رفتن به مطلب

هفت‌سين كهكشان راه شيري


ارسال های توصیه شده

هفت‌سين كهكشان راه شيري

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

فضا-

 

كمربندهايتان را محكم ببنديد كه مي‌خواهيم با هم به يك سفر جالب و هيجان‌انگيز برويمعجيب‌ترين سفري كه مي‌شود با اتوبوس نوروزي دوچرخه رفت؛ سفر به كهكشان راه‌شيري!

چه كسي گفته كه هميشه بايد روي كره‌زمين سفر كرد؟ مگر نمي‌شود گردشي در كهكشان خودمان بكنيم و در يك سفر فضايي ويژه با هفت‌سين شگفت‌انگيز آن آشنا شويم؟!

هفت پديده منحصر به فرد كهكشان راه شيري در انتظار ماست، زود سوار شويد كه اگر جا بمانيد اتوبوس ديگري شما را نمي‌برد!

Milky-Kayvan-23-12-88-at.jpg

از زيباترين پديده‌هاي آسمان شب، حلقه‌هاي سياره كيوان يا زحل است. اين حلقه‌ها اندازه‌هاي مختلفي دارند و سرتاسر اين سياره را فرا گرفته‌اند. گفته مي‌شود كه ميلياردها سال پيش تجزيه يكي از قمرهاي يخي كيوان، باعث به وجود آمدن آنها شده است. به تازگي دانشمندان توانستند بزرگ‌ترين حلقه‌ را به قطر 24 ميليون كيلومتر كشف كنند.

Milky-Europe-23-12-88-at.jpg

اين «اروپا»ست!‌ يكي از قمرهاي پوشيده از يخ سياره مشتري كه اندازه آن برابر ماه خودمان است. امروزه اين قمر به عنوان يكي از مهم‌ترين اجرامي كه احتمال حيات در آن وجود دارد بررسي مي‌شود. اقيانوسي زير لايه يخي سطح اروپا وجود دارد كه نيروي گرانش مشتري باعث به وجودآمدن جزر و مد در آن مي‌شود. دانشمندان اميدوارند تا با فرستادن يك ربات بتوانند اطلاعات بيشتري از اين اقيانوس به دست آورند.

Milky-Sun-23-12-88-at.jpg

خيلي نمي‌شود نزديك اين منطقه شد! مگر شما خورشيد، اين گوي حيات‌بخش كهكشان راه شيري را نمي‌شناسيد؟!‌ ستاره‌ غول‌پيكري كه نبودنش باعث مرگ زمين خواهد شد. واكنش‌هاي هسته‌اي كه در خورشيد روي مي‌دهد، حرارتي برابر 15 ميليون درجه سانتي‌گراد در مركز آن به وجود مي‌آورد. خورشيد بخش هاي مختلفي دارد، مثل زبانه، لكه، شعله و ....

Milky-T-23-12-88-at.jpg

بزرگ‌ترين قمر زحل و دومين قمر بزرگ منظومه شمسي «تايتان» نام دارد. اين قمر نارنجي پوشيده از درياچه‌هاي زيادي است كه در آنها متان وجود دارد. دماي اين سياره 178 درجه سانتي‌گراد زير صفر است كه باعث مي‌شود چيزهايي كه روي زمين در حالت گاز هستند، در آن‌جا به صورت مايع وجود داشته باشند.

Milky2-23-12-88-at.jpg

اگر فكر مي‌كنيد كه همه قمرها سرد و يخي هستند، بهتر است نگاهي به «يو» بيندازيد؛ يكي از قمرهاي سياره مشتري كه دومين جرم با حرارت بسيار بالا بعد از خورشيد در منظومه شمسي است. سطح يو پوشيده از آتش‌فشان‌هاي زيادي است، به همين دليل به آن قمر آتش‌فشاني هم گفته مي‌شود. قطر دهانه بزرگ‌ترين آتش‌فشان آن 200 كيلومتر است و دماي بعضي از قسمت‌هاي آن 1200 درجه سانتي‌گراد است.

Milky-Ensladus-23-12-88-at.jpg

«اِنسلادوس» يك قمر يخي عجيب است كه سطح آن حالت ترك‌خورده دارد و از چاله‌هاي زيادي پر شده است. اين قمر كه يكي از 60 قمر سياره زحل است، هر چند وقت يك بار فوراني از يخ دارد و مثل آتش‌فشان عمل مي‌كند، ولي به جاي مواد گداخته، يخ به بيرون پرتاب مي‌كند. فضاپيماي كاسيني تا به حال توانسته عكس هاي زيبايي از انسلادوس بگيرد كه به دانشمندان در شناخت اين قمر كمك زيادي كرده است.

Milky-Earth-23-12-88-at.jpg

برگرديم به زمين.‌ تعجب كرديد؟ سين آخر سفره، زمين خودمان است ديگر! تنها كره‌ ‌ كهكشان راه‌شيري كه مي دانيم حيات روي آن وجود دارد. پس نمي‌شود آن را ناديده گرفت. كره‌اي پر از شگفتي كه انتظار ما را مي‌كشد!

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...