سمندون 19437 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 اردیبهشت، ۱۳۹۱ اين سيستم مشتمل بر يك فرستنده VHF ، دو گيرنده VHF TDMA (Time Division Muktiple Access) ، يك گيرنده VHF DSC ، سيستم هاي استاندارد ارتباطات مخابرات الكترونيكي دريايي و سنسورهاي مربوطه ميباشد . موقعيت و اطلاعات زماني عموماً توسط يك گيرنده سيستم كمك ناوبري ماهواره اي نظير GPS ( مشتمل بر يك گيرنده GNSSفركانس متوسط جهت دستيابي به موقعيت دقيق در آبهاي ساحلي و سرزميني) به سيستم اعمال ميگردد . ديگر اطلاعاتي كه توسط سيستم AIS پخش ميگردد ، بصورت الكترونيكي از ديگر تجهيزات موجود در روي كشتي و از طريق سيستمهاي ارتباطي استاندارد موجود دريافت ميگردد . اطلاعات هدينگ ، مسير و سرعت نسبت به كف عموماً در تمام كشتيهاي مجهز به سيستم AIS وجود دارد . اطلاعات ديگري نظيرزواياي رول ، پيچ و هيل ، سرعت چرخش ، مقصد و ETA نيز بايد به سيستم تغذيه گردد . فرستنده صوتي AIS صرف نظر از اينكه كشتي در آبهاي ساحلي ، سرزميني و يا آبهاي آزاد باشد بصورت داخلي و بطور مداوم كار ميكند . فرستنده ها از مدولاسيون 9.6 kb GMSK FM روي كانالهاي 25 و يا 5/12 كيلو هرتز استفاده ميكنند . هرچند تنها يك كانال راديو براي اين منظور مورد نياز ميباشد ولي هر ايستگاه روي دو كانال راديويي اقدام به ارسال و دريافت مينمايد و اين امر بمنظور جلوگيري از مشكلات ناشي از تداخل و همچنين جهت امكان پذير شدن انتقال بين كانالها جهت جلوگيري از ازدست دادن ارتباط با ديگر كشتيها ميباشد . برد اين سيستم مشابه ديگر تجهيزات كه در باند فركانسي VHF كار ميكنند ميباشد و ذاتاً بستگي به ارتفاع آنتن دارد . با توجه به آنچه ذكر گرديد انتظار ميرود برد اين دستگاه بين 20 الي 30 مايل باشد كه با بهره گيري از ايستگاههاي تكرار كننده ميتوان اين برد را افزايش داد . 2 لینک به دیدگاه
سمندون 19437 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 اردیبهشت، ۱۳۹۱ سيستم شناسائي اتوماتيك يكي از مواردي كه در آئين نامه سولاس بمنظور ايمني جان انسان در دريا ، ايمني ناوبري و حفظ محيط زيست دريايي بر آن تاكيد گرديده است ، تجهيز شناورهاي دريايي به سيستم شناسائي اتوماتيك يا AIS ميباشد . وظيفه اصلي اين سيستم تبادل اطلاعات ميان يگانهاي شناور با يكديگر و با ساحل ميباشد . از مزاياي نصب اين سيستم ميتوان موارد زير را برشمرد : - سهولت بيشتر در شناسائي يگانها - سهولت در رهگيري شناورهاي سطحي - مبادله اطلاعات ضروري ميان كشتيها بدون دخالت انسان و بصورت خودكار - كاهش ترافيك بر روي مدارهاي VHF - افزايش اطلاعات فرمانده و افسران نگهبان پل فرماندهي از وضعيت پيراموني خود دستگاه AIS نصب شده بر كشتي قادر است اطلاعات تعيين شده را بصورت دائمي به ساير شناورها و ايستگاههاي كنترل ترافيك ساحلي (VTS) ارسال نموده و همچنين اطلاعات ارسالي از ساير شناورها را دريافت نمايد . اطلاعات دريافتي ميتوانند بر روي صفحه نمايشگر كامپيوترهاي شخصي ، Laptop ها ، صفحه نمايشگر سيستمهاي ECDIS( نمايشگر نقشه و داده هاي الكترونيكي) و يا رادار نمايش داده شوند . بر اساس قوانين سولاس كليه كشتيهاي مسافربري ، نفت كشها و ساير كشتيها ميبايست قبل از تاريخ 1 جولاي 2007 به اين سيستم مجهز گردند . بر اساس همين قوانين كليه شناورهاي تردد كننده در آبهاي داخلي نيز ميبايست تا قبل از 1 جولاي 2008 به سيستم AIS مجهز شوند . اطلاعاتي كه توسط اين سيستم ارسال ميگردد به سه دسته تقسيم ميشوند : الف – اطلاعات ثابت : اين اطلاعات پس از نصب دستگاه در آن ثبت شده و تنها در صورت ايجاد تغييرات در ساختار كشتي و يا نحوه ثبت آن در IMO ميبايست اصلاح گردد . اين اطلاعات عبارتند از : كد MMIS نام و Call Sign شماره IMO طول و عرض شناور محل نصب آنتن GPS بر روي كشتي ب- اطلاعات متغيير و يا ديناميك .اين اطلاعات بطور مدام و در خلال روشن بودن دستگاه تصحيح گرديده و شامل موارد زير ميباشد : موقعيت يگان زمان جهاني UTC مسير حركت نسبت به كف دريا (COG) سرعت حركت نسبت به كف دريا (SOG) هدينگ(راه جايرو) وضعيت كشتي از نظر قوانين راه (در حال حركت ، در لنگر، خارج از كنترل ، محدوديت در مانور ، متصل به بويه ، محدوديت بدليل آبخور، در حال ماهيگيري و ....) سرعت و يا نواخت گردش شناور(ROT) ج- اطلاعات مرتبط با برنامه حركت كشتي . اين اطلاعات عبارتند از : آبخور كشتي كالا و مواد خطرناك در كشتي (كالاي خطرناك DG ، كالاي زيان رسان HG ، كالاي مضر براي محيط درياهاMP) مقصد شناور و زمان رسيدن به آن مسيرهاي حركت و نقاط چرخش علاوه بر اطلاعات ذكر شده در فوق ، در صورت مشاهده موارد مرتبط با ايمني در دريا ميتوان يك پيام كوتاه ( حداكثر 158 كاراكتر) به يگان مشخص و يا كليه يگانها ارسال نمود . برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده