meysam62 4529 اشتراک گذاری ارسال شده در 20 مرداد، ۱۳۹۱ چندی پیش وزیر کشور ایران در تریبونی همگانی گفت که ازدواج موقت باید بین جوانان رواج داده شود. ولی آیا صیغه برای جوانان مناسب است؟ آیا میشود جوانان را تشویق کرد که به جای رابطه آزاد با جنس مخالف از عقد موقت استفاده کنند؟ اصلا آیا جوانهای امروز ایران راضی به این کار میشوند؟ شاید فکر کنید جواب همه این سؤالها منفی است ولی اگر سری به سایتهای صیغه و ازدواج موقت بزنید، میبینید که کم نیستند جوانهایی که مایلند نیازهای جنسی خود را از راههای شرعی برآورده کنند. بعد از روی کار آمدن حکومت اسلامی در ایران، خیلی از مباحثی که سالها بود تقریبا فراموش شده بود دوباره زنده شد و لغات و اصطلاحاتی رواج پیدا کرد که شاید برای خیلیها بهخصوص جوانترها ناآشنا و غریبه بود. مثل نفقه، حضانت، ولایت قهری و صیغه. لغت «صیغه» برای خیلیها یادآور زنان بیوه است و ثواب صیغه کردن آنها توسط حتا مردهای زندار. اما آن چیزی که بعد از انقلاب شاید برای اولین بار مطرح شد، صیغه دخترها و پسرها بود. دهه هفتاد بود که آقای رفسنجانی در تریبون نماز جمعه اعلام کرد که دخترها و پسرها به جای اینکه به طور غیرشرعی با هم رابطه داشته باشند بهتر است که به عقد موقت هم درآیند. این حرف در آن زمان جنجال زیادی به پا کرد. خیلیها آن را رواج فحشا دانستند و بعضیها هم از آن حمایت کردند. ولی واقعا به نظر شما صیغه، نوعی فحشاست؟ شما که به رابطه آزاد پسر و دختر معتقدید فکر میکنید چه فرقی بین این رابطه با ازدواج موقت وجود دارد؟ حاضرید با دوست دختر یا پسرتان به طور موقت ازدواج کنید؟ «شیدا» میگوید اگر ازدواج موقت رواج داده شود دیگر هر مردی به خودش اجازه میدهد که این پیشنهاد را به دخترها بکند و معتقد است که این، علنی شدن فحشاست: «مثلا من آدمی هستم كه امكان ندارد اگر در خیابان راه بروم و كسی با من صحبت كند، من حتی جوابش را بدهم ولیكن این مسئله صیغه باعث میشود كه هر مردی در خیابان به دیدی به من نگاه كند كه احساس كند میتواند من را برای یك شب هم كه شده به اسم صیغه پیش خودش ببرد. یعنی دیگر هیچ فرقی بین هیچ آدم خوب و بدى وجود نخواهد داشت». «سهند» هم همین نظر را دارد. به عقیده او مسئلهی داشتن یا نداشتن رابطه جنسی، یک مسئلهی خصوصی است که نباید قانون در آن دخالت کند: «این ازدواج موقت با همه تعاریفی كه خود علما از آن میكنند من تفاوت چندانی با مسئله فحشا در آن نمیبینم. یعنی مدت دارد، مسائل مالی در آن دخیل است، به نظر من خیلی اتفاقا ضد مقوله ازدواج است، ضد مقوله عشق است، ضد مقوله رابطه سالم بین زن و مرد است و فكر میكنم این مسائل باید برای آدمها خیلی ساده اتفاق بیفتد و اتفاقا حل مسئله رابطه جنسى آدمها به صورتى خارج از زندگى مشترك یا خارج از عشق، دقیقا یك مسئله خیلى خصوصی و خیلى شخصى است و در آن حوزهای است كه قانون نباید وارد آن شود.» اما محمد جوانی است که در پایگاه اینترنتی ازدواج موقت ثبت نام کرده و تا حالا چندین بار هم این کار را کردهاست. به نظر او، این راه حلی است که اسلام برای رفع نیازهای جنسی جوانانی که امکان ازدواج دائم ندارند گذاشته و باید از آن استفاده کرد: «خوب منى كه مثلا ۲۵ سال سن دارم و نمیتوانم همان اول زندگی، یك شرایط درست و حسابی داشته باشم، حداقل خانه، میخواهم با ازدواج موقت فعلا یكسری مراحل را طی كنیم كه این غرایز سركوب نشود، چون سركوب شدن این غرایز باعث میشود كه آدم مشكلات روحى روانى پیدا كند. مسلما اسلام هم به این چیزها فكر كرده و خیلی معقول راهش را گفته». کسانی که معتقدند ازدواج موقت باید در جامعه رواج داده شود، دلیلشان را حل مشکل رابطه جنسی دخترها و پسرها عنوان میکنند. ولی خیلیها معتقدند که قضیه ازدواج موقت، بیشتر از آنکه به نفع رابطه جنسی دخترها و پسرها باشد، برای دخترها مشکل ایجاد میکند. به نظر این عده، آن طبقهای از جامعه که مسئله رابطه دختر و پسر برایشان حل شده که اصلا به ازدواج موقت فکر نمیکنند. آنها بدون خواندن هرنوع صیغه و عقدی به راحتی با هم دوست میشوند و هروقت هم که نخواهند رابطهشان را قطع میکنند. برای این گروه شاید مسئله بکارت هم دیگر خیلی مهم نباشد. اما برای قشر سنتی و مذهبی، مسئله باکره بودن دختر در زمان ازدواج خیلی مهم است و اگر این دختر، چه در یک رابطه عادی و چه در اثر یک ازدواج موقتی بکارتش را از دست بدهد، در حقیقت تباه شده است. پس واقعا قرار است ازدواج موقت مشکل چه گروهی را حل کند؟ «بامداد» معتقد است که ازدواج موقت فقط یک سرپوش و در حقیقت نوعی کلاه شرعی برای خانوادههای سنتی است: «بچههایى كه خانوادههاشان تفكر سنتى دارند، حالا حتما لازم نیست مذهبى باشند، فقط سنتى باشند، این اتفاق خیلى سخت است كه ببینند دختر یا پسرشان با دختر و پسرهای دیگر رابطه آزاد دارد. برای همین یك پوشش خیلى الكى مثل یك پرانتز یا چیزى شبیه آن براى این قضیه باز میكنند كه فقط خودشان را راحت كنند یا مثلا اینكه به قول معروف جلوى در و همسایه این اتفاقها نیفتد كه پشتشان بد حرف بزنند. این اخص خانوادههاى مذهبی است كه حالا مثلا شما كه با هم هستید، اقلا صیغه باشید». دکتر شهلا اعزازی، جامعهشناس هم معتقد است که ازدواج موقت نه تنها مشکلی را حل نمیکند بلکه مشکلات بیشتری را هم به وجود میآورد: «ما در کار جامعهشناسیمان همیشه فکر میکنیم حالا این مسئلهای که مطرح شده، ایدهای که میآید، چه کسی از آن نفع میبرد و چه کسی ضرر. به نظر میرسد که این ایده بیشتر به نفع پسران هست و ضررهایی که به دختران وارد میکند خیلی بیشتر از آن حدیست که بخواهد حالا معضل روابط جنسی را حل بکند، چون یک معضل دیگر و بسیار شدیدتر بوجود میآورد». برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام دکتر اعزازی میگوید در جامعهای که حتا ازدواج با زن مطلقه هم خیلی رایج نیست و مردان جوان تمایلی به این کار ندارند، چطور میشود دختری که ازدواج موقت کرده بتواند بعدا بدون مشکل ازدواج کند؟ این استاد دانشگاه معتقد است اگر قرار است ازدواج موقت رایج شود، قبل از آن باید یکسری کارهای فرهنگی کرد و این دید را از بین برد که در حالی که مسئله بکارت دخترها هنوز حل نشده، بودن پسر با چندین دختر خالی از اشکال است: «پیش از آنکه بخواهند صیغه را راه بیندازند، اگر قرار است این کار را بکنند، باید یکسری کارهای فرهنگی بسیار زیادی صورت بگیرد و اقداماتی انجام بدهند. مثلا مسئلهی بکارت که هنوز در ایران بسیار مهم است اصلا از بین برود و مطرح نباشد. بودن یک دختر با دهتا پسر هم مطرح نباشد. همانطور که اینروزها وقتی که روی صیغه تاکید میکنند، گویا بودن یک پسر با دهتا دختر هم دیگر خیلی مطرح نیست». دکتر فاطمه قاسمزاده، روانشناس و مشاور خانواده هم معتقد است که در جامعهای که هنوز مسئله بکارت دخترها حل نشده، صحبت درباره موضوعاتی مثل ازدواج موقت فقط میتواند به ضرر دخترها تمام شود: «در همین روابط آزاد، چون من خودم کار مشاوره میکنم، به جوانانی برخورد میکنیم، بخصوص به دخترها، که بهرحال در این روابط آزاد از نظر بکارت دچار مشکل شدهاند و میدانیم که الان یکی از جراحیهای رایج در جامعهی ما همین جراحی ترمیم پرده بکارت است. خب این نشان میدهد که ما یک چیزی را هنوز نپذیرفتهایم، همین روابط آزاد را، چون اگر بپذیریم که دیگر نمیرویم جراحی بکنیم. در واقع باید هم دختر خودش بپذیرد که اشکالی از این نظر ندارد و هم آن پسری که میخواهد با او ازدواج کند، فکر کند که خودش هم روابطی داشته و این دختر هم دارد. اما چون جامعهی ما این را نپذیرفته، نه از نظر اخلاقی و نه از نظر اجتماعی و نه از نظر قوانین، بنابراین بشدت دخترها دچار ناراحتی میشوند. ولى خوب در گروههایى كه این را قبلا پذیرفتهاند و اصلا اشكالى برایشان ندارد و خانوادهشان هم پذیرفتند و احتمالا ازدواجهایى خواهند داشت كه شاید براى آن مردى هم كه در آینده میخواهد با او ازدواج بكند، مسئله بكارت مهم نیست، خوب اینها بله مشكلی ندارند ولى درصد اینها در جامعه ما خیلی كم است». بعضی از طرفداران ازدواج موقت میگویند الان هم رابطه آزاد دختر و پسر در ایران وجود دارد و ازدواج موقت فقط این رابطه را از حالت بیبندو باری خارج میکند. ولی آیا واقعا هیچ فرقی بین رابطه دوستی دختر و پسر و ازدواج موقت آنها وجود ندارد؟ دکتر اعزازی معتقد به وجود تفاوت بین این دو مقوله است: «ببینید، الان دخترها و پسرها خودشان نوع روابطشان را تعیین کردهاند، بدون صیغه، بدون هر چیز دیگری. دوستدختر یا دوستپسر شدن یک مقدار زمان میبرد، آنها توی یک رابطهای همدیگر را میشناسند، یکیـ دوماه با هم رابطه دارند و بعد ممکن است به رابطهی جنسی بیانجامد یا نینجامد. اما صیغه مثل این است که ناگهان آدم یکی را پیدا میکند و بعد او را صیغه میکند». ولی غیر از همه این آدمها، عده دیگری از جوانها هم هستند که اصلا به این مقوله فکر نمیکنند. برای آنها رابطه دختر و پسر یک چیز عادی و حل شده است و اصلا دلیلی نمیبینند که بخواهند به موضوع ازدواج موقت حتا فکر کنند. «حافظ» یکی از این جوانهاست: «من رابطهاى كه دارم بیشتر با جوانان همسطح و در واقع همپالكى خودم است. با این جوانها هم خیلى ما صحبتى در این زمینه نمیكنیم یعنى خیلى مسئله جدى نمیشود، هیچ وقت بحث جدى نمیشود كه بخواهیم راجع به این موضوع صحبت كنیم. ما بحثهاى دیگرى داریم که بیشتر راجع به آنها صحبت مىكنیم ولى در این مورد واقعا نه». فکر میکنید چند درصد از جوانان ایران مثل حافظ و بامداد و سهند و شیوا فکر میکنند؟ چند درصد با محمد همعقیده هستند؟ فکر میکنید چه تعداد از خانوادههای حتا سنتی به دختر ازدواج نکردهشان اجازه میدهند که صیغه بشود؟ یادمان باشد که حتا برای ازدواج موقت هم اگر دختر باکره باشد، اجازه پدر لازم است. میگویند ازدواج موقت جلوی روابط بیقید وبند دختر و پسر را میگیرد. فکر میکنید اصلا روابط بیقیدوبند دختر و پسر در جامعه امروز ایران چقدر معنی دارد؟ اگر یک نگاهی به دور و برمان بیندازیم، جواب خیلی از این سؤالها را پیدا میکنیم. فقط باید چشمانمان را باز کنیم. نظر شما در مورد ازدواج موقت چیست؟(لطفا اگه نظری دارید بفرستید) لینک به دیدگاه
farzan59 13 اشتراک گذاری ارسال شده در 24 آذر، ۱۳۹۱ چندی پیش وزیر کشور ایران در تریبونی همگانی گفت که ازدواج موقت باید بین جوانان رواج داده شود. ولی آیا صیغه برای جوانان مناسب است؟ آیا میشود جوانان را تشویق کرد که به جای رابطه آزاد با جنس مخالف از عقد موقت استفاده کنند؟ اصلا آیا جوانهای امروز ایران راضی به این کار میشوند؟ شاید فکر کنید جواب همه این سؤالها منفی است ولی اگر سری به سایتهای صیغه و ازدواج موقت بزنید، میبینید که کم نیستند جوانهایی که مایلند نیازهای جنسی خود را از راههای شرعی برآورده کنند. بعد از روی کار آمدن حکومت اسلامی در ایران، خیلی از مباحثی که سالها بود تقریب...... نظر شما در مورد ازدواج موقت چیست؟(لطفا اگه نظری دارید بفرستید) سلام در جواب اين حضراتي كه اعلام موافقت كردن در مورد مبحث صيغه: اولا تا اونجايي كه ميدونيم ازدواج موقت براي خانومهايي مطرحه كه به هر دليل الان تاهلشون از بين رفته دومااگه موافقين واقعا موافقن آدرس بزارن براي اينكه بريم سراغ دختران خودشون ببينيم آيا اين قبا كه واسه مردم ميدوزن رو به دخنران باكره خودشون هم ميپوشونن يا نه طبق روال مرگ خوبه واسه همسايه... ثالثا ازدواج همش مسايل جنسي نيست حالا موقت و غير موقتش هم جاي بحث داره كه.......بيخيال رابعاچقدر جالبه انديشمندان ما جامعه رو به دو گروه سنتي و غير سنتي تقسيم كردن بعدش ميگن غير سنتي ها مساله بكارت براشون حل شده(يعني رفتن جراحي كردن و رگ غيرت و شرفشون رو انداختن دور ديگه نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ و سنتي ها چون امكان جراحي پر هزينه از اين دست رو ندارن نتونستن حلش كنن؟؟؟؟) جلل خالق از دست اين مردم فكر كنم درك كامل اين قضيه كاملا شخصيه : موافقين قضيه خودشون رو بزارن در موضع اون افرادي كه ميخان برن خواستگاريشون يا دارن ميان به خواستگاريشون و همه شرايطو در نظر بگيرند بعدش تصميم بگيرند كه سنتي باشن يا مدرن ن ن ن ن؟؟؟ 1 لینک به دیدگاه
viviyan 12431 اشتراک گذاری ارسال شده در 24 آذر، ۱۳۹۱ این پیشنهادات به خاطر اینه که متوجه شدند جداسازی جنسیتی چه اثرات مخربی در جامعه داشته، مخصوصا چه بسیار افرادی که فقط به این دلیل دین و ایمانشان رو از دست داده اند، حداقل نافرمانی مدنی چقدر زیاد شده (این ضرر بسیار بزرگی برای حکومت دینی محسوب میشود)، و از اونجایی که نمیتوانند بگویند پسرا و دخترا با هم دوست باشید و رابطه جنسی برقرار کنید، میگن صیغه بخوونید تا شرعیش کنند. 1 لینک به دیدگاه
black banner 9103 اشتراک گذاری ارسال شده در 24 آذر، ۱۳۹۱ في واقع فرقي نميكنه / فرقش 2 خط عربي هست كه قرائت ميشه آقاي ايكس و خانم y كه باهم رفاقت دارند چه اون 2 خط عربي باشه / چه نباشه / كاري رو ميكنند كه خودشون دوست دارند .... شايد فقط با اون 2 خط خانم ها يك مهريه سود كنند لینک به دیدگاه
El Roman 31720 اشتراک گذاری ارسال شده در 24 آذر، ۱۳۹۱ اصلا بحت در مورد این مسخرست صیغه دیگه چیه؟ محرم نا محرم؟ جمش کنین بابا کل ادیان ابراهیمی دارن از بین میرن کم کم بعد شما سر صیغه بحث میکنین؟ لینک به دیدگاه
soheiiil 24251 اشتراک گذاری ارسال شده در 24 آذر، ۱۳۹۱ شگفتا مگه بیاف/جیاف دارین؟این بود آرمان های امام ؟ لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده