رفتن به مطلب

آموزش ویدئویی نرم افزار متلب (مقدماتی )


ارسال های توصیه شده

سلاممم

خب قراره تو این تاپیک باهم متلب رو به صورت مقدماتی یاد بگیریم

 

من اول مطالب رو تایپ میکردم که این کار به دلایل زیر یکم برام سخت بود :

اول اینکه هم تایپ زمان زیادی میبره هم موقع پست دادن علائم جابجا میشن

 

با مشورتی که با دوستان کردم به این نتیجه رسیدم که بهتره هر قسمت رو به صورت یک فایل تصویری دربیارم و پست بدم

که این چنتا مزیت داره

 

اول اینکه برای من اصلا زمان نمیبره

دوم اینطوری خروجی کار خیلی بهتره

سوم حجم فایل ها هم خیلی کمه ( هر قسمت کمتر از 5مگ .. SWF )

چهارم اینکه شاید بعضی از دوستان حوصله خوندن متن رو نداشته باشن ولی دیدن یک فایل 5دقیقه ای زیاد خسته کننده نیست

نکته اخر اینکه با سرعت بیشتری مباحث رو جلو میریم .

از دوستانی هم که تسلط به این برنامه دارن دعوت به همکاری میکنم:icon_redface:

 

 

Matlab_R2011b_www.MihanDownload.com.jpg

 

نرم افزار متلب را میتونین از لینکهای زیر دانلود کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 10
لینک به دیدگاه

فصل اول : شروع کار با نرم افزار matlab

_آشنایی اولیه با محیط نرم افزار matlab

_تعریف متغیر

_توابع اولیه

_work space یا فضای کاری

_تعریف بردار

_تولید اعداد تصادفی و آدرس دهی به درایه های موردنظر

_ماتریس

_رسم توابع اولیه

_حرکت عمودی تحت شتاب جاذبه زمین

_دستگاه معادله خطی و مثال های حل شده

 

فصل دوم : اطلاعات بنیادی

_اعداد

_انواع داده ها

_تقدم عملگرها

_عملیات جبری در ارایه ها

_نمایش اطلاعات

_نحوه نمایش اعداد

_ضریب مقیاس

_آشنایی m-file ها

_تکرار با استفاده از حلقه for

_محاسبه فاکتوریل و حد یک دنباله

_اجتناب از حلقه FOR با استفاده از برداری کردن کد

_عبارات منطقی . ساختارهای شرطی . تصمیمات

_استفاده از دستور else

_آشنایی با عمگرهای منطقی

_ساختار switch

_اعداد مختلط

 

فصل سوم : توابع matlab و ورود و خروج اطلاعات

_مقدمه ای بر برنامه نویسی ساخته یافته

_برنامه نویسی ساخت یافته با استفاده از توابع

_دسترسی به توابع موجود در matlab

_معرفی برخی توابع موجود در matlab

_جستجوی توابع با استفاده از help

_ورود اطلاعات به matlab و خروج اطلاعات از آن

_ذخیره کردن اطلاعات در فایل متنی با فرمت accii

 

فصل چهارم : بردارهای منطقی

_آشنایی با بردارهای منطقی

_ترسیم منحنی های قطع شده

_اجتناب از تقسیم بر صفرو اجتناب از بی نهایت

_عملگرهای منطقی

_آدرس دهی با استفاده از بردارهای منطقی

_توابع منطقی

_کاربردی از بردارهای منطقی

 

فصل پنجم : ماتریس های عددی

_آشنایی با ماتریس ها

_آدرس دهی با ماتریس ها

_کاربردعملگر کولن

_کپی کردن و پاک کردن سطرها و ستون ها

_ماتریس های اولیه و ماتریس های خاص

_کاربرد توابع در ماتریس ها

_ماتریس ها و حلقه for

_آرایه های چند بعدی

_ضرب و به توان رساندن ماتریس ها

 

فصل ششم : رشته های متن

_آشنایی با رشته های متنی

_معرفی کدهای ascii و مقایسه رشته ها

_توابع مربوط به رشته ها

_رشته های متن دو بعدی و اجرای رشته ها

 

 

فصل هفتم : مبانی گرافیک

_گرافیک دو بعدی

_برچسب ها

_رسم چند نمدار در یک محور

_شکل خط . رنگ خط و علامت گذارها

_حدود نمودار

_رسم چند نمودار در یک پنجره

_مشخص کردن نقطه با استفاده از ماوس

_نمودارهای لگاریتمی و نمودارهای قطبی

_رسم توابع با تغییرات بسیار سریع

_معرفی برخی از توابع گرافیکی

 

 

فصل هشتم : گرافیک سه بعدی

_آشنایی با نمودارهای سه بعدی

_رسم رویه ها

_تنظیم دامنه رویه با استفاده nan

_منجنی های تراز

_رسم میدان های برداری

_نمودار سه بعدی ماتریس ها

_معرفی برخی از تئابع گرافیکی سه بعدی

 

فصل نهم : تکمیل برنامه نویسی

_دسته بندی توابع

_ساختار توابع m-file

_محدوده دید متغیرها در توابع

_انواع داده پیشرفته در matlab

_نوع داده cell array

 

فصل دهم : تعیین رابط گرافیکی کاربر ((gui

_آشنایی با رابط گرافیگی کاربر

_افزودن کنترل ها وتنظیم خواص آنها

_برنامه نویسی و ساختار ((gui

_تولید پیغام خطا

_ساخت هسته برنامه و امتحان کردن آن

_ایجاد لغزنده کنترلی در ساختار ((gui

_استفاده ازلغزنده های کنترلی

  • Like 9
لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

حجم : 1.79mb

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

تعریف ماتریس

>> a=[1 2 3;4 5 6;7 8 9]

 

a =

 

 

1 2 3

4 5 6

7 8 9

 

ترانهاده

>> b=a'

 

 

b =

 

 

1 4 7

2 5 8

3 6 9

 

ماتریس رندُم

>> c=rand(3,4)

 

 

c =

 

 

0.8147 0.9134 0.2785 0.9649

0.9058 0.6324 0.5469 0.1576

0.1270 0.0975 0.9575 0.9706

 

ادرس دهی

>> c(2,3)

 

 

ans =

 

 

0.5469

 

درایه آخر ماتریس

>> c(end,end)

 

 

ans =

 

 

0.9706

 

  • Like 4
لینک به دیدگاه

حجم : 2.8MB

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

رسم نمودارسینوسی

>> x=0:pi/30:2*pi;

>> z=sin(x);

>> plot(x,z)

 

rz8h2zj7clg14exjxgz6.jpg

 

 

دستور grid برای نقطه چین شدن نمودار

>> x=0:pi/30:2*pi;

>> z=sin(x);

>> plot(x,z),grid

 

bp5c2xuvw64q072dj0.jpg

 

 

راه ساده برای رسم نمدار سینوسی

 

>> ezplot('sin(x)')

 

8ca91z2a5xl9kq0rzdwj.jpg

 

 

برای تغییر محدوده رسم در دستور قبلی

>> ezplot('sin(x)',[0 2*pi])

 

s6yoav6rb7mhmquazvgs.jpg

 

 

  • Like 4
لینک به دیدگاه

حجم : 4MB

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اگر سنگی را با سرعت اولیه v پرتاب کنیم .. ارتفاع سنگ که آنرا با h نمایش میدهیم پس از گذشت t به صورت رابطه زیر خواهد بود که در این رابطه g شتاب زمین است.

h=-1/2g*t^2+vt

میخواهیم t=12.3s زمان را به فواصل 0.1s تقسیم کنیم و ارتفاع سنگ را دراین زمان ها اندازه بگیریم.

 

دستورات استفاده شده :

رسم نمودار

عنوان نمودار

عنوان محور x

عنوان محور y

برای نقطه چین شدن نمودار

 

>> v=60;

>> t=0:0.1:12.3;

>> g=9.8;

>> h=v*t-g/2*t.^2;

>> plot(t,h),title('vertical motion under gravity '),xlabel('time'),ylabel('vertical displacement'),grid

 

dlbkua1ar5c279og15.jpg

  • Like 3
لینک به دیدگاه

حجم : 4.6MB

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

به 2 روش میتوان یک دستگاه معادلات خطی را حل کرد :

1_روش ماتریسی

2_دستور solve

 

مثال :

x+2y=4

2x-y=3

 

روش اول : ماتریسی

 

>> a=[1 2;2 -1];

>> b=[4;3];

>> x=a\b

 

 

x =

2

1

 

 

*******************************************************************************************

مثال :

x+2y=4

2x-y=3

روش دوم : دستور solve

 

 

>> [x,b]=solve('x+2*y=4','2*x-y=3')

 

x =

2

 

 

b =

1

  • Like 3
لینک به دیدگاه

حجم : 3.9MB

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

علامت . قبل از عملگر ضرب باعث میشود آرایه های متناظردوبردار یا دو ماتریس درهم ضرب شوند.

 

>> a=[2 4 8];

>> b=[3 2 2];

>> a.*b

ans =

6 8 16

 

این دستور با دستور قبل برابر است.

>> [a(1)*b(1) a(2)*b(2) a(3)*b(3)]

ans =

6 8 16

 

 

این دستورات باهم متناظر هستند :

 

>> [2 3 4].^[4 3 1]

ans =

16 27 4

 

>> [2^4 3^3 4^1]

ans =

16 27 4

 

نکته : دو آرایه ای که به صورت . درهم ضرب تقسیم یا بتوان میرسند باید باهم برابر باشند.

 

در این دستور عدد 3 را به توان تک تک درایه های c رساندیم

 

>> c=[1 2 4];

>> 3.^c

ans =

3 9 81

 

در این دستور تک تک درایه های c به توان 3 رساندیم

 

>>c.^3

ans =

1 8 64

 

در صورتی که ماتریس مربعی باشد میتوان آنرا به توان رساند.

 

>> d=[1 2;4 5];

>> d^2

ans =

9 12

24 33

 

در این دستور تک تک درایه های d به توان 2 رسید.

 

>>d.^2

ans =

1 4

16 25

 

یکی از کاربردهای ضرب آرایه ای یا نقطه دار . پیدا کردن مقدار ضرب داخلی 2 بردار میباشد.

 

>> r=[1 2 4];

>> t=[3 4 5];

>> sum(r.*t)

ans =

31

  • Like 3
لینک به دیدگاه

حجم : 3.6MB

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

دو راه برای نمایش یک آرایه وجود دارد :

 

1 _ وارد کردن نام متغیر

>> a=[1 2 3];

>> a

a =

1 2 3

 

2_ استفاده از دستور disp

>> disp (a)

1 2 3

*تنها تفاوت این 2 روش این است که در دستور disp اطلاعات متغیر مربوطه بدون ذکر نام آن نمایش داده میشنود.

 

با استفاده از دستور disp میتوان متنی را نمایش داد :

>> disp ('ali')

ali

___

به این دستور توجه کنید :

دستور disp در آن واحد تنها یک نوع متغیر را میپذیرد این متغییر میتواند رشته ای یا عددی باشد

تابع num2str متغییر عددی را به رشته تبدیل میکند

عدد 2 در دستور num2str به معنای to میباشد.

و عدد 3 نشان داده شده تنها یک کارکتر است و ارزش عددی ندارد.

>> disp (['the number is ' num2str(3)])

the number is 3

 

 

عکس این دستور به این صورت میباشد str2num

>> number1=str2num('22')

number1 =

22

 

 

اگر به نوع داده number1 توجه کنید میبینید که از نوع double است درحالی که ورودی تابع str2num از نوع رشته میباشد.

>> whos

Name Size Bytes Class Attributes

 

a 1x3 24 double

number1 1x1 8 double

 

اگر این دستور را وارد کنید میبینید که صفحه نمایش قادر به نمایش همزمان همه این اعداد نیست و پی در پی اعداد را نشان میدهد تا به انتهای نمایش برسد چنین حالتی زیاد پیش میاید

>> disp (0:0.001:10000)

برای قطع نمایش میتوانید از کلیدهای ترکیبی ctrl+c و ctrl+break استفاده کنید.

 

 

_در صورتی که بخواهید دستور به صورت خط به خط نمایش داده شود قبل از دستور مورد نظر از دستور more on استفاده نمایید.

>> more on

>> disp (rand(10,5))

0.8147 0.1576 0.6557 0.7060 0.4387

0.9058 0.9706 0.0357 0.0318 0.3816

0.1270 0.9572 0.8491 0.2769 0.7655

0.9134 0.4854 0.9340 0.0462 0.7952

0.6324 0.8003 0.6787 0.0971 0.1869

0.0975 0.1419 0.7577 0.8235 0.4898

0.2785 0.4218 0.7431 0.6948 0.4456

0.5469 0.9157 0.3922 0.3171 0.6463

0.9575 0.7922 0.6555 0.9502 0.7094

0.9649 0.9595 0.1712 0.0344 0.7547

 

درصورتی که تعداد سطر زیاد باشد با فشردن کلید space صفحه بعدی نشان داده میشود .

با فشردن کلید Enter یا هر کلید دیگری به غیر از q به سطر بعد میروید.

چنانچه کلید q فشرده شود نمایش قطع میگردد.

برای اینکه نمایش به حالت قبل بازگردد از دستور more off استفاده نمایید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...