رفتن به مطلب

علل carry over بخار بویلر


ارسال های توصیه شده

علل carry over بخار بویلر

 

مواد جامد موجود در بخار خروجی بویلر می تواند در تجهیزات دیگر رسوب نموده و باعث خسارت های هزینه زا شود.به همین دلیل کنترل دقیق خلوص بخار حیاتی است .

 

خلوص بخار به مقدار مواد جامد ،مایعات یا بخار های آلوده در بخار آب اشاره می کند.بخار آب خیلی خالص به طور طبیعی حاوی مقدار جزئی ناخالصی بوده و خلوص بخار به صورت مقدار مواد جامد گزارش می گردد.

 

خلوص بخار را نباید با کیفیت بخار اشتباه نمود . کیفیت بخار میزان رطوبت بخار است .که به صورت وزن بخار خشک در مخلوط بخار و قطرات آب گزارش می گردد . برای مثال بخار با کیفیت 99 درصد حاوی 1 درصد آب مایع است .

 

Carry over به هر گونه آلودگی جامد ، مایع یا بخار گفته می شود که از درام بویلر به همراه بخار آب خارج می شود. در بهره برداری از بویلر ها با فشار کمتر از 135 بار ، وارد شدن آب بویلر شایع ترین علت آلودگی بخار است. آب بویلر ورودی به بخار حاوی مواد جامد حل شده است و همچنین می تواندحاوی جامدات معلق باشد .

 

علل زیادی برای ورود آب به بخار وجود دارد . تعدادی از این مکانسیم ها دارای اسامی خاصی هستند.مانندspray carry over و pr

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ming و foaming و leakage carry over.

 

اثرات carry over

 

جامدات آب بویلربه وسیله بخارحمل شده وبر روی ولوهاوکنترل ولوها رسوب ایجادمی کند .

 

Carry overمی تواند بر فرآیندهای تولید که مستقیما بخار مصرف می کنند تاثیر گذاشته و کیفیت محصول را نیزتحت تاثیر قرار دهد.

 

علل carry over

 

Carry over ازجدایی ناقص بخار از مخلوط بخار و آب در بویلر منتج می شود. عوامل زیادی مانند عوامل شیمیایی و مکانیکی در جدایی ناقص دخیل هستند . عوامل مکانیکی عبارتند از طراحی بویلر ،نقص در تجهیزات جدا کننده ، سطح بالای آب در درام ، نوع احتراق ، و خصوصیات load .

 

تعدادی از عوامل شیمیایی عبارتند از : غلظت بالای مواد جامد ( حل شده یا حل نشده) ، قلیائیت بالا ، حضور مواد روغنی و سایر آلاینده های آلی . روش تصفیه داخلی و خارجی می تواند بر خلوص بخار تاثیر گذار باشد . در موارد خاص ، تبخیر مواد جامد ممکن است رخ دهد که نوعی دیگر از carry over شیمیایی است .

 

عوامل مکانیکی

 

در بویلر های واتر تیوب مدرن ، جدایی مخلو آب و بخاردر درام های نسبتا کوچک فرآیند پیچیده ای است.برای هر پوند بخار تولیدی در حدود 15-20 پوند آب در درام سیرکوله می شود . در نتیجه 99.97 درصد یا بیشتر آب سیرکولاسیون باید از بخار جدا شود تا از خلوص بخار اطمینان حاصل شود.

 

 

 

طراحی بویلر

 

انواع مخصوصی از بویلر ها بخاطر قابلیت شان برای تولید بخار خالص شناخته شده هستند . سایر بویلر ها در این مورد مناسب نیستند . عوامل موثر در carry over شامل فشار طراحی ، اندازه درام ، شدت تولیدی ، شدت سیرکولاسیون ، چگونگی نصب لوله های بالا رونده و پایین رونده ونوع تجهیز سپراتور مورد استفاده می باشد .

 

 

 

در طراحی بویلر های قدیمی ، لوله های حمل کننده بخار یا لوله های بالا رونده خروجی زیر سطح آب قرار داشتند . و باعث تلاطم در درام می شدند . در بویلر های جدید که لوله بخار تولیدی خروجی بالای سطح اب یا زیر صفحاتی قرار دارند که آن ها را از آب درام جدا می کند این شرایط به حداقل رسیده است .

 

استفاده نمودن از تجهیزات جدا کننده مناسب نیز از آلودگی بخار بویلرجلوگیری می کند.اما این تجهیزات افت فشار کمی را بر سیستم تحمیل می کنند.بنابراین هر گونه نشتی بوجود آمده در این تجهیزات باعث نفوذ آلودگی به بخار می شود .

 

شرایط بهره برداری

 

بهره برداری در شرایطی بالا تر از شدت طراحی باعث Carry over می شود . افزایش ناگهانی Load ( مانند بازشدن safety valve یا شروع عملیات سوت بلوئر ) باعث افزایش carry over می شود .

 

افزایش ناگهانی بخار مصرفی ممکن است فشار بخار خروجی را کاهش دهد که به نوبه خود فشار درام را کاهش می دهد و باعث انبساط سریع مخلوط آب و بخار در بویلر می شود . این کار به سرعت سطح آب درام را بالا برده و باعث carry over می شود . لذا باید از تغییرات ناگهانی در بهره برداری بویلر اجتناب شود . در یک کارخانه با چند بویلر در حال بهره برداری ، در حالیکه سایر بویلر ها نوسانات لود را اصلاح می کنند ،بویلر مستعد carry over باید در لود ثابت و ایمن بهره برداری شود .

 

سطح بالای آب در درام فضای فرایند جدایش را کاهش داده و carry over را افزایش می دهد .

 

 

 

علل شیمیایی

 

Foaming. کف کردن و حمل انتخابی بخارات دومکانیسم اصلی carry over هستند . کف کردن عبارتست از تشکیل حباب های پایدار در آب بویلر . چون حباب ها دارای دانسیته ای نزدیک به بخار هستند .آنها به آسانی با تجهیزات جدا کننده بخار جدا نمی شوند . کف کردن باعث مشکلات carry over شده و می تواند باعث خواندن نادرست سطح آب شود که خود باعث نوسانات فلوی آب تغذیه می گردد.

 

تمایل به کف کردن آب بویلر با افزایش قلیائیت و میزان مواد جامد افزایش می یابد. مواد جامد آب بویلر دارای تاثیر دوگانه carry over هستند . اول برای یک بویلر مشخص وشرایط بهره برداری ثابت ، مواد جامد بالا در آب بویلر باعث مواد جامد بالا در هر قطره آب بویلر می شود . ثانبا پتانسیل کف کردن با افزایش مواد جامد آب بویلر افزایش می یابد . اگر مواد جامد بویلر دو برابر شوند carry over دو برابر می شود . اگر مواد جامد بالا باعث کف شوند . carry over بیشتر نیز می شود .

لینک به دیدگاه

آلودگی مواد آلی و مصنوعی

 

روغن و سایر آلودگی های الی در آب بویلر می تواند باعث شرایط carry over شود . قلیائیت آب بویلر ، اسید های چرب را صابونی می کندو باعث تولید یک صابون خام شده و کف تولید می کند .

 

آنالیز های معدنی معمولی آب تمایل کف نمودن حاصله از مواد آلی را آشکار نمی کند . حتی تعیین مقدار مواد آلی برای آب جهت تهیه این اطلاعات کافی نیست زیرا بسیاری ازمخازن و سطوح از سطح های چوبی استفاده می کنند که حاوی مقدارنسبتا زیادی مواد آلی لیگنینی مفید یا مضر هستند.

 

خروجی اب در بسیاری از مخازن آب حاوی شویند ه های مصنوعی است و الودگی سطح در مخازن با این مواد باعث بروز مشکلات کف کردن می شود .

 

Carry over انتخابی بخارات

 

Carry over انتخابی بخارات در نتیجه تفاوت خصوصیت حل شدگی بخار برای ناخالصی های فاز های آب مختلف می باشد. نمکه های آب بویلر مانند سولفات سدیم و کلرید سدیم و هیدروکسید سدیم و فسفات سدیم در اب حل می شوند و با درجه متفاوتی در بخار نیز حل می شوند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اماقابلیت حل شدن این نمک ها در بخار آب پایین بوده و غالبا در فشار های کمتر از 140 بار مهم نیستند .

 

Carry over انتخابی سیلیس در فشار ی در حدود 27 بار رخ می دهد . اما تبخیر سیلیس تا فشار 60 بار مهم نیست .

 

 

 

جلوگیری از carry over

 

Carry over را نمی توان کاملا رفع نمود. حتی بهترین طراحی بویلر ها به همراه بهره برداری از بهترین سیستم کنترل شیمیایی کیفیت اب دارای carry over به میزان .001-0.1 ppm مواد جامد هستند . اما نکته ابتدایی در انتخاب بویلر و شرایط بهره برداری آن مقدار carry over و حدود نوسانات مجاز آن است .

 

در صورتی که بخار سوپرهیت برای استفاده در توربین مورد نیاز باشد بخار با خلوص 10 تا 30 PPM برای جلوگیری از ایجاد رسوب در توربین موردنیاز است . این محدوده برای کاربردهای بیشتر صنایع در محدوده فشار 20 تا 100 بار مورد نیاز است .

 

اگرچه سازندگان بویلر معمولا carry over کمتراز0.03 درصد را تضمین نمی کنند اما خلوص کمتر از این میزان در بسیاری از سیستم ها قابل دست یابی است . برای بدست اوردن خلوص مطلوب هم طراحان بویلر و هم بهربرداران باید به دقت تجهیزات سیستم و شرایط بهره برداری را انتخاب نمایند . روش مورد استفاده برای بدست آوردن خلوص موردنیاز می تواند به بخش مکانیکی و شیمایی تقسیم شود

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

بویلر های باظرفیت پایین و فشار کم (معمولا بویلر های لوله آتش ) بر اساس جدایش وزنی بخار و اب کار می کنند . در فشار 13 بار و شرایط اشباع ، دانسیته آب 115 برابر بیشتراز بخار آب است . به خاطر انکه بخار معمولا برای گرمایش استفاده می شود ، نیازمندی های خلوص بخار خیلی مهم نیست . نصب یک لوله خشک نزدیک بالای درام برای رسیدن به جدایش آب و بخار غالبا مفید می باشد .

 

برای براورده نمودن بخار سوپر هیت توربین ها ، نیازمندی های خلوص بخار بسیار مهم می باشد . در این کاربرد ها اختلاف دانسیته میان اب و بخار به سرعت کاهش می یابد در 70 بار دانسیته آب فقط 20 برابر دانسیته بخار است .در مقایسه با بویلر های کم فشار ، نیروی جدایش 83 درصد کاهش می یابد .امکان ورود آب به بخار با سرعت پایین افزایش می یابد . هزینه درام با اندازه مناسب برای جدایش آب و بخار در این فشار بالا تنها به صورت وزنی بسیار بالاست .

 

تجهیزات مکانیکی جدا کننده نیز می توانند نصب شود که ممکن است برای فشار های بالا اقتصادی باشد. این تجهیزات به دو بخش تقسیم می شوند . سپراتور های اولیه و سپراتور های ثانویه.

 

سپراتور های اولیه : سپراتور های اولیه بخار اب و اب بویلر با تعویض جهت جریان کار می کنند . در این روش اختلاف دانسیته میان اب و بخار به عنوان وسیله جدایش استفاده می شود . جدایش اصلی به وسیله تجهیزات جداکننده اولیه ( مانند صفحات بفل ) رخ می دهد که تلاطم و مقدار سیرکولاسیون بخار در اب بویلر را کاهش می دهند. بعلاوه خطا در نشان دهنده سطح که بوسیله حضور بخار در درام می باشد کاهش می یابد .

 

اگرچه جدایش بخار در درام صورت می گیرد اما سپراتور های خارجی نیز موجود می باشند . انها غالبا سپراتور های سانتریفیوژی هستند که مشابه سپراتور های اولیه مورد استفاده در بویلر ها هستند . انها برای جاهاییکه بخش از بخار تولیدی برای یک کاربرد خاص باید خالص گردد مورد استفاده قرار می گیرند . در برخی موارد هزینه خالص سازی خارجی ممکن است کمتر از اصلاحات درونی بویلر جهت بهبود خالص سازی بخار باشد .

 

 

 

کنترل شیمیایی

 

اصول عوامل شیمیایی اصلی که باعث carry over می شوند عبارتند از غلظت کلی جامدات حل شده ، قلیائیت ، سیلیس و الودگی های مواد آلی آب بویلر .

 

پیشنهادات انجمن سازندگان بویلر آمریکا ABMA برای محدوده آب بویلر ارائه شده است . این خطوط راهنما را نباید به صورت مطلق در نظر داشت . بعضی از سیستم ها نمی توانند در این محدوه مورد بهره برداری قرار گیرند . و ممکن است در غلظت های بالا تر بطور پیوسته بهره برداری شوند .

 

شرایط بهره برداری نیز یک عامل موثر است . سخت است که پیش بینی نمود که حداکثر جامدات آب بویلر که می توان بدون carry over تحت شرایط بهره برداری داشت چقدر است . حداکثر محدوده برای تعیین شرایط بهره برداری را می توان بعد از بررسی خلوص بخار بدست آورد.

 

وقتی carry over به وسیله بالا بودن غلظت مواد جامد در آب بویلر بالا رفته باشد ،افزایش شدت بلو دان بویلر غالبا ساده ترین و به صلاح ترین راه حل می باشد . وقتی غلظت بالا به وسیله بالا بودن سطح اب درام به وجود آمده باشد تنظیم یا به روز رسانی تصفیه خارجی ممکن است اقتصادی ترین راه حل باشد .

 

چون مواد جامد معلق مختلف و مواد آلی در آب بویلر تاثیرات متفاوتی برCarry over دارند دستورالعمل عمومی نمی توان تجویز نمود . غلظت مواد جامد را باید تا حد امکان نزدیک به صفر نگه داشت . هیچ روشی برای تصفیه داخلی نمی تواند بر carry over حاصل از مواد آلی و چربی غلبه نماید . به منظور جلوگیری از مشکلات carry over بوجود آمده به وسیله آلودگی ها باید این آلودگی ها را از آب تغذیه حذف نمود.

 

ترکیبات آلی و مواد مورد استفاده در آب بویلر و تصفیه کندانس بر دو اصل کلی انتخاب می شوند :

 

1- قابلیت جلوگیری از رسوبات ، خوردگی و carry over همانند خوردگی سیستم کندانس

2- تمایل کمتر بر کف کردن در بویلر

 

مطالعات خلوص بویلر

 

طراحی توربین های بخار مدرن اینگونه است که تلورانس خلوص بخار باید کم باشد . و نه تنها تقاضا برای خلوص بالاتر بخار وجود دارد بلکه تقاضا برای روش های اندازه گیری ناخالصی ها در حد پایین نیز افزایش یافته است .اندازه گیر سدیم و روش های کنداتیویته متری عموما برای تعیین ناخالصی ها در محدوده PPB امروزه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

Carry over می تواند به عنوان مشکل اصلی واحد بخار در نظر گرفته شود. و غالبا علت آلودگی بخار را می توان با بررسی دقیق و بکار گیری نمونه گیری های حساس و روش های آزمایش بدست اورد . یک مهندس تصفیه اب با استفاده از ابزار مناسب بابد به اپراتور واحد بخار برای بدست آوردن حداکثر خلوص بخار با حداقل بلودان کمک کند در حالیکه سطح قسمت آب بویلر تمیز نگهداری شود .

 

یکی دیگر از روش های کاهش مشکل carry over استفاده از مواد آنتی فوم است

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

کامران بذار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...