رفتن به مطلب

بررسی میزان شیوع بیماری بروسلوزيس در گاوهای اطرافشهرستان ارومیه


ارسال های توصیه شده

6549_634252310704896250_l.jpg[h=1]( قسمت اول )[/h]

امروزه بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان درسراسرجهان مشکلات زیادی را برای کشورها علی الخصوص ایران به وجودآورده است.این تحقیق به صورت بررسی نمونه های خونی و شیرگاوهای مناطق اطراف شهرستان ارومیه به صورت راندوم )تصادفی) انجام گرفته است. بروسلوزیس بیماری مشترک وعفونی است که توسط میکروبهای بروسلا درحیوانات و انسان ایجادبیماری مینماید. عامل بیماری 1. بروسلا ملیتنسیس و اوویس از گوسفند و بز 2. بروسلا سوئیس از خوک 3. بروسلا آبورتوس و از گاو 4. بروسلا کانیس از سگ می باشد

اهداف تحقیق:

بررسی میزان شیوع بروسلوزیس در گاو های اطراف ارومیه

نمونه های شیر116 گاو از 20 گاوداری را به میزان 2 سی سی داخل لوله آزمایش ریخته و آنتی ژن بر روی نمونه ها ریخته شد. بر روی نمونه های خونی گاوهای فوق تست رایت راپید انجام شد .

در آزمایشاتی که روی نمونه های شیر 116 گاو از 20 گاوداری صورت گرفت هیچ گونه موردی مشکوک به بیماری بروسلوزیس مشاهده نشد. در آزمایشاتی که روی نمونه های خونی گاوداری های فوق انجام شد از 116 نمونه خونی 46 نمونه در غلظت 40/1 مشکوک به بروسلوزیس بودند ولی در غلظت های 80/1 و 160/1 جواب آزمایش منفی بود.

پیشنهاد می شود که 1. نکات بهداشتی در گاوداری ها و در هنگام شیر دوشی رعایت گردد . 2. از تماس با حیوانات مبتلای ذبح شدهپرهیز گردد. 3. از شیر غیر پاستوریزه استفاده نگردد .

کلمات کلیدی: گاو ، شیر ، خون ، بروسلوزیس

مقدمه

امروزه بیماری های مشترک بین انسان و حیوان در سراسر جهان مشکلات زیادی را برای کشور ها علی الخصوص ایران به وجود آورده است.در حال حاضر محققین در صدد تحقیق و بررسی و درمان این بیماری ها برآمده اند.در این بین بیماری تب مالت یک بیماری مشترک می باشد که باتوجه به شیوع بالای سقط جنین در دام ها و ایجاد بیماری مزمن در انسان از جمله بیماری های مورد توجه می باشد. به دلیل رونق دامداری و دامپروری در استان و طبع شیوع بالای بیماری برآن شدیم طی این تحقیق موارد مثبت بیماری را پس از بررسی بیابیم و روشن است که باوجود آمار دقیق زئونوتیک راه برای پیشگیری و درمان هموار تر خواهد شد.این تحقیق به صورت بررسی نمونه های خونی و شیر گاو های دامداری های مناطق اطراف شهرستان ارومیه به صورت راندوم (تصادفی) انجام رفته است یعنی یک نمونه از هر ده دام موجود، سپس نمونه ها در آزمایشگاه میکروبیولوژی دانشگاه آزاد واحد ارومیه با دقت فراوان تحت آزمایش قرار گرفته و نتایج آن در ادامه موارد، بررسی خواهد شد.

بروسلوزیس بیماری عفونی است که توسط میکروبهای جنس بروسلا در حیوانات و انسان ایجاد بیماری می نماید . بیماری در انسان معمولا از طریق انتقال از حیوانات اتفاق می افتد . این بیماری از بیماری های مهم مشترک است .

اسامی دیگر بروسلوز در حیوانات و انسان عبارتند از : 1 - تب آبورتوس - 2 - سقط جنین واگیر -3 - تب متناوب - 4 - بیماری بانگ -5 -تب مالت

بروسلوز عفونتی است که در اثر یکی از انواع بروسلا ملی تنسیس و اوویس از گوسفند و بز , بروسلا سوئیس از خوک بروسلا آبورتوس از گاو و بروسلا کانیس از سگ و بروسلا نئوتومه از موش جنگلی ایجاد می شود . در این تحقیق هدف بررسی میزان شیوع بروسلا آبورتوس در گاوهای منطقه می باشد . عوامل بروسلایی اجرامی کوچک و زنده غیر متحرک بدون هاگ و گرم منفی می باشد که در محیط کشت تریپتوفسفات درPH بین 6.6 تا 6.8 و حرارت 27 درجه سانتی گراد و تحت شرایط حضورمقدار زیادی دی اکسیدکربن به خوبی رشد و تکثیر می یابد . انتقال بروسلوز از حیوانی به حیوان دیگر معمولا از طریق آمیزش و یا بلع مواد یا نسوج آلوده و یا شیر صورت می گیرد . انتقال عفونت در انسان عمدتا از طریق خوردن بافت های آلوده حیوانات و یا فرآورده های لبنی و یا انتقال مستقیم از پوست صورت می گیرد . همچنین بیماری از طریق تنفس و مایعات بدن حیوانات مثل ترشحات چشم نیز انتقال می یابد . بر اساس یک معیار جهانی میزان شیوع بروسلوز انسانی در هر کشوری بستگی بسیار نزدیکی با میزان شیوع بروسلوز حیوانات در آن کشور دارد . درصد کمی حدود 2 الی 3 درصد از ابتلا به بروسلوز در دامپزشکان و واکسیناتورهای دامپزشکی به طور اتفاقی به هنگام مایه کوبی دامها با واکسنهای زنده بروسلایی گزارش شده است .

علائم در حیوانات :

نشانی اصلی در تمامی حیوانات ( به ویژه نشخوارکنندگان ) , سقط جنین یا زایش زودرس است . دوره کمون متغییر بوده و نسبت معکوس با سیر تکاملی جنین دارد . هر چند آبستنی پیشرفته تر باشد , دوره کمون کوتاهتر است . عموما سقط جنین در نیمه دوم دوره آبستنی اتفاق افتاده و غالبا با جفت ماندگی و به دنبال آن متریت همراه بوده که ممکن است به عقیمی منجر شود . خسارت حاصله از عفونت در نتیجه کوتاه شدن دوره شیرداری ناشی از سقط جنین و به تعویق افتادن باروری بعدی به میزان 20 تا 25 درصد تولید شیر تخمین زده می شود. به ویژه حیوانات نشخوارکننده به هنگام آبستنی بسیار حساس بوده، معمولاً آلوده و به سقط جنین دچار می شوند. احتمالاً عفونتهای مزمن سیستم ریتکولو-آندوتلیال، دستگاه تولید مثل، استخوان و دیگر نسوج اتفاق می افتد.

علائم در انسان :

دوره کمون بیماری معمولا بین 7 تا 21 روز متغیر می باشد شروع بیماری غالبا ناگهانی است و در بیمار ابتدا تب خفیف بدون هیچگونه نشانه موضعی خاصی در بدن ایجاد می شود. بیمار از سر درد - ضعف عمومی - بی خوابی - عرق کردن - یبوست - درد کمر و پشت و سر انجام دردهای عمومی سراسر بدن شکایت دارد . اکثر بیماران بی اشتها شده و کاهش وزن نشان می دهند . سرفه - درد ناحیه پشت کره چشم - درد مفاصل و دست و پا - حالت گیجی در تعدادی از بیماران وجود دارد . علائم غیر عادی که معمولا در دامپزشکانی که جفت های باقیمانده را از رحم گاوهای مبتلا خارج کرده اند به صورت بروز دانه های قرمز رنگ روی پوست بدن مشاهده شده است .

پیشگیری بروسلوز در گاو با به کار بردن واکسن زنده ضعیف شده یا تخفیف حدت یافته بروسلا می تواند انجام گیرد برای پیشگیری در انسان در برخی از کشورها هیچگونه واکسنی وجود ندارد ولی در فرانسه واکسن ضد بروسلا آبورتوس در دسترس است . خطر انتقال و اکتساب بیماری در انسان با توجه به رعایت نکات بهداشتی در جهت پرهیز از تماس یا نسوج حیوانات مبتلای ذبح شده و عدم مصرف شیر غیر پاستوریزه کاهش می یابد .

اهداف تحقیق :

تحقیق و بررسی میزان شیوع بروسلا آبورتوس در گاوهای شیری دامداری های اطراف شهرستان ارومیه

روش کار و وسایل مورد نیاز :

آزمایش اول:

نمونه شیر _ لوله آزمایش _ آنتی ژن بروسلایی ( روش لوله ای ) _ گرمخانه _ پیپت

آزمایش حلقه شیر ( MRT ) :

ازمایش حلقه شیر روش غربالگری تعیین عفونت احتمالی بروسلوز در گله های گاو است . این آزمایش عملی ترین روش جهت تعیین گله های شیری آلوده می باشد . نمونه های شیری گاوها را طبق نام گاوداری ها دسته بندی کردیم سپس نمونه ها را به میزان 2 سی سی داخل لوله آزمایش ریخته سپس 2 الی 3 قطره آنتی ژن MRT بر روی نمونه ها ریخته و سپس داخل گرمخانه در دمای 37 درجه قرار دادیم که از 116 نمونه مورد آزمایش هیچ گونه موردی مشکوک به بیماری بروسلوز دیده نشد . یعنی جواب آزمایشات منفی بود .

آزمایش دوم :

نمونه خونی - دستگاه سانتریفیوژ - سمپلر - لام توگود - آنتی ژن بروسلایی ( روش راپید ) - چراغ مطالعه

آزمایش رزبنگال یا رایت راپید :

 

نمونه های خونی گاوها را طبق آزمایش بالا دسته بندی کردیم سپس داخل دستگاه سانتریفیوژ قرار داده پس از جدا شدن سرم نمونه های مذکوریک قطره معادل 0.03 میلی لیتر سرم را با قطره مساوی آنتی ژن روی لام تو گود ریخته و با میله نازک چوبی یا شیشه ای کاملا مخلوط کردیم و به مدت 4 دقیقه حرکت داده شد که در غلظت 40/1 از 116 نمونه مورد آزمایش 46 نمونه یعنی به میزان 40 درصد 40/1 مثبت بودند ولی در رقت های 80/1 و 160/1 هیچ مورد مشکوکی مشاهده نشد یعنی در رقت های بالا جواب منفی بوده است .

 

امین هاشم پور ( عضو باشگاه پژوهشگران جوان و دانشجوی دکترای دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه )

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...