Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 31 اردیبهشت، ۱۳۹۱ سیستم حمل و نقل ریلی به ویژه مترو، با توجه به نقش مهمی که برای آن در نظر گرفته شده است، در آینده مسئولیت بخش قابل توجهی از سفرهای شهروندان تهرانی را بر عهده خواهد داشت. یکی از موارد مهمی که در برنامه ریزی توسعه با محوریت حمل و نقل باید مدنظر داشت، موضوع تغییرات لازم در کاربری های اطراف ایستگاه مترو است. ایستگاه حمل و نقل ریلی یک ایستگاه معمولی نیستند بلکه مکانی برای فعالیت های مختلف اند که می توانند ارزش افزوده ایجاد کنند، محیط پیرامون را تحت تأثیر قرار داده و نوع و ترکیب فعالیت های مستمر را تغییر دهند. در واقع برنامه ریزی برای پیش بینی فضاها و عناصر شهری منجر به ساماندهی فضاهای اطراف ایستگاه های مترو، ارتقای هویت شهری این فضاها، مطلوبیت بیشتر در این فضاها، بهبود کیفیت محیط شهری، افزایش میزان استفاده از مترو، ایمنی و راحتی بیشتر، صرفه جویی در زمان و مصرف انرژی، کاهش آلودگی های زیست محیطی و اثرات مثبت اقتصادی می شود. هدف پژوهش حاضر، برنامه ریزی کاربری اراضی با رویکرد توسعه حمل و نقل محور در اراضی اطراف ایستگاه مترو صادقیه است. بدین منظور، پس از مطالعه و بررسی نظریات و رویکردها تلفیق کاربری اراضی و حمل و نقل شهری، با استفاده از تکنیک جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه به بررسی تمایلات مردم در استفاده از اراضی پیرامون ایستگاه مترو از دیدگاه عرضه زمین و تقاضای سفر در 4 سطح پرداخته شد. نتایج حاصل از پرسشنامه نشان داد که در صورت احداث فعالیت های متنوع در اطراف ایستگاه مترو 93 درصد افراد پاسخگو تمایل داشتند بدون وسیله نقلیه شخصی و با پرداخت هزینه حمل و نقل عمومی از این مکان استفاده نمایند. به طور کلی مطالعات نشان می دهند که حمل و نقل ریلی به تنهایی برای ایجاد توسعه کافی نیست، بلکه نیروهای قدرتمند بازار و سیاستهای حمایتی عمومی نیز در این زمینه مورد نیاز می باشند. کلمات کلیدی: مترو، توسعه حمل و نقل محور، برنامه ریزی کاربری اراضی، حمل و نقل شهری، صادقیه، تهران نویسندگان: مجتبی رفیعیان، حدیثه عسگری تفرشی دانلود مقاله 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده