رفتن به مطلب

مدیر عامل پارس خودرو : تندر 90 مدیر واحد می خواهد


Amin

ارسال های توصیه شده

تاريخ : دوشنبه 17 اسفند 1388

 

مدیر عامل پارس خودرو : تندر 90 مدیر واحد می خواهد

 

انتخاب مدیر واحد برای تندر 90، مشخص نبودن وضعیت ورود اسمارت به بازار، تولید تندر در مدل های هیبرید و دیزل، آخرین وضعیت مذاکره با شرکت پروتون مالزی و زمان ورود قشقایی و تینا به بازار از جمله اخباری بود که «مسیح مشهدی تفرشی» مدیر عامل شرکت پارس خودرو در نشست خبری شنبه گذشته که در این شرکت برگزار شد، اعلام کرد.

 

 

طرح تمرکز در مدیریت در تولید تندر در حالی طی سال جاری از سوی خودروسازان مطرح شد که سال گذشته نیز با گذشت بیش از دو سال از تولید تندر 90 در کشور، ضررده بودن این خودرو باعث شد تا کارشناسان و مدیران صنعت خودروسازی پیشنهاد تمرکز تولید تندر را در یکی از شرکت های ایران خودرو و پارس خودرو مطرح و پیگیری کنند. اما طرح مزبور از سوی وزارت صنایع پذیرفته نشد که این امر موجب شد تا در سال جاری خودروسازان، طرح مدیر واحد را برای این خودرو به این وزارتخانه ارائه دهند هرچند هنوز پذیرفتن این طرح از سوی وزارت صنایع نامشخص است.

به گفته کارشناسان، در صورت پذیرش طرح مزبور مشکلات به وجود آمده میان شرکت های داخلی برطرف و به این طریق شرایط برای تولید سایر مدل های این خودرو فراهم خواهد شد.

مدیر واحد برای «تندر»

به گفته مسیح مشهدی تفرشی مدیرعامل شرکت پارس خودرو مشکلات به وجود آمده در تولید تندر موجب شد تا شرکت پارس خودرو و ایران خودرو در این خصوص خواستار تمرکز مدیریت شوند. به همین منظور نیز پیشنهاد مشترکی به وزارت صنایع ارائه شد، البته پیشنهاد مزبور هنوز از سوی این وزارتخانه تعیین تکلیف نشده است.

وی در ادامه اظهار داشت: تولید تندر یک پروژه ملی است اما در حال حاضر مالکیت این پروژه ملی مشخص نیست، به همین دلیل ایران خودرو،پارس خودرو و سازمان گسترش هر کدام خواهان مدیریت بخشی از این پروژه هستند که با توجه به نگاه متفاوت خودروسازان به این پروژه تولید این خودرو با مشکلاتی مواجه شده است.

تفرشی با اشاره به مذاکرات قبلی انجام شده بین پارس خودرو و ایران خودرو برای تمرکز تولید تندر90 گفت: در آن زمان به این نتیجه رسیدیم که هر کدام از شرکت ها قصد تولید متمرکز را داشته باشند، باید حجم بالایی در این زمینه سرمایه گذاری کند که این مساله در توان هیچ یک از شرکت های مرتبط نیست به همین دلیل طرح مزبور به طرح مدیریت واحد تغییر کرد.

تفرشی همچنین از بررسی مشکل تولید تندر 90 در کمیته خودرو سازمان گسترش خبر داد و گفت: این مساله در یک کمیته فرعی در حال پیگیری است.

علاوه بر نبود مدیر واحد که تولید تندر 90 را با مشکلات بسیاری مواجه کرد عدم تامین قطعات مورد نیاز از سوی شرکت رنو پارس نیز موجب شد تا تولید این خودرو با مشکلات بسیاری مواجه شود. تفرشی با انتقاد از مشکلات موجود در زمینه تولید تندر 90 و تامین قطعه این خودرو از سوی شرکت رنوپارس گفت: مشکلات با رنو پارس مثنوی هفتاد من است.

وی ادامه داد: مشکل اصلی در این زمینه نبود سیاست مدیریتی واحد برای تولید تندر90 است.

تاخیر در تولید و عرضه فیس لیفت تندر 90 یکی دیگر از مباحثی بود که در این نشست خبری مطرح شد، فیس لیفت تندر 90 سال گذشته رونمایی و مسوولان این شرکت در آن زمان وعده دادند که مدل فیس لیفت این خودرو در نیمه دوم سال جاری به بازار عرضه شود، اما با گذشت چند ماه از وعده داده شده همچنان تولید این خودرو در هاله ای از ابهام قرار دارد، ظاهرا عدم صدور مجوز تولید از سوی شرکت رنو موجب شده تا تولید این خودرو با تاخیر مواجه شود.

تفرشی در این خصوص عنوان کرد: طرح تولید فیس لیفت تندر 90 هم اکنون در مرکز تحقیقات سایپا در حال پیگیری است، اما هنوز نتیجه آن به پارس خودرو ارائه نشده تا اقدامات لازم در خصوص تولید این خودرو صورت گیرد.

وی در ادامه توضیح داد: در زمان رونمایی فیس لیفت تندر مسائلی مطرح شد که یکی از آنها عدم صدور مجوز تولید این خودرو از سوی رنو بود، این مساله پروژه را با کندی روبه رو کرد.

وی با بیان اینکه اختلاف سایپا و رنو بر سر تولید فیس لیفت تندر برطرف شده، تصریح کرد: سال آینده تولید این خودرو آغاز خواهد شد.

مدیرعامل پارس خودرو افزایش تولید تندر 90 را اولویت اصلی شرکت رنو پارس عنوان کرد و گفت: اگر این رشد تولید اتفاق نیفتد حرکت به سمت حوزه های دیگر مانند تولید فیس لیفت با مشکل مواجه خواهد شد، به همین دلیل اولویت ما نیز افزایش تولید تندر است.

وی در ادامه از پیگیری پروژه تولید ساندرو (b90) از سوی شرکت پارس خودرو خبر داد و افزود:پارس خودرو درخواست تولید این خودرو را یکسال و نیم گذشته به شرکت رنو ارائه کرد اما مشکلات به وجود آمده در تولید این خودرو موجب شد، تولید ساندرو نیز همانند فیس لیفت آن خودرو پس از رشد تیراژ صورت گیرد.

«اسمارت» می آید، نمی آید

از سوی دیگر اوایل سال جاری شرکت پارس خودرو خبر از آغاز مذاکره برای ورود اولین خودرو هیبریدی به کشور داد. به گفته مسوولان پارس خودرو اولین خودرو هیبریدی از میان محصولات شرکت بنز انتخاب و مقرر گردید تا در انتهای سال جاری خودرو مزبور با نام اسمارت وارد بازار شود. اما مذاکرات با شرکت بنز برای تولید این خودرو آنگونه که باید پیش نرفت که این امر موجب شد تا ورود اولین خودرو هیبریدی به کشور در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

مدیرعامل پارس خودرو در خصوص مشکلات به وجود آمده در ورود اسمارت به کشور، اظهار داشت: این موضوع به دلیل مسائل مختلف از جمله اتفاقات پس از انتخابات با مشکل روبه رو شد.

وی با بیان اینکه قرارداد مشترک با بنز آماده انعقاد بوده است، تصریح کرد: همکاری با این شرکت منتفی نشده ولی عملا با عدم نشاط مواجه شده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، سایپا (شرکت مادر) نیز تمایل چندانی به حضور پارس خودرو در این زمینه نداشته است.

وی درباره تاثیر همکاران تجاری شرکت بنز بر مذاکرات پارس خودرو با این شرکت خارجی نیز گفت: این مساله هم به طور غیرمستقیم بر مذاکرات ما تاثیرگذار بوده است. علاوه بر اسمارت شرکت پارس خودرو سال گذشته مذاکراتی نیز با شرکت پروتون مالزی به منظور تولید خودرو مشترک صورت داد که خبری در خصوص اجرایی شدن این طرح نیز به گوش نمی رسد. تفرشی در این خصوص اظهار کرد: همکاری پارس خودرو با شرکت پرتون مالزی در حال پیگیری است و امیدوارم سال آینده پیشرفت مناسبی در این خصوص حاصل شود.

مشخص نبودن وضعیت اسمارت در حالی است که در سال جاری مسوولان شرکت پارس خودرو خبر از تولید هیبرید تندر 90 نیز دادند. به گفته مسوولان شرکت پارس خودرو مذاکرات برای تولید هیبرید این خودرو در حال انجام است. تفرشی در این خصوص می گوید: مذاکرات در این خصوص همچنان ادامه دارد، اما هنوز نتیجه نهایی مذاکرات نامشخص است.

وی ادامه داد: علاوه بر مدل هیبرید این خودرو هم اکنون مذاکراتی نیز برای مدل دیزل این خودرو در حال انجام است که در صورت نهایی شدن مذاکرات تندر در سه مدل به بازار عرضه خواهد شد.

کاهش تعرفه ؛ زلزله 8 ریشتری

کاهش تعرفه واردات خودرو و تاثیر آن بر صنعت خودرو یکی دیگر از مباحثی بود که در این نشست خبری با مدیرعامل شرکت پارس خودرو مطرح شد. بر اساس تصمیم اخیر کمیسیون تلفیق کاهش 20 درصدی تعرفه واردات خودرو و قطعات ckd پیش بینی و مقرر گردید تا از سال آینده تعرفه واردات خودرو به 70 و قطعات ckdنیز به 44 درصد برسد. اما پیشنهاد مزبور با واکنش منفی خودروسازان مواجه شد که این امر تصویب کاهش تعرفه در صحن علنی مجلس را در هاله ای از ابهام قرار داده است. تفرشی در خصوص تاثیر کاهش تعرفه بر صنعت خودرو اظهار داشت: برخی تصمیمات تاثیرگذار در صورتی که با یک برنامه ریزی درست اتخاذ نشود در حکم زلزله ای 8 ریشتری برای صنعت خودروسازی کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه تعیین تعرفه باید بر اساس یک برنامه ریزی دقیق صورت گیرد، ادامه داد: باید دید رقم 20 درصدی کاهش تعرفه بر اساس چه منطقی عنوان شده است؟

وی در واکنش به این که موافقان کاهش تعرفه واردات خودرو معتقدند کیفیت خودروهای ساخت داخل از این طریق افزایش می یابد و در مقابل، مخالفان این قضیه نیز معتقدند افزایش تعرفه به صنعت داخل لطمه می زند، اظهار داشت: اظهارنظرهای مطرح شده صحت دارد، اما برای باز کردن درها باید کلیدی داشته باشیم، کاهش تعرفه یک نتیجه کلیدی انتهایی است که باید ابتدا زیرساخت های آن فراهم شود.

وی افزود: درست است که کاهش تعرفه در برنامه چهارم توسعه تاکید شده ولی برای انجام این کار باید زیرساخت های لازم فراهم شود.

مدیرعامل پارس خودرو همچنین با اشاره به کاهش 20 درصدی تعرفه واردات قطعات، اظهار داشت: با این کاهش طبیعتا ما نیز باید قیمت خودرو را کاهش دهیم اما ابتدا باید بدانیم منطق تعرفه واردات به صورت cbu چیست و این رقم 70 درصد که به عنوان میانگین تعرفه واردات خودرو عنوان شده به چه صورت در مورد خودروهای مختلف تعیین می شود؟ وی افزود: برنامه کاهش تعرفه خودرو باید برای یک پروسه پنج ساله مشخص و به خودروسازان اعلام شود.

«قشقایی» سال آینده می آید

تفرشی در ادامه از تولید و عرضه قشقایی در سال آینده خبر داد و گفت: در تعیین قیمت این خودرو سه عامل مورد توجه قرار گرفته است، یکی قیمت محصول cbu قشقایی است که از انگلیس به کشور وارد می شود، فاکتور دوم نرخ یورو است که بر قیمت خودرو تاثیرگذار است.

وی در مورد فاکتور سوم نیز گفت: ابتدا باید تعدادی خودرو به صورت cbuبه بازار عرضه و پس از آن نسبت به تولید این محصول اقدام شود که این قضیه نیز در قیمت قشقایی تولید داخل تاثیرگذار است.

وی افزود: بحث هایی مانند تعرفه واردات خودرو و قیمت سوخت نیز در تعیین اختلاف قیمت نوع cbu و ckd یک خودرو موثر است و این اختلاف را نامعقول می کند.

«تینا»،«مورانو» و «قشقایی»؛ محصولات جدید

میرعرب، معاون استراتژیک و توسعه مدیریت شرکت پارس خودرو نیز در این نشست با اشاره به اینکه در سال 1389محصولات جدید پارس خودرو شامل تینا، قشقایی و مورانو خواهد بود افزود: در حال حاضر سبد محصولات پارس خودرو شامل گروه پراید در سه مدل صبا، 141 و 132 و گروه رنو شامل تندر90 و مگان و محصولات گروه نیسان شامل پیکاپ، رونیز و ماکسیما است.

وی با بیان اینکه برنامه تولید امسال شرکت 290 هزار دستگاه بوده که حدود 100 درصد آن محقق خواهد شد، خاطرنشان کرد: برای سال آینده نیز تولید 360 هزار دستگاه خودرو پیش بینی شده، اما با توجه به مشکل دائمی با شرکت رنو پارس و کم بودن قطعه تحویلی از سوی این شرکت امکان دارد بخشی از پیش بینی صورت گرفته محقق نشود.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه سال آینده شرکت 15 هدف در دستور کار قرار گرفته که تمرکز بر مصرف انرژی از جمله این اهداف است. وی با بیان این که در حال حاضر سه مدل فعالیت تبدیل شدن به واحد تجاری کوچک، تبدیل شدن به پلنت تحت نظارت شرکت مادر یا تبدیل شدن به سالن تولید شرکت مادر در دستور کار پارس خودرو است، تصریح کرد: در این زمینه مجمع سایپا باید تصمیم گیری کند.

 

 

 

منبع : دنیای اقتصاد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...