رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

با درود خدمت همه دوستان

توی این تاپیک با هم سعی میکنیم ، خودروهای تولید داخل رو معرفی و نقاط قوت و ضعف اونا رو بیان میکنیم.

طبیعتا چون همه ی ماها آشنایی کاملی با انواع مختلف خودرو ها نداریم ، از دوستان دعوت مبشه تا چنانچه اطلاعات و تجربیاتی در رابطه با خودروهای معرفی شده دارن،در اختیار سایرین هم قرار بدن.

با تشکر:icon_gol:

لینک به دیدگاه

خب اولین خودرویی که میریم سراغش ال نوده:ws37:

خودرویی که این چند سالی که توی بازار ایران بوده،فروش خیلی خوبی داشته.

 

تندر 90 :

محبوب‌ترین خودروی تولید داخل، این لقب تندر‌90 در سالی که گذشت بود زیرا عرضه آن کمتر از تولیدش بود و مردم براساس تجربه خوبی که با آن پیدا کرده بودند، خرید آن را به یکدیگر توصیه می‌کردند. متن زیر حاصل تجربه

رانندگی 25 هزار کیلومتری با این خودرو است.

تندر‌90 در واقع محصول تفکر شرکت رنو برای ساخت خودرویی با قیمت حدود 5000 یورو می‌باشد که در سال 1999 بعد از 4 سال تحقیقات به عنوان پروژه X90 توسط زیر مجموعه رومانیایی رنو، "داچیا" به بازار عرضه شد. خصوصیات بارز این خودرو در واقع اقتصادی بودن آن عنوان شد بطوری که رنو خودرویی ارزان با مصرف کم و در عین حال کاربردی را در نظر داشت. این خودرو به بازارهای مختلفی چون برزیل، مراکش، روسیه، کلمبیا، هند و آفریقای جنوبی فرستاده شد و در نهایت پای آن به بازار ایران هم کشیده شد. با اولین نگاه به تندر 90 به وضوح کلاس آن قابل تشخیص است: خودرویی ارزان و اقتصادی. طراحی جعبه گونه آن برای همگان خوش آیند نیست اما باید گفت که بسیار کاربردی است زیرا ارتفاع زیاد سقف منجر شده است تا بیشترین فضا در اختیار سرنشینان و فضای بار قرار گیرد و در نتیجه افراد بلند قد در کابین در قسمت گردن و سر خود مشکلی را احساس نمی‌کنند.

در قسمت جلوی خودرو، چراغ‌های کوچک آن جلب توجه می‌نمایند و طراحی آنان در کنار جلو پنجره خودرو طرحی شبیه صورت سنجاب را به خودرو بخشیده است‌. در قسمت کناری خودرو نیز خطوط شکسته طرح پنجره خودرو به همراه ارنفاع بلند آنان حس یک MPV کوچک را به بیننده القا می‌کنند و در نهایت هم در قسمت عقب طرح عمودی و بلند چراغ‌های عقب به همراه ارتفاع زیاد درب صندوق بار، این را به بیننده یاد آور می‌شود که با خودوریی ارزان و اقتصادی سر و کار دارد. شاید بتوان خط شکست درب صندوق خودرو را نکته خاص طراحی تندر90 دانست که سعی شده است با آن یکنواختی از چهره خودرو دور شود.

با ورود به کابین وارد فضایی ساده و بسیار کاربردی می‌شویم، صندلی‌های نیمکت گونه به همراه مواد خشک استفاده شده در جای جای خودرو کاملا به چشم می‌آیند. طرح داشبورد آن بسیار ساده است و بهترین قسمت طراحی داخل این خودرو غربالک فرمان آن است که نسبتا خوش دست است. در قسمت عقب نیز صندلی‌های نیمکت گونه آن چندان راحت نیستند ولی با توجه به شیوه طراحی بدنه خودرو فضای زیادی در اختیار سرنشینان است که از نکات مثبت این خودرو محسوب می شود. به عنوان سرنشین عقب خودرو محل قرارگیری کلید بالا بر برقی پنجره (در مدل‌های E2) که مانند پژو پارس زیر پای سرنشین وسطی است، مشکل زیادی را ایجاد می کند. راننده خودرو با قرار گیری پشت فرمان احساس خوبی خواهد داشت و دلیل آن تسلط بر فرمان و نشان دهنده‌های خودرو است. در مورد دسترسی به کلیدها و مسائل ارگونومی نیز باید بگویم که تنها محل قرارگیری کلید بالا بر پنجره‌ها عجیب است و مدتی را می‌خواهد تا راننده و سرنشین کناری به محل آنان عادت کنند.

 

[TABLE]

[TR]

[TD=align: right]با روشن نمودن خودرو مسئله کمی متفاوت می‌شود. موتور نرم و روان خودرو در کنار گیربکس خوب آن رانندگی دلپذیری را برای راننده به ارمغان می‌آورد‌. فنربندی خودرو نه نرم است و نه سخت و در کنار موتور و گیربکس خودرو رانندگی را در شهر برای راننده آسان می‌کند. البته با توجه به ارتفاع خودرو مشخص است که نباید رانندگی اسپرتی را از آن انتظار داشت. با روشن شدن کولر خودرو، افت محسوس در قدرت موتور پیدا می‌شود که رانندگی در سر بالایی را برای خودرویی که بار زیادی را حمل می‌نماید تقریبا غیر ممکن می‌کند!!! در زمان رانندگی یکی از بزرگترین مشکلات خودرو دید عقب آن است که به علت ارتفاع زیاد درب صندوق آن دید عقب چندان خوب نیست و راننده باید بر اساس تجربه اقدام به استفاده از دنده عقب نماید.

 

در مورد امکانات نیز باید گفت که مدل مورد آزمایش از سری E2 تندر90 بود که امکاناتی چون ایربگ راننده و سرنشین، ترمز ABS و EBD، رادیو با قابلیت پخش CD Audio (عدم پخش MP3)، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی، کولر، رینگ اسپرت، پنجره‌های برقی برای 4 سرنشین و کامپیوتر سفری را ارائه کرده بود.

 

در آخر می‌توان جمع‌بندی کرد که تندر‌90 یک خودرو اقتصادی است که با وجود مصرف کم خودرو، فضای بار مناسب، امکانات رفاهی اولیه مناسب، موتور روان در مقابل قیمت بالا، قیمت نسبتا بالای نگهداری و سادگی بیش از اندازه، خودروی نسبتا مناسبی می‌باشد. اما اگر قیمت آن بر اساس سیاست رنو قرار داده می شد و بعد از آن همه وعده و وعیدهای مسئولان خودرویی کشور با این قیمت بالا ارائه نمی‌شد، بی‌شک بازاری بسیار بهتر داشت و حتی خودروی پراید را نیز از لحاظ فروش تحت تاثیر قرار می‌داد.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

خبر دیگه درباره L90 اینکه ظاهرا شرکت ایران خودرو قصد داره وانت این خودرو رو هم تولید کنه:ws37:

 

و اما خبر:

 

میر جواد سلیمانی قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو درکیفیت و توسعه محصول با بیان این مطلب گفت: وانت های موجود در ایران از نظر مصرف سوخت و تکنولوژی قدیمی محسوب می شوند، بنابراین ایران خودرو تولید وانتی جدید با تکنو لوژی

روز را در دستورکار قرار داد.

وی افزود: با توجه به آنکه بخشی از قطعات وانت تندر90 با سواری آن مشترک است، این خودرو با 50 درصد ساخت وارد بازار می شود.

سلیمانی خاطر نشان ساخت: برنامه تولید امسال وانت تندر 15 هزار دستگاه است که این میزان با توجه به استقبال مصرف کنندگان قابل افزایش است.

وی اظهارداشت: این وانت در دو نوع بنزینی و دوگانه سوز و احتمالا دیزلی تولید خواهد شد.

قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو تاکید کرد: وانت تندر90 گنجایش 800 کیلوگرم بار را دارد و این خودرو مجهز به کیسه هوا و ترمز ضد قفل است و استاندارد آلایندگی یورو 4 را پاس می کند.

وی تصریح کرد: وانت تندر90 برروی پلتفرم ایکس 90 تولید و از موتور تندر90 سواری بهره می برد و گیربکس وانت تندر90 نبست به مدل سواری تقویت شده است.

q4jcnojht0spgturmabn.jpg

1ia9q4r5l7wg1wkyma2c.jpg

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

اما خودروی دوم :

 

سمند

 

سمند چگونه متولد شد؟

سوالي است كه هنوز هم در ذهن بسياري از افراد به صورت نقطه ابهامي باقي مانده است.

از اواسط دهه 70 كه چند سالي از واردات خودرو مي‌گذشت و خودروهاي كره‌اي به تعداد فراوان و با مدل‌هاي متنوع وارد شدند. اين سوال در ذهن افكار عمومي مطرح بود كه چگونه صنعت خودروي كره كه همزمان با ايران كارش را شروع كرده بود حالا داراي مدل‌هاي متنوعي است اما هنوز پيكان در صنعت خودروي ايران بدون تغيير توليد مي‌شود و اين باعث شد فشار افكار عمومي بر روي اين صنعت سنگيني كند.

صنعت خودروي ايران پس از پايان جنگ يك دهه ركورد را تجربه كرده بود و همه از آن به عنوان صنعت مرده نام مي‌بردند و بسياري نيز عقيده داشتند، كارخانه‌هاي خودروسازي بايد تعطيل شوند و ضرورتي براي حضور صنعت خودرو در كشور وجود ندارد. در اين ميان اين صنعت دوباره راه خود را با پيكان شروع كرد و حال پس از واردات خودرو و ورود خودرو‌هاي متنوع كره‌اي فشار دوباره‌اي بر روي اين صنعت تشديد شده بود و اين سوال مطرح شد:« چرا ما نمي‌توانيم خودرو طراحي كنيم و چرا حتي قيافه پيكان نيز مدت‌هاست تغيير نكرده است؟» از همه جالب‌تر آن بود كه پژو 405 كه در ابتدا به صورت مونتاژ كامل وارد بازار مي‌شد، حتي اطلاعات فني‌اش در اختيار مهندسان ارشد ايران‌خودرو نيز قرار نمي‌گرفت.

طرح خودروي ملي كه ايده آن نيز چندان در ايران تازه نبود، دوباره پس از پايان واردات خودرو براي توليد يك پيكان جديد آغاز شد تا به همه اثبات شود ما هم مي‌توانيم مانند كره خودمان به طراحي خودرو بپردازيم. نخستين بار مردم در حاشيه بازي‌هاي فوتبال جام ملت‌هاي آسيا 96 شاهد تيزري بودند كه نشان مي‌داد، طراحي خودروي ملي آغاز شده است. اما تا پيش از توليد سمند در سال 81 از خودروي ملي خبري نبود.

در آغاز طرح خودروي ملي چندان مشكل به نظر نمي‌رسيد اما پس از شروع طرح عظمت آن كاملا مشخص شد. براي آغاز كار طراحي پلت‌فرم مطرح شد، هرچند در ابتدا اين كار غيرممكن به نظر مي‌رسيد، اما روش پروتن مالزي كه خودروي خود را با طراحي بدنه روي پلت‌فرم ميتسوبيشي قرار مي‌داد، انتخاب شد.

بعد از مدتي مشخص شد حتي طراحي بدنه نيز كار بسيار دشواري است در همين زمان در كشور تايوان شركت “فرست‌اتوميتو” انگلستان طراحي نمونه اوليه خودرويي بر روي شاسي و قواي محركه خودرو پژو 405 براي توليد در شركت تايواني را به پايان رسانده بود، ناگهان شركت تايواني ورشكست شد و شركت فرست اتوميتو كه براي طراحي خودرو بسيار هزينه كرده بود، اين طرح را به شركت‌هايي در ايران، آرژانتين و چين پيشنهاد كرد. اين پيشنهاد با اقدامات اوليه براي توليد خودروي ملي همزمان بود و ايران‌خودرو اين طرح را با اشتياق پذيرفت، مركز تحقيقات ايران‌خودرو با جمع‌آوري فارغ‌التحصيلان ممتاز دانشگاه‌هاي اميركبير، صنعتي شريف و چند دانشگاه صنعتي ديگر در ايران طراحي خودرو ملي را در كنار مشاوران خارجي شروع كرد.

طراحي شركت فرست‌اتوميتو براي ايران معايب فراواني داشت. اين خودرو اتاق نسبتا كوچك و ارگونومي متناسب با افراد كوتاه قد شرق آسيا داشت. كارشناسان مركز تحقيقات ايران خودرو در كناركارشناسان فرست‌اتوميتو و بعضي كارشناسان خارجي ارگونومي و تا حدودي سيستم تعليق را دوباره طراحي كردند، اين طرح را حتي تا امروز شايد بتوان جدي‌ترين طرح كارآموزي كارشناسان داخلي در زمينه طراحي خودرو قلمداد كرد.

در طرح سمند مهندسان ايراني به صورت مشترك با تيم خارجي به بررسي محاسبات مهندسي خودروي سمند پرداختند و طراحي بدنه با گروه فرست‌اتوميتو انگليسي و با همكاري گروهي از مهندسان آلماني، اتريشي، كره‌اي و ايراني آغاز شد. طراحي قالب در كره و داشپورت آن نيز با الهام از خودروهاي گروه فولكس‌واگن از سوي تيمي مشترك از مهندسان آلماني، اتريشي و ايراني طراحي شد.

در نهايت تغييراتي نيز در سيستم فنربندي و فرمان خودرو به دليل تغيير گرانيگاه‌ها و ايجاد تعادل انجام شد. خودروي سمند در ابتدا قرار بود، پيكان جديد باشد و جايگزين اين خودرو با همان قيمت شود اما با ادامه كار و مشخص شدن هزينه‌هاي فراوان قيمت خود را به گونه‌اي افزايش يافت كه ديگر نمي‌توانست جايگزين پيكان شود. در ضمن بايد تيراژ اين خودرو براي رسيدن قيمت آن به حول و حوش 9 ميليون تومان به 200 هزار دستگاه در سال مي‌رسيد.

تيراژ اين خودرو بعد از سه سال به يك‌چهارم 200 هزار دستگاه رسيده است و در نهايت اسم آن به X7 و سمند تغيير كرد. اين خودرو به دليل نشان ايراني آن مورد قضاوت‌هاي مختلفي قرار گرفت. عده‌اي آن را خودروي اسطوره‌اي مي‌دانند و عده‌اي براين عقيده‌اند پژو 405 بسيار بهتر است اما به دليل اطلاع‌رساني نامناسب مدل‌هاي جديد خودرو معمولا اطلاعات درستي از خودروهاي جديد وجود ندارد. اين در حالي است كه مدل‌هاي جديد خودرو در اروپا بارها از سوي رسانه‌هاي مختلف امتحان مي‌شود.

 

 

واقعيت‌هاي فني سمند:

بدنه خودرو 5/1 برابر بيشتر از پژو 405 نقطه جوش دارد. وزن خودرو نيز حدود 200 كيلوگرم سنگين‌تر از پژو 405 است. پلات‌فرم پژو 405 و سمند تقريبا مشابه است اما درخودروي سمند پلات‌فرم در زمينه سيستم فرمان و تعليق تا حدودي اصلاح و توسعه يافته‌تر است. اين خودرو در انگلستان از سوي شركت “مايرا“ استانداردهاي ايمني را كسب كرده و به گفته بعضي از كارشناسان ايران‌خودرو سمند آيروديناميك‌تر از پژو 405 است. البته عده ديگر معتقدند كه اين خودرو در سرعت بالاي 140 كيلومتر در ساعت تعادل ندارد اما فرمان‌پذيري آن از نظر قدرت مانور بسيار بالاتر از پژو 405 بوده و در پيچ‌ها با سرعت بالا قدرت مانور دارد به همين دليل از سوي نظرسنجي‌هاي اخير بهترين سيستم فرمان را حتي بين خودروهايي مانند زانتيا و ماكسيما از آن خود كرده است.

اشكال اصلي اين خودرو بر روي ترمز و اشكال ترمزگيري و صداي ناشي از ترمزگيري است. البته ايران‌خودرو مدعي است كه سمندهاي مدل 83 اين مشكل را ندارند. بدنه اين خودرو در سال‌هاي گذشته سر صداي زيادي داشت كه علت هم مهار نكردن قاب ستون‌هاي كناري بود.

شركت ايران‌خودرو همچنين عنوان مي كند كه اين مشكل را هم در سال 83 حل كرده است. ارگونومي خودروي سمند نيز مشكلاتي دارد؛ به عنوان مثال صندلي اين خودرو زياد مناسب نيست. در حالت تعويض دنده نيز دست در مواردي به كنسول مياني برخورد مي‌كند. ديد اين خودرو در جلو كمي كمتر از پژو 405 است و ديد عقب خودرو نيز تا حدودي كور است كه مسوولان ايران‌خودرو مي‌گويند با سنسور دنده عقب اين مشكل كمي بهبود يافته است.

سيستم فنربندي اين خودرو نسبت به پژو 405 سخت‌تر است، حال آنكه ايمني آن نيز بيشتر از پژو 405 است. البته بعضي از ايرادات از جمله كمك فنر، ياتاقان‌زدن موتورها jpk و ايرادات ترمز در مدل قبل از 83 تا حدودي درست است كه در مدل‌هاي جديد با استفاده از موتور L3 و برقي شدن صندلي در سمند LX تا حدودي برطرف شده صداي بدنه نيز با مهار قاب ستون‌ها كنترل شده اما شايد بزرگترين عيب و يا مزيت آن نشان ايراني اين خودرو باشد كه اين خودرو را در كانون توجه قرار داده است!

لینک به دیدگاه

مدل های مختلف سمند همراه با عکس:

سمند استیشن

e8pab6.jpg

samand-station.jpg

سمند پردیس

pardis-2.jpg

pardis-1.jpg

سمند جوانان

2vmwns6.jpg

2ykj5ua.jpg

سمند SE دنده اتوماتیک

se.jpg

o4655gnldj.jpg

o4656ozhno.jpg

o4654hyniw.jpg

وانت سمند (ارس)

6s8nryg.jpg

لینک به دیدگاه

پژو ۲۰۶ یکی از خوش نام ترین اتومبیل هایی بود که ابتدا به طور مستقیم از فرانسه به ایران وارد شد و اندکی بعد، تولید آن در داخل کشور آغاز شد. طراحی این هاچ بک فرانسوی در زمان خودش بسیار جذاب و جالب توجه بود و خیلی سریع در میان ایرانی ها محبوب شد. کیفیت قطعات و مونتاز پژو ۲۰۶ نسبت به اکثر خودروهای تولید داخل برتر است و اگر به جدول ماهیانه رتبه بندی خودروها از لحاظ کیفی نگاه کنید، حتما به این موضوع پی خواهید برد. مهم ترین مشکل ۲۰۶ فضای تنگ و دلگیر ردیف عقب آن بوده که ممکن است در سفرهای نسبتا طولانی مدت، خستگی سرنشینان عقب را موجب شود. مشکل دیگر مربوط می شود به ضعف توان و شتابگیری در مدل های هشت سوپاپ (تیپ ۲ و ۳) و این ضعف زمانی شدت می یابد که کولر اتومبیل را روشن کنید. ترمزهای جلو و عقب ۲۰۶ از نوع دیسکی با سیستم خنک کننده بوده و به کمک سیستم های کنترل پایداری EBD و ABS حمایت می شوند. ازجمله تجهیزات و امکانات رفاهی ۲۰۶ SD می توان به ایربگ راننده و سرنشین جلو (در مدل های V۲ و V۸)، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی آینه ها با گرمکن، شیشه های برقی مجهز به سیستم قطع کن و قفل، تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو و کمربند ایمنی سه نقطه ای پیش کشنده اشاره کرد. شایان ذکر است که پژو ۲۰۶ موفق به کسب چهار ستاره ایمنی (از مجموع پنج ستاره) از موسسه ایمنی اروپا Euro Ncap شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...