رفتن به مطلب

آيا با مطرح نمودن سلسله بحث هايي تحت عنوان "تاريخ زبان آذري در آذربايجان" به روايت تاريخ و مستندات موافقيد؟


amirgb

آيا با مطرح كردن مبحثي تحت عنوان"تاريخ زبان آذري در آ  

11 کاربر تاکنون رای داده است

  1. 1. آيا با مطرح كردن مبحثي تحت عنوان"تاريخ زبان آذري در آ



ارسال های توصیه شده

درود

1-بنا بر اصل قانون اساسي آموزش و ترويج زبان و فرهنگ مادري براي تمام ساكنان اين مرز و بوم آزاد است و اين متكي به وضعيت فعلي است و فارغ از كليه اتفاقات تاريخي است

2-بررسي تاريخي اين موضوع نه براي راندن بخشي از مردم سرزمين ايران است كه براي نشان دادن جايگاه والاي اين مردمان در تاريخ و پيشينه ي اين سرزمين است

3-به هيچ روي اين مطالب به معني بازگرداندن زبان مردمان ساكن در آذربايجان به زبان فارسي و يا هيچ زباني جز زبان رايج فعلي نيست

4-كليه مطالب با ارجاعات مشخص و سند ارايه مي شود تا خواننده ي كنجكاو خود در پي چند و چون مطلب و كند و كاو برايد

5-از هر گونه بحث بدون ارايه ي سند و مدرك و بحث هاي قوميتي و پان خود داري مي شود

6-از مديريت محترم خواهشمندم تا پايان مطالب اين حقير هر پستي را حذف نمايند

7-مطالب گرداوري شده بيش از 300 صفحه است كه سعي مي كنم به مرور ارايه كنم و براي جلوگيري از هر گونه تنش از پاسخ دادن به هر پرسشي در تاپيك معذورم اما در پروفايلم ميزبان شما خواهم بود

8-ادامه ي بحث تنها و تنها به واسطه ي استقبال شما عزيزان صورت مي گيرد

-----------------

موافقت يا عدم موافقت خود را اعلام كنيد:icon_gol:

  • Like 15
لینک به دیدگاه

درود بر شما

این موضوع برای خود من هم جالبه

اما به تجربه دیدم که چنین تاپیک هایی به توهین کشیده میشن و بعدش قفل و بایگانی ....

اگه دوستان ترک و پان ترک (که کاملا از هم جدان) مشکلی نداشته باشن با این موضوع میتونه تاپیک خوبی باشه ....

 

اگه هم مخالفتی دارن در همین ابتدای کار اعلام کنن که از بحثای بعدی و دلخوری جلوگیری بشه

 

:icon_gol:

  • Like 9
لینک به دیدگاه
درود بر شما

این موضوع برای خود من هم جالبه

اما به تجربه دیدم که چنین تاپیک هایی به توهین کشیده میشن و بعدش قفل و بایگانی ....

اگه دوستان ترک و پان ترک (که کاملا از هم جدان) مشکلی نداشته باشن با این موضوع میتونه تاپیک خوبی باشه ....

 

اگه هم مخالفتی دارن در همین ابتدای کار اعلام کنن که از بحثای بعدی و دلخوری جلوگیری بشه

 

:icon_gol:

عنوان گرفته چه لحن صحبتش عوض شه:icon_pf (34):

 

 

 

امیر جان طبق تجربه های تاپیک گذشته هر گونه بحثی که راجع به ترک و فارس هستش اخرش با اخطار و قفل تموم میشه

 

انشالله ایت بحث درست جلو بره

 

اگر دوستان بزارن:ws3:

  • Like 7
لینک به دیدگاه

سعي من بر اين هست كه اين اتفاق نيافته

براي همين دو روند رو در پي مي گيرم:

1- براي جلوگيري از يك طرفه شدن بحث از دوست خوبمون el_roman درخواست كردم كه با من همكاري كنند.علت اين امر هم اين هست كه منابعي هست كه مطمينا من بهشون دسترسي ندارم و ادله اي هست كه درميان خود ترك هاي منطقه وجود دارد .شنيدن اين ادله و معرفي اين منابع به خواننده هاي اين تاپيك كمك مي كند تا قضاوتي بي طرفانه تر و منطبق بر واقعيت داشته باشند.

2-از آنجايي كه بحث من و تاپيك صرفا بررسي تاريخي هست و هرگز و هرگز در صدد نيستم كه اين اصل را كه:"هر كس آزاد است تا فرهنگ و زبان مادري خود را بياموزد و براي غنا و پيشبرد آن تلاش كند " زير پا بگذارم و چنانچه گفتم اين بحث ها به معني تغيير دادن زبان يا فرهنگ كسي نيست و ما ابدا نه اين حق را داريم و نه اين قصد را ,لذا از ورود به بحث هاي پيراموني اجتناب مي كنم و اگر كسي بحثي و يا حرفي دراين مورد دارد پروفايل من به روي او باز است اما تاپيك من نه

 

با اين دو راهبرد گمان مي كنم مي توانيم تاپيكي تحقيقي و به دور از جنجال داشته باشيم.البته چشم ما به ياري مديران نيز هست

:icon_gol:

  • Like 12
لینک به دیدگاه
با عرض معذرت من مدتی میخوام دور از این بحث ها باشم، موفق باشید :icon_gol:

به دلايل خاصي دوست داشتم همراه باشي

 

اما نمي توانم اجبار كنم.احتمالا از يكي از دوستان دوران دانشگاهي خودم دعوت كنم به اين انجمن بياد و همراهي كنه با من يا اينكه هر يكي از دوستان ترك حاضر در انجمن كه مطالعاتي در اين زمينه دارند و مطالعاتي در مورد آراي نظريه پردازاني چون آقاي زهتابي دارند اعلام آمدگي كنند .

در هر صورت تلاش من يك بررسي است و اميدوارم كه بتوانم درست عمل كنم.

  • Like 5
لینک به دیدگاه

من خیلی مشتاقم

فقط بی زحمت هر پستی زدین بیش از 5 سطر نباشه که هم اشتیاق خوندن داشته باشیم و هم چشامون نسوزه

با تشکر - نخود انجمن :ws3:

  • Like 5
لینک به دیدگاه
بچه ها نظر بدين

راي بدين

:ws3:

پس این چیه امیر جون ؟ :ws3:

6-از مديريت محترم خواهشمندم تا پايان مطالب اين حقير هر پستي را حذف نمايند

 

من که خیلی خیلی مشتاقم تاریخ آذربایجانی ها رو درست حسابی بدونم ( حالا نه فقط تاریخ زبونشون ..کلا جایگاهی که داشتن و دارن) چون بعضیاشون ادعاهای عجیب غریبی میکنن که بشخصه برام غیر منطقی میاد ولی هیچ وقت نه حوصله شو داشتم برم دنبال تحقیق تاریخشون نه منابعشو میدونستم...از اونجایی که به تحلیلهای بی طرفانه و با منبع امیر ایمان دارم بی صبرانه منتظرم این بحثو دنبال کنم :w16:

  • Like 5
لینک به دیدگاه
پس این چیه امیر جون ؟ :ws3:

6-از مديريت محترم خواهشمندم تا پايان مطالب اين حقير هر پستي را حذف نمايند

 

من که خیلی خیلی مشتاقم تاریخ آذربایجانی ها رو درست حسابی بدونم ( حالا نه فقط تاریخ زبونشون ..کلا جایگاهی که داشتن و دارن) چون بعضیاشون ادعاهای عجیب غریبی میکنن که بشخصه برام غیر منطقی میاد ولی هیچ وقت نه حوصله شو داشتم برم دنبال تحقیق تاریخشون نه منابعشو میدونستم...از اونجایی که به تحلیلهای بی طرفانه و با منبع امیر ایمان دارم بی صبرانه منتظرم این بحثو دنبال کنم :w16:

اون نكته ي 6 براي تاپيك اصلي بود نه براي اين تاپيك:ws3:

مرسي از لطفي كه به من داري

  • Like 3
لینک به دیدگاه

فايده ي بحث پيرامون اين موضوع:

 

پيشينه ي بحث پيرامون زبان آذربايجان تاريخچه اي كمتر از 100 سال دارد.در قانون اساسي مشروطه هيچ اشاره اي به زبان رسمي ايران نشده است و به نظر مي رسد براي قانونگذار مشروطه رسميت زبان فارسي امري بديهي مي نمود و البته اين امر نمي تواند بدون بستر اجتماعي در ذهن قانونگذاران جا بگيرد.شايد بتوان اين نكته را نشانه اي از واقعيت دانست كه تا زمان مشروطه نخبگان و روشنفكران كشور بحثي تحت عنوان گوناگوني زباني نداشتند.

 

ولي ترجمه ي آثار "روشني بيك" از تركي عثماني به فارسي در مطبوعات وقت ايران و نگراني ايراني ها از افكاري كه در عثماني و سپس تركيه در مورد كشورشان جريان داشت,روزنامه نگاران و محققان را واداشت تا به اين مسله بپردازند .اشغال شمال ايران در زمان جنگ جهاني دوم توسط قواي شوروي و ايجاد حركت هاي واگرايانه و دست نشانده در آذربايجان با توسل به مسايل قومي و زباني از ديگر نقاط عطف قابل توجه در پرداختن به چنين موضوعي بود.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

در حالي كه هر دو اين تنش ها از سوي عامل و محرك بيروني ايجاد شده بود بسياري از پژوهشگران و اساتيد آذربايجان بر ان شدند تا پيرامون اين موضوع به تحقيق و پژوهش تاريخي بپردازند.نتيجه ي اين روند انتشار رسالاتي چون "آذري يا زبان باستان آذربايجان" بود كه سعي مي كرد با بهره گيري از متون تاريخي كهن به مساله نگاه كند.

اين اثردر 1304خورشيدي منتشر شد و طبعا تحقيقات نويسنده ي آن سال ها پيش از انتشار به سرانجام رسيده بود.هرچند عده اي مايل اند كه اين اثر را به سياست هاي فرهنگي دوران پهلوي ال نسبت دهند اما پيشين بودن اين تحقيق نسبت به قدرت گيري و تشكيل سلسله پهلوي و هم چنين انتشار مقالات متعددبا همين رويكرد در جرايد وقت ايران به ويژه در دهه ي 1290 خورشيدي چنين ادعايي را مردود مي كند .براي اطلاع از مباحث جرايد ايران در دهه 1290 به منابع زير رجوع كنيد:

الف:آذربايجان در موج خيز تاريخ

ب:پان تركيسم و ايران, نوشته ي استاد كاوه بيات

  • Like 4
لینک به دیدگاه

در سال هاي بعدي عنايت الله رضا از اعضاي سابق فرقه دموكرات تحقيقات كامل تر و بيشتري نسبت به رساله ي زبان آذري ارايه داد.وي در دو كتاب تاريخي و مهم خود به بحث و بررسي تاريخي موضوع روي آورد .آراي دكتر رضا به دليل پيروي از اسلوب علمي پژوهشي توانست به زودي در مجامع دانشگاهي جا باز كند و تبديل به يكي از منابع مهم اين حوزه شود.در ادامه كتاب دو جلدي (مطالعاتي درباره تاريخ,زبان و فرهنگ آذربايجان) اثر فيروز منصوري از پژوهشگران همين حوزه با نگاهي جديدتر و رويكردي متفاوت به مساله مي نگريست جاي پايي براي خود باز كرد .وام گيري اين اثر از نوشته ها و اسناد آرشيوي عثماني و تركيه امروز و تمايل به پيشبرد بحث با كمك اسناد بي طرف خارجي نقطه ي قوت اين اثر مهم به شمار مي رود.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

اكنون اختلاف نظري هويتي كه ميان دو طيف از مورخان و كارشناسان آذربايجاني وجود دارد ناشي از همين مناقشات در تاريخ معاصر است.

نخستين اثري كه با رويكرد دوم نوشته شد كتاب "سيري در تاريخ زبان و لهجه هاي تركي" تاليف جواد هييت در سال 1364 يعني 62 سال بعد از نگارش رساله ي آذري زبان باستان احمد كسروي بود.

در همين اثر نيز نظريه ي بنيادين رويكرد نخست كه عبارت بود از غير بومي بودن زبان تركي و مهاجرت تركان به منطقه و آغاز فرآيند تغيير زبان از پهلوي به تركي از سوي نويسنده يعني آقاي هييت مورد پذيرش قرار گرفته است.

در بخش سوم كتاب مي نويسد:

اغلب مورخان غربي معتقدند كه اين زبان بعد از آمدن تركان سلجوقي يعني قرن 11 ميلادي ,زبان اكثريت مردم را تشكيل داده استو پس از استيلاي مغول و مهاجرت هاي تازه ي تركان در زمان ايلخانيان در قرن 13 ميلادي به شكل زبان عامه ي اين سامان در آمده است....قدر مسلم اين است كه تاريخ زبان تركي در اذربايجان با تاريخ مهاجرت تركان به اين منطقه ارتباط مستقيم دارد(كتاب فوق صفحه ي 168-169)

  • Like 4
لینک به دیدگاه

نويسنده اين اثر خود اذعان دارد كه اغلب مورخان غربي نيز مانند مورخان كلاسيك ايراني معتقدند تركي زبان غير بومي و متاخري در منطقه است كه همراه با ورود سربازان و مهاجراني از آسياي ميانهبه اين منطقه راه يافته است.وي در صفحه ي بعدي همين كتاب به مهاجرت تركان "تازه واردي" به آذربايجان به خصوص در زمان سلاجقه اشاره مي كند كه در نهايت سبب ساز تغيير زبان پهلوي مي شود.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

با انتشار كتاب "تاريخ ديرين تركان ايران" در سال 1376 توسط محمد تقي زهتابي فصل نويني در سير روايت دوم از مساله ي تاريخ و هويت آذربايجان گشوده شد.اين كتاب كه به تبعيت از سنت روايت پان تركيستي در تركيه و عثماني علاقه مند بود طولاني ترين تاريخ را براي تركان منطقه لحاط مي كند و به تاريخ طولاني تر و در عين حال بسيط تري تاكيد مي كند و تركان را در مركز تحولات تمدني منطقه قرار مي دهد.از آن جمله تمامي اقوام كهن خاورميانه را كه كمتر نام و نشاني از آنها باقي مانده مانند اوراتور ها سومري ها ,لولوبي ها مانناها مادها و... در بستر روايتي تركي از تاريخ به خواننده عرضه مي شوند.

نويسنده ي اين كتاب داراي فعاليت هاي سياسي است كه اعتبار كتاب او را تا حدود زيادي با خدشه مواجه مي كند.

عضويت در فرقه ي دموكرات آذربايجان(1325-1324)مهاجرت به شوروي و فعاليت سياسي در آن كشور/فعاليت در راديوي خلق بغداد كه توجيه كننده ي فعاليت هاي ضد ايراني صدام حسين بود/و اخذ نشان پروفسوري افتخاري از دانشگاه بغداد از جمله فعاليت هاي سياسي وي محسوب مي شود.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

همچنانکه از سوابق کار و فعالیت من هم مطلع هستید , من بعنوان یه ترک هیچگاه خودم رو درگیر این مباحث نکرده ام. شاید دلیل این انتخاب من برای خواننده ها هم جالب باشه.

علتش اینه که این نوع بحث ها نیازمند یک پیش زمینه ذهنی متعادل هست که معمولا هیچیک از طرفین بحث این پیش زمینه را در قالب بیطرفی تو ذهنشون تنظیم نمیکنند و حتی با نشان دادن صوری نرمش های اولیه در بحث مترصد یه بزنگاه میمونن که بشکلی طرف دیگر را بکوبند . همین خصوصیت فردی که بشیار هم شایع شده باعث میشه من به نتایج این بحث ها بی اعتمادی نشون بدهم.

آنچه که در این زمینه مهم هست , احترام و قبول هر ایرانی به داشتن زبان مشترک برای تعامل هست که این مسئله هم از سوی غیر فارس ها با مقاومت شدید و گاها بدور از منطق مواجه میشه و همین رویه هم باعث میشه این بحث ها در نهایت به چالش کشیده بشه.

مجموعه این دو عامل باعث میشن که من از شرکت موثر در این نوع بحث ها خود داری کنم. مگر اینکه تضمینی از طرفین بحث داشته باشم که این دو مورد درش رعایت بشه که تا بحال ممکن نشده. با تشکر

  • Like 4
لینک به دیدگاه
همچنانکه از سوابق کار و فعالیت من هم مطلع هستید , من بعنوان یه ترک هیچگاه خودم رو درگیر این مباحث نکرده ام. شاید دلیل این انتخاب من برای خواننده ها هم جالب باشه.

علتش اینه که این نوع بحث ها نیازمند یک پیش زمینه ذهنی متعادل هست که معمولا هیچیک از طرفین بحث این پیش زمینه را در قالب بیطرفی تو ذهنشون تنظیم نمیکنند و حتی با نشان دادن صوری نرمش های اولیه در بحث مترصد یه بزنگاه میمونن که بشکلی طرف دیگر را بکوبند . همین خصوصیت فردی که بشیار هم شایع شده باعث میشه من به نتایج این بحث ها بی اعتمادی نشون بدهم.

آنچه که در این زمینه مهم هست , احترام و قبول هر ایرانی به داشتن زبان مشترک برای تعامل هست که این مسئله هم از سوی غیر فارس ها با مقاومت شدید و گاها بدور از منطق مواجه میشه و همین رویه هم باعث میشه این بحث ها در نهایت به چالش کشیده بشه.

مجموعه این دو عامل باعث میشن که من از شرکت موثر در این نوع بحث ها خود داری کنم. مگر اینکه تضمینی از طرفین بحث داشته باشم که این دو مورد درش رعایت بشه که تا بحال ممکن نشده. با تشکر

هيچ ضمانتي وجود ندارد جز خود افراد

من اين نظر سنجي رو گذاشتم تا ميزان علاقه ي دوستان رو بسنجم

بعد از يك استقبال نسبي ضرورت مطرح شدن اين بحث رو هم در چند پست توضيح دادم و اينكه اين مباحث از كجا شروع شده و عمده نظريات پيرامون اوو چي هست

البته ايت تاپيك اصلي نيست و صرفا نظر سنجي هست اما براياينكه دوستان بدانند چرا اين مسله را مطرح مي كنم نياز ديدم كه توضيح مختصري بدهم.

در مورد تاپيك اصلي هم سعي مي كنم با رعايت انصاف و همياري دوستان از به تنش كشيده شدن جلوگيري كنيم

  • Like 5
لینک به دیدگاه
با انتشار كتاب "تاريخ ديرين تركان ايران" در سال 1376 توسط محمد تقي زهتابي فصل نويني در سير روايت دوم از مساله ي تاريخ و هويت آذربايجان گشوده شد.اين كتاب كه به تبعيت از سنت روايت پان تركيستي در تركيه و عثماني علاقه مند بود طولاني ترين تاريخ را براي تركان منطقه لحاط مي كند و به تاريخ طولاني تر و در عين حال بسيط تري تاكيد مي كند و تركان را در مركز تحولات تمدني منطقه قرار مي دهد.از آن جمله تمامي اقوام كهن خاورميانه را كه كمتر نام و نشاني از آنها باقي مانده مانند اوراتور ها سومري ها ,لولوبي ها مانناها مادها و... در بستر روايتي تركي از تاريخ به خواننده عرضه مي شوند.

نويسنده ي اين كتاب داراي فعاليت هاي سياسي است كه اعتبار كتاب او را تا حدود زيادي با خدشه مواجه مي كند.

عضويت در فرقه ي دموكرات آذربايجان(1325-1324)مهاجرت به شوروي و فعاليت سياسي در آن كشور/فعاليت در راديوي خلق بغداد كه توجيه كننده ي فعاليت هاي ضد ايراني صدام حسين بود/و اخذ نشان پروفسوري افتخاري از دانشگاه بغداد از جمله فعاليت هاي سياسي وي محسوب مي شود.

از جمله ويژگي هاي ديگر اين نوع تاريخ نگاري ها علاوه بر سياسي بودن نگارندگان آن عدم اطلاع آنان از علوم بين رشته اي همچون زبان شناسي باستان شناسي است .از ديگر ايرادات اين كتاب ها التزام به شيوه ي آكادميك تحقيق و ارايه ي منابع و اثبات ادعا ها و نظريات مطرح شده است.

  • Like 4
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...