رفتن به مطلب

سیستم ais چگونه كار می كند؟


سمندون

ارسال های توصیه شده

اين سيستم مشتمل بر يك فرستنده VHF ، دو گيرنده VHF TDMA (Time Division Muktiple Access) ، يك گيرنده VHF DSC ، سيستم هاي استاندارد ارتباطات مخابرات الكترونيكي دريايي و سنسورهاي مربوطه ميباشد . موقعيت و اطلاعات زماني عموماً توسط يك گيرنده سيستم كمك ناوبري ماهواره اي نظير GPS ( مشتمل بر يك گيرنده GNSSفركانس متوسط جهت دستيابي به موقعيت دقيق در آبهاي ساحلي و سرزميني) به سيستم اعمال ميگردد . ديگر اطلاعاتي كه توسط سيستم AIS پخش ميگردد ، بصورت الكترونيكي از ديگر تجهيزات موجود در روي كشتي و از طريق سيستمهاي ارتباطي استاندارد موجود دريافت ميگردد . اطلاعات هدينگ ، مسير و سرعت نسبت به كف عموماً در تمام كشتيهاي مجهز به سيستم AIS وجود دارد . اطلاعات ديگري نظيرزواياي رول ، پيچ و هيل ، سرعت چرخش ، مقصد و ETA نيز بايد به سيستم تغذيه گردد .

فرستنده صوتي AIS صرف نظر از اينكه كشتي در آبهاي ساحلي ، سرزميني و يا آبهاي آزاد باشد بصورت داخلي و بطور مداوم كار ميكند . فرستنده ها از مدولاسيون 9.6 kb GMSK FM روي كانالهاي 25 و يا 5/12 كيلو هرتز استفاده ميكنند . هرچند تنها يك كانال راديو براي اين منظور مورد نياز ميباشد ولي هر ايستگاه روي دو كانال راديويي اقدام به ارسال و دريافت مينمايد و اين امر بمنظور جلوگيري از مشكلات ناشي از تداخل و همچنين جهت امكان پذير شدن انتقال بين كانالها جهت جلوگيري از ازدست دادن ارتباط با ديگر كشتيها ميباشد .

برد اين سيستم مشابه ديگر تجهيزات كه در باند فركانسي VHF كار ميكنند ميباشد و ذاتاً بستگي به ارتفاع آنتن دارد . با توجه به آنچه ذكر گرديد انتظار ميرود برد اين دستگاه بين 20 الي 30 مايل باشد كه با بهره گيري از ايستگاههاي تكرار كننده ميتوان اين برد را افزايش داد .

  • Like 2
لینک به دیدگاه

سيستم شناسائي اتوماتيك

يكي از مواردي كه در آئين نامه سولاس بمنظور ايمني جان انسان در دريا ، ايمني ناوبري و حفظ محيط زيست دريايي بر آن تاكيد گرديده است ، تجهيز شناورهاي دريايي به سيستم شناسائي اتوماتيك يا AIS ميباشد . وظيفه اصلي اين سيستم تبادل اطلاعات ميان يگانهاي شناور با يكديگر و با ساحل ميباشد . از مزاياي نصب اين سيستم ميتوان موارد زير را برشمرد :

- سهولت بيشتر در شناسائي يگانها

- سهولت در رهگيري شناورهاي سطحي

- مبادله اطلاعات ضروري ميان كشتيها بدون دخالت انسان و بصورت خودكار

- كاهش ترافيك بر روي مدارهاي VHF

- افزايش اطلاعات فرمانده و افسران نگهبان پل فرماندهي از وضعيت پيراموني خود

دستگاه AIS نصب شده بر كشتي قادر است اطلاعات تعيين شده را بصورت دائمي به ساير شناورها و ايستگاههاي كنترل ترافيك ساحلي (VTS) ارسال نموده و همچنين اطلاعات ارسالي از ساير شناورها را دريافت نمايد . اطلاعات دريافتي ميتوانند بر روي صفحه نمايشگر كامپيوترهاي شخصي ، Laptop ها ، صفحه نمايشگر سيستمهاي ECDIS( نمايشگر نقشه و داده هاي الكترونيكي) و يا رادار نمايش داده شوند . بر اساس قوانين سولاس كليه كشتيهاي مسافربري ، نفت كشها و ساير كشتيها ميبايست قبل از تاريخ 1 جولاي 2007 به اين سيستم مجهز گردند . بر اساس همين قوانين كليه شناورهاي تردد كننده در آبهاي داخلي نيز ميبايست تا قبل از 1 جولاي 2008 به سيستم AIS مجهز شوند .

اطلاعاتي كه توسط اين سيستم ارسال ميگردد به سه دسته تقسيم ميشوند :

الف – اطلاعات ثابت : اين اطلاعات پس از نصب دستگاه در آن ثبت شده و تنها در صورت ايجاد تغييرات در ساختار كشتي و يا نحوه ثبت آن در IMO ميبايست اصلاح گردد . اين اطلاعات عبارتند از :

كد MMIS

نام و Call Sign

شماره IMO

طول و عرض شناور

محل نصب آنتن GPS بر روي كشتي

ب- اطلاعات متغيير و يا ديناميك .اين اطلاعات بطور مدام و در خلال روشن بودن دستگاه تصحيح گرديده و شامل موارد زير ميباشد :

موقعيت يگان

زمان جهاني UTC

مسير حركت نسبت به كف دريا (COG)

سرعت حركت نسبت به كف دريا (SOG)

هدينگ(راه جايرو)

وضعيت كشتي از نظر قوانين راه (در حال حركت ، در لنگر، خارج از كنترل ، محدوديت در مانور ، متصل به بويه ، محدوديت بدليل آبخور، در حال ماهيگيري و ....)

سرعت و يا نواخت گردش شناور(ROT)

ج- اطلاعات مرتبط با برنامه حركت كشتي . اين اطلاعات عبارتند از :

آبخور كشتي

كالا و مواد خطرناك در كشتي (كالاي خطرناك DG ، كالاي زيان رسان HG ، كالاي مضر براي محيط درياهاMP)

مقصد شناور و زمان رسيدن به آن

مسيرهاي حركت و نقاط چرخش

علاوه بر اطلاعات ذكر شده در فوق ، در صورت مشاهده موارد مرتبط با ايمني در دريا ميتوان يك پيام كوتاه ( حداكثر 158 كاراكتر) به يگان مشخص و يا كليه يگانها ارسال نمود .

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...