رفتن به مطلب

هفت نکته طلایی برای بهبود بخشیدن به نمرات کم کودکان و نوجوانان


ارسال های توصیه شده

فرض کنید فرزندتان با کارنامه ای که نمراتش کمتر از نمرات مورد انتظار شماست روبه رویتان ایستاده است . شما با مشاهده ی کارنامه نسبت به نمرات پایین فرزندتان چه عکس العملی از خود نشان می دهید ؟ آیا خودتان را به بی خیالی می زنید یا با فرزندتان بحث های طولانی در خصوص اهمیت نمره راه می اندازید و یا بی درنگ او را تنبیه می کنید ؟ در حالی که همه ی این گزینه ها به جای بهبود بخشیدن به روند موفقیت شاگرد در کسب نمرات بهتر ، وسوسه انگیز است و جز ضربه ای جبران نشدنی بر روحیه ی او تاثیری نخواهد داشت . مهم ترین نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد توجه شما به فرزندتان و کمک کردن به او در بهبود بخشیدن به وضع نمرات اوست . این نکته را نباید نادیده نگرفت که نمرات بد نتیجه برخی از مشکلات است که ممکن است از جانب شما شناخته شده و یا ناشناخته باشد .

 

ممکن است فرزند شما در زمینه توجه دچار مشکل باشد و نتواند مفاهیم ارائه شده برای یادگیری را به خوبی ادراک کند . از جهت دیگر نقش تنبلی خود دانش آموز و عدم تلاش کافی برای یادگیری را هم نباید نادیده گرفت . در اینجا چند نکته مفید آمده است که به شما کمک می کنید تا با بهبود بخشیدن به وضع نمرات فرزندتان او را به سوی موفقیت بیشتر هدایت کنید .

لینک به دیدگاه

نکته ۱ : هرگر فراموش نکنید که یادگیری شما و فرزندتان یکسان نیست .اولین و مهمترین نکته ای را که به عنوان ولی یک دانش آموز باید مورد توجه قرار دهید این است که هیچگاه میزان یادگیری خود و فرزندتان را با هم مقایسه نکنید . شما ممکن است در حل مسائل تحلیلی ریاضی با موفقیت عمل کنید ولی در فرزندتان این توانایی وجود نداشته باشد . اگر شما قصد دارید که فرزندتان به همان شیوه ی خود شما در راه یادگیری قدم بگذارد نتیجه ای جز یک فاجعه در انتظارتان نخواهد بود .

 

نکته ۲ : اعتماد به نفس فرزندتان را تقویت سازید .اگر شما انتظار نمرات رضایت بخش از فرزندتان دارید باید حس اعتماد به نفس را که نقشی مانند اکسیژن برای مغز دریادگیری بر عهده دارد ، در او تقویت کنید . در راه تعلیم و تربیت فرزند شما نیازمند تشویق هایی است . متاسفانه برخی از اولیا اینقدر در این زمینه ضعیف عمل می کنند که دانش اموز به این باور رسیده است که نادانی بیش نیست و هیچ استعدادی برای یادگیری متون درسی ندارد . در فرزندتان این باور را ایجاد کنید که توانایی کسب نمرات بالا را دارد . فراموش نکنید که تقویت حس اعتماد به نفس کودکان هر چند بسیار ناچیز باشد راهی طولانی از موفقیت را به روی او می گشاید .

 

نکته ۳ : بهترین راه و روش برای یادگیری فرزندتان را کشف کنید .این مساله بسیار مهم است که شما نسبت به روش های یادگیری فرزندتان آگاهی داشته باشید . برخی از کودکان از طریق دیدن و مشاهده ، بهتر مسائل را می اموزند و برخی دیگر از طریق شنیدن به این مهم دست می یابند . برخی از کودکان هم تا وقتی به لمس مورد یادگیری نپردازند نتیجه ای دریافت نمی کنند . اگر شما بتوانید این سبک یادگیری را کشف کنید در موفقیت او سهم عمده ای خواهید داشت .

 

نکته ۴ : فرزندتان را در تنظیم کردن اهداف بعدی یاری کنید .

کمک کردن به فرزندان در تنظیم اهداف ، نقش مهم و اساسی دارد . شما نباید این انتظار را از فرزندتان داشته باشید که بتواند در عرض یک شب به موفقیت دلخواه شما برسد . در او این باور را ایجاد کنید که با تلاش بیشتر حتما در امتحان آینده نمره ی بهتری نسبت به امتحان قبل کسب خواهد کرد و تمام این مشکلات با گذشت زمان و تلاش بیشتر بهبود پیدا خواهد کرد . همانطور که فرزندتان پله های موفقیت را طی خواهد کرد حس اعتماد به نفس او هم تقویت خواهد شد و موفقیت های بیشتری را برایش به ارمغان می آورد .

 

نکته ۵ : در مقابل عملکرد مثبت فرزندتان به او پاداش دهید .

توجه داشته باشید که مفهوم پاداش را با رشوه یکسان تلقی نکنید . هنگامی که از موفقیت فرزندتان در مدرسه مطلع شدید حتما برای او پاداشی در نظر بگیرید . به این نکته توجه داشته باشید که فرزندتان را این مساله آگاه سازید که این پاداش را طی مراحل سختی به دست آورده است و برای به دست اوردن آن تلاش و کوشش او در این زمینه نقش داشته است .

 

نکته ۶ : دقت کنید که تکالیفش را به طور کامل و بادقت انجام دهد .گاهی اوقات کودکان علیرغم انجام دادن تکالیف به طور کامل ولی بازخورد مناسبی دریافت نمی کنند زیرا دقت لازم را در ارائه تکلیف از خود نشان نداده اند.بعضی از کودکان تکالیف خود را فقط به دلیل ترس از معلم به صورت کامل انجام می دهندکه این مساله هم در جای خود جای بحث بسیاری دارد . مهم این است که شما با تشویق فرزندتانعلاقه و انگیزه ی کافی برای انجام دادن تکالیف با دقت را در او زمینه سازی کنید کهاو بدون ترس و تنها با در نظر گرفتن اینکه موفقیت بیشتر در انتظارش است به انجام تکالیفشبپردازد .

نکته ۷ : در حل بخشی از مشکلات فرزندتانبا معلم او مشارکت داشته باشید .برقراری ارتباط بین شما و معلم در بهبود روند کسب نمراتبالا و موفقیت فرزندتان نقش اساسی دارد . زیرا بعد از شما معلم دومین شخصی است که بهطور مستقیم در روند یادگیری او تاثیرگذار است . گاهی اوقات معلم نسبت به شناختی کهاز شاگرد دارد راهبردهایی را ارائه می کند که به شما در اجرای این طرح کمک بسزایی میکند و گاهی اوقات هم با معرفی روش اموزشی خاص به شما در شما این توانایی را ایجاد میکند که بتوانید مطالب مربوط به ماده درسی را با فرزندتان در خانه بیشتر تکرار و تمرینکنید .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...