رفتن به مطلب

آیا شما راه‌انداز پروژه‌اید یا توانمندساز آن؟


ارسال های توصیه شده

سایت انجمن مدیریت پروژه آمریکا (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) بخشی دارد با عنوان گفتاری در مدیریت پروژه (
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) که در حقیقت وبلاگ این موسسه است و من هم گهگاه از مطالبش مستفیضم!… عموما گفتارهای کوتاه و انتقال تجارب و گفتگوهای خوبی در آن یافت میشه… اخیرا مطلبی به قلم Dmitri Ivanenko, PMP در اونجا خوندم که شاید بد نباشه در اینجا بخشهایی از اون رو براتون باذکر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بیان کنم…. امیدوارم که نواقص احتمالی ترجمه خاطر شما رو نرنجونه؛ شاید البته این نواقص زمینه ساز راهنمایی و به سخن اومدن خواننده محترم باشه. و البته این مشکلیست که در برخورد با بسیاری متون جدید زبان خارجه با آن مواجه هستیم! و خود موضوع خوبی برای پرداختن در محافل تخصصی.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

مدیران پروژه همزمان وظایف گوناگونی را برعهده دارند. آنها تحویل‌دادنیهای پروژه را از طریق مدیریت کردن تیمهایشان در ارایه نتایج کار مطابق انتظارات تجاری پروژه و در محدوده زمانی و بودجه پروژه مدیریت کرده و اداره می کنند و این کار، کار ساده‌ای نیست. [اگر شما هم دست اندرکار مدیریت پروژه باشید، بسته به نوع عملکرد و نقاط توجهتان در مدیریت و ارتباطات، خود را در یکی از دو نقش راه‌انداز (Driver) و توانمندساز (Enabler) خواهید یافت.] ‹راه‌انداز پروژه› کسی است که در قبال تحویل دادنیهای پروژه مسوول و پاسخگو است. مدیر پروژه علاوه بر مدیریت روزمره، تیم را در پیروی برنامه، دستیابی به استانداردهای کیفی در رابطه با خروجیها و تحویل دادنیها و شناسایی جبهه های اجرایی و روشهای ارتباطی راه‌ می اندازد. این در حالیست که ‹توانمندساز پروژه› نقش مکمل و متمم راه‌انداز را دارد. آنها فراتر از انجام موثر وظیفه می روند و بر ارکانی تمرکز می‌کنند که به تیم قدرت و توانمندی بدهد، از طریق ترویج اخلاق کاری و حرفه‌ای، روحیه بالا، رضایتمندی و دستیابی [افراد تیم] به کمالات بصورت شخصی و حرفه‌ای. این رفتار به اعضای تیم اجازه می دهد که :

  • اهداف کلی را دریابند. [دریافت تصویر بزرگ (Big Picture)]

 

  • فهم درجه اهمیت و ارتباط مابین اهداف حاصل شده و یک نوع ارتباط احساس برقرار می‌شود.

 

  • اهداف شخصی را از طریق مشارکت در کار تیمی جستجو می کنند.

 

  • تعادل مابین ورودیها و خروجیهایشان تصدیق می‌کنند.

توانمندسازها› رنگ و بوی زندگی را در پروژه می‌دمند. آنها مانند چسب اعضای تیم را باهم و متصل نگه می‌دارند. لزوما ‹توانمندساز› همان مدیر پروژه نیست، یعنی می‌تواند عضوی از تیم باشد و مدیر پروژه نباشد. بزرگترین ارزش مدیر پروژه‌ای که بعنوان توانمندساز خدمت می‌کند؛ خصوصا اگر با داشتن اختیار و قدرت وی نیز همراه باشد؛ آنست که می‌تواند پروژه را راهبری کرده و تیمش را در راه ارایه پروژه‌های با کیفیت بالا و نتایج ماندگار توانمند کند. این ارزشیست که در کیفیت محصول یا خدمت، فرآیندها و میزان تطابق فرآیندی بعلاوه یکپارچگی و دانایی سازمانی نمود پیدا می‌کند. شما چطور؟!

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
داشتن کدام نقش را برای مدیر پروژه مفیدتر می‌دانید؟چرا؟

 

نویسنده: فرشاد اشکبوسی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...