رفتن به مطلب

نانو غذاها


anvil

ارسال های توصیه شده

24613123744794211020516943112439617120122.jpg

 

کاربردهای فناوری نانو در صنايع غذايي

فناوی نانو در صنايع غذايی به شکل های مختلفي کاربرد دارد. اين کاربردها می توان شامل استفاده از فناوری نانو در مواد بسته بندی، کشاورزی، فرايندهای توليد غذا و خود غذا باشد.

بر مبناي تعريف نانوفروم ابزارها يا روش های فناوری نانو که طی کشت، توليد، فراوري يا بسته بندي غذا استفاده می شوند را نانو غذا مي نامند. اگرچه ظاهرا تعريف نانوفروم محدوديت دارد؛ اما ايده خوبی است برای اينکه چه مقدار از غذاهای آينده ما را نانوغذا تشکيل می دهند و اينکه چه گستره ای از مردم تحت تأثير نانوغذاها قرار خواهند گرفت.

همينک اصطلاح نانوغذا، به غذاهايي اطلاق نمي شود که مستقيماً از روش های فناوری نانو به دست آمده اند اما در آينده اتفاقات زيادی رخ خواهد داد مثلا ممکن است روزی نانوماشين هايی توليد شود که توانايي توليد مولکول به مولکول غذاها را داشته باشند:ws37: .همچنان که ساينتيفيکا معتقد است ساخت مولکولی و طراحی مواد به صورت اتم به اتم در زمينه غذا بعد از سال 2012 محقق خواهد شد.

به طور خلاصه مي توان حوزه های مختلف کاربردی فناوری نانو در غذا و صنايع غذايی را به دسته های زير تقسيم بندی نمود:

الف- نگهداري غذا

ضدعفونی و ضدميکروب نمودن سطوح.

حفاظت آنتی اکسيدان ها.

دستکاری و کنترل فعاليت آنزيم ها.

ب- پردازش غذا

طعم ها و رنگ هاي دلخواه براي رسانش عامل تغذيه اي دلخواه.

تصفيه روغن سرخ کردني (با استفاده از مواد نانوسراميکي) برای پيشگيری از پليمريزاسيون حرارتی روغن و کاهش بوهای نامطبوع.

ج- بسته بندي و سلامت مواد غذايي

1- بسته بندیهای فعال که حاوي موادی با عملکردي خاص هستند (شبيه به بسته بندی هايی که از ورود اکسيژن و فساد غذا جلوگيري مي کنند) مثال هايي از اين نوع شامل موارد زير هستند:

جايگزيني نانو مواد به جاي پلی وينيل استات (PVA) و پلی وينيل الکل در ظروف بسته بندي مقوايی.

استفاده از بطر ی های پلاستيکي ساخته شده از مواد نانو کامپوزیت و استفاده از لايه های پلاستيکی ضد قارچ و ضد باکتري که داراي طول عمر بيشتری نيز هستند.

2- بسته بندی های هوشمند که به تغييرات محيط واکنش نشان مي دهند. موارد زير مثال هايي از اين نوع هستند:

توليد بسته بندي هايي که توانايي بازتاب گرما از يک بستنی يخی را داشته؛ میتوانند آن را از ذوب شدن در يک محيط گرم حفظ کنند.

توليد بسته بندیهايي که م یتوانند خود را ترميم کنند.

بسته بندی هايی که مي توانند در شرايط خاص خواصشان را تغيير دهند مانند بسته بندی هايی که بتوانند فاسد شدن شير را با تغيير رنگ نشان دهند.

د- حمل مواد مغذي

چربي هاي قابل حل در آب؛تهيه نانو ذرات برخی از عناصر عاملي (مانند کارتنوئيدها، فيتواسترول و آنتي اکسيدانت ها) به منظور پخش بهتر در آب يا در آب ميوه ها براي جذب بهترشان؛استفاده مايسل هاي کوچک (نانوکپسول ها) به عنوان حاملان روغن هاي حياتی، طعم دهنده ها آنتی اکيسدانت ها کوآنزيم Q10 ويتامين ها مواد معدنی و فيتوکميکال ها براي جذب بهتر و سريع تر آنها.

کپسوله کردن اجزاي فعال مانند (پلي فنول ها، مواد معدني و مواد مغذي در مقياس ميکرو) به وسيله نانوذرات براي حفاظت آنها از اکسيدانت ها و گيرنده های طعم و مزه.

کاربرد نانوکيسه های ليپوزومی براي کپسوله کردن و حمل مواد مغذی و ترکيبات عامل داری نظير پروتئين ها، آنزيم ها، طعم دهنده ها و ترکيبات ضد ميکروبی.

نانوکره های پروتئينی کشک و آب پنير (40 نانومتر) که در داخل سلول های ترکيبات مغذی خود را آزاد می سازند.

لینک به دیدگاه

هـ- تشخيص عوامل مضر

قرار دادن نانوحسگرها در خط توليد و تضمين توليد غذاهاي فاقد آلودگیتوليد حسگرهای خيلي کوچک سيليکونی برای تشخيص سريع ويروس ها باکتري ها و ديگر پاتوژن ها؛توسعه ی هدفمند سنتز DNA (درخت سان) با استفاده از پروب های کددار رنگی که به عنوان يک نانوبارکد تشخيص پاتوژن های غذايی را مقدور مي سازند؛تشخيص هم زمان توکسين ها پاتوژن ها و مواد شيميايی در مواد غذايي به وسيله يک ميکروزيست تشخيص دهنده ی قابل حمل مينياتوری با استفاده از نانوسيم های مختلف، آنتي بادي هاي پاتوژني مخصوص و آنتی بادی هاي فلورسنت؛استفاده از نانوذرات نقره در محصولات مختلف (از بانداژها گرفته تا يخچال) براي از بين بردن باکتريها و ساير ميکروب ها؛آناليز و شناسايی آفت های آنتی بيوتيک ها و ژن هاي مختلف در محصولات کشاورزي به وسيله ي تراشه ها يا نانو حسگرها.

و- توليد

ابداع راه هاي جديد غيروابسته به شرايط طبيعی براي توليد غذا؛تهيه يگروه ها ی جديد غذايی با استفاده از سنتز مواد تغذيه ای مورد نياز بدن با طعم های دلخواه.

 

محصولات کنونی موجود در بازار

همينک شاهد نوع از محصولات غذايی بر پايه ي فناوری نانو در بازار هستيم که در مقايسه با محصولات ديگري که با استفاده از فناوري نانو فراوري شده اند ناچيز هستند ولي با توجه به کارايي آنها و تأثيرات فناوري نانو در آنها در آينده شاهد حضور دسته ي بزرگي از اين محصولات در بازار خواهيم بود.

در زير برخی از محصولات کنونی موجود در بازار شمرده مي شوند:

بسته بندي هوشمند غذايی که خروج اکسيژن يا غذا را از درون بسته بندی هشدار مي دهد.

کره هاي سيليکای نانومقياس پرشده با مولکول های فلورسانت به منظور استفاده در بسته بندی توسعه يافته اند که مي توانند حضور باکتريها E.coli مي گردند و پس از برخورد به آن کره ها می درخشند و در نتيجه رنگ بسته بندی تغيير مینمايد.

يخچال هايی که ويژگی ضدباکتریدارند (سامسونگ يخچال هايي در بازار آسيا و آمريکا وارد کرده است که در آن از نانوسيلور به منظور از بين بردن باکتری ها استفاده شده است)

*****هايی با سوراخ های بسيار ريز که می توانند ميکروارگانيسم ها و حتی ويروس هاي موجود در مصارف خواکی مورد استفاده را ***** کنند (نانو*****هاها قابليت اين را خواهند داشت که مقدار دلخواه کافئين را از قهوه حذف و آب را استريل نمايند.)

*****شدن شير و جابجايی لاکتوز آن با مولکول های قند ديگر.

روغن هاي خوراکي تازه و محلول در آب با حضور ذرات نانوسراميکي در آنها.

 

محصولاتي که در آينده ي نزديک شاهد ظهور آنها خواهيم بود

کاربردهای آينده ي فناوری نانو در توليد فراوری نگهدارنده ها، بهبود رنگ و طعم، لوازم بهداشتی ايمنی و بسته بندی تصور می شود که در زير به برخی از آنها اشاره مي شود:

آدامس تميز کننده ي دندان؛

قاشق چنگال خود تميز شونده (آلودگي هاي سطح با کمک فناوي نانو تجزيه و از بين مي روند که اين مسئله هم اکنون در حال استفاده در زمينه ی شيشه های صنعتی است)نوشيدني های قابل برنامه ريزی (با ايجاد رنگ و طعم و ويژگي هاي دلخواه)

استفاده از نانوکپسولاسيون براي توليد طعم و بوي دلخواه در غذا

نانوپوشش هايی که طول عمر غذاها را بسيار بيشتر از قبل افزايش مي دهند

بسته بندی هايی که اکسيژن را جذب و با اين کار طول عمر مواد غذايي را افزايش مي دهند

کاهش چربی و نمک در غذاهاي فراوری شده (شرکت Unilever معتقد است که می تواند درصد چربی بستنی را از 15 درصد به 1 درصد کاهش دهد)

توسعه حسگرهای نانومقياس برای ردگيری سموم و باکتريها در فرايندها يا عرصه های غذايی (از نانوحسگرها و نانوتراشه ها به عنوان نانو***** ها استفاده خواهد شد)

حمل دارو و مکمل هاي غذايی به وسيله غذاها با رنگ و طعم دلخواهتوليد دارو در قالب غذا و شکلات براي تسهيل استفاده و افزايش کارايی داروهای در قالب غذا

 

 

 

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...