رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

نگاهی به آلبوم «روی دیگر» با صدای بهرام رادان

تكرار شكست تاريخي بازيگران در عرصه موسيقي

 

1339842787.jpg

به قلم : بابک ریاحی پور

 

[TABLE]

[TR]

[TD]بهرام رادان خيلي شناحته شده است و جزو معدود بازيگران خوب ما است يعني همه رادان را به عنوان بازيگر خوب و با استايلي كه كارش را خوب بلد است و فيزيك خوبي هم دارد مي‌شناسند. من نمي‌دانم چرا كسي كه در اين جايگاه شايسته قرار دارد بايد دست به چنين كاري بزند و به همين سادگي خود را در معرض سيل انتقادها قرار دهد. انتظار همه مردم از كسي كه در يك شاخه هنري سوپراستار است، آن هم سوپراستاري كه كارش را خوب انجام مي‌دهد، خيلي بيش از اين است. به نظر من بهرام رادان به ويژه انتظار اهالي موسيقي را برآورده نكرد.

 

اين بحث مطرح مي‌شود كه بهرام رادان خواننده اين كار است و اينكه مثلا آهنگسازي آن بد است و مشكل بهرام رادان نيست اما اين آلبوم به اسم بهرام رادان منتشر شده و انتظار مي‌رود آدمي با مختصات بهرام رادان حداقل اين قوه تشخيص را داشته باشد كه مثلا اين آهنگ بد است يا خوب. در اقع خود او بايد تشخيص مي‌داد كه كار خوب شده است يا نه. اين اشتباه درباره هنرپيشه‌هايي كه به سمت موسيقي مي‌آيند، اغلب اتفاق مي‌افتد.

 

از نظر تاريخي هم كه در نظر بگيريد مي‌بينيد هيچ هنرپيشه‌يي در كار موسيقي موفق نبوده يعني همه كساني كه آلبوم داده‌اند با شكست مواجه شده‌اند مثل امين حيايي و آلبوم «باران». آلبوم پرهزينه‌يي كه خيلي هم ضرر داد. حتي درباره آلبوم مهران مديري هم اين اتفاق رخ داد.

 

البته عكس قضيه خيلي صادق نيست مثلا گلزار قبلا در كار موسيقي بود و بعد هم در سينما موفق شد. گلزار هم خيلي تلاش كرد تا پس از ورود به سينما موقعيت خود در موسيقي را حفظ كند اما نشد. مثلا شادمهر با اينكه من اصلا كار بازيگري‌اش را قبول ندارم ولي به هر حال در سينما موفق بود.

 

آلبوم «روي ديگر» بهرام رادان ضعف‌هاي زيادي دارد و به نظر من بزرگ‌ترين ضعف اين كار، اجراست. من اعتقاد دارم آدم بايد اول كاري را بلد باشد و بعد آن كار را انجام دهد نه اينكه اول كار را آغاز كند تا به مرور زمان آن را ياد بگيرد، مخصوصا در موسيقي. يك نكته مهم را بايد در نظر داشت؛ موسيقي مثل سينما نيست. در موسيقي بايد كارت را بلد باشي و بعد شروع كني ولي در سينما مي‌شود وارد شد و بعد به مرور زمان تلاش كرد و آموخت.

 

موسيقي بايد ذاتش خوب باشد، تو با نوازندگان خوب نمي‌تواني به موسيقي خوبي دست پيدا كني. مگر مي‌شود يك فيلمنامه بد را با بازيگران خوب، تبديل به يك فيلم شاهكار كرد؟ من اميدوارم تلاشي كه بهرام رادان براي بازيگري كرد (البته استعداد ذاتي او را نبايد ناديده گرفت) همان تلاش را، حتي دو برابر آن را در موسيقي انجام بدهد و در اين مسير هم به موفقيت دست پيدا كند.

 

خيلي‌ها مي‌گويند حداقل رادان به جاي پاپ سمت راك و هاردراك آمده و خود اين ارزشمند است اما به نظر من اتفاقا كار راك و هاردراك كردن نوعي راه فرار است. براي اينكه اگر كارت موفق نشد بگويي مردم مخاطب اين رشته نبودند يا اينكه مردم ايران خيلي از اين موسيقي شناخت ندارند و... من هميشه به بچه‌ها مي‌گويم آنقدر نگوييم ما داريم كار خاص مي‌كنيم بياييد يك كار خوبي بكنيم كه مردم هم خوش‌شان بيايد. من نمي‌توانم به خاطر راك بودن اين آلبوم به آن امتياز بدهم چون آهنگي كه الان در اينترنت گذاشته است ريميكسي است كه نمي‌دانم واقعا اسمش را چه چيز مي‌توان گذاشت. سبك «دنس ترنس هاوس»! از نظر سبك الكترونيك هم تكليفش مشخص نيست چون بالاخره كار الكترونيكال هم ويژگي‌هاي خودش را دارد. آواز‌ها هم خوب اجرا نشده. اين حرف تنها من نيست.

 

اين سوال براي برخي به وجود آمده كه با اين ديدگاهي كه دارم، چرا رفتم و در اين آلبوم نوازندگي كردم؟! اين واقعا سوال عجيبي از يك نوازنده است. من يك نوازنده هستم، كارم را انجام دادم و دستمزدم را گرفته‌ام. اين شغل من است. وقتي براي نخستين‌بار شنيدم بهرام رادان مي‌خواهد آلبوم بدهد، هم خوشحال شدم و هم ترسيدم ولي به مرور زمان گزينه دوم تقويت شد. بعد كه رفتم سر كار با خودم گفتم اين چه كاري است؟! خيلي هم از اين اتفاق ناراحت شدم چون من بهرام رادان بازيگر را خيلي دوست دارم. جزو معدود بازيگراني است كه من سلوك حرفه‌يي‌اش را قبول دارم. برايم عجيب بود و با خودم گفتم بهرام رادان تو چرا؟!

 

چيزي كه مرا بيشتر هم ناراحت كرد، اطرافيان بهرام رادان بودند. به نظرم مشاوران خوبي ندارد يا حداقل در زمينه موسيقي مشاوران و كارشناسان خوبي كنارش نيستند و او درباره انتخاب آنها دچار اشتباه شده است. آنها با يك خودشيفتگي خاصي فضا را براي بهرام رادان مسموم كرده‌اند و در نتيجه نمي‌توان در تشخيص اشتباه بهرام رادان نقش آنها را ناديده گرفت.

 

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][TABLE]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

منبع : اعتماد

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...