رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

در سال میلادی گذشته سازندگان گوشی های هوشمند تلفن همراه از جمله مهم ترین برندگان بازار فناوری اطلاعات بودند و سودهای سرشاری به جیب زدند.

 

به گزارش فارس، البته این بازار مانند گذشته تنها در اروپای غربی و آمریکا پررونق نبود و در سالی که گذشت، شهروندان آسیا و شمال آفریقا هم به جمع علاقمندان گوشی های هوشمند اضافه شدند.

 

در سال 2011 میلادی اپل و سامسونگ کماکان به تسلط خود بر بازار گوشی های هوشمند ادامه دادند و HTC هم سال موفقی را در این زمینه پشت سر گذاشت، به طوری که ارزش آن از نوکیا که روزگاری یکه‌تاز بازار تلفن همراه بود، بیشتر شد.

 

اپل در نیمه اول سال 2011 تمامی چشم ها را در بازار گوشی های هوشمند به خود معطوف کرد، اما اندک اندک دیگر شرکت های فناوری هم به خود آمدند و تلاش کردند از این بازار پرسود پولی به جیب بزنند.

 

برخی هم به طراحی برنامه برای سیستم عامل رقیب iOS اپل یعنی آندروید روی آوردند. در این سال مایکروسافت هم ویندوز فون را عرضه کرد که سیستم عاملی برای رقابت با نمونه های مشابه اپل و گوگل بود.

 

** دست و پا زدن‌های بی فایده نوکیا

نوکیا یکه‌تاز ده ساله بازار تلفن همراه، این روزها قافیه را باخته و در حال بازنشسته کردن سیستم عامل سیمبین و نسخه های مختلف آن است. یکی از آخرین گوشی های هوشمند عرضه شده نوکیا به نام N8 هم که با سروصدای فراوان در بازارهای جهانی توزیع شد با استقبال سردی مواجه شد و لذا کارشناسان چنین نتیجه گرفتند که نوکیا نبض بازار را از دست داده است.

 

نوکیا سپس در چرخشی 180 درجه ای قراردادی را با اینتل منعقد کرد تا سیستم عامل MeeGo را طراحی کند، اما در فوریه گذشته اعلام شد که نوکیا به همکاری با مایکروسافت روی آورده و از سیستم عامل ویندوز فون در تولیدات تازه اش بهره می گیرد.

 

بسیاری از تحلیل گران این اقدام را تحولی مثبت دانسته و برخی هم نسبت به امکان موفقیت آن اظهار تردید کردند.

به هر حال در بازاری که تنها دو قطب قدرتمند و تا حدی انحصارطلب یعنی گوگل و اپل در آن فعال هستند، نقش آفرینی یک بازیگر ثالث یعنی نوکیا با همکاری ویندوز فون مایکروسافت می تواند تا حدی به تلطیف شرایط، جلوگیری از انحصارطلبی و کمک به احقاق حقوق مشتریان کمک کند.

 

Lumia 800 که در اواسط ماه نوامبر و یک ماه قبل از عرضه iPhone 4S اپل روانه بازار شد، از اولین گوشی های هوشمند مجهز به ویندوز فون بود و کارشناسان از عرضه آن استقبال کردند و نقدهای مثبتی در موردش نوشتند. البته فروش این گوشی بر طبق اخبار چندان دلگرم کننده نبود و باید منتظر ماند و دید در سال 2012 چه شرایطی برای این گوشی و شرکت نوکیا رقم می خورد.

 

** به روزرسانی های مایکروسافت

در سال 2011 مایکروسافت هم سیستم عامل ویندوز فون خود را به روز کرد و نسخه 7.5 مانگو را عرضه نمود. این به روزرسانی که بعد از یک سال انجام شد بسیارپربار بود و مایکروسافت در جریان این اقدام 500 ویژگی جدید را به سیستم عامل ویندوز فون اضافه کرد که یکی از مهم ترین آنها امکان اجرای امور مختلف به طور همزمان بود.

استفاده از مرورگر IE9 و پشتیبانی از HTML5 از جمله دیگر مزایای ویندوز فون 7.5 است.

 

** آتش بازی سامسونگ

شرکت سامسونگ سال 2011 را با موفقیت خوبی پشت سر گذارد و توانست با پشت سر گذاردن اپل برای اولین بار به برترین تولیدکننده گوشی های هوشمند مبدل شود.

 

سامسونگ که در سال گذشته میلادی در دهها کشور جهان درگیر منازعات حقوقی با اپل بر سر نقض حقوق مالکیت معنوی آن و تقلید از طراحی آیفون و آی پد در تولیداتش بود، با عرضه Galaxy S II چشم ها را خیره کرد و با فروش میلیون ها واحد از این گوشی آیفون رقیب تازه نفس دیگری پیدا کرد.

 

این گوشی مجهز به سیستم عامل آندروید از پردازنده دو هسته ای 1.2 گیگاهرتزی، دوربین دیجیتال 8 مگاپیکسلی، و یک نمایشگر بسیار خوب 4.3 اینچی موسوم به Super Amoled بهره می گیرد. سامسونگ مدعی است تا پایان سال 2011 بیش از 300 میلیون گوشی را در سراسر جهان به فروش رسانده است.

 

** تداوم رکوردشکنی آیفون

اپل با آیفونش توانست در سال 2011 هم موفقیت های قبلی را ادامه دهد. البته این موفقیت ها به اندازه سال 2010 و 2009 چشمگیر نبودند. در شرایطی که در سال 2011 همه با عرضه آیفون 5 منتظر یک شگفتی دیگر از سوی اپل بودند این شرکت در عوض iPhone 4S را در دسترس علاقمندان گذاشت که انتظارها را برآورده نکرد.

 

البته می توان گفت درگذشت استیو جابز و جایگزینی تیم کوک به جای وی که فاقد کاریزمای شخصیتی مدیر عامل سابق اپل است هم در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

 

در این گوشی از ریزپردازنده A5 استفاده شده که سرعت این گوشی را دو برابر کرده است و همین طور نصب یک دوربین HD با دقت 8 مگاپیکسل هم تا حدی پاسخگوی انتظارات بوده است.

 

نصب سیستم عامل تازه iOS 5 و امکان شناسایی صدای کاربران از جمله دیگر امکان

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...