رفتن به مطلب

رهيافتی بر نقش موقوفات در ساماندهی فضاهاي شهري


ارسال های توصیه شده

موقوفات در تأسیس و تداوم حیات نهادها و مراکز فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تأثیر فراوانی داشته و توانسته اند در دوره های مختلف تاریخ، منشأ حرکت های موثری باشند. پیوستگی وقف با اسلام و به عبارتی پشتوانه های دینی آن باعث می شود، که توجه شایانی از سوی جامعه نسبت به آن به عمل آید. در تاریخ، مدارس علمیه، مساجد، تکایا و حسینه ها و حتی کاروانسراها، حمام ها و بازارچه های بسیاری دیده می شود، که محصول وقف هستند. بی تردید هریک از این نهادها و مراکز در شکل گیری نظام فکری و علمی جامعه، نقش حائز اهمیتی داشته اند. امروزه نیز وقف، خود را به شکل های گوناگونی چون تأسیس مدارس، اهدای کتاب به کتابخانه و تأسیس مراکز علمی و تحقیقی نشان می دهد. طبیعی است مطالعه و پژوهش در این زمینه می تواند راهنمای مناسبی برای گسترش فرهنگ وقف و سوق دادن امکانات جامعه به سوی فراهم آوردن بسترهای مناسب آموزشی، تحقیقی و نظایر ان باشد.

در پژوهش حاضر درباره نتایج آثار وقف به صورت واقعی و عینی بحث می شود. این پژوهش که در قالب مطالعه توصیفی و گذشته نگر صورت پذیرفته است. بیانگر آن است که در شهری مانند اصفهان، وقف تا چه اندازه توانسته تأثیر گذار باشد. بدیهی است که بپذیریم موقعیت تمامی شهرهای ایران به دلیل حضور و نفوذ بینش دینی با این مفهوم دینی گره خورده و در نتیجه در هر شهری می توان آثاری از وقف را در تأسیس و اداره مساجد، مدارس، بیمارستان ها و مواردی از این دست مشاهده نمود.

 

کلمات کلیدی: موقوفات، وقف اسلامی، فضای شهری، اصفهان

 

نویسندگان: محمدرضا بمانیان، پرهام بقایی، آرین امیرخانی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...