رفتن به مطلب

ماهی دیسکاس


پسری از بابلسر

ارسال های توصیه شده

[h=2][/h]

نام علمی : Symphysodon aequifasciatus

نام معمولی ( عمومی ) : دی*** ( Discus )

خانواده : سیكلیده (Cichlidae)

منشاء ( زادگاه ) : آمریكای جنوبی ، بركه ها و رودخانه های آمازون . اما زیستگاه اصلی آنها علاوه بر رودخانه آمازون ؛ کشور هایی نظیر کلمبیا ، پرو و ونزوئلا می باشد .

اندازه بالغین : حد اكثر 15 سانتیمتر

طول عمر : 10 سال به بالا (تا 16 سال)

حداقل اندازه تانك ( آكواریوم ) : 150 لیتر و ترجیحا تانك دراز مطلوب تر است .

محل جاگیری در تانك ( آكواریوم ) : تمام مناطق

ماهیان سازگار برای همزیستی : بهتره تانك دی*** ها اختصاصی باشد ولی با آنجل هم قادر به نگهداری هستند .

سطح مراقبت : سخت

ph- اسیدیته آب : 5 تا 7 ( آب اسیدی )

حرارت مطلوب : 27 تا 30 درجه سانتیگراد

سختی آب : 1 تا dH 8

خلق و خو ( سازگاری ) : در غالب موارد بسیار صلح جو است. درهنگام تولید مثل قلمرو طلب میشود .

تولید مثل : به دلیل نیاز به ثبات و مطلوبیت عالی كیفیت آب ، تولید مثل آن مشكل است.

تغذیه : گوشتخوار . غذاهای زنده ( میگوی زنده و کرم خاکی ) ، غذاهای منجمد ( دل گاو و بوقلمون و جگر گاو و گوسفند ) و غذاهای خشک ( لوفاک و کرم فشرده ) .

شرایط تانک : تانک آنها باید به اندازه ای بزرگ باشد که هر دی*** بتواند به راحتی و بدون مانع در آب شنا کند و در مواقع استرس جاهایی برای پنهان شدن آنها وجود داشته باشد که برای این منظور می توان از چوب و گیاهان طبیعی در تانک استفاده کرد .

زندگی گیاهی : در تانک آنها حتماً باید از گیاهان طبیعی استفاده شود که برای پیشگیری از خورده شدن گیاهان باید از گیاهان محکمتری استفاده شود .

 

 

بی شک دی*** زیباترین ماهی آب شیرین به شمار می رود که کمتر کسی به نگهداری آن در تانک خود علاقه ای نشان نمی دهد .

دی*** برای اولین بار در سال 1933 و از مرداب های کناره ی رودخانه ی آمازون برای نگهداری در آکواریوم به دنیای انسان ها راه یافت و به دلیل زیبایی و شکوه آن کم کم انسانها به تکثیر آنها پرداختند ، تا الان که بیش تر دی*** های موجود در کشور از پرورشگاه های دی*** کشورهای چین ، مالزی و تایلند به ایران وارد می شوند .

آنها نیاز به مراقبت های خاصی داشته و به راحتی قابل نگهداری در تانک نمی باشند که برای این منظور رعایت شرایط زیر الزامیست :

1-خرید ماهی دی*** :

 

به هنگام خرید باید دقت لازم و کافی را در خصوص سلامت چه از نظر بیماری و چه از نظر سلامت اندامهای بدن انجام دهیم.

 

2- انتقال و معرفی به آکواریوم :

 

شاید سخت ترین قسمت کار ، انتقال و معرفی و ایجاد سازگاری یه ماهی خوب به یك آکواریوم تثبیت شده و مناسب باشد .

 

مبنا بر درست بودن شرایط زیستی در تانکمان است که باید قبل از ورود ماهی مهیا شده باشد .مراقبتهای معمول در انتقال و همدمایی را همه رعایت میکنیم ، آنچه مهم است این است که ماهی باید از یک شرایط زیستی که به آن خو گرفته و در آن پرورش یافته خارج و به تانک فروشنده وارد شود و متحمل استرس شدیدی از جهات مختلف شود و در مرحله دوم باید از تانک فروشنده به آکواریوم ما در خانه انتقال پیدا بکند ، بنابر این ماهی بسیار حساس شده و تحت فشار قرار گرفته و مهیای بروز هر گونه نارسایی در قابلیت زیستی ، ابتلا یا ظهور بیماری و ضعف سازگاری درتانک جدید است . لذا باید شرایط را برایش طوری مهیا کنیم تا بتواند به درستی و سلامت مرحله سازش و خو گیری را طی و در محیط جدیدش آرام بگیرد.

 

 

3-

ایجاد مراقبتهای بهداشتی و درمانی :

 

ورود هر ماهی در تانک باید با سپری شدن دوران قرنطینه ماهی به مدت 4 تا 6 هفته باشد ولی به طور معمول ، ما وقت و حوصله مراقبتی به این مدت را نداریم . حال که تانک ما باید مهیای دی*** های جدید باشد؛ بهتر است آنها را نسبت به بعضی از بیماریها که به آنها حساس هستند مورد درمان قرار داده و احتمال آلودگی ثانوی و بروز بیماری را در گله به حداقل برسانیم .

 

ماهی دی*** به هگزامیتا حساس است . درمان پیشگیرانه با مترو نیدازول در فواصل 3 تا 6 ماهه برای بسیاری از سیچلایدها و خصوصا دیسكاس روش مناسبی است .

4- حفظ كیفیت آب :

 

- علیرغم اینكه آب آكواریوم در هنگام معرفی ماهی میتواند در شرایط بسیار خوبی باشد ، اما وجود ماهیها میتواند به تغییر تركیب و كیفیت آب به سمت نامطلوب منجر شود . مدفوع ماهی و بقایای غذایی عمده ترین عامل مسبب افت كیفی آب هستند.

 

- بهتر است هر هفته یكبار ، حدود25 درصد آب عوض شود .تعویض روزانه مقادیر كمتر آب بهتر از مقدار بیشتر به صورت هفتگی یا دو هفته یك بار است . تعویض مقادیر زیاد آب به یکباره سبب استرس ماهی میشود .

 

- دیسكاس به تغییرات دما و كیفیت آب حساس است و از اینرو باید توجه لازم را در حفظ شرایط زیستی ماهی داشت .

نکته : در هر بار تعویض آب آنها به ازای هر 10 لیتر یک قاشق چایخوری نمک به آب اضافه شود .

نکته : به دلیل حساس بودن دی*** ها نباید از نمک طعام در آب آنها استفاده کرد و باید با استفاده از سنگ نمک یا نمک طبیعی ( موجود در بیش تر ماهی فروشی ها ) آب آنها را ضد عفونی کرد .

 

5-نگهداری :

 

جریان آب :

قدرت *****ها و پمپهای هوادهی جدید میتواند به ایجاد جریان شدید آب در آكواریوم بیانجامد.و شرایطی را ایجاد كند كه ماهی دیسكاس با آن بیگانه است . چرا كه دیسكاس جریان آب آرام را ترجیح میدهد .

 

بسته به اندازه مخزن ، تعداد ماهی ، دفعات تغذیه ،*تعویض آب و برنامه غذایی باید به انتخاب قدرت ***** و سیستم هوادهی پرداخت .فردی كه از غذای زنده به همراه غذای مكمل گوشتی استفاده میكند نسبت به فردی كه تنها از غذای زنده استفاده میكند هر چند به یك مقدار غذا دهند، باید از سیستم *****اسیون بهتری برخوردار باشد.در مواردی كه 90 درصد آب روزانه تعویض میشود( در دسترس بودن آب مناسب در شرایط خاص) از ***** استفاده نمیشود .

 

نور :

ماهی ها را نباید در تانكی با نور زیاد وارد كرد زیرا دوره سازگاری ماهی را به درازا میكشاند. مقدار نور ، خصوصا در دوره سازگاری بهتر است تابع شرایط محیط باشد.

 

- ماهیان هم تانكی :

نباید دیسكاسهایمان را با ماهیانی كه شب فعال هستند در یك تانك در ابتدای معرفی قراردهیم زیرا تداخل زمان فعالیت گونه های نامناسب با زمان استراحت و سازگاری ماهی سبب طولانی شدن مدت سازش ماهی با محیط میشود .

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...