رفتن به مطلب

كشف قديمي‌ترين كهكشان مارپيچي جهان اوليه


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

ستاره‌شناسان براي اولين بار موفق به مشاهده شواهدي از يك كهكشان مارپيچي در جهان اوليه شدند كه ميلياردها سال پيش از ايجاد ديگر كهكشان‌هاي از اين نوع، شكل گرفته است.

 

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در يافته‌هايي كه در مجله نيچر منتشر شده، ستاره‌شناسان از كشف اين كهكشان در زماني كه از تلسكوپ فضايي هابل براي تصويربرداري از حدود 300 كهكشان بسيار دور در جهان اوليه و بررسي آنها استفاده مي‌كردند، خبر داده‌اند.

 

 

اين كهكشان مارپيچي دور در حدود سه ميليارد سال پس از انفجار بزرگ بوجود آمده كه نور آن پس از طي مسافتي در حدود 10.7 ميليارد سال به زمين رسيده است.

 

 

كهكشانهاي جهان امروز به دو گروه كهكشانهاي مارپيچي مانند راه شيري كه در اطراف ديسكهاي ستاره‌ و گاز با ستاره‌هاي جوان آبي‌رنگ چرخيده و كهكشانهاي بيضوي كه شامل ستاره‌هاي پيرتر و قرمزتر با جهت حركت تصادفي بوده، تقسيم شده‌اند. تركيب ساختارهاي كهكشاني در جهان اوليه بسيار متفاوت بوده و از تنوع بيشتر و بخش بزرگتري از كهكشانهاي غيرمعمول برخوردار بوده‌اند.

 

 

اين كهكشان كه BX442 نام داشته، در مقايسه با كهكشانهاي ديگر از اين زمان در جهان به نسبت بزرگ محسوب شده و تنها 30 مورد از كهكشانهاي بررسي شده توسط اين ستاره‌شناسان به بزرگي اين كهكشان بوده‌اند.

 

به گفته اين محققان، بررسي BX442 مي‌تواند به ستاره‌شناسان در درك چگونگي شكل‌گيري كهكشانهايي مانند راه شيري كمك كند.

 

 

6

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...