رفتن به مطلب

آستوریاس - Asturias


spow

ارسال های توصیه شده

پرلود مشهوری از ایزاک آلبنیز با عنوان آستوریاس را بدون شک باید یکی از محبوبترین آثار در رپرتوار نوازدگان گیتار دانست . آلبنیز که خود نوازنده پیانو و همچنین آهنگساز بود این قطعه را برای پیانو نوشت اما عمده شهرت وی را بایستی در تنظیم قطعات وی برای ساز گیتار توسط آندرس سگوویا و اجرای آن تا به امروز توسط نوازندگان گیتار دانست چرا که بسیاری از قطعات وی بنحو زیبایی بر روی گیتار اجرا میشوند که هر شنونده ای شاید متحیر شود که این قطعات در اصل برای پیانو میباشند.

 

آلبنیز این قطعه را به احتمال بسیار زیاد در اوایل دهه 1890 و زمانیکه در لندن ساکن بود و بعنوان نوازنده پیانو و آهنگساز شناخته شده بود نوشت .

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

این قطعه برای اولین با نوسط انتشارات Juan Pujol & Co در سال 1892 بعنوان پرلود قطعه سه موومانی ترانه های اسپانیایی Chants d’ Espagne) منتشر شد .

و پس از آن نیز این قطعه مجددا با همکاری اتحادیه موسیقی اسپانیا و در پنج موومان در مادرید منتشر شد.

 

اما هفت سال بعد و دو سال پس از مرگ آلبنیز انتشارات آلمانی Hofmeister این قطعه را تحت عنوان سوئیت اسپانیای بصورت کامل منتشر نمود.

و در این تجدید چاپ کلیه موومانها به صورت مجموعه منتشر شد که شامل هشت موومان میشد . اما اینکه این چرا نام آستوریاس را بر روی این قطعه نهادند این بود که تصمیم بر آن شد تا نام هر یک از شهرها و استان های اسپانیا بر روی هر یک از موومانها نهاده شود و بدین سبب این موومان نیز آستوریاس و در تیتر آن Leyenda که یکی از شهرهای اسپانیاست بر آن نهاده شد.

 

 

نامهای دیگر که بر روی این موومانها انتخاب شد عبارتند از :

 

Aragon ،Andalucia ،Castile ،Catalonia - Asturias.

 

 

که همگی نام شهرها و استانهایی از اسپانیاست.

 

آستوریاس در کدام ناحیه اسپانیا میباشد ؟

استان آستوریاس

 

آستوریاس (به اسپانیایی: Asturias) یکی از ۱۷ بخش خودمختار اسپانیا است. این بخش خود یکی از پنجاه استان اسپانیا است. پایتخت آن اُبیه‌دو است. این استان ۷۸ دهستان دارد.

 

 

آیا دانستن نام این قطعه مهم است ؟

 

باید اذعان داشت که دانستن اینکه آلنییز تحت تاثیر چه فرهنگی بوده است بسیار مهم است بالاخص که وی تحت تاثیر موسیقی اندلس یعنی زادگاه موسیقی فلامنکو بوده است .

چنانچه برای ساخت این قطعه از دستگاه گرانادیس استفاده کرده است.

 

مسلما در این بین تنها توجه به منطقه آستوریاس و شناخت نسبت به موسیقی و حتی سازهای آن دوره که عبارتست از سازی محلی با عنوان bagpipe و یا گیتار آن دوره تاثیر زیادی در شیوه و تفسیر شما از اجرای این قطعه نخواهد داشت پس شاید نام آستوریاس کمک زیادی به ما در فهم این قطعه نخواهد داشت شاید نام افسانه Leyenda که ناشر در کنار این نام نهاده است مناسب تر باشد . در هر حال برای فهم قطعات آلبنیز باید به موسیقی و فرهنگ اندلس رجوع کرد.

لینک به دیدگاه

دانلود فایل MP3 موسیقی گیتار کلاسیک استوریاس با اجرای ایزاک البنیز

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

شاید گزاف نباشد که بگوییم جوهر موسیقی اسپانیایی را بطور کامل می توان در قطعه آستوریاس (Asturias) از ایزاک آلبنیز (Isaac Albeniz ,1860 - 1909) دریافت کرد. قطعه ای که همواره مورد علاقه آندره سگوویا (Andrés Segovia , 1893 -1987) و کلیه نوازندگان گیتاری که از او پیروی می کنند بوده و خواهد بود.

 

Asturias به اندازه ای در حیطه نوازندگی گیتار شناخته شده است که احتمالا شنیدن این واقعیت که اصل این اثر اولین بار برای پیانو نوشته و تنظیم شده است مایه شگفتی بسیاری خواهد بود.

 

آلبنیز این قطعه را در اوایل دهه 1890 به احتمال بسیار زیاد در لندن، جایی که او را به عنوان نوازنده پیانو و آهنگساز می شناختند به رشته تحریر در آورده است.

 

قطعه مذکور برای اولین بار در بارسلون اسپانیا توسط خوان پوجل (Juan Pujol & Co) در سال 1892 بعنوان مقدمه یا پرلودی برای موسیقی ای در سه مومان تحت عنوان ترانه های اسپانیایی (Chants d' Espagne) منتشر شد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پنج سال پس از آن خوان پوجل و اتحادیه موسیقی اسپانیا (Union Musical Española) با همکاری یکدیگر مجددا نسخه ای دیگر از این اثر را در پنج موومان در مادرید منتشر نمودند.

 

اما هفت سال بعد در سال 1911 یعنی دوسال پس از مرگ آلبنیز، ناشری آلمانی تبار به نام هاوفمایستر (Hofmeister) برای اولین بار نسخه کاملی از این اثر Albeniz را تحت عنوان سوییت اسپانیایی اپوس 47 (Suite española, op. 47) منتشر نمود.

 

طبق آنچه قبلاً در سال 1886 اعلام شده بود اصل این قطعه هشت موومان بود که تا آن زمان تنها چهار موومان از آن تحت نام های متعدد منتشر شده بود.

 

چهار موومان جدید به منظور تکمیل قطعه به آن افزوده شد و ناشر کلیه قطعات را در این سوییت اسپانیایی گرد هم آورد. تصمیم بر این شد تا نامی که برای این اثر موسیقی انتخاب می شود متناسب با 25 سال قبل باشد به همین علت برای موومانهای مختلف اسامی شهرها و مراکز استانهای مختلف اسپانیا انتخاب شد و قطعه مورد نظر ما Asturias نام گرفته شد.

 

spain-bagpipes-190.jpg

 

از ساکنان روستاهای آستوریاس. نفر سمت راست در حال نواختن ساز bagpipe است.

اما آیا نام قطعه مهم است؟ آیا تاثیری در درک شنونده از موسیقی می گذارد؟

 

پاسخ مثبت است. زیرا عنوان یک اثر به نوعی ویژگی های آن را در خود نهفته دارد و پیش از شنیده شدن توسط مخاطب تصویر ذهنی از موسیقی در شنونده ایجاد می کند. نام هایی که برای موومان های مختلف این سوئیت اسپانیایی برگزیده شده بود در حقیقت از عناوین شهرهای مختلف اسپانیا مشتق بود، نامهایی مانند Aragon ،Andalucia ،Castile ،Catalonia و البته Asturias.

 

همانطور که گفته شد مجموعه موسیقی مورد بحث ما اولین بار تحت عنوان Chants d' Espagne منتشر شد که به شدت تحت تاثیر موسیقی منطقه آندلوس یعنی مهد فلامنکو قرار گرفته بود.

 

با بررسی و مقایسه موسیقی bagpipe (نوعی ساز بادی با کیسه هوا) های منطقه آستوریاس و موسیقی گیتار آندلوس می توان دریافت که تنها موسیقی منطقه آستوریاس برای آلبنیز منشاء دریافت ایده تهیه این قطعه نبوده است و او از فرهنگها و موسیقی های مختلف اسپانیا برای تهیه این قطعه الهام گرفته است.

 

بنابراین با توجه به این موضوع قطعه مورد نظر را چه باید نامید؟ بدون شک نسبت دادن نام Asturias نمی تواند انتخاب خوبی باشد چرا که گفتیم سر منشاء این قطعه موسیقی تنها منطقه آستوریاس نبوده است. پرلود با شماره اپوس هم نمی تواند هویتی برای این قطعه زیبا ایجاد کند لذا بنظر می رسد کلمه لیندا (Leyenda) به معنی "افسانه" که ناشر در کنار نام قطعه بکار برده بود انتخاب بهتری باشد.

لینک به دیدگاه

آستریاس، یا لیندا، نام قطعه موسیقی کلاسیک مشهوری از آهنگساز اسپانیایی آیزاک آلبنیس است که در اصل برای پیانو نوشته شد ولی اکنون بیشتر اجرای گیتار آن مشهور است. تنظیم رایج گیتار آن را به تارگا نسبت می‌دهند و آندره سگوویا با اجرای خود آن را مشهور کرد.

[h=2]از دید بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران ،او یکی از بزرگترین نوازندگان زنی است که تا به امروز در تاریخ گیتار جهان ظهور کرده است . Ana vidovic،نوازنده اهل کروات، تنها زمانی که ۱۶ سال سن داشت توانست در مسابقه تارگا (beniscasim) معتبر ترین مسابقه گیتار کلاسیک اسپانیا حائز رتبه نخست شود. در همان سال با کمپانی ضبط ناکسوس قرار داد ضبط امضا کرد که حاصل آن تاکنون ۲ آلبوم در سال های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۷ بوده است .[/h] [h=2] او پس از کسب جوایز مختلف در مسابقه های جهانی از جمله مسابقه Fernando sor در ایتالیا و albert agustin چند سالی را زیر نظر manuel barrueco تعلیم دید و از کنسرواتوار بالتیمور فارق التحصیل شد. آنا ویدویچ تاکنون تنها با ۲۷ سال سن در معتبر ترین فستیوال های گیتار جهان تدریس و به اجرا پرداخته است .از این نوازنده جوان تا به امروز ۶ آلبوم و یک دی وی دی به جا مانده است.[/h] [h=2]لینک دانلود آهنگ: [/h]

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

Leyenda ساخته آلبنیز بعنوان یکی از مهیج ترین قطعات موسیقی، الهام بخش داستانهای بسیاری در زندگی ما انسانها بشمار می آید. این اثر می تواند یادآور داستانهای دراماتیک از وقوع توفانهایی که در کتابهای مقدس ادیان الهی از آنها نام برده شده تا بروز زلزله های مخرب در گوشه کنار جهان، افسانه های مردمان انقلابی بر علیه ظلم و ستم حاکمان و ... باشد.

 

اما بدون شک موضوع و اتفاقی که آلبنیز بر اساس آن نوستالژی این اثر را برای میهن خود پدید آورده معنایی بسیار عمیق تر از اینها برایش داشته است.

 

آلبنیز با نیم نگاهی به گذشته کشورش به فرهنگی که آمیخته با فرهنگ مسلمانان بود در کلیه تعابیری خود از این اثر همواره فرض را بر این موضوع داشته که صدای زیبای این قطعه موسیقی از کاخ الحمراء - مشرف بر شهر گرانادا (Granada) - به بیرون رسانیده می شود. (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)

 

او در واقع سرنادها و موسیقی های محلی کولی ها را تصور می کرده که ملودی آن توسط گازلا (guzla ساز زهی عربی) و ریتم و همراهی آن با گیتار نواخته می شده است. او در سال 1886 در این باره می نویسد:

 

"در میان عطر گل ها، سایه درختان سرو و سفیدی برف بر رشته کوههای سریا (Sierra Nevada رشته کوههایی که مشرف به قصر الحمراء هستند)، سرنادی نوشتم که صدای غم و اندوه از آن به گوش می رسد. من این قطعه را از سر خوشی و سرمستی ننوشتم، به دنبال سنتها و گذشته گان بودم، به دنبال گازلا و نحوه نواختن آن ... به دنبال موسیقی ای بودم که تمام زیبایی های گرانادای عربی در آن نهفته باشد."

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

خلاقیت و توانایی آلبنیز در خلق آثار رمانتیک و زیبای موسیقی فراتر از واقعیت های موجود در زندگی و تجارب واقعی او بود. شاهد این ادعا آن است که او به احتمال زیاد هیچگاه برجی که نام آن عنوان یکی از مشهورترین آثار پیانو او یعنی Torre bermeja است را از نزدیک ندیده بوده چرا که اگر این برج - که تنها دو قسمت ساده مربعی با آجرهای بسیار زشت است - را می دید هرگز نمی توانست چنین اثر زیبایی را خلق کند.

 

جالب است که یکی از نویسندگان آمریکایی هنگامی که این اثر زیبای آلبنیز را شنیده بود برای دیدن این برج به اسپانیا سفر کرد و با دیدن این برج ساده بسیار متعجب شد که چگونه آلبنیز از چنین برج ساده - و زشتی - این موسیقی زیبا را الهام گرفته است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

بنابراین کاملاً مشخص است آنچه باعث می شد آلبنیز نام قطعات خود را انتخاب کند تنها موقعیت مکانی آن نام یا دریافتی که مردم عادی از آن نام داشتند نبود، بلکه او از قدرت تخیل خود استفاده می کرد و از نام انتخابی برای قطعه الهامات لازم را بدست می آورد.

 

حال سئوال این است که در ساخت Leyenda چه چیزی الهام بخش آلبنیز بوده؟ آیا دور بودن او از اسپانیا و احساس دلتنگی در نوشتن این اثر نوستالژیک موثر بوده است؟ فراموش نکنیم که او این قطعه و بسیاری دیگر از قطعات سبک اسپانیایی خود را هنگامی که در لندن بوده به رشته تحریر درآورد.

 

بله یقیناً چنین بوده، او همواره در آثار این دوره کاری خود از رد پای گذشتگان - مسلمان و مسیحی - بهره برده است. شاید بتوان آستوریاس را پاسخی برای کنار گذاشتن اختلاف مذهبی میان مسیحیان و مسلمانان و نیز تاثیراتی که این ادیان در معماری در شهرهایی چون Granada، Sevilla و Cordoba بوجود آورده اند تلقی نمود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...