رفتن به مطلب

تناسبات ماشین در طراحی بدنه


ارسال های توصیه شده

مقدمه

وقتی برای اولین بار شروع به کشیدن ماشین میکنیم،این کار را فقط برای اینکه اونها رو دوست داریم انجام میدیم.ممکنه ساعتها به ماشینی که دوست داریم نگاه کنیم و بعد به این نتیجه برسیم که….من هم میخوام همچین کاری کنم، و حتی وقتی قصدمون این نباشه اولین طراحیمون شبیه اون ماشین میشه!

اغلب اوقات،اونها ویژگی هایی دارن که نظر ما رو به سمت خودشون جلب میکنن،اما هنوز چیزهای زیادی هست که از چشم ما دور موندن!

اگه ما از مردم دلیل این که چرا از این یا اون ماشین خوششون میاد بپرسیم،جواب قانع کننده ای نمیدن…دوستش دارن ولی در اغلب اوقات نمیدونن چرا….

و این یه واقعیته که هنوز تو سرتاسر دنیا ماشین هایی هستن که فقط به خاطر ظاهرشون فروش میرن…

یکی از مهمترین چیزها تو طراحی ماشین تناسب اجزای اون با همه…همونطور که این اصل تو تمام چیزهای دیگر از جمله بدن انسان وجود دارن...وبه این دلیل که فقط وقتی یکی از این تناسبات غلطه،متوجه اشتباه میشید…

این واضحه که معیار تناسب کامل، با گذشت سالها عوض میشه…(همونطور که این اتفاق برای فرهنگ و اجتماع اتفاق میوفته) و اینکه در طراحی(برای همه نوع طراحی) هیچ چیز مطلقی وجود نداره.شما میتونید تو خیابون ماشین هایی رو پیدا کنید که از قوانینی که می خوام بگم پیروی نمیکنن، ولی نباید فراموش کنید که در صورتیکه بخواین قانونی رو بشکنید باید این کار رو آگاهانه انجام بدید! یعنی اینکه شما میتونید تصمیم بگیرید که از بعضی از قوانین پیروی نکنید ولی باید کاری کنید که نتیجه ی آخرتون کاری موزون و متناسب باشه…

همانطور که میدونید برای انواع مختلف تناسب های مختلفی وجود داره که من اینجا قوانین مربوط به سدان-4 در رو که تقریبا یه مدل پایه است رو میگم…

(برای نشون دادن قوانین، از عکس مرسدس کلاس ایی استفاده شده).

 

 

 

قانون اول

وقتی می خواهیم شروع به کشیدن بدنه ماشین کنیم به عنوان اولین کار باید چرخ ها رو به عنوان نقطه ی مبدا در نظر بگیریم.وقتی موقعیت چرخ ها مشخص شدن،می تونیم بقیه ی اجزای ماشین رو پیاده کنیم.

شما اغلب کارهای طراح های حرفه ای رودیدید که چرخ های واقعا بزرگی دارن که ظاهر خیلی خوبی دارن؛ اما باید بدونیم که فاصله ی بین چرخ ها تقریبا باید به اندازه ی 3 برابر قطر یک چرخ باشه. ( در ماشین نمونه این فاصله 305 است)

این درسته که چرخ های بزرگ جلوه ی زیبایی به ماشین میدن ولی اندازه ی جای چرخ ها، که چرخ ها درون اونها جا می گیرن هم خیلی مهمه...هم از جهت فضای درون ماشین واز نظر دینامیک ماشین.

شما می تونید ماشینی بکشید که چرخ های واقعا بزرگی نسبت به مدل واقعی داشته باشه و این یه واقعیته که این کار باعث به وجود اومدن ظاهری سریعتر و قویتر برای ماشین میشه. ولی در هر صورت شما نباید اونها رو خیلی به هم نزدیک کنید چون این کار باعث میشه که طرحتون مثل ماشین اسباب بازی بشه! و بعد از اینکه مدل سه بعدی این ماشین رئ ساختید مجبور بشید چرخ ها شو با چرخ های واقعی عوض کنید که این کار باعث از دست رفتن تصوراتتون در مورد ماشین میشه.

 

 

قانون دوم :

موقعیت و جهت ستون "آ"خیلی مهم هستن. اگر ما ستون "آ"روامتدادبدیم اون باید تقریباً به مرکز چرخ های جلو برسه….

این قانون برای چرخ های عقبی به دلایل فنی متفاوته….

این قانون میتونه برای ماشینهای 4 چرخ متحرک کمی تغییر کنه … به این دلیل که تو این نوع ماشین چرخ ها باید پشت سیستم موتورباشن تا سیستم تعلیق که پشت موتوره بتونه بین چرخ ها قرار بگیره… ( مثل پژو 407 که چرخ هابه ستون "آ" نزدیک تر از فاصله ی معمولا )

 

 

قانون سوم:

اگر از پایین ترین نقطه ستون"سی" خطی عمودی بکشیم باید از مرکز چرخ عقب رد بشه...

 

 

قانون چهارم:

اگرما خطی بکشیم که مرکز چرخ های جلو و عقب رو به هم وصل کنه،انتهای پایین ترین قسمت در ها با اون باید منطبق باشه

 

 

قانون پنجم:

اگر نقطه بالای سپر جلو (پایین چراخ جلو) را به صورت افقی امتداد بدیم ، باید با بالای چرخ جلو منطبق بشه... البته این خط در سالهای جدید پایین تر اومده ـ شما می تونیدماشین های کانسپتی رو ببینید که چرخهای جلوشون حتی از ماشینهای شهری هم پایین تره، که این فقط به دلیل بزرگ شدن چرخ ها نیست؛ بلکه به دلیل عوض شدن تدریجی جای چراغ های جلو هم هست.

 

 

قانون ششم:

اگر ارتفاع کل ماشین رو از پایین چرخ ها تا بالای اتاق درنظر بگیریم؛ فاصله ی محل شروع شیشه ی در ها تا بالا "یک سوم" و فاصله ی پایین "دو سوم" ارتفاع کل است.

ارتفاع کمتر از "یک سوم" برای قسمت بالا ظاهر ماشین را اسپرت و تهاجمی تر نشان می دهد. اما نباید فراموش کنیم که ورود و خروج به این ماشین سخته و جای سرنشین ها به خصوص سرنشین های عقب تنگ تر میشه.

 

 

قانون هفتم:

در آخر، ارتفاع کل ماشین باید تقریباَ به اندازه 2.5 یا 2.25 قطر چرخ باشه

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...