YAGHOT SEFID 29302 اشتراک گذاری ارسال شده در 13 مرداد، ۱۳۹۱ [h=1] چرا دختران «صورتي» و پسران «آبي» شدند؟ [/h] » سرویس: علمي و فناوري - پژوهشي کد خبر: 91051307675 جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۷ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام يكي از مورخان دانشگاه مريلند به بررسي علت وجود هنجار «صورتي براي دختران» و «آبي براي پسران» در جوامع مدرن پرداخته است. به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفته ميشود كه رنگ آبي مختص پسران و صورتي مختص دختران است. اما آيا اين امر منعكسكننده تفاوت ذاتي بيولوژيكي بين دو جنس مخالف بوده يا اين كه يك سازه صرفاً فرهنگي است؟ دههها مطالعه «جو پائولتي»، مورخ دانشگاه مريلند حاكي از آن است كه تا دهه 1950 هيچ نماد رنگي متعلق به جنس خاصي وجود نداشته است. به گفته اين محقق، به اين دليل كه نرمهاي اجتماعي «صورتي براي دختر» و «آبي براي پسر» فقط طي قرن 20 ميلادي در امريكا پا به عرصه ظهور گذاشتند، ميتوان نتيجه گرفت كه اين نرمها از هيچ نوع تفاوت ذاتي تكامليافتهيي بين رنگهاي مورد علاقه دختران و پسران نشات نگرفتهاند. كتابهاي نوزادان، كارتپستالهاي آنها و مقالات روزنامههاي در دسترس از اوايل دهه 1900 مبين اين امر هستند كه در آن زمان صورتي همزمان به هر دوي نوزادان دختر و پسر مرتبط بوده است. به گفته «پائولتي»، پس از جنگ جهاني دوم هنجار مدرن «صورتي براي دختر» و «آبي براي پسر» غالب شد؛ با اين حال تا دهه 1980 اين سنت همهگير نشده بود. وي معتقد است كه اين قانون ميتواند منعكسكننده مدهاي فرانسه باشد. فرهنگ سنتي اين كشور صورتي را به دختران و آبي را به پسران اختصاص داده بود، در حالي كه بلژيكيها و فرهنگ كاتوليك آلمان درست برعكس بود. به اين دليل كه فرانسه در قرن بيستم مروج مد بود، اين سنت نيز بر بسياري از فرهنگها غالب شد. «فيليپ كوهن» جامعهشناس دانشگاه مريلند بر اين باور است كه چنين نرمهايي محصول استراتژيهاي بازاريابي است. به گفته وي، تمام شواهد دال بر اين واقعيتاند كه امروزه ما كودكان را از لحاظ جنسيت بيشتر تمييز ميدهيم تا 150 سال قبل، زيرا در آن زمان بيشتر رنگ سفيد براي هر دو جنس استفاده ميشد. اين دانشمند ميافزايد كه پررنگ شدن ارتباط رنگ با جنسيت بايد پديدهيي فرهنگي باشد و اين امر ايده بيولوژيك بودن هنجار مزبور را با چالش جدي مواجه ميكند. 9 لینک به دیدگاه
سارا-افشار 36437 اشتراک گذاری ارسال شده در 13 مرداد، ۱۳۹۱ تنها رنگ نیس این سیستم مد و تفکر بازاریابی رو ذایقه ج و .... مردم تاثیر گذاشته یه زمونی بود خانوما هرچقدر سپیدتر و پرتر بودن و چهره مهربونی داشتن زیباتر و ج تر به شمار می رفتن ولی الان دقیقا برعکس شده اونم به لطف شوهای تی وی و فیلم های مطرح سینمایی و طراحان مد هرچقدر پوست تیره تر - هر چقدر بدن لاغرتر - هرچقدر لبها کلفت تر- هرچه قیافه خشن تر و مصنوعی تر و الی اخر انگار یه دستی اون بالا هس که پازل سلیقه ج و فکری و کلا سبک زندگی ما رو می چینه اونم برحسب میزان سودی که نصیب طراح پازل میشه 5 لینک به دیدگاه
pari daryayi 22938 اشتراک گذاری ارسال شده در 13 مرداد، ۱۳۹۱ دقیقا مثل این می مونه که پای دخترا دامن می کنن و پای پسرا شلوار بعد اگه پسری دامن بپوشه نگاش می کنن! بیشتر هنجاریه 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده