رفتن به مطلب

اندر فواید چاله چوله های خیابان ها !


ارسال های توصیه شده

فرج الله غلام زاده از مشكین دشت كرج – روزنامه اعتماد

 

یكی از معضلاتی كه گریبانگیر ما شده (البته محسنات) و شهروندان از آن ناراضی هستند كه البته به نظر بنده نه تنها نباید ناراضی باشند بلكه به لحاظ منافعی كه دارد و عوام الناس نمیدانند و بنده بعدا عرض میكنم باید خیلی هم خوشحال باشند، وجود چاله چوله های خیابانهاست كه هر روز هم اضافه میشود.

مقداری از این چاله چوله ها بر اثر آسفالت خوب و با كیفیت است! كه بعد از مدت كوتاهی از بین میرود. نه اینكه در مملكت ما نفت و قیر و ماسه وجود ندارد؟! متخصصان ما با هزار زحمت و فلاكت این مواد را تهیه میكنند و بعد همانند كشاورزی كه گندم دیم می كارد و گندم را روی زمین میپاشد، این آسفالت بیزبان را یا با فرغون یا با ماشینهای مدرن روی خیابانها می پاشند و بعد با غلتك روی آن راه میروند، ببخشید «می غلتند» تا آن مواد كه نامش آسفالت است روی زمین صاف شود. مثل پلنگ صورتی كه وقتی ماشین چمنزنی از رویش رد میشود آن بینوا هم تخت زمین میشود.

بعد از مدتی این آسفالت یا به علت آفتاب خوردگی یا باران خوردگی یا رفت و آمد ماشینها (امان از دست این ماشینها یا دودشان موجب آلودگی میشود و یا آسفالت را خراب میكنند) از بین میرود. اصلا این عوامل طبیعی مثل آفتاب و باران هستند كه آسفالت را از بین میبرند یا وسایط نقلیه هستند چون اگر ماشینها آمد و شد نكنند آسفالت دوام بیشتری پیدا میكند.

پس نتیجه میگیریم كه متخصصان سعی و تلاش وافر انجام دادهاند و تقصیر از ناحیه دیگری بوده است.

حال برای اینكه از بحث اصلی دور نشویم، از فواید و منافعی كه چاله چوله ها دارند سخن میرانیم. یكی از فواید مهم چاله چوله ها ایجاد شغل به صورتهای مختلف در جامعه است و باعث از بین رفتن بیكاری میشود. حال میگویید چطور؟ خب كمی تامل كنید و دقت نظر داشته باشید تا به عرض برسانم.

وقتی در خیابانی چاله چوله یی ایجاد میشود، مسئولان محترم اعم از شهرداری، دهداری و غیرهداری به فكر و جنب و جوش و تشكیل جلسات مهم میافتند و مقداری از وقت عزیز خود را در این جلسات میگذرانند. خب در این قسمت یك نوع كار به انجام رسیده و عده یی به نوایی رسیده اند. بعد از آن مسئول مربوطه كار آسفالت ریزی را به مناقصه میگذارد. در مناقصه معمولا یك پیمانكار خاص! برنده میشود و قرارداد با مبلغ بالایی بسته میشود. سپس این پیمانكار با پیمانكار دومی به مبلغ پایین تر گاه تا نصف مبلغ قبلی قرارداد میبندد و بدون اینكه كاری انجام شده باشد پول كلانی به جیب میزند. در این قسمت نیز یك اشتغال به وجود آمده و فردی از بیكاری درآمده.

شاید این روند چند بار تكرار شود و اشخاصی با پولی كه به جیب زده اند از بیكاری بیرون آمده اند. پیمانكار آخری هم تعدادی آسفالت ریز و كارگر اجیر میكند و با پرداخت مبلغی آنها را از بیكاری نجات میدهد. تعدادی هم با كار ایجاد شده در كارخانه های آسفالت سازی ماسه سازی و قیر وغیره به كار مشغول میشوند و با اشتغال ایجاد شده از بیكاری خلاص میشوند.

نكته بعدی آن پیمانكار آخری كه پول زیاد گیرش نیامده و همچنین كارگرانی كه آسفالت میریزند ومبلغ ناچیزی گیرشان آمده، فقط به ریختن مقداری آسفالت معمولی و نامرغوب بسنده میكنند كه البته این هم یك حسن دارد و آن اینكه آسفالت ریخته شده زودتر از بین میرود و بعد از مدتی زنجیره آسفالت ریزی دوباره شروع شده و با این كار سیر تسلسلی و مسلسل وار اشتغال زایی به كار میافتد.

حال مواردی دیگر از اشتغال زایی را برای علاقه مندان و خوانندگان بازگو میكنم. یكی دیگر از حالات اشتغال زایی وجود اداراتی چون اداره آب، برق، گاز و تلفن است. شیوه كار این ادارات بدین صورت است كه تا وقتی خیابانی آسفالت نشده و خاكی است، یا یك محله یا شهركی تازه تاسیس شده و كوچه و خیابانش خاكی است، این ادارات نیم نگاهی هم به آنجا نمیكنند. اما موقعی كه مقداری آسفالت به آنجا ریخته شد، آن وقت این ادارات محترم تصمیم میگیرند كابل یا لوله شان را از آن خیابان عبور دهند، آن هم ممكن نیست مگر آنكه به جان آسفالت بیچاره بیفتند و با بیل و كلنگ یا ماشین مكانیكی دل و روده آسفالت را بیرون بریزند تا كابل و لوله شان را در آنجا دفن كنند.

بعد جای كنده شده را آسفالت كه نمیكنند هیچی، حتی خاكهای باقیمانده را هم جمع نمیكنند. چرا؟ چون خیابانها همواره باید ناهموار باقی بمانند تا سیر اشتغال زایی از بین نرود.

حال رسیدیم به نقطه مهمتر و حساس پروژه اشتغال زایی! كه از ناهمواری خیابانها به وجود میآید و هرچه ناهمواری و چاله چوله ها بیشتر باشد اشتغال بیشتری فراهم میشود.

بدین صورت اتومبیل هایی كه در محل های ناهموار و دست اندازدار تردد میكنند، زود به زود دچار نقص فنی میشوند. مثلا جلوبندی اتومبیل خراب میشود و این باعث ایجاد كار برای جلوبندی ساز میشود و همچنین برای قطعه ساز كه قطعاتش به فروش میرسد. همچنین یك اشتغال برای لوازم یدكی فروش به وجود می آید. یا فنر ماشین می شكند و باز چند شغل ایجاد میشود. برای مكانیك برای قطعه ساز برای فروشنده یا لاستیك ها زودتر از بین میروند و باز چند شغل ایجاد میشود. برای كارخانه لاستیك سازی، برای فروشنده ها و برای آپاراتی ها یا سیبك می برد و باز چند شغل ایجاد میشود.

معمولا جای كنده كاری شده را اگر لطف كرده بخواهند بعد از مدتها آسفالت بریزند)كه من بیشتر دیده ام در روزهای بارانی این كار را انجام میدهند(!؟ آن قسمت را یا به صورت چاله در می آورند كه وقتی اتومبیلها به آنجا میرسند تالاپ فرو می روند و در می آیند یا به اصطلاح به صورت ساندویچ در می آورند كه وقتی اتومبیلها به آنجا رسیدند، گروپی به آن برخورد كنند و باز این از محاسن اشتغال زایی است. چون با زودتر خراب شدن ماشین چند نوع شغل ایجاد میشود. گاه راننده ناغافل به مانع برخورد میكند و یك دفعه میزند روی ترمز و راننده پشت سر او نیز كه نتوانسته اتومبیل خود را كنترل كند از پشت گروپی میزند به ماشین جلویی.

اكنون اتومبیلها بر اؤر تصادف از بین رفته اند كه باز این چند نوع شغل ایجاد میكند. اعم از افسری كه در آنجا حضور می یابد و كروكی میكشد و بعد صافكار و نقاش و غیره. در بیشتر مواقع هم سرنشینان دچار حادؤه میشوند و برای مداوا به درمانگاه و بیمارستان مراجعه میكنند كه این باعث ایجاد اشتغال برای دكتر و پرسنل و پرستارها و همچنین داروخانه ها و نیز قضات و دادگستری كه برای رسیدگی به شكایات مشغول به كار می شوند بازار كار ایجاد میشود.

پس ما نتیجه میگیریم كه اگر آسفالت از نوع مرغوب درست شود و خیابان ها صاف و هموار باشند، این همه شغل از بین می رود و به خیل بیكاران افزوده می شود.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...

عجب فرایندی!

خب پس من یه سوال دارم:ws52: اگه اینا یه قرار داد هنگفت با یه پیمان کار خوب میبندن چرا ناظر واسه پروژه ندارن؟(البته خودم فک میکنم باید داشته باشن ولی خب مثه انواع پروژه های ساختمونی بی سرو ته که ناظر با پول خفه میشه اینجام همینه یعنی؟)یعنی کلا براشون مهم نیس قراره چی بشه؟هزینه ها کجا میره؟نتیجه ی کار مثبت باشه یا منفی؟:w000:یا شاید اون پیمانکارم از خودشونه..هان؟از این جیب به اون جیب میشه یعنی؟:whistle:میشه توضیح بدی؟

  • Like 2
لینک به دیدگاه
عجب فرایندی!

خب پس من یه سوال دارم:ws52: اگه اینا یه قرار داد هنگفت با یه پیمان کار خوب میبندن چرا ناظر واسه پروژه ندارن؟(البته خودم فک میکنم باید داشته باشن ولی خب مثه انواع پروژه های ساختمونی بی سرو ته که ناظر با پول خفه میشه اینجام همینه یعنی؟)یعنی کلا براشون مهم نیس قراره چی بشه؟هزینه ها کجا میره؟نتیجه ی کار مثبت باشه یا منفی؟:w000:یا شاید اون پیمانکارم از خودشونه..هان؟از این جیب به اون جیب میشه یعنی؟:whistle:میشه توضیح بدی؟

 

اکثر کارا به همین شکل هستش. چه ساختمون باشه چه خیابون چه یه طرح شهری یا ... آدم باوجدان کلاً کمه. البته خیلی از ماهایی که تو دوران دانشجویی از این چیزا گله می کنیم، از کجا معلوم خودمون وقتی رفتیم تو اون موقعیت و تو بازار کار اینطوری نشیم :icon_pf (34): خیلیامون شاید دکترای پیچوندن بگیریم تو این کارا :icon_pf (34):

شاید تو حرف بگم. ولی مهم اون عملمه وقتی تو اون موقعیت باشم.

با 4تا بالا پایین کردن رقما و هزینه ها مشخص میکنن که پولا کجا رفته. همشم در جهت بهبود کیفیت کار بوده :whistle:

  • Like 1
لینک به دیدگاه
اکثر کارا به همین شکل هستش. چه ساختمون باشه چه خیابون چه یه طرح شهری یا ... آدم باوجدان کلاً کمه. البته خیلی از ماهایی که تو دوران دانشجویی از این چیزا گله می کنیم، از کجا معلوم خودمون وقتی رفتیم تو اون موقعیت و تو بازار کار اینطوری نشیم :icon_pf (34): خیلیامون شاید دکترای پیچوندن بگیریم تو این کارا :icon_pf (34):

شاید تو حرف بگم. ولی مهم اون عملمه وقتی تو اون موقعیت باشم.

با 4تا بالا پایین کردن رقما و هزینه ها مشخص میکنن که پولا کجا رفته. همشم در جهت بهبود کیفیت کار بوده :whistle:

عجب!!!!!:ws38:ولی امیدوارم ماها این جوری نشیم البته این نگرانیو خودمم خیلی دارم چون من تو محیط کار نیستم نشستم بیرون گودو نظرات ارزندمو ارائه میدم:ws3:ولی خداییش فک میکنم اگه بخوام یه کاریو انجام بدم دنیا نمیتونه جلومو بگیره تو این موردم همینه دلم میخواد جای پیچوندن مردمم ادمای بالا رو بپیچونم :w02:

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...