رفتن به مطلب

آفرینش مرکز شهر سرزنده


ارسال های توصیه شده

نام کتاب: آفرینش مرکز شهر سرزنده

 

 

نویسنده (گان): سای پامبر

 

 

ترجمه : دکتر بهزادفر و مهندس شکیبا منش

تاریخ انتشار:

1389

انتشارات:

دانشگاه علم وصنعت ایران

 

 

چکیده:

هسته های مرکزی شهرهای ایران، به ویژه در حوزه بافت های کهن و تاریخی، که زمانی در اوج سرزندگی قرار داشتند، اکنون رو به افول نهاده اند. سرزندگی دیرینه این عرصه های ماندگار نتیجه کنش سازنده جمعی نیاکانی بودند که نیکویی کردار و گفتار و رفتار خود را بر بناها و بافت های آبادی ها و شهرهای خودآذین بسته و متبلور نمودند. آنان به آفرینش عرصه هایی دست زده اند که در عرصه خود محصوریت زمانی فضاها و مکان ها را می زدودند. اما اکنون گرد و غبار ناکارایی چنان بر آن عرصه ها فرو نشسته است که نه تنها گذشته شهر ایرانی را در پوشش خود پنهان نموده اند، بلکه حال و زیبایی های شهرها را نیز خدشه دار و تهدید می کنند. این عرصه ها را سازندگی دوباره نیاز است که فراتر از کمیت های متداول مهندسی ساختمان به بار می نشیند. کتاب حاضر می تواند راهنمای مناسبی برای شهرسازان باشد. فصل اول این نوشتار نگاهی تاریخی به خصوصیات و کیفیاتی دارد که مراکز شهرها شکل می دهد. در فصل دوم با توجه ابتکارات صورت گرفته در 20 سال گذشته به 7 اصل پایه برای اصلاح و بازآفرینی موفق شهری دست یافته است که این اصول عبارتند از بهبود تنوع کاربری(استفاده)، تشویق فشردگی، ایجاد تراکم توسعه، اطمینان حاصل نمودن از توازن فعالیت ها، بالا بردن سهولت دسترسی، آفرینش پیوندهای عملکردی، ساختن یک سامانه هویتی مثبت که به هر یک از این اصول در این فصل به تفصیل پرداخته شده است. در فصل سوم هر یک از اجزاء عناصر مرکز شهر را بررسی می کند از قبیل ادارات، مراکز خرید و فروش، بخش های مسکونی، تسهیلات فرهنگی و تفریحی، هتل ها، سالن های کنفرانس و مراکز همایش توضیح داده شده است که در حیات و سرزندگی این نوع مراکز اهمیت زیادی داشته و نقش مهمی ایفا می کنند. این فصل از کتاب نقشی که انواع مختلف کاربری ها در مرکز شهر بازی می کنند و عواملی که بر توسعه و موفقیت مراکز شهرها تأثیر می گذارند، را مورد بررسی قرار می دهد. فصل چهارم به بیان این مسئله می پردازد که خیابان ها، کف سازی پیاده روها، ساختمان ها و فضاهای باز، ساختار طراحی هسته های مرکز شهری را شکل داده و تصویری از آن را به عنوان مکان منحصر به فرد پدید می آورند. بسیاری از دیگر اجزاء و عناصر طراحی از قبیل چراغانی و نورپردازی خیابان، کف سازی معابر، درختکاری، پوشش گیاهی و تابلوها این ساختار پایه را تکمیل کرده و در ارتقاء کیفیت محیطی مراکز شهری سهیم هستند. فرم کلی، ظاهر و نحوه تنظیم و ترکیب این اجزاء و عناصر متکثر باید به گونه ای سازمان دهی شودند که بتواند تصویر ذهنی واحد و یکپارچه، همراه با حس سرزندگی در محیطی آرام و جذاب برای فعالیت و زندگی انسان را، به نمایش بگذارند. در فصل پنجم هفت اصل کلی برای تبدیل مرکز شهر به یک مکان موفق بیان شده است. این اصول باید تصمیم گیری هایی که به فرم و شخصیت مرکز شهر، به عنوان مکانی با کیفیت بالا برای مردم، شکل می دهند را هدایت کنند و به عنوان مبنایی برای ارزیابی امکانات موجود هر مرکز شهری استفاده گردند. این اصول عبارتند از: آفرینش یک ساختار سازمان دهنده، به وجود آوردن هویتی برجسته (ممتاز)، ایجاد تنوع و جذابیت، اطمینان از تداوم بصری و عملکردی، به حداکثر رساندن سهولت استفاده (راحتی)، فراهم نمودن آسایش، تأکید بر کیفیت بالا. سپس هر یک از این اصول توضیح داده شده است. در فصل ششم به فضاهای همگانی پرداخته شده است. فضاهای همگانی مرکز شهر فرصت هایی را برای تعامل انسانی و تفریح و لذت بردن از محیط فراهم می سازند. مهم ترین فضاهای همگانی هسته مرکزی شهر خیابان های آن هستند که فضای بین بر ساختمان ها در دو سوی معبر، شامل پیاده روها را، در بر می گیرد. به دلیل در معرض دید بودنشان، خیابان ها می توانند نقش مهمی را در ایجاد یک تصویری منسجم، واحد و مثبت از شهر ایفا کنند. دیگر انواع فضاهای همگانی مانند پارک ها، میدانچه ها، گذرگاه های سرپوشیده تجاری (بازارچه ها)، آتریوم ها و نگارخانه ها نیز می توانند به تثبیت و تحکیم شخصیت مرکز شهر به عنوان یک مکان کمک کنند. فصل هفتم به بررسی قلمرو پیاده اختصاص دارد. برای جذب کاربری های متنوع و مختلط و تشویق تعاملات اقتصادی از این طریق، مرکز شهر باید حرکت عابران پیاده را در هسته مرکزی تشویق نماید. از این رو یکی از اجزاء کلیدی برنامه ریزی احیاء، ایجاد شبکه ای جذاب هم پیوندی مسیرهای تردد عابرین پیاده می باشد. برنامه ریزی مرکز شهر، با شناخت و تمرکز بهبود ستون فقرات هسته مرکزی شهر، خیابان های مرکزی، آغاز می شود. هر چند، در شرایط کنونی بیشترین تمرکز فعالیت های خرده فروشی در آنجا (خیابان های هسته مرکزی) وجود دارد اما فرصت های بیشتر و جدید تری نیز برای این گونه فعالیت ها باید در آن جا مکان یابی و ایجاد گردد. یک مرکز شهری موفق باید بیش از یک خیابان پیاده مدار تجاری داشته باشد؛ لذا به یک شبکه ارتباطی عابران پیاده، برای مرتبط ساختن محورهای عمده فعالیت با ستون فقرات و نیز با یکدیگر نیازمند می باشد. در فصل هشتم حرکت سواره مورد بررسی واقع شده است. برای تقویت جذابیت مرکز شهر به عنوان یک بازار و برای حمایت از کاربری های موجود و جدید، راهبردهایی باید به کاربرده شود تا دسترسی موثر به مرکز شهر را برای وسایل نقلیه خصوصی و عمومی فراهم نماید. در عین حال این راهبردها باید محیط پیاده را تقویت و تحکیم کنند، نه اینکه فقط با آن کنار بیایند. در فصل نهم به حمل و نقل همگانی پرداخته می شود. در بسیاری از شهرها، استفاده از حمل و نقل همگانی برای پاسخ گویی به توسعه متراکم و گسترده و همچنین جلوگیری از ایجاد ترافیک و محدودیت پارکینگ مرتبط با سفرهای کاری روزانه، امری حیاتی است. در فصل دهم به بررسی تسهیلات پارکینگ پرداخته شده است. تصمیم گیری در مورد چگونگی مدنظر قرار دادن موضوع پارکینگ از جمله مهم ترین تصمیمات برای تبدیل نمودن مرکز شهر به مکانی برای مردم به شمار می آید. در فصل یازدهم این کتاب راهنمایی را برای طراحان شهری، راهبران حرفه ای اجتماعی و مدیران شهری در جهت ارتقاء و سامان بخشی کیفیات محیطی قلمروهای همگانی به ویژه همگانی بیرونی، فراهم می نماید.

لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...