رفتن به مطلب

مزایای ساختمان هوشمند


ارسال های توصیه شده

تكنولوژى ساختمان هوشمند امكانات متنوع و گسترده اى در اختيار مى گذارد كه هر شخص نسبت به علاقه و سليقه خود مى تواند از تمامى يا تنها بخشى از آن بهره مند گردد. با كمك اين تكنولوژى تمامى وسايل و تجهيزات داخل ساختمان، بر حسب خصوصيات محل و نياز استفاده كننده گان، توسط صفحه اى نمايش داده ميشوند و از همانجا قابل كنترل و مديريت هستند.ويژگى منحصر به فرد اين تكنولوژى، ايجاد هماهنگى و يكپارچه سازى بين كليه سيستمهايى است كه تاكنون به صورت منفرد استفاده ميشده اند و بدين ترتيب در محدوده وسيعى امكان طراحى، نصب و استفاده ميدهد. از فوايد اصلى اين تكنولوژى در كنار ايجاد راحتى و امنيت بيشتر، مى توان به صرفه جويى در مصرف انرژى اشاره كرد.فلسفه اصلى تكنولوژى ساختمان هوشمند بر اساس محوريت بخشيدن به شخص استفاده كننده و نيازهاى او پايه ريزى شده، به درخواستهاى امروز و آينده پاسخى ساده و مناسب ميدهد و قابليت هماهنگ شدن با تكنولوژهاى بعدى را داراست.

 

 

چه وسايل و تجهيزاتی قابل کنترل هستند؟

 

روشنايی

در ساختمان هوشمند منابع نور اعم از چراغ سقفی، ديواری، روميزی، چراغهای رنگی تزئينی، فلورسنت و لامپهای LED همگی به تفكيك يا گروهی قابل كنترل هستند.با این روش ميتوان بدون نياز به سرکشی به تمامی چراغها از وضعيت تك تك آنها اطلاع حاصل نمود و آنها را "روشن-خاموش" يا "Dim" كرد.

سيستم ايمنی

ساختمان هوشمند قابليت مديريت سيستم دزدگير، دوربينهای مداربسته و حسگر اثر انگشت (Biometric System) را داراست. از مزيتهای اصلی ميتوان دقت بالا، قابليت کنترل از راه دور، امکان ارسال SMS بروی تلفن همراه ، منطقه بندی فضای تحت پوشش (Zone) و تشخيص دود و آب گرفتگی را نام برد.

در، پنجره، پرده، كركره و سايه بان

با يك لمس روی صفحه کنترل، پرده و كركره (نصب شده در داخل يا خارج) و سايبان ها به سادگی قابل كنترل ميباشند. هنگام ترك ساختمان با يك نگاه به صفحه نمايش از وضعييت باز و بسته بودن كليه درها و پنجره ها آگاه شويد. كنترل در ها با استفاده از حسگر اثر انگشت و كارتهای مغناطيسی بصورت مركزی، علاوه بر ايجاد ايمنی بيشتر امكان طبقه بندی و زمان بندی دسترسی به ساختمان را بوجود می آورد.

سيستمهای گرمايشی سرمايشی و تهويه مطبوع

در ساختمان هوشمند، ميتوان دمای اتاقها را به تفكيك و به طبع نياز تنظيم نمود. همچنين مشروط كردنِ رويه كار سيستم به حضور ساكنين در ساختمان تاثير بسزايی در كاهش مصرف انرژی خواهد دارد.

سیستم صوتی ، تصویری

در ساختمان هوشمند استفاده از آرشيو موسيقی و فيلم به طبع سليقه شخصی و به تفكيك از هر اتاق امكان پذير است. آرشيو موسيقی و فيلم شامل: DVD، CD، Radio، TV، DVB، Sound Box و ... كه از آن در تمام اتاقهای ساختمان بدون نقل و انتقال دستگاه و يا حتی CD و DVD مورد نظر استفاده ميشود.

آيفون تصويری

با بصدا در آمدن آيفون، تصوير مراجع در صورت تمايل فقط روی صفحه نمايش مورد نظر و يا روی كليه صفحات نمايشِ منعكس ميشود. همچنين هنگامی که ساكنين در ساختمان حضور ندارند تصوير مراجع و زمان مراجعه ثبت شده و پس از بازگشت از آن مطلع خواهيد شد.

سيستم آبياری خودكار

آبياری گل و گياه، تنظيم فواره و آبشارهای مصنوعی از طريق صفحه كنترل به سادگی قابل كنترل ميباشند. همچنين ساختمان هوشمند ميتواند كنترل، آبياری گل و گياه در حياط و يا داخل ساختمان را بطور خودكار طبق برنامه از پيش تعيين شده عهده دار شود. برای مثال هر غروب در صورت پايين تر بودن رطوب چمن از 33% سيستم آبياری بشكل خودكار بكار می افتد.

كنترل تاسيسات استخر، سونا و جكوزی

در ساختمان هوشمند روشن كردن و تعيين حرارت سونا، اطلاع يافتن از زمان رسيدن سونا به دمای مطلوب، خودكار كردن تصفيه استخر و يا جكوزی همگی بسادگی امكان پذير است.

سيستمهای ارتباطی (تلفن، پيامگير، تلفن سانترال و اينترنت)

پشتيبانی از چند خط تلفن، پيامگير، تلفن سانترال، سرويس Caller ID و Fax از ويژگيهای ساختمان هوشمند ميباشند. همچنين در محيط تحت پوشش ميتوان از تلفن تصويری (In-House Video telephony) استفاده كرد.

وسايل الكتريكی ساختمان

در ساختمان هوشمند، امكان اطلاع يافتن از وضعيت كليه وسايل الكتريكی و كنترل آنها وجود دارد. مثلاً پس از اتمام كار ماشين لباس شويی هشداری مبنی بر اتمام كار به اطلاع ميرسد، هنگام استفاده از جارو برقی با به صدا در آمدن زنگ تلفن يا آيفون جارو بصورت خودكار خاموش ميشود. بدين صورت احتمال نشنيدن صدای زنگ تلفن هنگام كار با وسايل خانگی پر صدا يا بعلت زياد بودن صدای موسيقی،در ساختمان هوشمند عملاً منتفی است. همچنين در صورت باز ماندن در يخچال به مصرف كننده اخطار لازم داده ميشود.

 

چگونگی دسترسی و کنترل امکانات در ساختمان هوشمند

 

صفحه کنترل مرکزی

با يک صفحه کنترل مرکزی شما قادر به کنترل هوشمند تمامی دستگاههای موجود در ساختمان و آگاهی از وضعیت کارکرد آنها هستيد. صفحه نمايش مجهز به تكنولوژی لمسی (Touch Screen) است كه به راحتی در استفاده از آن می افزايد و برای استفاده احتياج به وسيله ورودی ديگری نميباشد.

 

کنترل با استفاده از امواج راديويی

با استفاده از اين تکنولوژی امکان کنترل ساختمان هوشمند بصورت بی سيم (Wireless) وجود دارد. وسيله کنترلی ميتواند يک PDA ، Tablet PC و يا يک Remote Control ساده راديويی باشد. مزيت اصلی استفاده از RF نسبت به IrDA (تكنولوژی بكار رفته در كنترلهای تلويزيون) كاركرد از مسافتهای طولانی تر و عدم نياز به ديد مستقيم است.

 

کنترل از راه دور

ساختمان هوشمند امکان اطلاع يافتن از وضعيت کنونی و كنترل ساختمان را از راه دور محيا ميکند. شما ميتوانيد با استفاده از SMS ، تلفن گويا (Call Center) و يا از طريق اينترنت از اين امکان بهره مند شويد.

 

سناريو

سناريو به معنای انجام گروهی از کارها فقط با فشار دادن يك دكمه يا يک لمس بروی صفحه كنترل است. راحتی و سرعت در ايجاد فضای مناسب هدف اصلی استفاده از سناريو ها ميباشد.

 

اتوماسيون

 

ساختمان هوشمند در جهت ايجاد راحتی برای شما، کنترل برخی از امور روزمره و تکراری را به دست گرفته و برای شما آسايش بيشتری به ارمغان ميآورد. عملکرد خودکار سيستم ميتواند شامل کارهای از پيش تعيين شده باشد يا با استفاده از سنسورهای دما، نور، باد، باران، سنجش رطوبت و سنسور تشخيص حضور شخص و ... شرايط را بصورت بهينه تنظيم نموده و يا اخطارهای لازم را اعلام نمايد.

 

مزايای اصلی ساختمان هوشمند

 

راحتی:

 

ساختمان هوشمند با استفاده از اتوماسيون و بر عهده گرفتن برخی كارهای تكراری راحتی بيشتر برای ساكنين خود به ارمغان می آورد. از طرف ديگر، برای ايجاد فضای دلخواه در ساختمان هوشمند تنها يك اشاره كافی است: سناريوها وظيفه تنظيم دقيق محيط را به عهده ميگيرند.استفاده از يك نرم افزار كارآمد با User Interface ساده و چند زبانه (از جمله فارسی) برای كنترل كليه تجهيزات مزيت ديگری است كه موجب سادگی زندگی در ساختمان هوشمند ميگردد. كار با اين نرم افزار نياز به هيچ آموزش خاصی ندارد.

ايمنی:

 

در شرايط بحرانی از جمله آتش سوزی، آب گرفتگی و سرقت، ساختمان هوشمند اخطارهايی اعلام ميكند كه ميتواند سهم بسزايی در پيشگيری از وقوع خرابی يا بيشتر شدن آن ايفا كند.ويژگی خاص دزدگير در منطقه بندی (Zone) فضاهای تحت پوشش، استفاده از سنسور دقيق تشخيص حضور شخص، حسگر اثر انگشت و همچنين كنترل و ضبط تصاوير دوربينهای مدار بسته بصورت ديجيتال ايمنی را برای منازل به شكل چشمگيری بالا ميبرد.

 

انعطاف پذيری:

 

انعطاف پذيری در اجرا و استفاده از خصوصيات شاخص تكنولوژی هوشمند است. با استفاده از ابزاری كه اين تكنولوژی در اختيار قرار ميدهد، برای اضافه كردن اين امكانات به منازل موجود در اكثر موارد نياز به سيم كشی مجدد و تعويض تجهيزات موجود در ساختمان وجود ندارد.استفاده از كليدها و صفحات نمايش هوشمند برای برنامه ريزی و اجرا دستورات، امكان كنترل با استفاده از Remote Control از داخل ساختمان و يا با تلفن همراه، همگی ساكنين را برای دسترسی به امكانات ساختمان ياری ميكنند.

 

صرفه جويی در مصرف انرژی:

 

مديريت مصرف انرژی در ساختمان هوشمند تاثير بسزايی در صرفه جويی مصرف انرژی دارد. وابسته كردن نور و سيستم تهويه به حضور شخص و برنامه ريزی بهينه دمای اتاقها در ساعات مختلف شبانه روز از مصاديق اين مديريت مصرف انرژی می باشند.

همچنين جلوگيری از تابش مستقيم نور آفتاب به داخل ساختمان در تابستان توسط كنترل اتوماتيك پرده و كركره، سبب صرفه جويی در مصرف انرژی الكتريكی برای دستگاههای سرمايشی ميشود

 

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...