رفتن به مطلب

صنايع دفاع، پشتيبان پرقدرت نيروهاي مسلح و ملت


.Godfather.

ارسال های توصیه شده

برگرفته از : سازمان پدافند غیرعامل کشور

منبع اصلی : روزنامه اطلاعات

 

ImageHandler.ashx?Width=300&Height=200&HomeDirectory=%2fPortals%2f0%2f&FileName=Articles%2f11-40-23.jpg&PortalID=0&q=1

 

صنعت نظامي ايران قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، به دور از استقلال و كاملاً وابسته بود كه حضور مستشاران خارجي، اين وابستگي را افزايش مي‌داد.

 

 

پس از پيروزي انقلاب اسلامي و به دنبال تحميل جنگ 8 ساله به نظام نوپاي جمهوري اسلامي ايران، نيروهاي مسلح كه با تحريم گستردة كشورهاي غربي و شرقي مواجه شده بودند، با بهره‌گيري از امكانات موجود و توان نيروهاي خلاق كشور توانستند ضمن تأمين نيازهاي اساسي ميدان‌هاي نبرد، ساختار مستحكمي را در صنعت دفاعي كشور ايجاد كنند.

 

پس از پايان جنگ تحميلي، براي ارتقاي صنعت دفاعي كشور و تجميع ظرفيت‌هاي بالقوه در وزارتخانه‌هاي دفاع و سپاه، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح از ادغام وزارتخانه‌هاي مزبور تأسيس شد و به اين ترتيب رشد و توسعه صنعتي در زمينه توليد محصولات نظامي از جمله تسليحات و تجهيزات زرهي، دريايي، شيميايي، موشكي، خودرويي، هوايي و الكترونيك رونق تازه‌اي يافت و اين وزارتخانه با توليد محصولات غيرنظامي از جمله هواپيماي مسافربري، شناور و سازه‌هاي دريايي، رايانه، خودروهاي سبك و سنگين، انواع تجهيزات ديجيتالي، باتري‌هاي استارتر و ماشين‌آلات و قطعات صنعتي، در راه دومنظوره‌سازي صنايع دفاعي گام برداشته است. وزارت دفاع درحال حاضر داراي 12 مجموعه بزرگ تحقيقاتي، صنعتي، توليدي و خدماتي است كه شامل سازمان‌هاي صنايع دفاع، صنايع هوافضا، صنايع هوايي، صنايع دريايي، مهندسي، جغرافيايي، اتكا، تأمين اجتماعي، شركت‌هاي صنايع الكترونيك ايران، باتري‌سازي نيرو، مؤسسه آموزشي و تحقيقاتي صنايع دفاعي و دانشگاه صنعتي مالك‌اشتر است و برخي از فعاليت آنها در پي مي‌آيد.

لینک به دیدگاه

صنايع موشكي

 

موشك شهاب ـ 3 : يك موشك بالستيك ميان‌برد است كه با سوخت مايع به پرواز درمي‌آيد.

 

موشك فاتح ـ 110 : اين موشك زمين به زمين هدايت شونده از جمله موشك‌هاي كوتاه‌برد است و از سوخت جامد بهره مي‌برد و دقت بالايي در هدف‌گيري و انهدام اهداف تعيين شده دارد.

 

موشك شهاب ثاقب: اين موشك كوتاه‌برد جهت دفاع ضدهوايي در ارتفاع پايين به كار مي‌رود و داراي ردياب براي حمله به هدف است. اين موشك از سيستم هدايت فرماندهي و كنترل بي‌سيم برخوردار است.

 

موشك صياد 1: موشكي پدافندي است كه در برد متوسط و بلند براي دفاع هوايي به كار مي‌رود.

 

موشك ضدزره طوفان 2: اين موشك براي هدف قرار دادن تانك‌هاي مجهز به زره‌هاي واكنش‌گر طراحي و توليد شده و قادر است تمامي اهداف خود را در روز و شب رهگيري كند و منهدم سازد.

 

موشك نور: نخستين موشك كروز ساحل به درياست كه در وزارت دفاع توليد شده و در اختيار نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته است.

 

موشك دومرحله‌اي دراگون: اين موشك با انهدام زره واكنشي، در هدف زرهي موردنظر نفوذ و آن را منهدم مي‌كند.

 

موشك توسن 1: اين موشك براي انهدام هدف‌هاي زرهي، تانك‌هاي با زره واكنشي، انهدام مواضع بتوني و هدف‌هاي دريايي طراحي شده و داراي عمق نفوذي در حدود 800 ميلي‌متر و سرعت متوسط 600 متر در ثانيه است.

 

سلاح ميثاق ـ 1: نوعي سيستم دفاع ضدهوايي نسل دوم و كوتاه‌برد به شمار مي‌آيد. با اين سلاح قابل حمل مي‌توان از روي شانه به تمامي جهات شليك كرد.

 

موشك كوثر: نوعي موشك كروز سلاحي هوشمند به شمار مي‌آيد كه مي‌تواند در سه وضعيت ساحل به دريا، دريابه‌دريا و هوا به دريا اهداف خود را مورد اصابت قرار دهد.

 

توپ پدافند هوايي 35 ميليمتري: سلاحي مدرن با سامانه كنترل آتش و سيستم‌هاي راداري پيشرفته و برد كوتاه كه با حجم آتش بسيار بالاي خود قادر است اهداف مختلف هوايي اعم از هواپيما، بالگرد و انواع موشك‌ها را هدف قرار دهد.

 

موشك سجيل: از نسل جديد موشك‌هايي دومرحله‌اي و داراي دو موتور با سوخت جامد مركب است. داراي قابليت‌هاي فوق‌العاده‌اي در سيستم پرتاب شامل سرعت بالا براي استقرار، پرتاب و خروج از محل پرتاب است.

لینک به دیدگاه

صنايع دريايي

 

لندينگ كرافت: اين شناور هزار تني توانايي حمل سوخت، آب شيرين و ماشين‌آلات تا 800 تن را دارد و از سرعتي معادل 12 گره دريايي برخوردار است.

 

حوضچه تعمير شناور ـ 150: اين حوضچه شناور جهت تعميرات دوره‌اي و غيرمترقبه ناوچه‌ها و كشتي‌هاي آموزشي و منطبق با شرايط جوي درياي خزر طراحي شده است.

 

ناوچه موشك‌انداز ذوالفقار: اين شناور كه به پيشرفته‌ترين تجهيزات الكترونيكي، مخابراتي و اپتيكي مجهز است، داراي سرعت و قدرت مانور قابل‌ملاحظه است و طراحي آن براساس شرايط آب و هوايي و ويژگي‌هاي منطقه خليج‌فارس انجام شده است.

 

زيردريايي السابحات 15: اين زيردريايي از نوع مرطوب است و مي‌تواند به راحتي تا نقاط نزديك دشمن، عمليات مختلف از جمله گشت شناسايي، پياده كردن تكاور، حمل و نصب مين و هدايت توپخانه را انجام دهد.

 

هواناو يونس: اين هواناو ظرفيت حمل 26 نفر سرنشين و 2 تن بار را دارد. سرعت هواناو ياد شده 80 كيلومتر در ساعت و برد عملياتي آن 600 كيلومتر و بدون نياز به سوختگيري مجدداست.

 

قايق پرنده: قايق پرنده شناوري است كه اغلب كاركردهاي عمليات هواپيماهاي آب‌نشين را به‌طور ايمن و با كمترين هزينه انجام مي‌دهد. قايق پرنده قادر است با سرعت زياد و با ارتفاع كم از سطح آب دريا پرواز كند.

 

زيردريايي قائم: شناور زيرسطحي در كلاس نيمه‌سنگين با قابليت حمل و پرتاب انواع اژدر، موشك‌هاي زيرسطحي و جابه‌جايي نيروهاي عمليات ويژه را داراست.

 

زيردريايي ميدجت: يك شناور زيرسطحي سبك است كه در حمله به كشتي‌هاي ساكن يا متحرك، قطع دژهاي حمل و نقل دشمن و شناسايي اهداف نظامي به كار مي‌رود، قابليت حمل تكاوران را دارد و مي‌تواند چنان در زير آب مخفي شود كه حتي با تجهيزات روزآمد شناسايي، قابل شناسايي نباشد.

لینک به دیدگاه

صنايع الكترونيكي و اپتيكي

 

پريسكوپ بصير: اين پريسكوپ در نفربر و تانك مورداستفاده قرار مي‌گيرد و مانع از خيره و يا نابينا شدن چشم خدمه خودروهاي زرهي در برابر ليزرهاي نظامي مي‌شود.

 

بي‌سيم جهش فركانس 2000 ـ art: اين سيستم يك بي‌سيم جهت فركانس در باند نظامي است كه جهت برقراري ارتباط در شرايط جنگ الكترونيك طراحي و ساخته شده است. اين سيستم مجهز به رمزكننده دروني است.

بي‌سيم استقراري ـ خودرويي 222 ـ vrc: اين سيستم به منظور كاهش حجم و فراهم شدن شرايط نصب بي‌سيم در نفربرها و تانك‌ها ساخته شده است. بي‌سيم مزبور علاوه بر كاربرد زرهي، كاربرد استقراري دارد كه در ساير خودروها نيز قابل نصب است.

لینک به دیدگاه

صنايع هوايي

 

هواپيماي مسافربري ايران ـ 140: اين هواپيماي 52 نفره توربوپراب كه سرعت آن 570 كيلومتر در ساعت است، از نوع بال بالا بوده و داراي قابليت نشست و برخاست در انواع شرايط جوي و فرودگاه‌هاي كوچك است.

 

هواپيماي 68 ـ s: دومين هواپيماي جت آموزشي دنياست كه بدنه آن از كامپوزيت ساخته شده و قادر است تا سقف 38 هزار پا و با سرعت 657 كيلومتر پرواز كند.

 

هواپيماي جنگندة صاعقه: هواپيمايي از تيپ دو با مشخصات فني جنگنده بالاي 10 تن كه قادر است انواع راكت، بمب و موشك را حمل كند.

 

هواپيماي فجر ـ 3: يك هواپيماي چهارنفره و تمام كامپوزيت است كه داراي گواهي‌نامه استاندارد اروپا (نوع جار23) است و براي آموزش خلباني، گشت‌زني و ترابري هوايي به كار مي‌رود.

 

بالگرد 205: يك بالگرد ترابري نيمه‌سنگين است كه در ترابري، حمل نيرو و امكانات، پشتيباني از عمليات نظامي، امدادرساني به مناطق آسيب‌ديده از سيل و زلزله، عمليات هلي‌بورن، اورژانس و بيمارستان هوايي مورد استفاده قرار‌مي‌گيرد.

 

بالگرد 2091 (كبري): يك بالگرد هجومي است كه براي اجراي مأموريت‌هاي واكنش سريع از تجهيزات مناسبي برخورداراست.

 

بالگرد 212: اين بالگرد كه مجهز به دو سيستم هيدروليك مجزا، سيستم كشف حريق و اطفاء آن، سيستم تأمين گرماي داخل كابين، سيستم تقويت پايداري و كنترل و سيستم كنترل پرواز خودكار است، مي‌تواند در مواقع اضطراري بر روي آب فرود آيد. 212، يك‌بالگرد دوموتوره پشتيباني است كه قابليت تبديل به بالگرد تهاجمي را نيز دارد.

لینک به دیدگاه

صنايع زرهي و خودرويي

 

نفربر زرهي براق: اين نفربر پشتيباني زرهي يكي از انواع نفربرهاي شني، آبي و خاكي با حفاظ زرهي مناسب و تحرك بسيار خوب است كه با برخورداري از سيستم طراحي شده براي آن، مي‌تواند از موانع و ناهمواري‌ها با سرعت بالا عبور كند.

 

توپ خود كششي 155 ميليمتري هويتزر (رعد2): اين توپ داراي بردي معادل 30كيلومتر و قدرت نواخت تير 4 گلوله در دقيقه و داراي قدرت آتش مناسب و كاليبر استاندارداست.

 

تانك ذوالفقار: نوع بهينه‌سازي شده تانك روسي تي ـ 72 است كه با تجهيز به سيستم مدرن كنترل آتش، ضمن افزايش قدرت و قابليت آفندي و پدافندي تانك فوق، توان مانور عملياتي آن افزايش يافته است.

 

مين‌كوب تفتان: اين مين‌كوب قابليت پاكسازي مين‌هايي تا وزن 10 كيلوگرم و تا عمق 30 سانتيمتر را دارد و در هر ساعت مي‌تواند بين 3 تا 6 هزار مترمربع را پاكسازي‌كند.

 

خودروهاي تاكتيكي سه‌چهارم تن و يك چهارم تن: اين خودروها دوديفرانسيل با ظرفيت حمل تجهيزات نظامي تا سقف يك‌پنجم تن، قابليت تبديل به خودروي آتش‌نشاني و حمل آب و خودروي حمل نفر با 13 نفر و قابليت جدا شدن سقف و قاب شيشه جلو جهت نصب جنگ‌افزار را دارد. اين خودروها قادر است از مناطق كوهستاني ناهموار، دشت، بيابان و رودخانه‌هاي كم‌عمق عبور كند.

 

اتوبوس آمبولانسي: از لحاظ تجهيزات پزشكي داراي ساكشن مركزي، سيستم اكسيژن مركزي، تجهيزات نصب سرم، محل نگهداري دارو و لوازم پزشكي، يخچال مخصوص و جايگاه ملحفه و پتو، درب حمل برانكارد و ساير لوازم پزشكي موردنياز است و داراي ظرفيتي معادل 18 بيمار خوابيده و 6 بيمار سرپايي است.

لینک به دیدگاه

صنايع تسليحاتي

سلاح ملي خيبر: اين سلاح كه نخستين سلاح انفرادي ملي به شمار مي‌آيد، علاوه بر سه وضعيت شليك ضامن، تك‌تيربار و رگبار، از سيستم جديد سه تير برخوردار است.

 

سلاح دراگانوف: اين سلاح انفرادي با وزن كم و دقت زياد، براي عمليات كمين از راه دور مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

 

تندر 9 ميليمتري سبك: نوعي مسلسل دستي است كه مي‌تواند 900 تير در هر دقيقه با حداقل برد 100 و حداكثر برد 1250 متر شليك كند.

 

خمپاره‌انداز فاتح: اين خمپاره‌انداز 60 ميليمتري قابل حمل، با حداقل برد 100 و حداكثر برد 1050 متر مورد استفاده نيروهاي تكاور قرار مي‌گيرد.

 

خمپاره‌انداز 81 ميليمتري: مي‌تواند 20 تير در هر دقيقه به فاصله حداكثر 5200 متري شليك كند.

 

تيربر دوشكا: با كاليبر 7/12 ميليمتري مي‌تواند 600 تير در هر دقيقه به فاصله 1600 متري براي اهداف هوايي و 3300 متر براي اهداف زميني شليك كند.

 

تيربار ام ـ ژ3: با كاليبر 61/7 ميليمتري مي‌تواند 1100 تير در هر دقيقه به فاصله حداكثر 4000 متري شليك نمايد.

 

انواع اژدر: اژدر، سلاحي است كه قابليت نصب در انواع شناورهاي سطحي و زيرسطحي و بالگرد را دارا است. اين سلاح كارآمد در آب‌هاي كم‌عمق مورداستفاده است كه از مشخصات آن غيرقابل ردگيري بودن و سرعت عمل فوق‌العاده مي‌باشد.

 

نارنجك انداز 40 ميليمتري: سلاح نارنجك‌انداز 40 ميليمتري سلاحي سبك با قدرت مانور بالا است كه با اجراي آتش بالا، قابليت تنظيم سلاح در وضعيت تك‌تير و رگبار و هدف‌گيري دقيق توسط دوربين و شليك 300 گلوله در دقيقه از محاسن آن است.

 

راكت‌انداز 106 و 107 ميليمتري: سلاح‌هايي مدرن با سيستم كنترل آتش قوي، قابليت استفاده در شناورهاي تندرو و خودروهاي تاكتيكي براي انهدام انواع استحكامات و موانع دشمن در آب و خشكي را دارد.

 

تفنگ ضدزره: تفنگ تك‌انداز ضدزره، يك سلاح سنگين است كه قابليت نفوذ در انواع زره‌ها، سنگرهاي بتني، خودروهاي فرماندهي و افراد مسلح با لباس‌هاي ضدگلوله را دارد. اين سلاح با كاليبر 12/7 ميليمتر داراي قدرت تخريب قابل‌ملاحظه است.

 

بمب هوشمند قاصد: بمبي 2 هزار پوندي كاملاً هوشمند و با قدرت هدفگيري و تخريب بالا براي انهدام اهداف دشمن است.

 

پدافند هوايي 8 لول: سلاحي با 8 قبضه دوشكا در شرايط شليك و نواخت تير 400 تا 4800 تير در دقيقه است.

 

سلاح صياد پليسي: سلاحي در مدل‌هاي مختلف با وزن 40/2 تا 100/3 كيلوگرم با قنداق ثابت، تاشو و بدون قنداق و داراي قدرت تخريب بالا است.

 

سلاح زاويه‌زن: سلاحي كوچك و تپانچه‌اي با دوربين و صفحه نمايش است كه از اين طريق اهداف در زاويه‌هاي مختلف را شناسايي و براي هدف‌گيري تعيين مي‌كند.

لینک به دیدگاه

تجهيزات جغرافيايي

 

ايستگاه گيرنده ماهواره‌اي سپهر: اين ايستگاه ماهواره‌اي قابليت دريافت تصاوير به هنگام به شعاع 2500 كيلومتر از مركز آنتن را دارد و مي‌تواند اطلاعات دقيق را عرضه كند. تصاويري كه ايستگاه سپهر از ماهواره دريافت مي‌نمايد، در امور نظامي، كشاورزي، بررسي سوانح، زمين‌شناسي، اكتشاف، ذخاير و معادن كاربرد دارد.

 

نقشه‌برداري هوايي (فتوگرافي): با بهره‌گيري از بخش‌هاي پرواز، عكسبرداري هوايي، تهيه و مثلث‌بندي، محاسبات و تبديل و استفاده از امكانات و تجهيزات متعدد دستگاه‌هاي تحليلي و ديجيتال، عكس‌هاي هوايي به نقشه در مقياس‌هاي مختلف تبديل مي‌شود و تمامي دستگاه‌هاي فتوگرامتري از سيستم كلاسيك (آنالوگ) به سيستم تحليلي و ديجيتالي طراحي و تبديل مي‌شود.

لینک به دیدگاه

خدمات مهندسي

 

طراحي و ساخت پروژه‌هاي سازه‌هاي دريايي: اجراي پروژه‌هاي موج‌شكن‌هاي ساحلي به طول 10 كيلومتر و نيز طرح‌ريزي و اجراي پروژه‌هاي ساحل‌سازي و سيل‌بند درشمال و جنوب كشور از جمله اقداماتي بوده كه براي جلوگيري از بروز خسارت‌هاي ناشي از تغييرات سطح آب، انجام شده است. همچنين براي اعمال حاكميت در آب‌هاي ساحلي و حفاظت از مرزهاي آبي كشور، اسكله‌سازي گارد رده مياني كشتي و ايجاد تأسيسات و تجهيزات جانبي بندر از پروژه‌هاي انجام شده بوده است.

 

پاكسازي ميادين مين: اجراي طرح پاكسازي ميادين مين در 5 استان آذربايجان‌غربي، كردستان، ايلام، كرمانشاه و خوزستان طي برنامه‌اي 5 ساله، با پيشرفت 503درصدي درحال اجرا است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...