رفتن به مطلب

چربی جیره واسیدهای آمینه محافظت شده ی شکمبه ای برای گاوهای پرتولید


ارسال های توصیه شده

116_633718439009327500_l.gif[h=1][/h]

پروتئین یکی از مواد مغذی مهم در جیره گاوهای شیری است به ویژه هنگامی که گاو در اوایل دوره شیردهی است ومصرف ماده خشک گاو پائین است و نیاز پروتئینی آن بالا است.

پروتئین یکی از مواد مغذی مهم در جیره گاوهای شیری است به ویژه هنگامی که گاو در اوایل دوره شیردهی است ومصرف ماده خشک گاو پائین است و نیاز پروتئینی آن بالا است.تغذیه جیره های حاوی پروتئین بیشتر، راه حل مناسبی نیست چون فقط 25تا 35درصد پروتئین تغذیه شده به روده کوچک برای جذب می رسد. پس در تلاش هستند که از منابع پروتئینی که در شکمبه تجزیه نمی شوند استفاده کنند.

یکی از این استراتژی ها استفاده از اسیدهای آمینه محافظت شده ی شکمبه ای یاRPAAاست.RPAAهادرصد چربی شیر را درگاوهای شیری افزایش می دهند.10تا16گرمRpmetو18تا40گرمRPLysدرگاودرصد پروتئین شیر رابهبود می دهد. افزودنچربی به جیره سبب کاهش درصد پروتئین شیرمی شود.این کاهش حدود1تا 15درصد است واز نظر اقتصادی دارای اهمیت است چون قیمت گذاری شیر براساس مقدار پروتئین آن است. البته افزودن چربی ، شیر تولیدی را افزایش می دهد.

 

جیره1: کنترل (50درصدعلوفه +50درصدکنسانتره)

جیره2:کنترل+RPAA (15گرم RPmetو20گرم RPLys)

 

جیره3:کنترل+ TFA ( 32کیلوگرمچربی حیوانی گیاهی به میزان60به 40+36کیلوگرمCas)

 

جیره4:کنترل+TFA+RPAA

 

گاوهای تک قلوزا وچند قلوزا پاسخ مشابهی به تیمارهای آزمایشی داشتند.

طبق جیره 2:درصد پروتئین شیرهنگامی که گاوها با جیره مکمل شده باRPAAتغذیه شدند در بالاترین حد ممکن بوده است. مقادیر پروتئین شیرهنگامی که لیزین ومتیونین با هم تزریق شدند بیشترازهنگامی است که هریک ازاین اسیدهای آمینه به تنهائی تزریق شوند. لیزین سبب بهبود استفاده متیونین می شود. اضافه کردنRPmetبه تنهائی مصرف ماده خشک را کاهش داد اما هنگامی کهRPmetباRPLysباهم داده شوند مصرف ماده خشک افزایش یافت. RPAAدرصد اسید چرب زنجیربلند را درشیرافزایش داد و درصد اسید چرب زنجیرکوتاه را درشیرکاهش داد.

طبق جیره 3: درصد پروتئین شیرهنگامی که گاوها با جیره مکمل شده با چربی تغذیه شدند کاهش یافت ومقدار شیر تولیدی را افزایش داد.چربی افزوده شده ، کازئین درشیررا کاهش می دهد. همچنین ممکن است سنتز پروتئین میکروبی را تحت تاثیر قرارداده وسبب کاهش رشد میکروبی در شکمبه می شود.

چربی ، درصد اسید های چرب زنجیر کوتاه را درشیر کاهش می دهد ودرصد اسیدهای چرب زنجیر بلند را افزایش می دهد. تغذیه چربی منجر به انتقال اسیدهای چرب زنجیربلند کاهش انتقال اسیدهای چرب زنجیر کوتاه به شیر می شود.

طبق جیره 4:اثرچربیRPAAمنجربه افزایش درصد چربی شیر شد . هنگامیکه ازRPAAوچربی در جیره با هم استفاده شود، اثراین دوباهم منجربه اثر سینرژیستیک بر چربی شیر می شود. اثرسینرژیستیک اثر دو یا چند ماده است که در اثرترکیب ، اثربزرگتری نسبت به اثرهریک به تنهائی دارد.

RPAAبرای انتقال تری گلیسیرید به غده پستانی ضروری است یعنی باعث افزایش لیپید به غده پستانی می شود ، در نتیجه چربی شیر افزایش می یابد. تری گلیسیریدهای جیره به صورت لیپوپروتئین انتقال داده می شوند. اگراسیدهای آمینه یا پروتئین ها کافی نباشند سنتزلیپوپروتئین کاهش می یابد ودرنتیجه انتقال چربی وپروتئین به غده پستانی کاهش یافته ومنجر به کاهش درصد پروتئین وچربی شیر می شود.افزودنRPAAهاسنتزلیپوپروتئین را افزایش می دهدومنجربه افزایش جابجایی لیپید به غده پستانی می شود.

ظاهراRPAAها به طور کاملا متفاوتی در جیره های مکمل شده با چربی نسبت به جیره های فاقد چربی عمل می کند. چربی وRPAAسبب کاهش اسیدهای چرب زنجیرکوتاه وافزایش اسیدهای چرب زنجیربلند می شود.

 

ساناز صابر زاده دانشجوی کارشناسی ارشد علوم دامی

 

منتشر شده توسط گروه علمی فارمنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...