgcolor: transparent]

IPX1

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 126, bgcolor: transparent]

ضد باران

[/TD]

[TD=width: 123, bgcolor: transparent]

IPX3

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 126, bgcolor: transparent]

ضد آب پاشیدگی

[/TD]

[TD=width: 123, bgcolor: transparent]

IPX4

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 126, bgcolor: transparent]

ضد فوران آب

[/TD]

[TD=width: 123, bgcolor: transparent]

IPX5

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 126, bgcolor: transparent]

ضد آب غوطه وری

[/TD]

[TD=width: 123, bgcolor: transparent]

IPX7

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 126, bgcolor: transparent]

ضد آب با فشار

[/TD]

[TD=width: 123, bgcolor: transparent]

IPX8

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

اگر بر روی موتور TROP نوشته باشد مخصوص مناطق گرمسیری است 200 درجه به بالا که با روغن خنک می زشود

لینک به دیدگاه

با در یافت این فایل می توانید پلاک نصب شده بر روی موتورهای الکتریکی تک فاز و سه فاز را بخوانید.

 

 

 

 

 

فرمت : PDF

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

فایل قابل دانلود نیست

اگر ممکنه مجدد آپلود کنید

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...
سلام روی کلم یه موتور ولتاژ 220/380 چاپ شده ایا میتونم این موتورو ستاره مثلث راه اندازی کنم

ممنون

 

سلام دوست عزیز روی کلم یه موتور ولتاژ 220/380 چاپ شده فقط موتور میتوان بصورت ستاره راه اندازی کرد

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
سلام روی کلم یه موتور ولتاژ 220/380 چاپ شده ایا میتونم این موتورو ستاره مثلث راه اندازی کنم

ممنون

 

سلام...

 

موتورت چندد کیلوِ؟؟؟

لینک به دیدگاه
یا علی...

 

ستاره مثلث باید راه اندازیش کنی

اینکارو کردم ولی نمیشه وقتی موتور از ستاره به مثلث میره امپر وحشتناک زیاد میشه حدود 250a

لینک به دیدگاه
اینکارو کردم ولی نمیشه وقتی موتور از ستاره به مثلث میره امپر وحشتناک زیاد میشه حدود 250a

 

نه نباید این اتفاق بیوفته...

 

چند ثانیه تو ستاره میمونه؟؟؟

 

تقریبا 150 آمپر باید بکشه...

 

سر بندیتو درست انجام دادی؟؟

لینک به دیدگاه
نه نباید این اتفاق بیوفته...

 

چند ثانیه تو ستاره میمونه؟؟؟

 

تقریبا 150 آمپر باید بکشه...

 

سر بندیتو درست انجام دادی؟؟

سر بندی درسته حدود 8 ثانیه تو سناره میمونه

به دور نامی هم میرسه

150 امپر هم برای یه موتور بدون بار زیاده درسته مهندس اون موتور رو مثلث بدون بار باید حدود 40 امپر بکشه

مهندس روی پلاک ولتاژ 220/380 خورده ها

لینک به دیدگاه
سر بندی درسته

150 امپر هم برای یه موتور بدون بار زیاده درسته مهندس اون موتور رو مثلث بدون بار باید حدود 40 امپر بکشه

مهندس روی پلاک ولتاژ 220/380 خورده ها

 

پلاکشو بیخیال...

 

مطمئنی ستاره مثلث بستی؟؟؟

 

تو حالت ستاره بیشتر از 150،140 آمپر میکشه بعد که میوفته رو مثلث حدود 140،،،150 آمپر میکشه....حالا یه مقدار کمتر

 

بدون بار آره خیلی کمتر باید باشه...

لینک به دیدگاه
پلاکشو بیخیال...

 

مطمئنی ستاره مثلث بستی؟؟؟

 

تو حالت ستاره بیشتر از 150،140 آمپر میکشه بعد که میوفته رو مثلث حدود 140،،،150 آمپر میکشه....حالا یه مقدار کمتر

 

بدون بار آره خیلی کمتر باید باشه...

اره باو ستاره مثلثه تو ستاره 27 امپر میکشه میره مثلث 250 امپر

لینک به دیدگاه
پلاکشو بیخیال...

 

مطمئنی ستاره مثلث بستی؟؟؟

 

تو حالت ستاره بیشتر از 150،140 آمپر میکشه بعد که میوفته رو مثلث حدود 140،،،150 آمپر میکشه....حالا یه مقدار کمتر

 

بدون بار آره خیلی کمتر باید باشه...

اره باو ستاره مثلثه تو ستاره 27 امپر میکشه میره مثلث 250 امپر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...