رفتن به مطلب

اولين دوره مسابقات ملی بين رشته ای کارخانه مجازی


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می کند:

نخستين دور ۀ مسابقه­ی ملی بين رشته­ای کارخانه مجازی

انجمن علمی مهندسی صنايع با همکاری انجمن­های علمی مهندسی مکانيک، متالورژی، عمران، کامپيوتر و برق، اين بار دست به اقدامی بی سابقه در سطح کشور زد: برگزاری مسابقه­ی ملی و بين رشته­ای کارخانه مجازی. 20 تيم 10 نفره از دانشگاه های سراسر کشور در اين مسابقه شرکت مي­کنند و هر تيم، ترکيبی از دانشجويان صنايع، مکانيک، برق، عمران، کامپيوتر و متالورژی خواهد بود تا در ادامه­ی دوره­ی قبلی اين مسابقه که البته محدود به دو رشته­ی مکانيک و صنايع فردوسی بود اهميت نقش تمامی رشته­های مهندسی به خصوص مهندسی صنايع که هنوز حتی برای عده­ی کثيری از قشر فرهيخته آن­طور که بايد و شايد جا نيفتاده ­است را ياد­آور شده و نيز نتايج بهينه­ی همکاری همه­ی مهندسين در صنعت را به رخ کشد.

اين مسابقه، اواخر فروردين 1390 برگزار خواهد شد .

در اسفند سال 1388 گروهی از دانشجويان مهندسی صنايع دانشگاه فردوسی با همکاری های دلسوزانه گروه مهندسی صنايع دانشگاه فردوسی مشهد، اقدام به طراحی نخستين مسابقه­ی بين رشته­ای با نام کارخانه مجازی (با حضور دو رشته مهندسی صنايع و مکانيک) نموده و شعار اين مسابقه را تئوری، عمل، تعامل قرار دادند. انجمن علمی دانشجويی مهندسی صنايع دانشگاه فردوسی مشهد در ارديبهشت 1389 به منظور آزمايش طرح مسابقه، امکانسجی بسط و توسعه طرح و شناسايی نقاط قوت و ضعف آن، مسابقه را در سطح دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد با حضور دو رشته مهندسی صنايع و مهندسی مکانيک برگزار نمود.

بر اساس بررسي­های انجام شده اين پروژه از نظر موضوع مسئله طرح شده، وسعت برگزاری و دستاوردهای نهايی در سطح کشور برای نخستين بار برگزار خواهد شد و بررسی اين موضوع در سطح بين­المللی در دست انجام است. اين طرح سال گذشته در جشنواره حرکت به عنوان طرح برگزيده نوآروی انتخاب شده­است.

پس از برگزاری دوره اول و بازتاب گسترده رسانه ­ای و با اعلام حمايت اساتيد هيئت علمی گروه­های مهندسی صنايع و مکانيک از برگزاری مسابقه اصلی در سطح کشوری و اعلام آمادگی انجمن­های علمی تمامی رشته­های دانشکده مهندسی برای همکاری در طراحی و برگزاری اين پروژه انجمن علمی مهندسی صنايع زمينه را برای برنامه ريزی، طراحی و برگزاری مسابقه کشوری بين رشته­ای فراهم يافته و به وسيله دانشجويان کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری از رشته­های مختلف و اساتيد هيئت علمی گروه­های مکانيک و صنايع اقدام به آغاز طرح مسئله برای مسابقه نمود.

 

اهداف:

آشنا کردن متخصصين، صنعتگران و ساير اقشار جامعه با مهندسی صنايع و کاربردهای آن

ترويج کار تيمی و مشارکت بين دانشجويان رشته­های مختلف

آشنايی دانشجويان با کليه رشته های مهندسی

آشنايی دانشجويان با کاربرد های رشته­های مختلف

روبرو شدن دانشجويان با واقعيت­های محيط کار، صنعت، وضعيت اقتصادی و مالی، بازار و جريان­های اجتماعی

فراهم آوردن فضايی برای دانشجويان به منظور ارزيابی سطح دانش خود و توانايی استفاده از آن

به چالش کشيدن آموخته­های تئوريک دانشجويان به منظور بروز خلاقيت آن­ها در حل مسئله

بهره­مندی صنايع از مستندات و تجربيات تيم­های شرکت کننده در مسابقه

تبادل دانش و اطلاعات بين اساتيد و دانشجوياندانشگاه­های کشور با يکديگر و با صنعتگران

حل مشکلات صنعت با استفاده از خلاقيت و تقکر دانشجويان

طرح کاستي­های حقيقی موجود در صنعت کشور به عنوان مسئله­ ميان نخبگان علمی کشور

 

ماهيت مسابقه:

مسابقه به اين شکل است که که کاربرد کالايی در صنعت خاص تعريف مي­شود و کليه اطلاعات پايه مورد نياز برای طراحی محصول، امکان­سنجي­، ساخت و توليد کالا و بهره­برداری کارخانه در اختيار شرکت کننده­ها قرار مي­گيرد. از آن جايی که قرار است در مسابقه واقعيت های صنعت و بازار شبيه سازی شود از تيم های شرکت کننده انتظار می رود که کليه مطالعات، تحليل ها و پيش بينی های لازم در جهت طراحی محصول، ابداع يا انتخاب روش و فرايند ساخت و در نهايت راه اندازی يک واحد صنعتی انجام دهند. مطالعاتی نظير:

 

  • مطالعه بازار
  • طراحی محصول و بهينه سازی آن
  • طراحی فرايند
  • تحليل های اقتصادی و مالی
  • مکان يابی
  • نحوه استقرار ماشين آلات
  • تخصيص منابع
  • برنامه ريزی توليد
  • برنامه ريزی تعمير و نگهداری
  • و ...

در مجموع گزارش­های نهايی شرکت­کننده­ها در سه حيطه زير است:

طرح امکانسجی اوليه

طراحی و نمونه سازی و ساخت محصول

اجرای فاز توليد آزمايشی و دريافت اطلاعات واقعی از بازار

اصلاح طرح امکانسنجی اوليه

با توجه به جامعيت مساله، پيچيدگی و زمان­بر بودن حل آن، مسابقه در سه فاز برگزار می شود. دو فاز اول به صورت غير حضوری و فاز سوم حضوری برگزار می شوند.

فاز اول؛

مرحله اول- پس از اعلام رسمی مسابقه از طريق سايت و ديگر کانال های اطلاع رسانی و معرفی حوزه صنعت مورد نظر، دانشجويان علاقه مند می توانند از طريق سايت رسمی مسابقه مشخصات تيم خود را به کميته برگزاری مسابقه ارسال کنند.

مرحله دوم- طی مسابقات اينترنتی تيم­ها رده بندی می شوند.

فاز دوم؛

مرحله اول- معرفی محصول مورد نظر از ديدگاه مشتريان و معرفی تمامی اطلاعات مربوط به روش­های موجود طراحی محصول از قبيل تکنولوژي­های ساخت، محدوديت منابع و مواد اوليه، شرايط تست محصول و غيره.

مرحله دوم- تيم ها موظف هستند که تا تاريخ تعيين شده مستندات مرتبط با محصول را به کميته برگزاری ارسال کنند. اين مستندات شامل نقشه های فنی، ليست مواد اوليه مورد نياز برای نمونه سازی در روزهای مسابقه روش انتخابی يا ابداعی برای ساخت و غيره مي­باشد.

فاز سوم؛

مرحله اول- ابتدا تمامی اطلاعات مورد نياز تکميل مسابقه و امکانات مورد نياز تيم ها تحويل داده می شود. سپس تيم ها بايد محصول خود را با توجه به طرحی که در فاز دوم ارائه دادند، بسازند و طرح امکان سنجی اوليه را آماده کنند. در پايان مسابقه محصول ساخته شده در اين مرحله با توجه به معيارهای تعيين شده داوری و تست می شود.

مرحله دوم- در اين مرحله تيم ها از طريق بازار مجازی طراحی شده و نتايج امکان سنجی خود به پياده سازی آزمايشی واحد صنعتی، توليد و تجارت می پردازند.

مرحله سوم- ارزيابی و اصلاح طرح امکانسنجی اوليه با استفاده از اطلاعات و تجربيات به دست آمده از مرحله دوم و ارائه طرح نهايی.

 

* لازم به ذکر است که مستندات در پايان هر مرحله در اختيار داوران قرار می گيرد.

* تمامی فازها و مراحل مسابقه امتياز خاص خود را دارند که در انتهای مسابقه تيم ها با توجه به امتيازهای کسب شده رده بندی می شوند.

* در تست محصول علاوه بر داوری اساتيد دانشگاهی برای نزديک شدن به معيارهای صنعت از محصول ايده­آل، نمايندگان صنعت نيز که در مسابقه به عنوان شرکت­های مشاوره دهنده حضور دارند به عنوان خريداران نهايی محصولات امتيازدهی مي­کنند.

لازم به ذکر است که با وجود جوايز نفيس تيم­های برتر مسابقه، اين تيم­ها در همايشی با حضور صنايع برتر حوضه محصول (عمدتا صنايع همکار در برگزاری مسابقه)، به نام همايش کشوری کارخانه مجازی که پيش از مراسم اختتاميه مسابقه برگزار مي­شود فرصت مي­يابند تا برای فروش رسمی طرح­های خود به واحدهای صنعتی از طرح خود دفاع نمايند.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بيشتر به آدرس

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مراجعه نمايند.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

این دلیلی هست که برای کنسل شدن این مسابقه عنوان شده...

 

مسابقه کارخانه مجازی کنسل شد!!!

متأسفانه به دلیل عدم همکاری چند تن از مسئولین دانشگاه فردوسی در برگزاری مسابقه ملی کارخانه مجازی و نخستین همایش فرآیندهای برتر ساخت، این مسابقه با وجود 16 تیم شرکت کننده ، و جذب حمایت خیلی خوب از خارج از دانشگاه مانند حمایت وزارت علوم، شهرداری و ... و سایت­های مرجع مانند سیویلیکا و ... و پس از تلاش 1 ساله تیم برگزار کننده مسابقه، موقتاٌ کنسل شد!!!!! از تمامی دوستان عزیز به دلیل مشکل به وجود آمده بسیار عذرخواه هستیم و از همه ­ی تیم های شرکت کننده که تا کنون برای دریافت پول خود اقدام نکرده اند، خواهشمندیم هرچه سریعتر با شماره تلفن 09391389101 تماس حاصل فرموده یا به آدرس Info@Virtualfactory.com ایمیل فرستاده و نام گروه خود را ذکر نمایند. امیدواریم در آینده ای زود، مسابقه کارخانه مجازی برگزار گردد و مسئولین محترم دانشگاه فردوسی همکاری لازم را با تیم برگزار کننده به عمل آورند. دبیرخانه مسابقات ملی کارخانه مجازی

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...