رفتن به مطلب

فیکوس قدیمی ترین گیاه آپارتمانی


spow

ارسال های توصیه شده

884eb49f2f7d6fbb577e3593d3a9c46e.jpg

 

فیکوس یکی از قدیمی ترین گیاهانی است که در منزل نگهداری می شود. جالب است بدانید برگ ها، ساقه ها و حتی چوب این گیاه درصورت شکستن از خود ماده چسبناکی خارج می کند که می توان از آن لاستیک تهیه کرد اما بعضی از افراد درصورت تماس این ماده با پوست بدن شان نسبت به آن حساسیت نشان می دهند. البته در هوای آزاد ارتفاع فیکوس به بیش از ۲۵ متر می رسد و در شرایط عادی دائما رو به گسترش و بزرگ شدن است و حتی ریشه های هوایی می دهد که خود به صورت تنه های مضاعف گیاه درمی آید. با این همه این گیاه جواب خوبی به شرایط آپارتمان می دهد. در کل گیاهان کوچک و جوان به سرعت و به آسانی با محیط خانه شما خو می گیرند اما گیاهان بزرگ تر ابتدا اندکی افت می کنند و برگ های شان می ریزد یا قهوه ای می شود.

 

● پنجره ای پرنور انتخاب کنید

 

اگرچه این گیاه در سایه هم می تواند خود را زنده نگه دارد ولی رشد آن مطلوب نیست. گیاه به نور کامل نیاز دارد اما حواس تان باشد که آن را از نور مستقیم آفتاب در امان نگه دارید. در زمستان نیز باید آن را از سرما حفظ کرد.

 

● هرسال احتیاج به تعویض گلدان دارد

 

فیکوس جزو گیاهانی است که رشد سریع داشته به همین دلیل هر سال نیاز به تعویض گلدان دارد. درصورتی که برای تان تعویض مشکل است می توانید ۵ تا ۷ سانتی متر از خاک سطحی گلدان را با خاک غنی از مواد غذایی و نو تعویض و هر ۲هفته یک بار کوددهی کنید.

 

● خاک مخلوط تهیه کنید

 

بهترین خاک، خاک لوم است که می توانید آن را از باغ های گل بگیرید که مخلوطی است از برگ پوسیده، کود حیوانی و خاک رس (خاک باغچه).

 

● تمیزی برگ ها فراموش نشود

 

برگ های این گیاه را باید با ملایمت با پارچه ای پنبه ای یا اسفنج مرطوب تمیز کنید، حواس تان باشد از مواد براق کننده شیمیایی در هر ماه فقط یک بار استفاده کنید.

 

● با قلمه تکثیر کنید

 

بهترین راه برای تکثیر این گیاه گرفتن قلمه حداقل با یک برگ در بهار است. این قلمه را باید در درجه حرارت ۲۴ تا ۲۷ درجه سانتی گراد ریشه دار کرد؛ البته در بهار معمولا همه قلمه ها ریشه می دهد.

 

● نسبت به خشکی مقاوم است

 

باید اجازه دهید سطح خاک در بین ۲آبیاری خشک شود. آب زیاد از حد به گیاه آسیب می رساند البته خوشبختانه این گیاه نسبت به خشکی مقاوم است. در واقع در تابستان هفته ای ۲بار و در زمستان هفته ای یک بار آبیاری برای فیکوس کافی است.

 

● بیماری های گیاه را بشناسید

 

برگ ها به شکل رنگ پریده و ریز هستند، یعنی گیاه شما احتیاج به کود دارد

 

برگ ها بی رنگ شده اند، یعنی نور گیاه خیلی زیاد است و بهتر است گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید.

 

در زیر برگ ها و روی ساقه لکه های برجسته قهوه ای مشاهده می شود: این عارضه مربوط به حمله حشره آفت است و بهتر است هرماه یک بار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی کنید و با پنبه آغشته به سم نیز می توانید لکه ها را مسموم کنید.

 

زخم های پنبه ای شکل سفید در سطح برگ ها ظاهر می شوند: عامل آن حشره آفت است و بهتر است هر ۲هفته یک بار تا رفع این علائم با سم حشره کش نفوذی گیاه را سم پاشی کنید.

 

برگ ها لکه های قهوه ای دارند و به طور ناگهانی سقوط می کنند: هوای اتاق برای این گیاه خیلی سرد است و بهتر است گلدان را به محل گرم تری ببرید.

 

لکه های زرد روی برگ هاست و تارعنکبوت زیر آن ها مشاهده می شود: کنه قرمز ریز، عامل آن است؛ هرهفته یک بار با سم کنه کش گیاه سمپاشی کنید، همچنین غبارپاشی در کاهش آفت موثر است.

 

لکه های سوخته روی برگ ها نمایان شده است؛ بهتر است در آفتاب غبارپاشی نکنید و گیاه را از معرض اشعه مستقیم آفتاب در امان نگه دارید.

 

برگ ها لوله شده و آویزان هستند؛ گیاه شما تشنه است، گلدان را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پرآب قرار دهید و آبیاری را تنظیم کنید.

 

نکته گیاه پزشکی؛ گلدان گیاه بیمار را هرگز عوض نکنید چون باعث از بین رفتن گیاه می شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...