رفتن به مطلب

نکات تجربی IELTS Writing


S.F

ارسال های توصیه شده

سعی می کنم مطالبی که به نظرم جالب اومد رو اینجا بزارم، ممکنه از سایت های مختلف باشه .

ولی بیشترشون از سایت اپلی ابرود هست .

لینک به دیدگاه
با سلام به دوستان

من رایتینگ 7 شدم امتحان آکادمیک 10 مارچ 2012و نکاتی که به دردم خورد رو با شما در میان می گزارم. خیلی از نکات رو دوستان گفتند من سعی کردم تکراری نگم.

 

نکاتی که در مورد رایتینگ مهم هست اینه که نمره دادن بر اساس رعایت کردن 4 بخش زیر هست:

 

1: Task Achievement

 

یعنی دقیقا به موارد خواسته شده جواب بدید. چیزی که خیلی مهم هست اینه که سوال رو خوب بفهمید. هر سوالی سه بخش دارد. 1:Core, 2:Limit and 3:Order باید در اولین پاراگراف مقدمه نشان بدهید که این سه رو فهمیدید و قرار هست در بقیه پاراگرافها اون رو بسط بدهید. مثلا سوال می گه :

Does tourism damage the cultural identity of the host country? Do you agree or disagree?

در اینجا Core مساله ای به نام توریسم هست Limit خراب کردن هویت فرهنگی کشور میزبان هست و Order یعنی شما موافق هستید یا نه. در پاراگراف مقدمه شما اول جمله ای در مورد بحت کلی توریسم می نویسید و بعد محدودش می کنید به تاثیر روی فرهنگ به خصوص فرهنگ کشور میزبان و بعد می گید مثلا من باهاش موافقم و حالا در این انشا از موافقتم دفاع می کنم. شما اگه در مورد تاثیر توریسم روی اقتصاد بگید نمره ازتون کم می شه چون Task Achievement نداشتید مگر اینکه با دلیل در آخر به مسایل فرهنگی ربطش بدهید. معمولا در هر انشا به جز پاراگراف مقدمه و نتیجه 2 یا 3 پاراگراف به عنوان بادی می مونه. در پاراگرافها برای هر حرفی دلیل بیاورید. نظر بدون دلیل نمره کم می کنه. مثلا می گید بله توریسم فرهنگ کشور مهمان رو خراب می کنه مثلا در کشور ما ایران ( مثالها لازم نیست واقعی یا جدی باشه شما به خاطر مثال خیالی یا احمقانه نمره کم نمی گیرید) ما می بینیم مردم دیگه لباسهای محلی نمی پوشند و عکس هنرپیشه های شناخته شده جهانی روی پیرهن جوانان ما زیاد شده!!. سعی کنید در هر پاراگراف حد اقل دو دلیل بیاورید و هر دلیلی رو با حداقل یک یا دو مثال ساپورت کنید. اگه Limit این بود که مثلا موافقان و مخالفان امری چنین می گویند و یا مزایا و معایب امری را بگویید شما در متن به هر دو مورد در پاراگرافهای جدا اشاره می کنید و در پاراگراف نتیجه گیری می گویید که به نظر من مزایای این امر بیشتر هست.

 

 

2 : Grammatical Accuracy and Variety

 

در این بخش باید به کسی که ورقه شما رو تصحیح می کنه نشون بدید که گرامرهای مختلفی بلدید. کتاب گرامر تو بازار زیاده کتابی رو پیدا کنید که خوب توضیح داده باشه. برای من کتابهای English grammer in use upper intermediate و English grammer in use advance عالی بود به خصوص درسهای آخر کتاب advance که درس 87 اون خیلی به درد Cohesion and Coherence می خوره چون تمام کلماتی که بین جملات یا کلازها می تونیم استفاده کنیم رو گفته با تمرین. ولی برای تمرین بیشتر باید تک تک کلمات رو در یک دیکشنری عالی مثل Longman سرچ کرد وبا معنی دقیق و نحوه به کار گیری اون conjunction یا sentence connector آشنا شد. دیکشنری مثل Longman عالی هست چون خیلی راحت collocation ها رو هم نشون می ده نسخه کامپیوتری این دیکشنری هم راحت تو بازار پیدا می شه.

و نکته مهم تر دیدن تمام این گرامرها در کتاب practical English usage Micheal Swan هست این کتاب دیکشنری گرامر هست اگه هر بخشی رو از هر کتابی در مورد گرامر می خونید حتما همون نکته گرامری رو در این کتاب دوباره پیدا کنید و بخونید که دیگه کاملا متوجه بشید.

 

3: Lexical Resource

 

برای نشون دادن دایره لغات باید خیلی حضور ذهن داشت سطح آسونی به سختی کتابهای لغت هم به این ترتیبه:

1 :کتاب 504 که البته آسون ترین سطح لغات هست.

 

2:کتاب Essential Words for Toefl 450 words در این کتاب تمام لغات مورد نیاز در سطح Intermediate رو داره که هم خیلی تو رایتینگ کاربرد داره و هم ریدینگ.

 

3: کتاب 1100 words you need to know این کتاب واقعا سخته وبیشتر برای GRE خوبه ولی اگه کسی وقت داشت دونستن این لغات به خصوص در رایتینگ به دردش می خوره.

 

4: کتاب Vocabulary Clinic IELTS and TOEFL آقای ایروانی هم خیلی خوبه چون مدل کنکوری و امتحانی تنظیم شده لغاتش همون لغات سخت 1100 هست ولی متناسب انتخاب شده اگه این کتاب رو گرفتید دیگه 1100 رو نخونید.

 

به نظر من Essential Words for Toefl 450 words بهتره با نگاهی به کتاب Vocabulary Clinic IELTS and TOEFL که غیر از لغت بخشهای مفید دیگه ای هم داره.

 

4: Cohesion and Coherence

 

خوب برای این بخش تمام کلاسها کلی مطلب دارند که به بچه ها می گن ولی تمرین و چک کردن این نکات در دیکشنری مثل Longman خیلی مهم هست اگه Cohesion رو هم در اینترنت سرچ کنید لیست کلمات اون رو حتما پیدا می کنید ولی درس 87 English grammer in use advance به من خیلی کمک کرد.

Coherence هم یعنی مطالب ترتیب منطقی داشته باشند یهو خط نوشتاریتون رو گم نکنید بهترین کار این هست که اول از همه 5 دقیقه از 45 دقیقه وقتتون رو صرف تهیه نموداری از پاراگرافهایی که می خواهید بنویسید بکنید. اینکه دقیقا در کدام پارگراف چی می خواهید بگید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

پیوست

دانلود practical English usage Micheal Swan

http://www.noandishaan.com/forums/thread82548.html

کتابش 7-6 تومن بیشتر نیست. اما انصافا نامبر وان ه .

لینک به دیدگاه
1- رعایت کردن ساختار نوشتاری که شامل موارد زیر میشه:

نحوه پارگراف بندی و تعداد پاراگرافها

تنوع در ساختار جملات مورد استفاده و درست بودن از نظر گرامری

تنوع در استفاده از لغات

رعایت کردن اصول کلی نوشتن انشا (مقدمه، بدنه متن و نتیجه گیری)

 

 

تسک 1:

در تسک 1 مهمترین موضوع استفاده از زبان مخصوص گزارش نویسی هستش که باید به تدریج اون رو یاد بگیرید ! برای این کار من فقط به شما خوندن تعداد زیادی سمپل رایتینگ رو توصیه می کنم ! کتاب Crack IELTS in a Flash مناسبترین کتابیه که من برای این کار به شما توصیه می کنم ! در این کتاب در صفحه های اول لغاتی که در گزارش نویسی IELTS همیشه به کار می رن معرفی شده و بعد از اون برای نمودارها و چارتهای مختلف با تنوع بسیار زیاد سمپل رایتینگ نوشته شده ! برای دوستانی که وقت زیاد دارند توصیه می کنم با کتاب Academic writing practice for IELTS: Sam McCarter شروع به تمرین بکنند و وقتی به امتحان نزدیک شدند برن سراغ همون کتابی که توی خطوط بالا خدمتتون عرض کردم !

گزارش نویسی راحت ترین کار توی رایتینگ هست برای اینکه در این نوع از رایتینگ علاوه بر اینکه شما نیازی ندارید عقیده ای از خودتون رو توی جملات و بصورت تحلیلی و قانع کننده بیان کنید، همینطور زبان و ساختار بسیار تکراری داره و برای شما یک امکان یادگیری بسیار ساده رو فراهم می کنه که شما بعد از خوندن متن های زیاد به راحتی می تونید یک گزارش خوب بنویسید !

اما به این نکته دقت کنید که وقتی شما در حال خوندن سمپل هستید باید به چگونگی استفاده از جملات متفاوت توجه زیادی داشته باشید. در این صورت، شما دیگه نیازی به خوندن گرامر ندارید تا بتونید جملاتتون رو درست بیان کنید ! بعد از مطالعه متنهای متفاوت و توجه به چگونگی جملات مورد استفاده گرامر بطور ناخودآگاه توی ذهن شما شکل می گیره و شما به طور ناخودآگاه جملات درست را از جملات غلط تشخیص می دید !

 

ساختار کلی تسک 1:

پارگراف اول: در پاراگراف اول، چارت، جدول، شکل و ... در یک یا دو جمله معرفی می شود

پاراگراف دوم و سوم: نوشتن بدنه متن (توضیح و شرح نمودار، جدول و ...)

پاراگراف چهارم: یک Overview از همه چیزهایی که نوشتید

 

تسک 2:

به دوستان عزیزم شدیدن توصیه می کنم برای تمرین تسک دوم ابتدا به کتاب Revised GRE practice book مراجعه کنند ! از اونجایی که در تسک دوم هدف نوشتن یک انشای تحلیلی بر حسب یک موضوع خاص هست و شما باید نظر خودتون رو بصورت بسیار قانع کننده و با استنباطهای کاملن منطقی و منسجم روی کاغذ بیارید، ابتدا با کتابی که توی دو خط بالاتر خدمتتون عرض کردم شروع کنید ببینید اصلن یک رایتینگ خوب چجوری باید باشه ! به آخر کتاب مراجعه کنید و دو تا رایتینگ سمپل رو به دقت (بازم تاکید میکنم به دقت) بخونید تا ساختار متنهای تحلیلی توی دستتون بیاد ! متاسفانه بین این همه کتابی که من برای IELTS دیدم، به نظر من هیچ کتابی به اندازه این کتاب که برای GRE هست، نمیتونه به یه نفر توی نوشتن رایتینگ تحلیلی کمک بکنه ! حتی سمپلهای خود کتابهای کمبریج رو بخونید متوجه میشید که چقدر در مقایسه با این کتاب ضعیفه !

 

حالا هدف من از معرفی این کتاب:

انتظارات رو از خودتون بالا ببرید.

 

این موضوع رو خدمتتون عرض کنم سطح بخش رایتینگ در GRE با سطح اون در IELTS بسیار متفاوته ! یعنی در GRE انتظار می ره برای نمره کامل شما متن واقعن قوی و منسجم نوشته باشید در حالی که در IELTS انتظارات تا میزانی پایین تره ! یعنی شاید کسی که در GRE رایتینگ رو از 6 نمره 5 بگیره، همون رایتینگ در IELTS نمره کامل رو بگیره !

بنابراین هدف من از توصیه این کتاب اینه که هدف شما این باشه که رایتینگتون رو تلاش کنید که به سطح امتحان GRE برسونید که حتی اگه موفق نشدید، حداقل برای IELTS شما به سطح خوبی رسیده باشید !

 

ساختار کلی رایتینگ در تسک دوم:

پاراگراف اول: مقدمه و بسط موضوع

پارگراف دوم: بیان عقیده خودتون به صورت صریح و واضح

پاراگراف سوم و چهارم: دلایل و یا مزایا و معایب، بسته به نوع دستورالعمل مطرح شده در سوال، (هر دلیل یا مزیت یا عیب، با توضیحاتش در یک پاراگراف مجزا)

پاراگراف پنجم: نتیجه گیری (بیان کردن عقیده شخصی در یک جمله بندی متفاوت با پاراگراف دوم و در ادامش یه کم مزه ریختن)

 

توصیه هایی جهت نوشتن رایتینگهای خوب:

 

تمرین مستمر کنید. زیاد بخوانید

 

پارت رایتینگ در IELTS مخصوصن در تسک 2 با موضوعات متنوعی ارائه میشه که ما در بسیاری از موارد حتی به اونها فکر هم نکردیم و حتی اگر بخوایم به زبان پارسی درباره اون موضوع بنویسم در اون زمان کم امتحان نمی تونیم ! راه حل چیست؟

در جواب این سوال نمی تونم بگم خوندن رایتینگهای متفاوت چقدر زیاد می تونه دارای اهمیت باشه ! اصولن برای نوشتن یک رایتینگ تحلیلی مناسب، شما باید ذهنی داشته باشید که آماده به ارایه ایده باشه ! علاوه بر این حراف بودن و اطلاعات عمومی بالا خیلی به یک فرد در نوشتن رایتینگ تحلیلی کمک می کنه ! بنابراین از آنجایی که خیلی از ماها حراف نیستیم و به بسیاری از مسائل فکر هم نکرده ایم، راه حل مفید می تونه خوندن سمپلهای زیاد باشه تا ذهن ما درگیر موضوعات متفاوت بشه !

 

در زمان امتحان رعایت ساختار کلی متن را در اولویت قرار بدید

 

وجود مقدمه و نتیجه گیری در یک متن، برای نمره دادن خیلی مفید به نظر میاد، برای همین حتی در صورتی که دلایلتون رو ناقص عنوان کردید و خوب موضوع رو تحلیل نکردید، تلاش کنید که متنتون مقدمه و نتیجه گیری واضح و خوبی داشته باشه ! به تعداد پاراگراف ها دقت کنید که نه کم باشند و نه زیاد ! برای تسک اول 4 پاراگراف و برای تسک دوم 5 پاراگراف معقول و منطقی به نظر میان ! "در زمان امتحان" به ویرگول و علامت تعجب و امثال اینها زیاد گیر ندید که تاثیر زیادی در نمره نمی زارن !

 

بعضی جاها از زبان طنز استفاده کنید ولی نه زیاد

 

بطور کلی، تا حد زیادی رسمی بنویسید ! بعضی ها عادت دارند که کل متنشان رو به زبان طنز و کنایه می نویسند که من در کتابی خوندم این کار اصلن خوب نیست ! در خیلی موارد وقتی فردی تلاش می کنه که متننش رو با زبان طنز بنویسه استدلال بر این میره که اون فرد توانایی نوشتن یک متن تحلیلی و منطقی و منسجم رو نداره و هدفش اینه که از یک روش دیگه ای برای کسب نتایج مورد نظر خودش استفاده بکنه ! اما از طرف دیگه یک متن ساده باعث ایجاد خستگی در خواننده میشه و بعضی جاها، مثلن در حد 2 جمله در کل متن و معمولن در پاراگراف نتیجه گیری ، بد نیست که از جملات کنایه ای استفاده بشه !

 

اگر فرصت زیادی تا امتحان دارید از الان روزی یک رایتینگ بنویسید

 

این کار خیلی به شما کمک می کنه که برای روز امتحان آمادگی پیدا بکنید ! فقط به چند تا نکته توجه بکنید:

1- اگه زمان زیادی تا امتحانتون مونده، لازم نیست رایتینگ رو در شرایط زمانی امتحان بنویسید و فعلن فقط سعی کنید یاد بگیرید

2- از ساختارها و کلمه هایی که هر روز توی خوندن سمپلها یاد می گیرید سعی کنید توی رایتینگهای خودتون به طور متنوع استفاده کنید

3- در نزدیکی های امتحان خودتون رو در شرایط زمانی امتحان قرار بدید و رایتینگ بنویسید (تسک 1 در 20 و تسک 2 در 40 دقیقه)

4- از جملات Pattern و کلمات کلیشه ای که همه می نویسند و جذابیتی ندارند پرهیز کنید ! کسانی که بعد از امتحان رایتینگ رو تصحیح می کنند روزی 20، 30 تا رایتینگ و شایدم بیشتر رو تصحیح می کنند و در مقایسه با کل متنتون به راحتی تشخیص می دن که چه جمله ای از قبل حفظ شده و نوشته شده و خلاصه کارشون اینه ! البته در حد 1، 2 جمله مشکلی ایجاد نمی کنه !

 

در آخر، باید صادقانه بگم که من خودم زیاد رایتینگ تمرین نکردم واقعن خسته ام، ولی با رعایت نکاتی که توی متن بالا گفتم 7 رو گرفتم ! و مطمئنم اگه شما تمرین کنید بالاتر می گیرید ! علاوه بر این، حرفهای من فقط جنبه پیشنهادی داره و تراوشات یک ذهن خستست wink.png و تجربیات بقیه دوستان عزیز شاید مفیدتر واقع بشه biggrin.png

 

به امید موفقیت شما !

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پیوست:

فکر می کنم منظور کتاب GRE Revised practice book بوده ک سایت ای تی اس بر دانلود گذاشته و هر سال هم جدیدش می کنه. البته این و تو بازار هم دیدم 10-12 تومن بود اون موقع

دنبال کتابCrack IELTS in a Flash هم هستم، اگر پیدا کردم لینکش رو ب اینجا هم پیوست می کنم.

 

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...