رفتن به مطلب

آموزش عارضه یابی


hasti1988

ارسال های توصیه شده

چارچوب گزارش عارضه يابي

گزارش عارضه يابي مورد نظر شامل موارد زير مي باشد :

 

1. چكيده گزارش

2. مقدمه

3. معرفي بنگاه

4. اهميت و ضرورت انجام طرح عارضه يابي در بنگاه

5. معرفي اعضاي تيم مشاور و تيم عارضه يابي كارفرما ( بنگاه )

6. شرح خلاصه متدلوژي عارضه يابي ( روش انجام كار )

7. شرح فرآيند گردآوري داده هاي اطلاعاتي مورد نياز

8. شرح فرآيند تحليل داده ها و نتيجه گيري

9. شرح فرآيند اولويت بندي مشكلات و نتايج حاصله

10. شرح فرآيند راه حل يابي و تعيين راهكارها

11. شرح فرآيند اولويت بندي راه كارها و نتايج حاصله

12. شرح فرآيند تدوين بسته طرح هاي بهبود بنگاه و نتايج حاصله

13. پيوست هاي گزارش

لینک به دیدگاه

چارچوب برنامه راهبردی بهبود بنگاه

أ‌. محدوده برنامه (معرفی شرکت و فضای عملیاتی آن)

 

از آن جا که مسائل و اهداف هر بنگاه متناسب با شرایط کاری آن تغییر کرده و در زمان مطالعه باید به آن توجه داشت، در این بخش به مشخص سازی محدوده مورد بررسی می پردازیم. عمده سرفصل هایی که در این بخش باید به آن اشاره شود عبارتند از: 1. معرفی شرکت شامل: ماهیت شرکت (تعاونی، سهامی خاص، ...)، تعداد و نوع (حقیقی، حقوقی دولتی، خصوصی) سهام داران، توزیع سهام میان سهام داران، سوابق و تحصیلات مدیران در هر حوزه، تاریخچه مختصر در مورد شرکت، محصولات تولیدی، مشتریان و تنوع آن ها، میزان تولید، واحدهای وابسته به شرکت

2. معرفی فضای عملیاتی شامل :وضعیت رقبای داخلی، وضعیت رقبای خارجی، توزیع جغرافیایی واحدهای مشابه، حاشیه سود صنعت، وضعیت تأمین مواد اولیه

ب‌. وضعیت (بررسی شاخص های عملکردی بنگاه):

در این بخش وضعیت متغیرهای مورد توجه (شاخص) بنگاه گزارش می شود[1]. همچنین در این بخش فراخور نیاز داده ها در قالب نمودارها و جداول بیان می شود. عمده شاخص هایی که باید مورد بررسی قرار گیرد عبارتند از: 1. بهره وري كل (TP) که عبارت است از ستانده کل / داده کل

2. بهره وري عامل كل (TFP) که عبارت است از ارزش افزوده / هزینه شاغلین+هزینه استهلاک دارائیهای ثابت

3. بهره وري سرمايه (PK) که عبارت است از ارزش افزوده( و یا ستانده) / دارائیهای ثابت

4. بهره وري منابع انساني (PL) که عبارت است از ارزش افزوده( و یا ستانده) / تعداد کارکنان

5. بهره وري انرژي (PE) که عبارت است از ارزش افزوده / هزینه انرژی

6. بهره وري ساير منابع (PZ ) که حسب مورد تعریف می شود.

7. درصد تحقق توليد که عبارت است از توليد خالص / پيش بيني توليد

8. درصد تحقق فروش که عبارت است از فروش خالص / پيش بيني فروش

9. درصد ظرفيت بلااستفاده که عبارت است از ظرفيت استفاده شده / ظرفيت اسمي واقعي

10. قيمت تمام‌شده محصولات که بر اساس مستندات مالی محاسبه می شود.

11. درصد ضايعات که عبارت است از میزان ضایعات / کل تولید

12. درصد زمان توقفات غير نرمال که عبارت است از جمع زمانهای توقف به دلایل غیر نرمال / جمع کل زمانهای توقف

13. مصرف منابع که عبارت است از میزان استاندارد استفاده از منابع / میزان واقعی استفاده از منابع

14. شاخص زمان در دسترس بودن که عبارت است از زمان واقعی در دسترس بودن ماشین آلات / زمان برنامه ریزی شده

15. رضايت مشتري

16. شكايات مشتري ناشي از كيفيت که عبارت است از تعداد شكايت مشتري ناشي از كيفيت محصول / كل تعداد شكايات مشتريان

17. درصد محصولات برگشتي که عبارت است از میزان محصولات برگشتی از مشتری / کل محصولات ارسالی

18. درصد اقلام نامنطبق که عبارت است از میزان محصولات نامنطبق / کل محصولات

19. ميزان جرايم كيفيت محصول که عبارت است از جمع ارزش جرايم تخفيفات / كل ارزش محصولات توليدي

20. سرمايه‌گذاري سخت‌افزاري

21. سرمايه‌گذاري نرم افزاری

22. تعداد محصولات قابل توليد

23. هزينه تحقيق و توسعه

24. تعداد محصولات جديد

25. تعداد محصولات اصلاح‌شده

26. رضايت كاركنان

27. تعداد حوادث ناشی از کار در سال

28. هزينه بهبود شرايط محيط كار

29. هزينه رفاهي كاركنان

30. هزينه آموزش كاركنان

31. پاداش كاركنان

32. سود سرانه که عبارت است از میزان سود / تعداد کارکنان

33. سهم سود از فروش که عبارت است از مبلغ سود / مبلغ فروش

34. سهم سود از ارزش افزوده که عبارت است از مبلغ سود / ارزش افزوده

35. گردش دارايي‌ها

36. هزينه كاهش آلودگي محيط زيست

37. تعداد افراد استخدام شده جديد

38. هزينه آموزش خانواده كاركنان

39. هزينه كمك به نهادهاي اجتماعي و مراكز علمي

40. ميزان صرفه‌جويي انرژي که عبارت است از میزان صرفه جویی انرژی / میزان مصرف انرژی قبل از صرفه جویی

ت‌. مسائل (بررسی عارضه ها و مسائل بنگاه)

عارضه ها[2]ی یک بنگاه، متغیرهایی است که وضعیت آن ها در شرایط نامطلوب قرار داشته و نشانه ای از وضعیت نامطلوب متغیرهای تأثیر گذار دیگر (مسائل) دارد. در این بخش بر اساس تحلیل داده های بخش وضعیت به کمک وضعیت بنگاه در دوره های زمانی گذشته، میانگین صنعت، وضعیت بهترین واحدها در ایران و جهان عارضه ها شناسایی می شود. همچنین مسائل ریشه ای که منجر به ایجاد عارضه ها شده اند نیز شناسایی و تحلیل می شوند. مسائل عنوان شده در قالب توانمندی ها، قابلیت ها و محیط بیرونی در یکی از دسته های زیر قرار می گیرند: 1. رهبري 2. اهداف ، راهبردها ، سياست ها 3. فرآيندها ، سيستم ها و روش ها 4. سازماندهي و تقسيم كار 5. فضاي عملياتي 6. فناوري 7. محیط بیرونی در زیر در مورد هر یک از حوزه های یاد شده توضیح ارائه شده است: رهبری، اهداف، راهبردها و سیاست ها: اين حوزه نشان‌دهنده كيفيت هدايت و رهبري سازمان، ماموريت، چشم‌انداز، اهداف استراتژيك، راهبردها و سياست‌هاي يك سازمان است كه ضعف، نقص، فقدان و كيفيت پايين هركدام از موارد مزبور مي‌تواند ريشه بروز مشكلات و ايجاد عارضه‌ها در سازمان باشد. از جمله موارد قابل بررسي و تحقيق در اين حوزه مي‌تواند موارد زير باشد: 1. وجود سند برنامه استراتژيك در سازمان

2. وجود ساختار برنامه‌ريزي استراتژيك در سازمان مانند كميته راهبري

3. ميزان مشاركت مديريت ارشد در تدوين سند استراتژي سازمان

4. استراتژي‌هاي تعريف و تدوين شده براي حوزه‌هاي مختلف مانند بازار محصول- منابع انساني

5. پیاده سازی استراتژی در بنگاه

فرايندها، سیستم ها و روش ها: اين حوزه نشان دهنده وضعيت فرايندهاي اصلي و پشتيباني فرعي در سازمان از نظر كميت و كيفيت است. سند و شناسنامه فرايندهاي يك سازمان مدرك مناسبي براي ارزيابي قابليت‌هاي سازمان در زمينه فرايندهاي مختلف است. بررسي اينكه آيا سازمان از مدل استاندارد و خاصي براي دسته‌بندي، تعريف و طراحي فرايندهاي خود استفاده كرده است، بسيار حائز اهميت مي‌باشد. وضعيت سيستم‌ها، زيرسيستم‌ها، رويه‌هاي اجرايي، دستورالعمل‌ها و آيين‌نامه‌ها در سازمان، جامعيت و كيفيت سيستم‌ها و روش‌ها، به روز بودن آنها و مكانيزه بودن يا نبودن آنها و مسائلي مانند آن مي‌تواند سطح توانمندي سازمان را از ديدگاه نظام‌مند بودن و روشمند بودن انجام فعاليت‌ها در سازمان نشان دهد. داشتن الگو و مدل مناسب براي دسته‌بندي سيستم‌ها، ارتباطات آنها با يكديگر در سطوح مختلف و روشني چگونگي جريان داده‌هاي اطلاعاتي در سازمان از جمله موارد مهم قابل تحقيق و تامل در اين حوزه است. موارد زير مي‌تواند از جمله موارد قابل بررسي در اين حوزه باشد: 1. فهرست فرايندها به تفكيك اصلي و پشتيباني فرعي

2. مستندات فرايندها از نظر جامعيت و كيفيت

3. تناسب و ارتباط فرايندها با سند برنامه استراتژيك سازمان

4. كيفيت پوشش ساختار و فرايند و شفافيت مسئوليت‌ها و اختيارات

5. فهرست سيستم‌ها، روش‌هاي كاري، آيين‌نامه‌ها

6. درصد كامل بودن سيستم‌هاي موجود با توجه به اسناد استراتژيك و فرايندهاي سازمان

7. به روز بودن سيستم‌ها و روش‌هاي كاري

8. هماهنگي و تناسب داده‌ها و ستانده‌هاي سيستم‌ها با يكديگر

سازماندهی و تقسیم کار: اين حوزه چگونگي تقسيم وظايف، مسئوليت‌ها و اختيارات را تا سطح يك شاغل نشان مي‌دهد. ضعف و اشتباه در تقسيم‌بندي فعاليت‌ها و بي توجهي به تناسب ساختار سازمان با سند برنامه استراتژيك و فرايندهاي سازمان، مي‌تواند مشكلات و مسائل بنيادي و پيچيده را ايجاد كند. بررسي تناسب شغل و شاغل و شفاف بودن شرايط احراز پست‌ها و مشاغل و همچنين روشن بودن مرز مسئوليت‌ها و اختيارات از جمله مسائل قابل بررسي در اين حوزه است. از جمله موارد قابل بررسي در اين حوزه، مي‌تواند موارد زير باشد: 1. نمودار ساختار سازماني و طرح آن

2. منطق روابط سلسله مراتبي در سازمان

3. به روز بودن سند ساختار و سازماندهي

4. وجود سند شايستگي‌های منابع انسانی و اجراي آن

5. سطح هماهنگي و ارتباطات بين واحدهاي مختلف سازمان

6. درصد پوشش فرايندها از بعد روشن‌بودن مسئوليت انجام كارها در فرايندهاي مختلف

ت‌.1.1.1. فضاي عملياتي: اين حوزه بيانگر فرهنگ، ارتباطات، ارزش‌ها و نگرش‌هاي حاكم بر سازمان است. نمادهاي ظاهري مانند نظم و انضباط و رفتار كاركنان و اسطوره‌هاي مطرح در سازمان و مراسم و گردهمايي‌ها و از آن مهمتر مباني بنيادي مانند نوع نگرش‌ها و جهان‌بيني‌ها، تمايلات و گرايش‌ها، اعتقادات و باورهاي واقعي، ارزش‌هاي مبناي تصميم‌گيري‌ها، استنباط‌ها، برداشت‌ها و الگوهاي ذهني مرجع همه مسائل و موضوعاتي هستند كه در اين حوزه بررسي مي‌شود. از جمله اين موارد عبارتند از: 1. ارتباط مديران با كاركنان و ميزان اعتماد آنها به كاركنان 2. سطح اعتماد و اطمينان كاركنان به مديران 3. ميزان مشاركت كاركنان در امور سازمان 4. مسير رشد و ترفيع كاركنان 5. نوع جشن‌ها، مراسم و گردهمايي‌ها 6. ميزان دلبستگي‌ كاركنان به سازمان 7. نوع و ميزان مشكلات مابين كاركنان با يكديگر و با مديران، روسا و سرپرستان فناوري: سطح پيشرفته بودن و ميزان به روز بودن فناوري با تاكيد بر سختافزارها و دانش فني كه هم در توليد و هم در پشتيباني از توليد به كار گرفته ميشود و كيفيت و كميت عملكرد ماشينآلات، تجهيزات و تاسيسات در كليه فعاليتهاي اصلي توليد و پشتيباني، سطح انعطافپذيري و كارآيي تجهيزات و امكانات و مسائلي از اين قبيل در اين حوزه بررسي ميگردد. از جمله موارد قابل بررسي در اين حوزه عبارتند از: 1. به روز بودن ماشين آلات و تجهيزات 2. وضعيت سختافزارها و نرمافزارهاي طراحي و آزمايش 3. بازدهي اقتصادي ماشين آلات و دستگاهها 4. سطح كيفيت محصولات سازمان 5. تنگناهاي خط توليد از نظر تجهيزات و امكانات محيط و قلمرو فعاليت: هر سازماني داراي محدوديت خاص خود از نظر دادهها، فرايندها و ستاندهها ميباشد. مرز سازمان تعيينكننده محدوده قابل كنترل توسط مديريت سازمان است. لذا عواملي كه تحت كنترل مديريت سازمان هستند با عنوان عوامل قابل كنترل، بخشي از عملكرد سازمان را متاثر ميسازند ليكن دسته ديگري از عوامل موثر بر عملكرد سازمان وجود دارند كه در خارج از حيطه كنترل و مديريت يك سازمان هستند و با عنوان عوامل بيروني يا محيطي شناخته ميشوند.عوامل محيطي خود به دو دسته تقسيم ميشوند دسته اول عواملي كه به طور مستقيم (مثال عوامل مستقيم براي وضوح بيشتر) بر عملكرد و كسب و كار سازمان تاثيرگذار هستند و دسته دوم عواملي كه به طور غيرمستقيم مانند مشتريان، رقبا و تامينكنندگان را كه قلمرو سازمان مينامند. در اين حوزه تاكيد بيشتر بر شناسايي عوامل قلمرو سازمان است كه مشكلات و مسائلي را ايجاد ميكند و باعث افت عملكرد تا حد قابل توجهي ميگردد. از جمله موارد قابل بررسي در اين حوزه عبارتند از: 1. وضعيت تامين كنندگان و ارتباط آنها با سازمان 2. وضعيت مشتريان و ارتباط آنها با سازمان 3. وضعيت رقبا و ارتباط آنها با سازمان 4. قوانين و مقررات مرتبط 5. محصولات رقيب، جايگزين و مكمل 6. فرصتهاي قابل استفاده 7. تهديدهاي بالقوه و بالفعل برای تشخیص و اولویت بندی مسائل در حوزه های یاد شده ممکن است از ابزارهای گوناگون استفاده شود که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

1. ماتریس گروه مشاوران بوستون BCG

2. ماتریس تدوین استراتژی جنرال الکتریک(GE)

3. مدل پورتر

4. مدل چرخه عمر سازمانها

5. شاخص تجزیه و تحلیل هوفر

6. مدل کارت امتیازی موزون BSC

7. روش گروه های تمرکزی

8. روش تحلیل میدان نیرو

9. روش تحلیل شکاف

10. FMEA

11. جدول نیازهای مشتری

12. ماتریس مقایسه ای

13. روش دلفی

14. مصاحبه های تخصصی

ث‌. اهداف:

در این بخش اهداف انتخاب شده برای حل مسائل یاد شده (شامل رویه ها، پروژه ها و فرایندها) که بر اساس تجربه مجری اثربخشی آن ها در حوزه های مختلف معین است، مورد بررسی قرار گرفته و پیشنهاد می شود. برخی از مهم ترین عناوین انتخابی برای اهداف عبارتند از: 1. استفاده از سامانه های نرم افزاری اطلاعات مدیریت مانند انواع TPS، MIS، ERP و... .

2. استفاده از فناوری های به روز برای تولید با کیفیت بالاتر و با بهره وری بیشتر

3. بازنگری در سبد محصولات شرکت

4. ارتقاء توانمندی منابع انسانی مطابق با مشاغل مرتبط

5. استقرار نظام های کنترل کیفیت

6. استقرار چرخه بهره وری

7. تشکیل تیم های خودگردان

8. استقرار نظام های برنامه ریزی تولید

برخی از مهمترین مدل ها و ابزار استخراج اهداف[3] عبارتند از:

1. ماتریس گروه مشاوران بوستون BCG

2. ماتریس تدوین استراتژی جنرال الکتریک(GE)

3. مدل پورتر

4. شاخص ADL

5. ماتریس تعیین جهت سیاستگذاریها (DPM)

6. شاخص ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACE)

7. شاخص تجزیه و تحلیل هوفر

8. روش ترازیابی

9. روش مطالعه موردی

لازم به ذکر است اهداف عنوان شده باید شامل براوردهای زمانی و هزینه ای، اولویت بندی اجرا باشد. همچنین لازم است در این بخش پیش بینی اثر گذاری اهداف بر مسائل و در نهایت بر روی متغیرهای وضعیت بنگاه در قالب جدول بازه های زمانی[4] بیان شود.


[1] لازم است تا شاخص های مورد بررسی و نیز روش اندازه گیری آن ها به طور دقیق در پیوست برنامه بیان شود.

 

[2] Symptom

[3] لازم است تا در پیوست روش استفاده شده برای یافتن و انتخاب اهداف تشریح شود.

 

[4] Time line

لینک به دیدگاه

چارچوب منشور پروژه های بهبود

منشور پروژه به منظور شفاف کردن فضای عملیاتی پروژه و انتظارات ارکان پروژه نسبت به بکدیگر تهیه می شود. منشور پروژه سندی است که تدوین آن در مرحله طراحی پروژه آغاز شده و با پیشرفت آن تکمیل و در مراحل اجرای پروژه بر اساس مقتضیات اجرایی احتمال تغییر آن هست. منشور پروژه در اصل سند مکتوب توافقی است که میان ارکان اصلی پروژه به خصوص کارفرما و پیمانکار انجام می پذیرد و به همین منظور باید مورد مطالعه و امضای هر دو طرف قرار گیرد.

چارچوب حاضر به منظور یکسان سازی اسناد پروژه و سهولت در بررسی و نظارت ارائه می گردد. بر این اساس اجزای ضروری در منشور هر پروژه بهبود عبارت است از:

1. صفحه جلد: صفحه اول صفحه جلد سند است که شامل عنوان پروژه و جدولي در پايين صفحه که نام و امضاي تهيه کننده، بررسي کننده و تصويب کننده و تاريخ و شماره بازنگري در آن قرار دارد.

2. صفحه شناسنامه: صفحه دوم شامل سه جدول به ترتيب زير است:

1. شناسنامه سند (شامل اطلاعاتي درباره‌ي موضوع پروژه، نام مدير پروژه و تاريخ شروع و پايان پروژه)

2. تغييرات سند (شامل ستون هاي تاريخ بازنگري، شماره بازنگري، تغييرات (بند يا قسمتي که تغييرات در آن ايجاد شده و شرح کوتاه و مختصري از تغييرات در اين ستون نوشته مي شود))

3. اسناد مرتبط (شامل ستون هاي نام سند، نوع سند، بند / ماده مرتبط)

3. فهرست: صفحه سوم فهرست سند منشور پروژه است.

4. معرفی و تبيين پروژه شامل قسمت های اصلی زیر می باشد:

o معرفی اجمالی پروژه: در این بخش خلاصه ای از پروژه و ضرورت اجرای آن و نیز خلاصه ای از مسئله یا مسائلی که به وسیله این پروژه حل خواهند شد آورده می شود.

o اهداف اصلي و زمان پيش بيني شده براي تحقق آن: هدف اصلی هر پروژه (یا بسته پروژه) بهبود، تغییر در شاخص های کلیدی عملکردی (مانند قیمت تمام شده، سهم بازار، ارزش افزوده، رضایت مشتریان و ...) بنگاه متقاضی است. در این بخش در قالب یک جدول بازه ی زمانی[1] اثرگذاری پروژه بر اهداف اصلی آن پیش بینی می شود.

o فعاليت ها و زمان بندي: در اين بخش مراحل و فازهاي اصلي اجراي پروژه به ترتيب شرح داده مي شود و زمان شروع و خاتمه آن ها ذکر مي شود همچنين تاريخ نما ها در هر فاز مطرح مي شود. تاريخ نما تاريخ يک رويداد مهم را نشان مي دهد و در هر فازي ممکن است چند تاريخ نما داشته باشيم که اتفاقات مهم آن فاز را نشان مي دهد.

o نحوه محاسبه پیشرفت پروژه: در این قسمت نحوه برآورد پیشرفت فعالیت ها تعیین می گردد. با توجه به اینکه در تعریف فعالیت های یک پروژه وزن فعالیت ها نیز تعیین می گردد به این ترتیب امکان اندازه گیری پیشرفت پروژه (توسط نرم افزار) فراهم می شود.

o محدوديت ها: محدوديت ها، شرايط ، دستاوردها، اقدامات يا تصميماتي هستند که به صلاح ديد ذي نفعان ارشد و نيز مدير پروژه در روند اجراي پروژه بايد در نظر گرفته شود. مانند مصوبات خاصي که در اجرا محدود کننده است و يا الزامات قانوني و امثال اينها که در روند اجراي پروژه تاثير گذار هستند.

o فرضيات: در اينجا فرضياتي که بر مبناي آن برنامه ريزي و زمان بندي انجام شده ذکر مي شود مانند همکاري ها و توافق هايي که با افراد ثالث حقيقي و حقوقي در خصوص اجراي پروژه انجام شده است.

o مخاطره ها: در اينجا ريسک هاي پروژه مطرح مي‌شود به عبارتي اتفاقاتي که در روند اجراي پروژه تاثير گذار است و زمان پايان پروژه را به تعويق مي‌ندازد و يا فعاليت ها و حتي فازهاي پيش بيني شده براي پروژه را تحت الشعاع قرار مي دهد و نتايج پروژه و يا منابع مورد نياز پروژه را تغيير مي دهد.

5. زيرساخت ها

o چارچوب ها: در اين بخش روش تصميم گيري در موارد کلان و خرد، گزارش دهي به اشخاص حقيقي و حقوقي و ساير موارد مطرح مي شود.

o ساختار: در اين قسمت تيم اجرايي پروژه، ذي نفعان، همکاران، سازمانهاي مرتبط در اجراي پروژه و مواردي از اين قبيل ذکر مي شود و حدود اختيارات و مسئوليتهاي هر کدام تشريح مي شود.

6. منابع انساني: در اين قسمت منابع انساني مورد نياز در اجراي پروژه در فازهاي مختلف و شایستگی های مورد نياز براي هر کدام ذکر مي شود.

7. منابع مالي: در اين قسمت منابع مالي مورد نياز در هر فاز و روش تامين آنها ذکر مي شود.

8. تجهيزات: در این قسمت تجهیزات مورد نیاز برای اجرای پروژه مشخص می گردد:

o سخت افزاري: تجهيزات سخت افزاري و تعداد و نوع آن در اين قسمت مطرح مي شود.

o نرم افزاري: تجهيزات نرم اعم از سايت، نرم افزار خاص يا مواردي از اين دست و نوع و مشخصات آن در اين قسمت ذکر مي شود

9. پيوست: در اينجا پيوست هاي مربوط به منشور آورده مي شود.

 


[1]TimeLine

 

 

لینک به دیدگاه

[TABLE=class: MsoTableGrid, width: 481, align: right]

[TR]

[TD=width: 45]

مرحله

[/TD]

[TD=width: 263]

عنوان مرحله

[/TD]

[TD=width: 334, colspan: 12]

هفته

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 27] 1[/TD]

[TD=width: 27] 2[/TD]

[TD=width: 27] 3[/TD]

[TD=width: 27] 4[/TD]

[TD=width: 27] 5[/TD]

[TD=width: 27] 6[/TD]

[TD=width: 27] 7[/TD]

[TD=width: 27] 8[/TD]

[TD=width: 27] 9[/TD]

[TD=width: 29] 10[/TD]

[TD=width: 29] 11[/TD]

[TD=width: 29] 12[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 45] 1[/TD]

[TD=width: 263] تشکیل تیم مشترک عارضه یابی[/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 45] 2[/TD]

[TD=width: 263] آموزش تیم عارضه یابی[/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 45] 3[/TD]

[TD=width: 263] گردآوری داده ها[/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 45] 4[/TD]

[TD=width: 263] تحلیل داده ها و ارزیابی[/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 45] 5[/TD]

[TD=width: 263] ارائه گزارش شماره 1[1][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 45] 6[/TD]

[TD=width: 263] تعیین راه حل ها[/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 45] 7[/TD]

[TD=width: 263] ارائه گزارش شماره 2[/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 45] 8[/TD]

[TD=width: 263] تعیین بسته پروژه های بهبود [2] و جمع بندی[/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 45] 9[/TD]

[TD=width: 263] اختتامیه[/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 45] 10[/TD]

[TD=width: 263] ارائه گزارش نهایی[/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 27][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[TD=width: 29][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

پیوست شماره 2- برنامه زمانبندی اجرای قرارداد


[1]محتوای گزارش های هر مرحله در پیوست 1 معین شده است. [2]حل هر مسأله یا دسته مسأله در قالب یک هدف اصلی تعریف می شود. برای تحقق این هدف راه حل های همگن و مرتبط به صورت بسته پروژه (Project Portfolio) تشکیل و ارائه می گردد. منظور از بسته پروژه های بهبود پروژه هایی است که توسط مدیریت بنگاه برای استفاده از تسهیلات معرفی می گردد. در برنامه بهبود بنگاه کلیه بسته پروژه های بهبود ذکر می گردد.
لینک به دیدگاه

[TABLE=class: MsoNormalTable, width: 549]

[TR]

[TD=width: 732, colspan: 28]

1- اطلاعات اوليه:

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 451, colspan: 19] 1-1- نام واحد صنعتي / خدماتي: .......................................................................................................................................

[/TD]

[TD=width: 281, colspan: 9] 1-2- نام مدير عامل: ...............................................................................

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 451, colspan: 19] 1-3- آدرس دقيق پستي (دفتر مركزي): .............................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

[/TD]

[TD=width: 281, colspan: 9] 1-4- تلفن دفتر: .......................................................................................

فاكس دفتر: .....................................................................................

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 451, colspan: 19] 1-5- آدرس دقيق پستي (كارخانه): ....................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

[/TD]

[TD=width: 281, colspan: 9] 1-6- تلفن كارخانه: ...................................................................................

فاكس كارخانه: ..................................................................................

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 451, colspan: 19] 1-7- معرفي نماينده تام‌الاختيار در مواقع تماس ضروري: ..................................................................................................

[/TD]

[TD=width: 281, colspan: 9] 1-8- آدرس سايت الكترونيكي: ..................................................................

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 732, colspan: 28]

2- اطلاعات حقوقي:

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 243, colspan: 10] 2-1- سال تاسيس: ..................................................................

[/TD]

[TD=width: 244, colspan: 10] 2-2- شماره ثبت: .................................................................

[/TD]

[TD=width: 246, colspan: 8] 2-3- محل ثبت: ......................................................................

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 91, colspan: 3] 2-4- نوع مالكيت:

[/TD]

[TD=width: 87, colspan: 5] سهامي عام

[/TD]

[TD=width: 87, colspan: 3] سهامي‌خاص

[/TD]

[TD=width: 87, colspan: 3] تعاوني

[/TD]

[TD=width: 87, colspan: 4] تضامني

[/TD]

[TD=width: 106, colspan: 5] با مسئوليت محدود

[/TD]

[TD=width: 187, colspan: 5] ساير ........................................................

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 732, colspan: 28]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 149, colspan: 6] 2-5- وضعيت تملك:

[/TD]

[TD=width: 189, colspan: 7]

تحت تملك

[/TD]

[TD=width: 189, colspan: 8]

استيجاري كوتاه مدت (يكساله)

[/TD]

[TD=width: 189, colspan: 6]

استيجاري بلند مدت (بيش از يكسال)

[/TD]

[TD=width: 17]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 28, colspan: 2]

[/TD]

[TD=width: 120, colspan: 4] كارخانه

[/TD]

[TD=width: 189, colspan: 7]

[/TD]

[TD=width: 189, colspan: 8]

[/TD]

[TD=width: 189, colspan: 6]

[/TD]

[TD=width: 17]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 28, colspan: 2]

[/TD]

[TD=width: 120, colspan: 4] دفتر مركزي

[/TD]

[TD=width: 189, colspan: 7]

[/TD]

[TD=width: 189, colspan: 8]

[/TD]

[TD=width: 189, colspan: 6]

[/TD]

[TD=width: 17]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 732, colspan: 28]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 732, colspan: 28]

3- اطلاعات پرسنلي:

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 403, colspan: 15] 3-1- تعداد كل نيروي انساني تمام وقت: ............................... نفر

[/TD]

[TD=width: 330, colspan: 13] 3-2- تعداد كل نيروي انساني پاره‌وقت: ..................................... نفر

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 732, colspan: 28]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 16]

[/TD]

[TD=width: 99, colspan: 3]

[/TD]

[TD=width: 43, colspan: 3]

تعداد

[/TD]

[TD=width: 278, colspan: 9]

رشته تحصيلي

[/TD]

[TD=width: 278, colspan: 10]

تخصص

[/TD]

[TD=width: 18, colspan: 2]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 16]

[/TD]

[TD=width: 99, colspan: 3] دكترا

[/TD]

[TD=width: 43, colspan: 3]

[/TD]

[TD=width: 278, colspan: 9]

[/TD]

[TD=width: 278, colspan: 10]

[/TD]

[TD=width: 18, colspan: 2]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 16]

[/TD]

[TD=width: 99, colspan: 3] فوق ليسانس

[/TD]

[TD=width: 43, colspan: 3]

[/TD]

[TD=width: 278, colspan: 9]

[/TD]

[TD=width: 278, colspan: 10]

[/TD]

[TD=width: 18, colspan: 2]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 16]

[/TD]

[TD=width: 99, colspan: 3] ليسانس

[/TD]

[TD=width: 43, colspan: 3]

[/TD]

[TD=width: 278, colspan: 9]

[/TD]

[TD=width: 278, colspan: 10]

[/TD]

[TD=width: 18, colspan: 2]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 16]

[/TD]

[TD=width: 99, colspan: 3] فوق ديپلم

[/TD]

[TD=width: 43, colspan: 3]

[/TD]

[TD=width: 278, colspan: 9]

[/TD]

[TD=width: 278, colspan: 10]

[/TD]

[TD=width: 18, colspan: 2]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 16]

[/TD]

[TD=width: 99, colspan: 3] ديپلم

[/TD]

[TD=width: 43, colspan: 3]

[/TD]

[TD=width: 278, colspan: 9]

[/TD]

[TD=width: 278, colspan: 10]

[/TD]

[TD=width: 18, colspan: 2]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 16]

[/TD]

[TD=width: 99, colspan: 3] زير ديپلم

[/TD]

[TD=width: 43, colspan: 3]

[/TD]

[TD=width: 278, colspan: 9]

[/TD]

[TD=width: 278, colspan: 10]

[/TD]

[TD=width: 18, colspan: 2]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 732, colspan: 28] 3-3- واحدهاي مستقر در سازمان:

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 146, colspan: 5] مديريت

[/TD]

[TD=width: 146, colspan: 7] كنترل و تضمين كيفيت

[/TD]

[TD=width: 147, colspan: 5] بازرگاني

[/TD]

[TD=width: 147, colspan: 7] طراحي و مهندسي

[/TD]

[TD=width: 147, colspan: 4] توليد

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 146, colspan: 5] بهداشت و ايمني

[/TD]

[TD=width: 146, colspan: 7] زيست محيطي

[/TD]

[TD=width: 147, colspan: 5] آزمايشگاه

[/TD]

[TD=width: 147, colspan: 7] مالي و اداري

[/TD]

[TD=width: 147, colspan: 4] ساير .............................

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 732, colspan: 28]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 732, colspan: 28]

4- اطلاعات فني:

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 732, colspan: 28] 4-1- واحدهاي صنعتي: (عناوين و زمينه‌هاي فعاليت)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 182, colspan: 9] آزمايشگاه

[/TD]

[TD=width: 220, colspan: 6] صنايع شيشه

[/TD]

[TD=width: 133, colspan: 7] صنايع برق و الكترونيك

[/TD]

[TD=width: 197, colspan: 6] صنايع شيميايي (پلي‌اميدو آبكاري و ...)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 182, colspan: 9] صنايع غذايي

[/TD]

[TD=width: 220, colspan: 6] صنايع نفت و گاز

[/TD]

[TD=width: 133, colspan: 7] صنايع معدني و غيرفلزي

[/TD]

[TD=width: 197, colspan: 6] صنايع پليمري (لاستيك و پلاستيك)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 182, colspan: 9] صنايع دارويي

[/TD]

[TD=width: 220, colspan: 6] صنايع نساجي، پوشاك و چرم

[/TD]

[TD=width: 133, colspan: 7] صنايع ريخته‌گري

[/TD]

[TD=width: 197, colspan: 6] صنايع فلزي (ماشينكاري، تراشكاري و ...)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 182, colspan: 9] صنايع چوب و سلولزي

[/TD]

[TD=width: 550, colspan: 19] ساير ...................................................................................................................................................................................................................

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 732, colspan: 28] توضيح: سيستمهاي مدون و جاري موجود در واحد را نام ببريد؟ 1- .......................................................... 2- .......................................................... 3- ..........................................................

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 732, colspan: 28] 4- ........................................................... 5- ........................................................... 6- ........................................................... 7- ...........................................................

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 732, colspan: 28]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 640, colspan: 25]

كد مدرك، ويراست: F0501/03

[/TD]

[TD=width: 93, colspan: 3]

صفحه 1 از 2

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE=class: MsoNormalTable, width: 556]

[TR]

[TD=width: 742, colspan: 16]

5- اطلاعات سيستمي واحد:

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 742, colspan: 16] 5-1- آخرين وضعيت سيستم مديريت كيفيت، زيست محيطي، آزمايشگاهي، بهداشت و ايمني و ... موجود: داراي سيستم مدون مي‌باشد داراي سيستم مدون نمي‌باشد

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 742, colspan: 16] 5-2- نوع سيستم: ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 742, colspan: 16] 5-3- سال اخذ گواهينامه: ......................................................................................................................................................................................................................................................................................

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 742, colspan: 16] 5-4- آيا جهت عارضه‌يابي مشاور خاصي جهت اجراي پروژه مد نظر داريد؟ بلي خير ذكر نام مشاور: .............................................................................................................................

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 742, colspan: 16]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 742, colspan: 16]

6- اطلاعات كارخانه‌اي:

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 290, colspan: 5] 6-1- آيا دفتر مركزي وجود دارد؟ بلي خير

[/TD]

[TD=width: 452, colspan: 11] 6-2- آيا در دفتر مركزي فعاليتهاي مربوط به ارتقاء سيستمهاي مديريتي صورت مي‌گيرد؟ بلي خير

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 742, colspan: 16] 6-3- تعداد شيفتهاي كاري واحد را مشخص نمائيد.؟ تك شيفت دو شيفت سه شيفت

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 742, colspan: 16] 6-4- در صورت بيش از يك كارگاه تعداد و فاصله آنها نسبت به هم را مشخص نمائيد؟

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 215, colspan: 3] همجوار/تعداد ...................................................

[/TD]

[TD=width: 259, colspan: 8] مستقر در يك استان/تعداد .............. / مسافت ............ (km)

[/TD]

[TD=width: 269, colspan: 5] مستقر در استانهاي مختلف/تعداد ............. / مسافت ........... (km)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 742, colspan: 16]

7- مشخصات محصولي:

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 742, colspan: 16]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 742, colspan: 16] 7-1- چند نوع محصول در سازمان تهيه مي‌شود؟ ........................... محصول

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 742, colspan: 16] 7-2- اسامي كل محصولات توليدي (در صورتيكه تعداد بيش از حجم جدول مي‌باشد، بصورت پيوست ارائه شود).

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 16]

[/TD]

[TD=width: 38]

رديف

[/TD]

[TD=width: 255, colspan: 4]

نام محصول

[/TD]

[TD=width: 57, colspan: 2]

تعداد

[/TD]

[TD=width: 38]

رديف

[/TD]

[TD=width: 255, colspan: 5]

نام محصول

[/TD]

[TD=width: 66]

تعداد

[/TD]

[TD=width: 17]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 16]

[/TD]

[TD=width: 38]

1

[/TD]

[TD=width: 255, colspan: 4]

[/TD]

[TD=width: 57, colspan: 2]

[/TD]

[TD=width: 38]

4

[/TD]

[TD=width: 255, colspan: 5]

[/TD]

[TD=width: 66]

[/TD]

[TD=width: 17]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 16]

[/TD]

[TD=width: 38]

2

[/TD]

[TD=width: 255, colspan: 4]

[/TD]

[TD=width: 57, colspan: 2]

[/TD]

[TD=width: 38]

5

[/TD]

[TD=width: 255, colspan: 5]

[/TD]

[TD=width: 66]

[/TD]

[TD=width: 17]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 16]

[/TD]

[TD=width: 38]

3

[/TD]

[TD=width: 255, colspan: 4]

[/TD]

[TD=width: 57, colspan: 2]

[/TD]

[TD=width: 38]

6

[/TD]

[TD=width: 255, colspan: 5]

[/TD]

[TD=width: 66]

[/TD]

[TD=width: 17]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 253, colspan: 4]

[/TD]

[TD=width: 103, colspan: 3]

[/TD]

[TD=width: 103, colspan: 3]

[/TD]

[TD=width: 146, colspan: 2]

[/TD]

[TD=width: 137, colspan: 4]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 742, colspan: 16] 7-3- آيا صادرات وجود دارد؟ ................................................................................................................................................................................................................................................................................

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 742, colspan: 16] 7-4- ميزان صادرات: .............................................................................................................................................................................................................................................................................................

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 742, colspan: 16]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 742, colspan: 16]

8- تائيد مديريت ارشد: (واحد صنعتي / خدماتي)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 742, colspan: 16] كليه موارد مندرج در فرم اطلاعات اوليه توسط اين واحد تكميل و مورد تائيد اينجانب مي‌باشد. تاريخ و امضاء و مهر شركت

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 742, colspan: 16]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 649, colspan: 13]

كد مدرك، ويراست:

[/TD]

[TD=width: 93, colspan: 3]

صفحه 2 از 2

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

من میخوام ادامه بدم....سرعت اینترنت بس که پایینه اجازه آپلود پیوست بهم نمیده...نمیدونم شایدم آپلود اینجا مشکل داره...هنوز خوبه با مثلا adsl هستم بیچاره اونایی که دایال آپ میان:banel_smiley_4:

هی چک میکنم ...اما نمیشه...بمحض این که تونستم پیوست کنم ادامه می دم:5c6ipag2mnshmsf5ju3متاسفم...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

شوکه شدم....................:hapydancsmil:حتی نمیتونم پست بالاییم رو ویرایش کنم....:ws28:صفحه رو باز نمیکنه...:banel_smiley_4:

بهرحال پست فوق یک نمونه فرم از اسناد طرح سام هست...دقیقا نمیدونم مجاز بودم بذارم یا نه....:a030:

لینک به دیدگاه

با توجه به دستور العمل این چک لیست بررسی و امتیاز دهی میشه....باز هم مربوط به همون طرح هست

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

پیوست شماره 1 شرح خدمات قرارداد عارضه یابی و تهیه برنامه بهبود

بخش اول شرح خدمات پیمانکار عمومی

مقدمه: عارضه يابي به معناي درك عارضه، تحليل علل وجودي عارضه و ريشه يابي و يافتن مهم ترین علل بروز عارضه از طريق بكارگيري روش هاي علمي تحقيق و مشاوره است.حركت بهبود و توسعه در يك سازمان زماني صحيح و اثر بخش خواهد بود كه با شناخت درست و واقعي نقاط قوت و نقاط ضعف فعلي يك سازمان و فرصت ها و تهديدهاي محيطي آن آغاز شود. فهم و درك مناسب، معتبر و قابل اتكاي يك سازمان نيازمند يك مدل و چارچوب مفهومي صحيح، علمي و منسجم است و بدون وجود چنين مدلي، نتايج بررسي و شناخت، معتبر و قابل دفاع نخواهد بود. نتيجه فرآيند بررسي، شناخت و عارضه يابي يك سازمان زمانی اثربخش خواهد بود که منجر به تعيين نقاط بالقوه بهبود و تعريف پروژه هايي مؤثر و متناسب با نوع مشكلات شناخته شده براي بهبود بهره وري و توسعه قابليت هاي آن سازمان باشد. شرح خدمات زير مبتني بر مدل عارضه يابي مورد نظر و تأئيد طرح سامانه ارتقاء مديريت بنگاه (سام) است كه براساس بررسي هاي مختلف علمي و سوابق پروژه هاي عارضه يابي انجام شده در كشور، تعيين شده است.

 

مرحله 1 ـ سازماندهي تيم عارضه يابي فرآيند عارضه يابي يك سازمان و بنگاه، نيازمند همدلي، همفكري و مشارکت همه مديران، مسئولان و كاركنان يك سازمان است تا بررسي و شناخت بطور واقعي، گسترده و سريع انجام شود. لذا نيازمند سازماندهي و شكل گيري فعاليت گروهي مديران و مسئولان بنگاه براي هم افزايي توان خود و توان مشاور در قالب يك تيم است. به همين دليل ضرورت شكل دهي و تقويت تيم مناسب از تركيب مدیران ارشد و مياني و كارشناسان با تجربه و تخصص در حوزه هاي كاري مختلف مطرح مي شود. مطابق اين رويكرد تيم عارضه يابي درون بنگاهي، با كمك علمي و حرفه اي و هدايت تيم مشاور فرآيند عارضه يابي را اجرا خواهد كرد. لذا در مرحله اول هدف شكل دهي صحيح تيم داخلی عارضه يابي بنگاه است كه شامل فعاليت هاي زير مي باشد: 1/1 ) برگزاري جلسه توجيهي تبيين نقش و جايگاه تيم عارضه يابي برای مدیران ارشد و میانی و کارشناسان 2/1 ) انتخاب افراد بنگاه (مديران و كارشناسان) براي تيم عارضه يابي 3/1 ) تبيين و شفاف سازي نقش هريك از اعضاي تيم در فرآيند عارضه يابي 4/1 ) شكل دهي تيم كارشناسي مشاور در فرآيند عارضه يابي (با تخصص هاي مختلف كه در جدول تيم كارشناسي مشاور در پيوست شماره 3[1] قرارداد ارائه شده است) 5/1 ) برگزاري جلسات مشترك تيم مشاور، با تيم داخلي عارضه يابي بنگاه در محل بنگاه براي تبادل نظر و رسيدن به ديدگاه مشترك براي انجام كار 6/1) برنامه ریزی انجام اقدامات مورد نیاز

مرحله 2 ـ آموزش براي توسعه ظرفيت همفكري، همكاري و هم افزايي مناسب دو تيم عارضه يابي درون بنگاه و مشاور، نياز به آموزش و انتقال اطلاعات و دانش مرتبط است. میزان برآوردی این آموزش ها در حدود 30 ساعت می باشد كه در اين مرحله، بخش عمده آن توسط مشاور انجام خواهد پذيرفت و ما بقی آموزش ها در مراحل بعدی و حین انجام کار متناسب با شرایط انجام خواهد شد. سرفصل آموزش های مورد نظر عبارتند از: 1/2 ) متدلوژي عارضه يابي سازمان (مدل مورد نظر اين طرح) 2/2 ) نحوه كار تيمي و ايفاي نقش اعضاي تيم 3/2 ) روش ها و ابزارهاي گردآوري داده هاي اطلاعاتي 4/2 ) تكنيك ها و ابزارهاي تجزيه و تحليل و شناخت صحيح و علمي مشكلات و موانع 5/2 ) تكنيك ها و ابزارهاي راه حل يابي و تصميم گيري تيمي

مرحله 3 ـ گرد آوري و طبقه بندي داده هاي اطلاعاتي مورد نياز مجموع داده هاي اطلاعاتي مورد نياز براي اجراي فرآيند عارضه يابي در دو طبقه كلي گردآوري مي شود. طبقه اول داده هاي اطلاعاتي مربوط به نتايج عملكرد بنگاه در حوزه هاي 8 گانه زير كه تبيين كننده عارضه هاي يك سازمان هستند. طبقه دوم داده هاي اطلاعاتي مربوط به قابليت ها و توانمندي هاي يك بنگاه كه بيان كننده علل وجود عارضه ها يا همان مشكلات و مسائل سازمان هستند و شامل حوزه هاي شش گانه درون يك بنگاه مي باشند البته علاوه بر اين دو طبقه داده هاي اطلاعاتي، براي شناخت جامع و دقيق مسائل بنگاه بايستي محيط سازمان نيز بررسي گرديده و داده هاي اطلاعاتي محيطي مرتبط نيز گرد آوري شود.

 

1/3) جمع آوری اطلاعات کلی شرکت

2/3 ) گرد آوري داده هاي اطلاعاتي حوزه نتايج عملكرد: گردآوري داده هاي اطلاعاتي كامل و دقيق در مورد 8 حوزه عملكردي زير: 1. بهره وري 2. اثربخشي 3. كارآيي 4. نوآوري 5. كيفيت 6. رضايت كاركنان 7. سود آوري 8. مسئوليت اجتماعي با توجه به حساسیت عامل انرژی در فرایند تولید بنگاه های صنعتی و معدنی پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها، مشاور بایستی حوزه های بهره وری و کارایی انرژی را به صورت یک حوزه مشخص مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد.

3/3 ) گردآوري داده هاي اطلاعاتي حوزه قابليت ها و توانمندي ها و محیط بیرونی بنگاه شامل حوزه های زير: 1. رهبري 2. اهداف، راهبردها، سياست ها 3. فرآيندها، سيستم ها و روش ها 4. سازماندهي و تقسيم كار 5. فضاي عملياتي 6. فناوري 7. محیط بیرونی

مرحله 4 ـ تحليل و نتيجه گيري پس از گردآوري داده هاي اطلاعات مورد نياز در دو حوزه نتايج عملكرد و قابليت ها و همچنين محيط بيروني بنگاه، داده هاي اطلاعاتي طي گام هاي زير مورد بررسي و تحليل قرار گرفته و نتيجه گيري خواهد شد. 1/4 ) مقايسه نتايج عملكرد بنگاه با اهداف، سال هاي گذشته، متوسط صنعت و رقبا 2/4 ) تبيين وضعيت عملكرد بنگاه و نوسانات آن طي سال هاي اخير 3/4 ) شفاف سازي عارضه هاي فعلي بنگاه 4/4 ) شناخت و بررسي علل بروز عارضه ها ( مشكلات ) و اولويت بندي آنها (با ترسیم نمودار مناسب) 5/4 ) تعيين راهكارهاي پيشنهادي متناسب با مشكلات شناخته شده

مرحله 5 ـ تصميم گيري و تعريف پروژه هاي بهبود 1/5 ) همفكري و همكاري تيم مشاور با مديران ارشد و مياني بنگاه براي تعريف پروژه هاي بهبود جهت حل و رفع مشكلات شناسايي شده

2/5 ) اولويت بندي پروژه هاي بهبود با استفاده از روش هاي علمي مناسب

3/5 ) تعيين اهداف و شاخص هاي ارزيابي نتايج هريك از پروژه هاي بهبود

4/5 ) تهيه منشور پروژه و برنامه عملي (Action Plan) براي هريك از پروژه هاي بهبود. لازم به ذکر است تبیین میزان تأثیر راهکارها با استفاده از معیارهای کمی و کیفی در بازه های زمانی مشخص[2] بخش مهم منشور پروژه می باشد.

مرحله 6 ـ تدوين و ارائه گزارش نهايي

1/6 ) تدوين گزارش جامع و يكپارچه عارضه يابي و پروژه هاي بهبود مطابق چارچوب تعيين شده

2/6 ) ارائه گزارش تهيه شده و تعامل با ناظر

3/6 ) انجام اصلاحات لازم در گزارش در صورت درخواست ناظر

 

مرحله 7 ـ برگزاري جلسه اختتاميه پروژه

پس از تأئيد گزارش پروژه توسط ناظر، جلسه حضوري ارائه نتايج پروژه و معرفي پروژه هاي بهبود تعريف شده، توسط بنگاه و مشاور برگزار مي شود و چنانچه توضيحات بنگاه و مشاور پروژه براي تشريح فرآيند و نتايج عارضه يابي و توجيه و تبيين راهكارها و پروژه هاي بهبود پيشنهادي از طرف ناظر پذيرفته شد، پروژه عارضه يابي پايان پذيرفته و تا اين مرحله مطابق قرارداد، تسويه حساب مي شود. لازم به توضيح است كه افراد حاضر در جلسه اختتاميه پروژه عارضه يابي، شامل مديران ارشد و مياني و تيم عارضه يابي بنگاه بعلاوه تيم مشاور پروژه و ناظر پروژه خواهد بود كه متولي اصلي اين جلسه بنگاه کارفرما مي باشد.


[[2]Time line

لینک به دیدگاه

در اینجا آموزش عارضه یابی به پایان رسید...امیدوارم که مورد رضایت دوستان قرار گرفته باشه...

 

در صورت وجود مطالب دیگر در این زمینه حتما تاپیک رو ادامه خواهم داد...

 

با سپاس:icon_gol:

لینک به دیدگاه

بسیار عالی

هستی خانوم:ws3:

کارت حرف نداشت:w02:

من فقط اینا رو کامل مطالعه کنم حتما یه سری سوال دارم که میام اینجا مطرحش میکنیم اگر اشکال نداشته باشه:icon_gol:

لینک به دیدگاه
بسیار عالی

هستی خانوم:ws3:

کارت حرف نداشت:w02:

من فقط اینا رو کامل مطالعه کنم حتما یه سری سوال دارم که میام اینجا مطرحش میکنیم اگر اشکال نداشته باشه:icon_gol:

 

 

خواهش میکنم...:a030:

بتونم حتما جواب میدم...نتونستم هم میپرسم میام جواب میدم:w16:

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

با سلام

من زارع هستم

من به عنوان نماینده مدیریت در طرح عارضه یابی وظیفه نظارت بر کار مشاوران را دارم. ممنون میشوم اگر در این راه به بنده لطف کنید.

با تشکر فراوان

لینک به دیدگاه
با سلام

من زارع هستم

من به عنوان نماینده مدیریت در طرح عارضه یابی وظیفه نظارت بر کار مشاوران را دارم. ممنون میشوم اگر در این راه به بنده لطف کنید.

با تشکر فراوان

درود خدمت شما...

خوشحال میشیم بتونیم کمکی به شما بکنیم ...سوالی داشتین بپرسین در حد توان پاسخگو خواهیم بود....:a030:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...