رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

از نظر شکل و سطح تیغه ها انواع مختلف دارند؛ از جمله تیغه فرزهای غلتکی، تیغه فرزهای غلتکی پیشانی تراش ، تیغه فرزهای زاویه دار، پولکی،فرمی،چرخ دنده تراش، اره ای و تیغچه دار را

می توان نام برد که در این مبحث فقط تیغه فرزهای غلتکی ،غلتکی پیشانی تراش و تیغچه دار را شرح می دهیم:

تیغه فرزهای غلتکی: این تیغه فرزها فقط لبه برنده محیطی دارند و آنها را برای روتراشی و پرداخت سطوح هموار در ماشینهای فرز افقی به کار می برند(شکل 2-6a,2-6b ).

این تیغه ها به دو شکل دنباله دار و یا سوراخدار ساخته می شوند و مشخصات آنها قطر،جنس،اندازه سوراخ در پیشلنی این تیغه ها ثبت شده است.

تیغه فرزهای غلتکی پیشانی تراش: این تیغه فرزها نه تنها در روی محیط خود لبه های برنده مانند تیغه فرزهای غلتکی دارند بلکه در سطح پیشانی آنها نیز دنده هایی است که براده برداری می کنداز این تیغه فرزها معمولا در ماشین فرزهای عمودی استفاده کرد. در شکل 2-7a و b مشخصات این تیغه ها از نظر جنس و قطر و قطر سوراخ در پیشانی بدون دندانه آنها نمایان است.این تیغه ها به صورت تیغه فرزهای غلتکی پیشانی، دنباله دار، بدون دنباله و با دنباله مخروطی ساخته می شوند.

milling_tool_ghaltaki.jpg

milling_tool_ghaltaki2.jpg

لینک به دیدگاه

تیغه فرزها دارای انواع و اندازه های مختلفی هستند که از لحاظ شکل، اندازه ،تعداد دندانه،نوع کار،نوع تولید،طرز بستن و غیره با یکدیگر فرق دارند و تقسیم بندی می شوند.

طبقه بندی بر حسب نوع تولید دندانه :

از نظر نوع تولید تیغه فرزها به دو دسته تقسیم می شوند :

الف) تیغه فرزهای با دندانه های فرز کاری شده: لبه های برنده این تیغه فرزها به وسیله فرز کاری انجام می گیرد و شکل نهایی این تیغه ها از طرق سنگ زنی حاصل می شود .تیز کردن این تیغه ها خیلی آسان است و از سطح آزاد ،یعنی محیط خارجی سنگ زنی می کنند،اما عیب آن در این است که اندازه اصلی قطر تیغه کم می شود و پهنای فاز تیغه فرز C بیشتر می شود و عمق شیارهای تیغه فرزh کم می شود و در این صورت شیارها پس از مدتی باید عمیقتر گردد. در شکل 3-2 مشخصات تیغه فرز نشان داده شده است.

 

ب) تیغه فرزهای پشت تراشی شده: برای فرز کاری سطوح فرم دار از تیغه فرزهای پشت تراشیده شده استفاده می شود.

شکل خارجی این تیغه ها قبلا تراشیده شده استفاده می شود. شکل خارجی این تیغه ها قبلا تراشیده شده و شیارهای مخصوص برای خروج براده در آنها ایجاد می شود. این رنده ها با تیغه فرزهای زاویه دار مخصوص براده برداری می شود.

این تیغه ها در هنگام تیز کردن فقط از سطح براده تیز می شود و در نتیجه،شکل لبه برنده این تیغه ها با سنگ زدن و تیز کردن تغییر نمی کند در شکلهای ( 2-5a,2-5b )چند نوع از تیغه فرزهای فرم و تیز کردن آنها را می بینید.

شکل 3-2

 

milling_tool_specification.jpg

 

شکل 4-2 تیز کردن تیغه فرزهای غلتکی

milling_tool_strop.jpg

 

milling_tool_strop2.jpg

 

شکلهای ( 2-5a,2-5b )

 

milling_tool_strop3.jpg

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...