رفتن به مطلب

شناسايي، ارزيابي و تشريح جامع عوامل استراتژيک محيطي و سازماني در توسعۀ خدمات شهرداري هاي الکترونيک مناطق تهران


ارسال های توصیه شده

تحلیل محیط خارجی و داخلی سازمان ها و شناسایی ارزیابی عوامل استراتژیک چهارگانه - شامل فرصت ها، تهدیدات برون سازمانی و نقاط قوت و ضعف درون سازمانی - یکی از ارکان اساسی فرآیند برنامه ریزی استراتژیک و زمینه ساز تدوین راهبردهاست. مقاله حاضر، گزارش پژوهشی است که به منظور شناسایی و ارزیابی عوامل استراتژیک توسعه خدمات الکترونیک در سطح شهرداری های مناطق تهران، انجام پذیرفته است. بدین منظور، نخست به بررسی اجمالی ادبیات و تشریح چارچوب عملی تحقیق پرداخته و سپس یافته های مراحل مختلف پژوهش ارائه شده است.

طی مراحل تحقیق، ابتدا زمینه ها و مسائل کلیدی برون سازمانی و درون سازمانی که دارای تأثیرات احتمالی بالقوه بر توسعه خدمات شهرداری های الکترونیک هستند، تعیین گشته و اهمیت و نحوه تأثیرگذاری آنها نیز تشریح شده است. سپس عوامل استراتژیک چهارگانه را براساس مسائل کلیدی و تأثیرگذار، شناسایی نموده و تشریح جامع و مبسوطی از فرصت ها وتهدیدات برون سازمانی و همچنین نقاط قوت و ضعف های درون سازمانی، به همراه شواهد عینی و مصادیق عملی آنها، ارائه شده است. در نهایت نیز اثربخشی و اهمیت نسبی هریک از این عوامل در حیطه صنعت مربوطه (وزن) و نحوه مواجهه یا مدیریت هر عامل توسط شهرداری های مناطق (امتیاز)، مطابق الگوی پیاده سازی ماتریس های ارزیابی عوامل خارجی و داخلی، مورد ارزیابی قرار گرفته است. بدین ترتیب ضمن تحلیل و جمع بندی یافته های پژوهش، عوامل استراتژیک چهارگانه براساس عملکرد آنها رتبه بندی شده و مهمترین عوامل سوق دهنده و بازدارنده شهرداری های مناطق در راستای توسعه خدمات شهرداری های الکترونیک در سطح مناطق تهران معرفی شده است.

 

کلمات کلیدی: خدمات شهرداری الکترونیک، عوامل استراتژیک (فرصت ها، تهدیدها، نقاط قوت و ضعف)، مدیریت شهری، شهرداری های مناطق تهران

نویسنده: مهران نژاد جوادی پور

دانلود مقاله

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...