رفتن به مطلب

تاریخ گرایی نووماتریالیسم فرهنگی


sam arch

ارسال های توصیه شده

هنگامی که منتقدان ادبی پذیرفتندفرهنگ چیزی ساختگی وتصنعی است دوشیوه ی عمده ی نقدراپدیدآوردند:تاریخ گرایی نوکه ازامریکاآغازشده وبطورکلی امریکایی نیزباقی مانده است،وماتریالیسم فرهنگی که عمدتا"بریتانیایی بوده وهست.

پیش ازآن که این دوروش راجداگانه تشریح کنیم اجازه بدهیدآنچه راکه بین این دومشترک است روشن سازیم.اولا"هردویشان ترکیبی ازمارکسیسم ودیدگاههای پساساختارگرادرباره ی خود،گفتمان،وقدرت رابه مطالعه ی سنتی ادبیات رنسانس،خاصه آثارشکسپیرواردساختند.دراین میان تاریخ گرایی نوبه پساساختارگرایی(فوکو یی)وتمرکزبرقدرت(بامعنای فوکو یی آن)برگفتمانهای حامل قدرت،برشکل گیری هو یت وچیزهایی ازاین قبیل تمایل بیشتری دارد.ازسوی دیگرماتریالیسم فرهنگی بیشتربه نگره ی مارکسیستی ریموندویلیامز(که اصطلاح ماتریالیسم فرهنگی رانخست در۱۹۷۷ودرکتابش به نام مارکسیسم وادبیات وضع کرد)گرایش داردوتاکیداوبرنقش نهادتاوبرامکانهای براندازی(یابه زعم برخی ماتریالیستهای فرهنگی،مخالفت)رامی پذیرد.

 

روشن است که تاریخ گرایی نووماتریالیسم فرهنگی باتوجه به چنین پیش زمینه ی فکری ای ،استقلال ونبوغ فردی مولف واستقلال اثرادبی راردمی کنندومتون ادبی رااززمینه ی تاریخی شان کاملا"جدایی ناپذیرمی دانند.آنهانقش مولف رابه هیچ روانکارنمی کنندامامعتقدندمولف دربهترین حالت تنهاتااندازه ا ی برنقش خودکنترل داردوبیش تر شرایط تاریخی است که تعیین کننده ی نقش مولف است.همانگونه که استفن گرین بلات،معروفترین منتقدتاریخ گرایی نومی نویسد:((اثرهنری محصول تعاملات آفریننده یاطبقه یاآفرینندگان است که مجموعه ای پیچیده ازقراردادها-نهادها-وکردارهای مشترک دارند)).درنتیجه متن ادبی همواره بخشی ازنظام وسیع ترفرهنگی-سیاسی-اجتماعی واقتصادی است.متن ادبی علاوه برآنکه بالحظه ی تاریخی آفرینش اش مرتبط است مستقیما"باتاریخ نیزسروکاردارد.

 

برخلاف آنچه که نقدسنتی انگلیسی-امریکایی استدلال کرده بود(وهنوزمی کرد)متن ادبی اززمان ومکان خودفراترنمی رودبلکه ساختاری است زبانی که محدودبه زمان ومکان است وبه نحوی ازانحاهمواره سیاسی است.ازآنجاکه متن ادبی ضرورتا"بایک گفتمان یایک اید‌ئولوژی پیونددارد پس می تواندوسیله ی انتقال قدرت هم باشد.درنتیجه ادبیات درست مانندهرمتن دیگرنه تنها مناسبات قدرت رامنعکس می کند بلکه درتحکیم ویا ساختن گفتمان ها ونظریه های فعالانه مشارکت دارد.

 

درست همانگونه که درساختن هویت ها،نه تنهادرسطح فرد(سوژه)بلکه درسطح گروه یاحتی درسطح ملی نیزکارکرددارد.ادبیات صرفا"محصول تاریخ نیست،بلکه فعالانه درساختن تاریخ مشارکت دارد.تاریخ گرایان نووماتریالیست های فرهنگی،متون ادبی رادسته ی خاصی ازمتون متعالی وغیرتاریخی نمی دانند-حتی اگرادبیات به لحاظ شکلی ازآن متون متمایزباشد-بنابراین آنگونه که به متون غیرادبی می اندیشندبه همان شیوه نیزمتون ادبی رابررسی می کنند.تاریخ گرایان نووماتریالیستهای فرهنگی باتوجه به اهداف خاصشان-که ردگیری وآشکارکردن مناسبات قدرت وفرایندهای ساخته شدن ایدئو لوژی وفرهنگ است-میان ادبیات ومتون غیرادبی تفاوت چندانی نمی گذارند.دراینجامتون غیرادبی می تواننددینی،سیاسی،تاریخی،یامحصول خرده فرهنگ های حاشیه ای باشندکه تاکنون نادیده گرفته شده اند.درآخر،به اعتقادآنهافرهنگ،که شامل کلیه ی اعتقادات وارزشهاست،یک برساخته است ودرنتیجه،تاریخ گرایان نووماتریالیستهای فرهنگی تصدیق می کنندکه نظریات خودشان نیزقطعا"برساخته وجعلی است وبنابراین می تواندشالوده شکنی شود.امااین باعث نمی شودکه آنها ازاتخاذموضع سیاسی پرهیزکنند.انگیزه ی تاریخ گرایان نووماتریالیستهای فرهنگی ازاتخاذدیدگاه سیاسی،مخالفت بامحافظه کاری دهه ی ۱۹۸۰ است(سالهای ریاست جمهوری ریگان درایالات متحده ودوره ی نخست وزیری تاچردربریتانیا).

 

مشهورترین منتقدتاریخ گرای نو(کترین گلگر)معتقداست بایدتفکرتاریخ گرایی نووماتریالیسم فرهنگی رادنباله ی بی چون وچرای چپ جدید دهه ی۱۹۶۰درنظرگرفت.همانگونه که بعدا"خواهیم گفت هیچ یک ازتاریخ گرایان درعمل این ادعارانمی پذیرند.

 

منابع ومآخذ:

1-abrahams m.h.(2000)the Deconstructive Angel in David lodge and Nigelwood(eds

2-Handke Peter(1977)Three by peter Hanndke-Newyork:Avon(1970)

3-Queer Theory 1997-Annamarie Jagoe

4-Cultural Politics-Queer Reading-1994 Alan Sinfiel

۵-نظریه های ادبی-هانس برتنس-ترجمه محمدرضاابوالقاسمی

۶-پست مدرن-سیمون مالپاس-ترجمه:دکترحسن احسانی

۷-مدرن وپست مدرن-پروفسوررابرت لاک(به زبان آلمانی)

۸-نقدسنتی اماپیچیده تر،-تری کسل(به زبان فرانسوی)

۹-مارکسیسم ونقدادبی-ترجمه ی علی اکبرمعصوم بیگی

۱۰-ایدئولوژی-ترجمه ی علی اکبرمعصوم بیگی

۱۱-درآمدی برساختارگرایی درادبیات-ترجمه ی فرزانه طاهری

۱۲-ساخت گرایی،پساساخت گرایی ومطالعات ادبی-به کوشش فرزان سجودی

۱۳-شکل گیری نظریه های ادبی معاصر (پایان نامه ی دکترا)-شیواصارمی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...