رفتن به مطلب

حقوق اطفال معلول...


ارسال های توصیه شده

 

اطفال پاکترین و شریف ترین موجودات جهان هستی هستند که بر فطرت الهی خلق شده اند و ما

 

وظیفه داریم که با حفظ این پاکی و صفا، زمینه ساز رشد و تعالی آنان باشیم. در کشور ما اکثراً

 

اطفال معلول کسانی هستند که در هنگام جنگ معلول گشته اند. و يا اينكه به دليل نبود امكانات

 

زندگي بهتر و سايرعوامل طبيعي معلول شده اند و مردم به دليل فطري بودن عاطفه هايشان كه از

 

ويژگي اين جامعه مي باشد مي تواند در سهم دادن اطفال معلول درهمه عرصه ها نقش فعال

 

را بازي نمايند.

 

اطفال معلول يكي از گروه هاي آسيب پذير در جامعه بوده كه از منظر جامعه شناسي ارتباطات يك

 

بخش مهم از جامعه را تشكيل ميدهد چون اساس و زیربنای جامعه بشری را اطفال می سازد، بناء

 

فرزندان سالم جامعه سالم ، فرزندان معیوب جامعه معیوب را به ارمغان می آورند . در کشور ما

 

اطفال معلول و ناتوان جز زیربنای اجتماعی جامعه ما است که می توانند نقش فعال را در ساختار

 

جامعه بازی نمایند.

 

چنانچه در ماده (53) قانون اساسی در این مورد چنین صراحت دارد.«دولت به منظور تنظیم خدمات

 

طبی و مساعدت مالی برای باز ماندگان شهدا و مفقودین و برای باز توانی معلولین و معیوبین و سهم

 

گیری فعال آنان در جامعه، مطابق به احکام قانون، تدابیر لازم اتخاذ می نماید. دولت حقوق متقاعدین

 

را تضمین نموده، برای کهن سالان، زنان بی سرپرست، معیوبین و معلولین و ایتام بی بضاعت

 

مطابق به احکام قانون کمک لازم به عمل می آورد.»

 

همچنان در ماده 7 کنونسیون جهاني حقوق معلولین با عنوان كودكان معلول تصريح شده است:

 

1-کشور های عضو مي بايست تمام اقدامات لازم براي اطمينان از برخورداري كامل كودكان

معلول از حقوق انساني و آزادي هاي اساسي را به صورت برابر با ساير كودكان آغاز نمایند.

 

2- در تمام اقدامات مرتبط با كودكان، منافع عاليه كودك با اهميت ترين ملاحظات است.

 

3-کشور هاي عضو مي بايست اطمينان حاصل كنند كه كودكان معلول داراي حق ابراز عقيده آزادانه در تمام موضوعات مربوط به خود هستند و بايد به عقيده آن براساس سن و بلوغ، برابر با ساير كودكان توجه كرد و مطابق با معلوليت و ملاحظات سني مساعدت هاي لازم براي شناسايي آن حق به عمل آورد.

 

حق دسترسي به اطلاعات و مناسب سازي سازه هاي محيطي، ارتقاي آگاهي، آموزش و حق

 

دسترسي به آن، تكنولوژي آموزشي و توانبخشي، حق زندگي، دفاع از امنيت جسمي در هنگام خطر

 

از جمله درگيري هاي نظامي، فوريت ها و حوادث طبيعي، رهايي از بهره كشي و خشونت دفاع از

 

موجوديت فردي و فراهم كردن زمینه زندگي مستقل فرد معلول به منظور مشاركت اجتماعي و

 

آموزش مهارت هاي حركتي، ارائه خدمات بهداشتي و برخورداري از تامين اجتماعي مناسب، از

 

جمله بيمه هاي بهداشتي (درمان)، عمر و تمهيد تغذيه مناسب و اشتغال از جمله مواردي است كه از

 

حقوق مسلم و بشردوستانه بوده كه اين حقوق عام و جهان شمول هستند.

 

كنوانسيون حقوق معلولين با به رسميت شناختن حقوق مدني و سياسي، فرهنگي، اقتصادي و

 

اجتماعي موكدا بر آزادي عقيده و بيان، احترام به حريم خصوصي و خانه و خانواده صحه گذاشته

 

است.

 

همچنان مطابق مواد 2 و 8 قانون حقوق و امتیازات اشخاص دارای معلولیت، اطفال دارای معلولیت

 

حق مساوی در استفاده از حقوق و آزادی های اساسی مانند سایر اطفال را داشته و حق ابراز نظر،

 

علاقمندی و مشارکت آن ها در امور مربوط به خودشان در محورتوجه قرارگرفته و تسهیلات لازم

 

به منظور استفاده از این حقوق از طریق ادارات ذیربط برای شان فراهم می گردد.

 

حق دسترسی به تعلیم و تربیت

 

در رابطه به دسترسی اطفال معلول به تعلیم و تربیت، دولت مکلف به ایجاد یک تعداد مکاتب ابتدایی

 

و شامل ساختن اطفال معیوب و آموزش از طریق وسایل ارتباطی، زبان اشاره، خط درشت و ایجاد

 

برنامه های آموزشی برای معلمین و والدین اطفال معیوب می باشد. از جمله اقدامات کشور ما در

 

حال حاضر در بخش اطفال معلول و معیوب انجام داده است ایجاد یک مکتب نابینایان و دو مکتب

 

برای اطفال ناشنوا است که فعال می باشد. یک سلسله کمک های مالی هم از طریق موسسات داخلی

 

و بین المللی برای تعداد از فامیل های معلول و معیوب، غرض شامل سازی اطفال در مکاتب کشور

 

صورت گرفته است.

 

افزایش و ایجاد فرصت ها برای کودکان معلول به منظور حضور در جامعه، بستگی به تصامیم و

 

اراده خانواده ها دارد. متاسفانه خانواده ها در این راستا اطلاعات کافی ندارند.

 

حق تامینات اجتماعی

 

نوع فعالیت های که دولت در این عرصه باید انجام دهد، شامل پرداخت حقوق ماهوار متقاعدین،

 

بازماندگان شهدا و نگهداری اطفال در یتیم خانه ها است که برای این اطفال امکانات معیشتی،

 

تفریحی و تعلیم و تربیت فراهم نماید.

 

با وجود این فعالیتها، دولت نسبت کمبود منابع و امکانات، توانایی فراهم آوری خدمات و تامینات

 

اجتماعی را طوری که لازم است ندارد و در عرضه خدمات و تامینات اجتماعی به مشکلات زیادی

 

مواجه اند، اکثریت شهروندان بخصوص روستاییان به ندرت به خدمات و تامینات اجتماعی

 

دسترسی دارند که در نتیجه اقتصاد را به یک اقتصاد مصرفی تبدیل نموده است.

 

همچنان حقوق اطفال معلول در ماده 23 (حقوق کودکان معلول) چنین صراحت دارد:

 

(1) حکومتها اعلام ميدارند که اگر يک کودک داراي نقص بدني يا عقلي است، بايد در عين معلوليت

 

خودش، يک زندگي شايسته انساني داشته باشد. زندگي که در آن، حيثيت او محفوظ باشد و شرکت

 

فعال و مستقل او در زندگي جمعي تسهيل گردد.

 

(2) حکومتها اعلام ميکنند که کودک معلول، داراي حق حمايت ويژه حکومتي است و بايد تا حد

 

ممکن، براي آن کودک و والدين و يا سرپرست او امکانات مناسب را فراهم نمود.

 

(3) با توجه به نيازهاي اختصاصي کودک معلول، بايد حمايتهاي مندرج در بند 2 اين ماده را در

 

صورت امکان چنان سازمان داد که وضعيت مالي والدين و يا سرپرست در نظر گرفته شود و

 

خدمات ارائه شده در جهت آموزش و پرورش و شکوفايي هر چه بيشتر کودک باشند.

 

(4) حکومتها، با تکيه بر همکاري بين المللي، خواهان تبادل نظرها و تجربه هاي مختلف اداري،

 

فني، پزشکي و تربيتي در زمينه کودکان معلول هستند تا به ويژه کشورهاي در حال رشد با آشنايي

 

با امکانات و پيشرفتهاي لازم بتوانند به آن دسته از کودکان کمکها و خدمات مفيدتري را ارائه دهند.

 

حق برخورداری از معیار های مناسب زندگی

 

مسولیت اولیه و عمده تامین شرایط زندگی برای رشد اطفال معلول را خانواده های آنها، به

 

خصوص پدر خانواده، برعهده دارد. بنابراین وضعیت اقتصادی خانواده ها تاثیر مستقیم برای فراهم

 

نمودن شرایط مناسب برای رشد جسمانی، معنوی، اجتماعی و اخلاقی طفل معلول دارد. افغانستان

 

یکی از فقیر ترین کشور های جهان است و با وجود بهبود شرایط زندگی و اقتصادی مردم بعد از

 

ایجاد نظام سیاسی جدید در سال 2002 شرایط اقتصادی اکثریت خانواده ها خیلی ناگوار بوده و

 

برای تامین شرایط مناسب زندگی، تا هنوز مشکلات زیادی وجود دارد. با وجود مشکلات اقتصادی

 

که دامن گیر خانوادها است، عده ای از خانواده ها درست آگاهی ندارند پیرامون حقوق اطفال معلول

 

که بهترین وسیله آگاهی دادن مؤثر و کارآمد برای مردم و خانواده ها وسایل ارتباط جمعی است که

 

شامل رادیو، تلویزیون، مطبوعات، اینترنت و تولید فلم های مستند و هنری از افراد دارای معلولیت،

 

بروشور ها است که نقش مهم را در تنویر اذهان عامه به خصوص در باره حقوق و کرامت

 

انسانی، توانایی ها، ظرفیت ها و نقش افراد دارای معلولیت در جامعه بازی می کند. به علاوه تحت

 

پوشش قراردادن طیف وسیع مردم از طریق گردهمایی ها و تجمعات عمومی هم می توان درآگاه

 

ساختن مردم کمک نماید. و آنان را وادار سازند به حقوق اطفال معلول احترام بگذارند.

 

منابع و ماخذ:

1- قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان.

2- گزارش مقدماتی جمهوری اسلامی افغانستان به کمیته حقوق طفل؛ وزارت امور خارجه سال 1388. ص 36 و 37

3- کنوانسیون حقوق معلولین مصوبه مجمع عمومي سازمان ملل متحد 16 حمل 1386 و 13 دسامير 2006 میلادی.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...