رفتن به مطلب

سرعت گیر (Bump) و سرعت کاه (Hump)


ارسال های توصیه شده

خوب اول خودم یه مقاله در این مورد تو چند بخش واستون میذارم.

 

مقدمه:

در این مقاله به بررسی یکی از ابزار کنترل سرعت که در نقاط مختلف دنیا از آن استفاده میشود پرداخته میشود. سرعتگیر و سرعتکاه در کشور ما نیز به طور گسترده مورد استفاده هستند, اما در نصب بسیاری از آنها استانداردهای جهانی در مورد مکان و نحوه مناسب نصب رعایت نشده که همین امر باعث کم اثر بودن این ابزار در کنترل سرعت وسایل نقلیه شده است. در این مقاله به بررسی تاریخچه, تفاوتها و شباهتهای این دو ابزار, وسعت استفاده, مزایا و معایب و نیز قواعد و استانداردهایی که باید برای نصب سرعتکاه ها در نظر گرفته شود پرداخته میشود. همچنین راه حلهایی برای رفع مشکلات این ابزار کنترل سرعت در کشور ارائه میدهد.

 

تاریخچه

گزارشات متعددی در مورد اولین سرعتگیر وجود دارد که قدیمی ترین این گزارشات توسط New York Times و در تاریخ 7 ژوئن سال 1906 منتشر شده است. طبق این گزارش اولین سرعتگیر دنیا در Chatham واقع در New Jersey نصب شده است. این سرعتگیر در نزدیکی محل عبور عابرین پیاده نصب شد و در حدود 5 اینچ(12 تا 13 سانتیمتر) ارتفاع داشت. البته در آن زمان میانگین حداکثر سرعت اتومبیل ها 30 mph(50kmph) بود. طبق گزارش انجمن مهندسین حمل ونقل(ITE), اولین سرعتگیر در اروپا در سال 1970و در شهر Delft هلند ساخته شد.

 

تعاریف, تفاوتها و شباهتها

در واقع تفاوتهای اساسی و برخی تشابهات میان Bump و Hump وجود دارد که ارائه تعریف برای هر یک از این دو وسیله به آشکار شدن این تفاوتها و تشابهات کمک میکند.

 

سرعت گیر(Bump):

ابزاری برای کنترل سرعت وسایل نقلیه است. طبق استانداردهای موجود ارتفاع بلند ترین نقطه یک سرعت گیر باید 3 تا 4 اینچ(7تا 10cm), حداکثر طول آن 1 فوت(30cm) وعرض آن به اندازه عرض محل نصب باشد.

استفاده از Bump در اماکنی توصیه میشود که حداکثر سرعت وسایل نقلیه از 5تا 10 مایل(15km) تجاوز نمیکند. پارکینگها یا مراکز خرید به عنوان بهترین اماکن برای نصب این وسیله میباشد. نصب این وسیله در اماکن و معابری که محل رفت و آمد عمومی هستند مناسب نیست و معمولا باعث ایجاد مشکل برای وسایل نقلیه میشود.

 

نمونه عکسهایی از Speed Bump :

Plastic_Speed_Bump.jpg

 

1719560_lg.jpg

 

333px-Le%C5%BEe%C4%87i_policajac_016.jpg

 

سرعت کاه(Hump):

از این ابزار با نام سرعتگیر ملایم(Gentle Bump) نیز یاد میکنند. ارتفاع سرعت کاه به 3تا 4 اینچ(7تا 10cm) میرسد, عرض آن به اندازه عرض خیابان محل نصب است و طولی ما بین 12تا 14 فوت(3.5تا 4.2 متر) دارد. طول سرعت کاه ممکن است به 22 فوت(6.7 متر) نیز برسد, در چنین مواقعی به آن Speed Table نیز میگویند.

امروزه استفاده از سرعت کاه(نه سرعت گیر) در مناطق و معابر مسکونی و همچنین مناطقی که مسیر اصلی اتوبوس, آمبولانس و اتومبیلهای اورژانسی دیگر نیستند متداول است که سرعت عبور از آنها نباید از 10 تا 20 مایل(15تا 30km) تجاوز کند. بر خلاف Bump, Humpها معمولا به صورت سری چند تایی با فاصله معین در طول یک مسیر نصب شوند تا سرعت وسایل نقلیه قبل و بعد از هر Hump کنترل شود.

 

نمونه عکسهایی از سرعت کاه :

winchester%20st%20speed%20hump.jpg

 

FB6CEA570F044DEB919EA78238662EE5.jpg

 

image001.jpg

لینک به دیدگاه

وسعت کاربری

در مورد کاربرد این ابزار در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که نصب سرعتگیر(Bump) در کلیه معابر به غیر از پارکینگها مخالف قانون است ولی سرعتکاه(Hump) میتواند با رعایت شرایط و ضوابطی خاص نصب شود.

سرعتکاه در برخی شهرها مورد استفاده قرار میگیرد و در بعضی شهرهای دیگر نیز یا استفاده نمیشود(از دید شهرداری منع قانونی دارد) یا نصب آنها مستلزم رعایت قوانین و شرایطی است که محل نصب و خود سرعتکاه باید حائز این شرایط باشند. در همین مقاله شرایطی که محل نصب باید داشته باشد و همچنین مواردی که در ساخت و نصب خود سرعتکاه باید در نظر گرفته شوند آورده شده که مطالعه این موارد آشنایی کاملتری با استفاده اصولی از سرعتکاه ایجاد میکند.

این ابزار در برخی شهرهای آمریکا و انگلیس برای کنترل سرعت مورد استفاده قرار میگیرد اما مساله قابل توجه میزان استفاده از آنها در سطح شهر هاست. تحقیقات نشان میدهد سرعتکاه در مناطقی خاص مثل خیابانهایی که در آنها یک یا چند مدرسه وجود دارد, یا مناطق مسکونی که میزان جمعیت و میزان عبور و مرور وسایل نقلیه در حدی است که نیاز به وجود سرعتکاه را ایجاد میکند نصب میگردند. با مطالعه و بررسی موارد مربوط به شرایط محل نصب میتوان به این نتیجه رسید که حتی در شهرهایی که منع قانونی برای نصب سرعتکاه ندارند, فقط محلها و مناطق مخصوصی که طبیعتا تعدادشان هم زیاد نیست به این ابزار مجهز میشوند. سرعتکاه به صورت و حجمی که ما در کشور خود شاهد آن هستیم معمول و پر استفاده نیست.

در لینک زیر میتوان لیست برخی از معایب این ابزار را که توسط ارگانهای تحت تاثیر این امر در آمریکا و انگلیس تهیه و منتشر شده مشاهده کرد. بنابر این میتوان گفت علیرغم استفاده از سرعتکاه در این کشورها, مخالفتهایی منطقی نیز با این ابزار وجود دارد:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

به طور کلی میتوان گفت مهمترین عیب وارده به سرعتکاه توسط اکثر مخالفین تاثیر مثبت این ابزار در کند کردن سرویس دهی ارگانهای سرویس رسان مثل آتش نشانی یا آمبولانس است, به شکلی که موارد متعددی از فوت در اثر دیر رسیدن آتش نشانی و یا آمبولانس بدلیل وجود موانع فیزیکی کنترل سرعت مثل سرعتکاه گزارش شده اند.

لینک زیر بخش سرعتکاه "انجمن رانندگان انگلیسی" را نشان میدهد که موارد متعدد بسیاری از معایب و مضرات سرعتکاه ها در آن به تفصیل توضیح داده شده است:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

موافقین سرعتکاه بر این عقیده اند که استاده از این وسیله اثری مثبت دارد و در حل مشکل سرعت زیاد رانندگان که در برخی مواقع باعث آسیب رسیدن به شهروندان میشود موثر است.

در کانادا استفاده از این ابزار متداول است. طبق گزارش شهرداری کینگستون برخی شهرهای کانادا که سرعتکاه با موفقیت در آنها نصب شده اند عبارتند از: تورنتو, اوتاوا, پیکرینگ, برنتفورد, شربروک, هالیفکس, فردریکتون, ونکوور, ویکتوریا, ادمونتون و وینپگپ. لینک زیر حاوی اطلاعات جامع و مفیدی در مورد سرعتکاه ها, انواع و نحوه درست نصب آنها است:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در لینک زیر مقاله ای از ITE Journal را مشاهده میکنید که در آن نتایج آمارگیری از نظرات مثبت و منفی ساکنین San Antonio به صورت درصدی آورده شده است.طبق این گزارش آماری تعداد موافقین این امر بیشتر از مخالفین آن است:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

مزایا و معایب

مزایا:

- تخقیقات نشان داده این روش یکی از آسان ترین راه ها برای کنترل سرعت وسایل نقلیه است.

- نصب سرعتکاه در مناطق مسکونی امنیتی نسبی برای ساکنین و به خصوص کودکان فراهم میکند..

- «صب آنها آسان و تقریبا ارزان است.

- طبق تحقیقات استفاده از سرعتکاه حجم ترافیک را به میزان18% و حجم تصادفات را به میزان 13% کاهش میدهد.

- از مکان نصب سرعتکاه میتوان به عنوان محلی مناسب و راحت برای عبور عابرین پیاده استفاده کرد.

- این ابزار در صورتی که طبق ظوابط ساخته شوند, باعث کاهش حجم ترافیک در معابر محلی و انتقال بخشی ازحجم آنها به معابر رده بالاتر یعنی معابر جمع و پخش کننده و شریانی میشوند.

 

معایب:

- سرعتکاه ها بدلیل مجبور کردن رانندگان به ترمزهای ناگهانی و امکان برخورد اتومبیل پشتی, در برخی مواقع معابر را برای اتومبیلها بیشتر خطرناک میکند تا امن.

- باعث ایجاد خسارت در وسایل نقلیه میشود.

- باعث تاخیر در سرویس دهی وسایل نقلیه اورژانسی مثل آمبولانس, آتش نشانی یا پلیس میشود. طبق تحقیقات این تاخیر 3 تا 5 ثانیه برای آتش نشانی و حدود 10 ثانیه برای آمبولانس به ازای هر سرعتکاه میباشد. این مورد مهمترین عیب این ابزار دانسته میشود.

- اگر سرعتکاه به صورت سری نصب نشود رانندگانی که تمایل به راندن با سرعت بالا دارند پس از عبور از آن دوباره سرعت خود را افزایش میدهند.

- خطر جدی برای راکبین موتورسیکلت و دوچرخه به حساب می آید.

- از آنجایی که رانندگان تمایلی به عبور از سرعتکاه ندارند, بنابر این ممکن است حجم ترافیک به خیابانهای مسکونی مجاور که فاقد این ابزار هستند منتقل شود.

- کم کردن سرعت وسیله نقلیه و شتابگیری مجدد آن علاوه بر بالا بردن مصرف سوخت, آلودگی صوتی نیز ایجاد میکند.

- از دیگر معایب این ابزار افزایش میزان "ذرات آزبست" ناشی از ترمزهای وسایل نقلیه در محدوده پیرامون محل نصب آنها می باشد.

- این ابزار نمیتواند در کم کردن سرعت suv ها اثر زیادی داشته باشد.

- نصب سرعتکاه بخش جدیدی را به وظایف شهرداری اضافه میکند که نگهداری و تعمیر این ابزار(به خصوص در مواقع بارش برف) است.

لینک به دیدگاه

ضوابط(بایدها و نبایدهای نصب)

قبل از هر چیز ذکر این نکته ضروری است که اصولا نصب سرعت گیر و سرعت کاه به عنوان بخشی از طرح های موسوم به "آرام سازی ترافیک"(Traffic Calming) استفاده می شود که در کشور های توسعه یافته از این روش فقط در معابر محلی و یا در مقابل مدارس و مراکز آموزشی یا مراکز خاص مشابه استفاده می شود.

در ادامه به قوانین و مواردی که باید در هنگام نصب سرعتکاه در نظر گرفته شوند پرداخته میشود. بسیاری از این موارد در شهرهای پیشرفته دنیا به شرایط قانونی تبدیل شده که نصب سرعتکاه مستلزم احراز این شرایط است:

 

- فقط خیابانها و مناطق مسکونی محلی مناسب برای نصب این ابزار هستند.

- سرعتکاه تنها زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که ناکارآمدی و عملی نبودن ابزار دیگر کنترل سرعت(مثل تابلوها و علائم) مسجل شده باشد.

- نصب این ابزار تنها در خیابانهای مسکونی که روزانه کمتر از 2500 و بیشتر از 1000 وسیله نقلیه از آنها عبور میکنند مجاز است.

- نصب سرعتکاه در خیابانهایی که دارای یک Lane در هر جهت حرکت هستند و تابلوی محدودیت سرعت 25mph(40km) دارند ممکن است. البته نوع تخت سرعتکاه که دارای طول بیشتر است میتواند در خیابانهایی با حداکثر سرعت مجاز 32mph.(50km) نیز نصب شود.

- سرعت گیر و سرعت کاه نباید در معابر دارای شیب بیش از 8% در صد نصب شود.

- سرعتکاه در خیابانی که به عنوان مسیر عبور کامیون/ کامیونت یا مسیر حمل ونقل عمومی شناخته میشود نصب نمیگردد.

- نصب سرعتکاه در خیابانهایی که مسیر اولیه و اصلی رفت وآمد وسایل نقلیه اورژانسی هستند و بنابر تشخیص متخصصین باعث تاخیر غیر قابل قبول در سرویس دهی این وسایل میشوند ممنوع است.

- نصب سرعتکاه در خیابانهایی که محل استقرار نیروهای پلیس, امداد, آتش نشانی و موارد اورژانسی دیگر هستند ممنوع است.

- بدلیل تامین امنیت, این ابزار در خیابانهایی که طبق تایید متخصصین از طول و عرض مناسب و دید کافی از فاصله دور برخوردار نباشد و همچنین دارای پیچ و خم زیاد و شیب نامناسب باشند نصب نمیشود.

- سرعتکاه ها برای نصب نیاز به موافقت کتبی 100% صاحبین املاک(1 رای به ازای هر مالک) و 67% ساکنین(1رای به ازای هر واحد مسکونی) خیابان محل نصب دارند.

- علائم هشدار دهنده که به راننده وجود سرعتکاه و همچنین سرعت عبور از آنها را اعلام کند باید در فاصله مناسب قبل از شروع یک سری سرعتکاه نصب شوند.

- سرعتکاه نباید در خیابانهای بن بست با طول کمتر از 800فوت(25متر) نصب شود.

- طول خیابان محل نصب باید حداقل 1.4مایل(2.25 کیلومتر) باشد.

 

در مواقعی که استفاده از سرعتکاه لازم است اما مشکلاتی نظیر اصلی بودن خیابان یا عبور و مرور مرتب وسایل نقلیه اورژانسی وجود داشته باشد, از ایزاری به نام Speed Cushion و در برخی مواقع از Speed Table استفاده میشود.

 

استانداردهای ساخت(بایدها و نبایدهای ساخت)

برای ساخت سرعتکاه استانداردهایی تعیین و ندوین شده تا کارایی این ابزار را به حداکثر و مشکلات حاصل از آن را به به حداقل برساند. در ادامه به بخشی از این استانداردها اشاره میشود:

- طبق استاندارد حداکثر ارتفاع هر سرعتکاه 3تا 4اینج(7تا 10سانتیمتر) و حاکثر طول آن12تا 14 فوت(3.5تا 4.2 متر) میباشد.

- سرعتکاه باید به صورت یک سری چند تایی با فاصله معین در طول یک مسیر نصب شود. فاصله بین هر سرعتگاه بسته به طول خیابان محل نصب میتواند بین 200 تا 600 فوت(6تا 18 متر) باشد.

- در ساخت آنها باید از آسفالت, سیمان یا مواد پلاستیکی استفاده شود. استفاده از پلاستیک به دلایل زیر متداول تر است:

1. قبل از نهایی شدن محل نصب, نوع پلاستیکی را میتوان براحتی جا بجا کرد تا بهترین محل برای نصب پیدا شود.

2. بر خلاف آسفالت و سیمان کمتر به تعویض و تعمیر نیاز پیدا میکند, در نتیجه کم هزینه تر است.

3. در فصل بارش برف که سرعتکاه ها یکی از مشکلات برای عبور برفروب هستند, پروسه نصب آسان نوع پلاستیکی این امکان را فراهم می آورد که برداشته شوند و بعدا دوباره سر جای خود قرار بگیرند.

- بر روی هر سرعتکاه باید خطوط مخروطی شکل و با رنگی مشخس کشیده شود تا رویت آنها را از فاصله دور و در شب تسهیل بخشد.

لینک به دیدگاه

نتیجه گیری

با مطالعه موارد بالا براحتی میتوان نتیجه گرفت که در کشور ما نصب سرعتگیرها و سرعتکاه ها طبق استانداردهای جهانی صورت نمیگیرد. نصب این ابزار نه تنها در بسیاری اماکن و معابر ضرورتی ندارد بلکه گاها باعث ایجاد مشکل یرای شهروندان, ساکنین, شهرداری و همچنین سایر ارگانهای خدمت رسان میگردد. این در حالی است که حتی در شهرهای پیشرفته دنیا که این استاندردها رعایت میشوند, باز هم مخالفین زیادی در مقابل سرعتکیر و سرعتکاه وجود دارند.

نتیجه دیگر اینکه, غیر از محل و شرایط نصب, در کشور ما خود سرعتگیرها و سرعتکاه ها هم از لحاظ مواد تشکیل دهنده, ابعاد و... نیز به صورت استاندارد ساخته نمیشوند که این مساله در بسیاری موارد خود به تنهایی این ابزار را به ابزاری نا مفید تبدیل میکند.

بنظر میرسد مطالعات و بررسی های کارشناسی میتواند راه جدیدی را برای حل معظل سرعتگیر و سرعتکاه در کشورمان باز کند.

 

لینکهای مفید:

در لینک زیر مطالب جامع و در عین حال مختصری در مورد سرعتکاه آورده شده:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک زیر بخش مربوط به سرعتکاه وب سایت انجمن مهندسین ترافیک(ITE)را نشان میدهد که به معرفی مختصراین ابزار و مسائل مربوط به آن میپردازد:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مقاله ای تحت عنوان" A Study on Speed Humps" که به اختصار به بررسی و تعریف سرعتکاه, تکنولوژی ساخت, اهداف ساخت و بازخورد این ابزار در ایالت Iowa میپردازد:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

انستیتوی مطالعات حمل و نقل دانشگاه برکلی کالیفرنیا سری مقالاتی در مورد بررسی موارد مثبت و منفی مربوط به Hump و Bump در کتابخانه اینترنتی خود دارد که منبع برخی از این مقالات را میتوانید در لینک زیر مشاهده کنید:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

فایل pdf زیر مقاله ای در مورد کاهش و کنترل سرعت, تحت عنوان "Calming Our Streets" است که توسط بخش مهندسی ترافیک کلورادو منتشر شده است:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(English)

 

منابع و مآخذ

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

در این مقاله به بررسی یکی از ابزار کنترل سرعت که در نقاط مختلف دنیا از آن استفاده میشود پرداخته میشود. سرعتگیر و سرعتکاه در کشور ما نیز به طور گسترده مورد استفاده هستند, اما در نصب بسیاری از آنها استانداردهای جهانی در مورد مکان و نحوه مناسب نصب رعایت نشده که همین امر باعث کم اثر بودن این ابزار در کنترل سرعت وسایل نقلیه شده است. در این مقاله به بررسی تاریخچه, تفاوتها و شباهتهای این دو ابزار, وسعت استفاده, مزایا و معایب و نیز قواعد و استانداردهایی که باید برای نصب سرعتکاه ها در نظر گرفته شود پرداخته میشود. همچنین راه حلهایی برای رفع مشکلات این ابزار کنترل سرعت در کشور ارائه میدهد.

 

سمانه سعیدی - همکار افتخاری TTIC

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 10 ماه بعد...

ابداع روشی خلاقانه برای کنترل سرعت خودروها

 

توهم دیداری دخترکی که ناگهان به دنبال توپش وسط خیابان می‌دود،‌ به رانندگانی که با سرعت بالا می‌رانند،‌ یادآوری می‌کند که با این سرعت ممکن است با چه شرایطی مواجه شوند. آیا این روش موثر خواهد بود؟

بهنوش خرم‌روز: مسئولین شهری تا به حال از حیله‌ها و روش‌های مختلفی برای مهار سرعت خودروها استفاده کرده‌اند. از سرعت‌گیرهای فیزیکی که جا به جا وسط خیابان‌ها کاشته می‌شوند گرفته تا چراغ‌های چشمک‌زن‌، گشت‌زن‌های پلیس دکوری و ..... اما به نظر می‌رسد که هیچ کدام از این روش‌ها هنوز نتوانسته‌اند سرعت خودروهای درون شهر را کم کنند. حالا محققین تصمیم گرفته‌اند دست روی وجدان افراد بگذارند و خطرات سرعت را به نحو دیگری به آن‌ها یادآوری نمایند.

بر اساس گزارش پاپ‌ساینس،‌ بخش امنیت ترافیک انجمن خودروی بریتیش کلمبیا تصمیم گرفته اند با روشی جدید، خطرات و در واقع عواقب رانندگی با سرعت بالا و شتاب کنترل‌نشده را به رانندگان گوشزد کند. در این روش،‌ تصویر دخترکی که به دنبال توپش می‌دود، ‌به صورت دوبعدی روی سنگفرش خیابان ترسیم می‌شود.

این تصویر از دور مانند یک لکه به نظر می‌رسد، اما وقتی راننده به فاصله خاصی از آن برسد،‌ ناگهان تصویر به صورت سه‌بعدی برای راننده قابل دیدن می‌شود،‌ انگار که دخترک ناگهان روی جاده ظاهر می‌شود. هر چه سرعت خودرو بیشتر باشد،‌ تصویر دوبعدی سریع‌تر تبدیل به سه‌بعدی می‌شود. در حقیقت این تصویر در دل خود یک نصیحت مادرانه دارد: ممکن است جایی که اصلا انتظارش را نداری یک بچه بپرد وسط خیابان!

6a00d8341bf67c53ef0133f3f55e97970b-800wi.jpg

این نقاشی‌ها قرار است به مدت یک هفته به طور آزمایشی در منطقه‌ای از ونکوور غربی که پر از مدرسه است کشیده شوند.

البته این نگرانی وجود دارد که در مواردی این نقاشی نتیجه معکوس بدهد. در سوابق تصادف‌های رانندگی مواردی بوده‌اند که راننده بر اثر یک توهم دیداری ناگهان فرمان را به طرف پیاده‌رو برگردانده و باعث تصادف شده است.

با این حال متخصصین فکر می‌کنند این طرح ارزش امتحان را دارد. آن‌ها می‌گویند این طرح به رانندگان یادآوری می‌کند که ممکن است ناگهان در چه شرایطی قرار بگیرند، البته درست بعد از این که با دیدن توهم دخترک،‌ قلبشان آمد توی دهنشان!

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

خب اینم طرح جدیدی از سرعت گیر هستش. نظرتون چیه؟

لینک به دیدگاه
خب اینم طرح جدیدی از سرعت گیر هستش. نظرتون چیه؟

ایده بسیار جالب میتونه باشه!!اما مثلا تنها تو مکان هایی مثل پارکیگنها قابل استفادس که اونم نهایتا برای چند هفته!چون بعد از اون دیگه تاثیر اولیه رو نداره چون میدونن که فقط تصویره!!میشه مثل ماکت های ماشین پلیس تو کشور عزیزمون!!

در مورد کاهش سرعت خودرو میشه از طرح هایی که تو آلمان و هلند استفاده شد کمک گرفت!طرحهای ونهف و ونروف!این طرحا که طرحهای سرعت 30 هستند در واقع برای آرام سازی ترافیک تو محدوده های مسکونی استفاده شده اند!تو این طرح ها با استفاده از تغییر کف سازی و تقسیمات فضایی سرعت اتمبیل در محدوده مسکونی رو به زیر 30 رسوندن و به ین ترتیب دیگه نیازی به تجهیزاتی مثل سرعت گیرها نیست!!

 

برای مطالعه بیشتر میتونین کتاب سرعت 30 رو مطالعه کنین!

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

سرعت گير و ضرورت استفاده از آن

 

با توجه به رشد وسائط نقليه و کند بودن رشد شاخصه هاي ايمني اکنون تنها راه ايمن سازي پايدار در محورهاي مواصلاتي استان در جهت آرام سازي ترافيك و كاهش تصادفات و تلفات ناشي از آن استفاده از سرعت گير اعم از آسفالته و پلاستيكي مي باشد . بنا به تعريف سازمان جهاني بهداشت (who) سلامتي تنها نداشتن درد و بيماري نيست بلكه سلامتي داشتن رفاه جسمي است . امروزه با تغيير شكل بيماري ها ، سيماي سلامت نيز تغيير يافته است .

در گذشته بيماريهاي واگيردار و عفوني بيشترين عامل مرگ و مير محسوب مي شدند در حالي كه اكنون بيماريهاي مزمن و غير واگيرحرف اول را زده و جايگاه ويژ‍ ه اي در جدول آمار مرگ و مير به خود اختصاص داده اند .

بر همين اساس بعد از بيماريهاي قلبي عروقي ، حوادث و سوانح بيشترين تلفات انساني و بالاترين رقم هزينه هاي درماني و خسارات مالي را نشان داده و نه تنها موجب از بين رفتن نيروهاي مولد ،سازنده و توليد كننده جامعه شده بلكه عوارض و آسيب هاي اجتماعي فراواني را نيز به بار آورده اند .

سالانه مرگ 2/1 ميليون نفر در سراسر جهان در اثر تصادفات جاده اي و حوادث ترافيكي و كشته شدن حدود 24 هزار نفر از هموطنانمان در كشور فاجعه اي است كه با به جا گذاشتن عوارض غير قابل جبران ، هشداري جدي براي مسافران و برنامه ريزان سلامت و بهداشت كشور محسوب مي گردد.

در تقسيمات كشوري شاخص هاي ترافيك و رعايت مقررات و احترام به قوانين متغيير است .

به دلايل مختلف رشد فرهنگي در مناطقي سريعتر ودر مناطقي ديگر كندتر انجام گرفته كه كلان شهر ها از مصاديق مناطق توسعه يافته و با فرهنگ پيشروتر مي باشند و مناطقي چون سيستان به علت همجواري با افغانستان و اپيدمي امر قاچاق شاهد رشد كندتري بوده است.

اين رشد نيافتگي در همه زمينه ها خودرا نشان داده است كه در مبحث تصادفات نيز جايگاه ويژ‍ ه اي را به خود اختصاص داده است .

تردد روزانه بيش از 2000 دستگاه انواع سوخت كش كه در مقاطعي از زمان به 6000 دستگاه نيز رسيده است و استفاده از رانندگان افغاني و فاقد گواهينامه و افراد كم سن وسال و مهاجرت افراد مختلف ازساير نقاط كشور جهت اهداف سودجويانه كه غالبا نيز بي سواد يا كم سواد مي باشند و با فرهنگ ترافيك بيگانه اند و غالب بودن روحيه قانون گريزي و نه قانون مداري و تفكر مديريت مردم مداري (مردم داري ) و حاكم بودن رابطه بر ضوابط و . . همه و همه شرايطي را فراهم آورده اند كه كنترل ترافيك را به چالش كشيده باعث به خطر افتادن جان شهروندان و از دست رفتن سرمايه ها شده اند .

هر سال قريب 150 نفر در تصادفات حوزه استحفاظي پليس راه زابل - نهبندان كشته شده و صد ها نفر مجروح و نزديك به يك ميليارد تومان خسارت بر جاي ميگذارند.

از طرفي گستردگي بيش از حد حوزه استحفاظي و آسفالت بودن غالب راه هاي روستايي كه از كمترين استاندارد ها برخوردارند، با عرض 2تا6 متر و فاقد شانه مناسب و فاقد تابلو و علايم عمودي و افقي و مناطق مسكوني و مدارس حاشيه راه و تقاطع هاي فاقد ايمن سازي كه هيچگونه ساماندهي نيز صورت نپذيرفته بيش از پيش ايمني را به خطر انداخته و از دلايل اصلي تصادفات مي باشد.

به نظر مي رسد در حال حاضر تنها راه سريع الاثر در كنترل و كاهش تصادفات استفاده از سرعت گير اعم ازآسفالته و پلاستيكي مي باشد .

گرچه ادارات راه و ترابري و ساير مسولين به علت پيامد هاي منفي سرعت گير هاي معمولي نظير آسيب رسيدن به خودرو ،احتمال به خطر افتادن جان سرنشينان خودرو در صورت عبور با سرعت غير مجاز با بي احتياطي راننده در حين عبور و در نهايت انحراف خودرو و احساس عدم امنيت رانندگان و سرنشينان در برابر آن مقاومت مي نمايند ولي بايد پذيرفت وضعيت خاص و وي‍‍‍ژه و مرزي اين شهرستان مي طلبد تا با بومي سازي دستور العمل ها در حالي كه پرداختن به زير ساخت ها و تعريض و جدا كردن مسيرهاي رفت و برگشت مستلزم گذشت ساليان دراز مي باشد به نصب سرعت گير بصورت « فورس ماژور» نگريسته شود . ودر اجراي طرح هاي اضطراري و پايلوت قديمي در راه افزايش ايمني معابر برداشته شود ، در حالي كه در آمريكا براي راه هاي بالاي 80 كيلومتر سرعت ، به تناسب شرايط ، سرعت گير نصب مي شود نصب سرعت گير در جاده ها باعث مي شود كه رانندگان از افزايش بيش از حد سرعت خودداري كرده و ناخودآگاه سرعت خودرا كاهش دهند.

امروزه سرعت گير ها در انواع مختلف ساخته مي شوند تا دغدغه هاي موجود را نيز كاهش دهند ، از جمله سرعت گيرهايي كه متناسب باسرعت وسيله نقليه عكس العمل ويژه اي از خود نشان ميدهند .براي مثال اگر سرعت مجاز در خياباني 60 كيلومتر باشد خودرو هايي كه با اين سرعت يا سرعت هاي كمتر از اين حركت مي كنند بدون هيچ مسئله اي با پايين رفتن سرعت گير به هنگام عبور خودرو ، سبب مي گردد تا خودرو بدون هيچ كاهش سرعتي عبور كند و به مسير خود ادامه دهد اما براي خودروهايي كه با بيش از اين سرعت حركت مي كنند ، سرعت گير طراحي شده همانند سرعت گير هاي معمولي عمل مي كند ،براي رسيدن به اين مورد در سرعت گير هاي طراحي شده از سيستم هاي هيدرو ليك ،سيستم قفل شونده ،سيستم تنظيم دريچه محفظه روغن ،انواع فنر لولا ،بلبرينگ استفاده شده .اين سرعت گيرها علاوه بر مزيت هاي اشاره شده داراي قابليت تنظيم ارتفاع است كه مي تواند در محل هاي كنترل ورود و خروج خودرو ها به كار گرفته شوند .

جاده هاي مواصلاتي و بين شهري محور هاي زابل – نهبندان ، زهك و هيرمند كه در اين سه محور ميتوان از سرعت گير هاي پلاستيكي بالا و يا اشكال پايين و نيز ساير اشكال استفاده نمود .

اين سرعت گير ها از نوع پلاستيك ساخته شده و داراي مقطع محدب مي باشد و از نظر زيست محيطي اين مواد به طور كامل قابل بازيافت مي باشند .در مسير هايي كه حداكثر سرعت 50 كيلومتر است ،در معابر داراي شيب زياد ،دوطرف گذرگاه عبور دانش آموزان ،دو طرف گذرگاه مراكز پزشكي نصب مي شود

مشاهده شده است اينگونه سرعت گير ها نيز از تعرض متخلفين در امان نمانده و به آتش كشيده شده اند كه لازم است معادل آنها از سرعت گير آسفالته استفاده شود ودر ساير جاده هاي حوزه استحفاظي نيز كه عمدتا روستايي و داراي عرض كم مي باشند نصب سرعت گير آسفالته كه در كنار آنها از چشم گربه اي داراي نگين شيشه اي و ساير بازتاب دارنده ها استفاده شده باشد ،امري اجتناب ناپذير مي باشد .

 

 

نتيجه گيري :

از بديهيات است که فرهنگ سازي در گذر ساليان متمادي اثر بخش خواهد بود و نيز اصلاح و تعريض معابر ،جداكردن باند هاي رفت و برگشت نيز زمان بر مي باشد ، و از آنجايي كه ايمن سازي و ساماندهي مناطق مسكوني و مدارس حاشيه راه و تقاطع ها نيز عملا براي ادارات راه و ترابري مقدور نمي باشد كما اينكه تاكنون نتوانسته اند حتي يك منطقه را برابر دستورالعمل هاي مربوطه ايمن سازي نمايند و از طرفي هرروز برتعداد وسايل نقليه و نيز رانندگان افزوده مي شود ورشد ساير شاخصه هاي ايمني بسيار كند و بلكه در حد توقف مي باشد به نظرمي رسد تنها راه ايمن سازي پايدار تا زمان تكميل پروژه ها و اصلاح.در جهت آرام سازي ترافيك و كاهش تصادفات و تلفات ناشي از آن استفاده از سرعت گير اعم از آسفالته و پلاستيكي مي باشد .

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

طراحی سرعت گیرها

 

استفاده از سرعت گیر در خیابان های شهری به چند دهه قبل بر می گردد. اما نتایجی که طی یک بررسی در یکی از شهرهای ایتالیا بدست آمد نشان داد که سرعت گیرها تأثیر چندانی بر کاهش سرعت خودروها ندارند. علاوه بر پدیده معمول افزایش و کاهش ناگهانی سرعت قبل و بعد از سرعت گیر که اغلب سرمنشأ بسیاری از تصادفات است، مشاهده شد که رانندگان سعی می کنند موقع نزدیک شدن به سرعت گیرها تا آنجا که امکان داشته باشد از عبور بر روی آن صرفنظر کنند. این وقعیت مخصوصاً در خیابان هایی که سرعت گیرها در سرتاسر خیابان امتداد نیافته اند بیشتر مشاهده می شود. نصب نامناسب سرعت گیرها باعث می شود تا رانندگان مانورهای گریز نظیر انحراف به خیابان های مقابل، مسیرهای پارکینگ و ایستگاه های اتوبوس را تجربه کنند. در بررسی بیش از 2500 خودرو مشخص شد در مکان هایی که سرعت گیرها درست نصب نشده اند حدود 85 درصد از رانندگان به منظور کاهش سر و صدا و ارتعاش در داخل خودرو از عبور بر روی سرعت گیرها اجتناب می کنند.

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...