*mini* 37778 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 خرداد، ۱۳۹۰ سلام به دوستای گل نو اندیشم....چه مهراز و چه غیر مهراز...:icon_gol: دوستان اینجا قراره یه مجموعه کامل ازعکسهای بناهای برتر در معماری دنیا باشه...اینم بگم که عکسها هم میتونه از بناهای مدرن باشه هم بناهای تاریخی.... این عکسها رو به همراه نام معمارش اینجا میزارم تا دوستانی که مایل هستن یا مثل خودم کنجکاون بفهمن که معمار بنا کی بوده و به اطلاعات عمومی خودشون اضافه بشه...این آلبوم به تدریج کامل میشه تا یه آلبوم مرجع به همراه راهنما(نام معمارش و اینا که گفتم)باشه. از دوستان هر کس که تمایل به همکاری داشت میتونه عکس هاشو بزاره اینجا..... ممنون از توجه و همکاریتون:a030: پ.ن:دوست جوونا...لطفا پست ندید اینجا چون فهرست هستش ...مجبور میشم پستاتونو پاک کنم.....لطفنی پست ندید که شرمندتون نشم 16 لینک به دیدگاه
*mini* 37778 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 خرداد، ۱۳۹۰ 1-تکیه امیر چخماق یزد-ایران معمار:سلطان امیر چقماق(چخماق) 2-خانه اپرای سیدنی-استرالیا معمار: یُرن آتزن 3-برج های دوقلوی پترناس-کوالالامپور-مالزی معمار: باب و جان 4-برج های تجارت جهانی-بحرین معمار: 17 لینک به دیدگاه
*mini* 37778 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 خرداد، ۱۳۹۰ 5-کلیسای ساگرادا فامیلیا-بارسلون اسپانیا معمار:آنتونیو گائودی 6-گنبد سلطانیه-زنجان ایران معمار: الجایتو 7-پل میلائو معمار:نورمن فاستر 8-برج ایفل-پاریس فرانسه معمار:گوستاو ایفل 9-طاق پیروزی-شانزه لیزه -فرانسه 18 لینک به دیدگاه
hamid_shahrsaz 28920 اشتراک گذاری ارسال شده در 31 تیر، ۱۳۹۰ 10-برج میلاد تهران 11-برج آزادی تهران 17 لینک به دیدگاه
سـارا 20071 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 مرداد، ۱۳۹۰ 14-موزه هنر میلواکی - ایالات متحده آمریکاست(شهر میلواکی) نام معمار : سانتیاگو کالاتراوا 12 لینک به دیدگاه
سـارا 20071 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 مرداد، ۱۳۹۰ 15-موزه گوگنهایم - نیویورک نام معمار : فرانک لوید رایت 14 لینک به دیدگاه
niaz 9807 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 مرداد، ۱۳۹۰ 16-کامران دیبا-موزه هنرهای معاصر تهران 9 لینک به دیدگاه
*mini* 37778 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 3 فروردین، ۱۳۹۱ 17-کولوسئوم: کولوسئوم (به برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام : Colosseum) یک برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام بیضیوار در مرکز برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام است. این آمفیتئاتر بزرگترین از نوع خود در امپراتوری روم باستان بوده است. تعداد ردیفهای صندلی آن به تعداد پنجاه هزار ودارای ۸۰ در ورودی است. واژه کلوسئوم به معنی «جایگاه بزرگ» نام دیگر آن آمفی تئاتر فلاویوسی (به برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام : Anfiteatro Flavio یا Colosseo) است. ساخت کولوسئوم توسط برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام (Vespasian)امپراطور سالهای ۶۹ تا ۷۰ روم پایه گذاری شد، پس از آن پسرش برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام (Titus) در سال ۸۰ بعد از میلاد آنرا بنا کرد، که نهایتا توسط برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام (Domitian) برادر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام به پایان رسید. کولوسئوم به عنوان اولین آمفی تئاتر دائمی و ماندگار ساخته شده در برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، در زمینهای باتلاقی ما بین تپههای برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام (Esquiline) و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام (Caelian) واقع شده بود. در این مجموعه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام شاهد فجیعترین جنایات به شکل کشتار بردگان و مسیحیان بودهاست نبردهای خونین بر سر مرگ و زندگی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام یکی از سرگرمیهای روزانه امپراطوران و اشرافیان برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام بودهاست قدمت تاریخی و شکوه و جلال این عمارت از یک سو و کارآمدی آن برای اجرای نمایش و امکان کنترل جمعیت، از سوی دیگر، باعث شد این سالن یکی از بزرگترین بناهای معماری روم باستان به شمار میرفت. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام این مجموعه به شکل بیضی به قطرهای ۱۸۸ و ۱۵۶ متر زیر بنای آن حدود ۶ جریب میباشد ارتفاع آن تقریبا به اندازه یک ساختمان۱۵ طبقه میرسد(حدود۴۸متر) کف صحنه چوبی است و در زیر آن مجموعهای از اتاقها و گذرگاهها برای عبور حیوانات وحشی و سایر تدارکات لازم جهت راه اندازی و اجرای نمایش قرار گرفتهاست. تعداد ۸۰ دیوار به عنوان تکیه گاه برای طاقهای گنبدی شکل، گذرگاهها، پلکان و ردیفهای صندلی، روی صحنه قرار گرفتهاست. لبه بیرونی طاقهای متوالی باعث اتصال طبقات مختلف و پلکان بین آنها به یکدیگر شدهاست. نمای داخلی کولوسئوم (Coliseum) از بالا سه ردیف طاقهای گنبدی شکل رو در روی ستونها و سر ستونها قرار گرفتهاند، در ستونهای طبقه اول سبک معماری برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام (Doric)، در طبقه دوم برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام (Ionic)، و در طبقه سوم برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام (Corinthian) که نزدیک به برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام یونان بود، به کار رفتهاست.این بنا به دلیل عبور و مرور آسان جمعیت به داخل و خارج میدان یکی از شاهکارهای مهندسی است در بالای این سه طبقه اصلی، طبقه زیرشیروانی شامل ستونهای مستطیل شکل سبک قرنتی قرار دارد، فضای بین ستونها با ۴۰ عدد پنجره کوچک مستطیل شکل پر شدهاست. در قسمت بالا، دیوارکوبها و بندگاههایی وجود دارد که تیرکهایی را که سایه بانها به آنها آویزان است، نگه داشتهاند. در ساخت عمارت با دقت بسیاری از انواع ترکیبات ساختمانی استفاده شده، برای برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام از برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برای ستونها و طاقها از برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام (تراورتن) استفاده شده، در ستونهای به کار رفته برای دیوار دو طبقه زیرین، از نوعی سنگ متخلخل به نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام (Tufa) استفاده شدهاست. برای طبقات فوقانی و اکثر طاقها از آجر بتونی استفاده شدهاست. ***************************** کلوسئوم یکی از بناهای معروف دنیا در دوران رم باستان، که زمانی بزرگترین آمفی تئاتر روو باز بوده. مطالب بالا رو از ویکیپدیا گرفتم چون تقریبا کامل بود.فقط یه چیزی رو خودم اضافه میکنم راجع به مرمتش و اوون هم اینه که ، کولوسئوم یکی از اولین مرمتهای بزرگ مقاس دنیا بوده.این بنا از آجر و تراورتن ساخته شده بوده.شاختار زیر زمینی که براش طراحی شده بوده آنچنا هوشمندانه بوده که امکان اجرای هر گونه جلوه های ویژه ای رو فراهم میکرده.به خاطر همین محبوب رومیان بوده. در آغاز سده 18 زلزله خیلی عظیمی در رم اتفاق افتاد که باعث شد بخشهای از این بنای سنگی بزرگ که طاقهای هر طبقه اوون مربوط به دوره ای هست ، ویران بشه...در سده 19 زلزله دیگری رخ داد که ضلع شرقی این بنا را در معرض خطری جدی قرار داد و دو مرمت گر ، زاپاتی و کامپورزی را به این فکر وا داشت که بنا را از سمت بیرون آزاد کنند و آوار را از روی تاق ها بردارند تا کمتر باری به این بنا وارد بشه .در سال 1805 حفاظی از جنس الوار برای مهار دیوار ضلع شرقی ساخته شد و به دنبال حفاری آغاز و طرحهایی برای محکم سازی این بنا آغاز شد . بعد از یک زمین لرزه دیگر ، با بررسی وضعیت بنا گزارش شد که جدا شدن توده هایی از تراورتن، معلول ترکهای پیش آمده در طبقه های دوم و سوم بوده.این خود باعث جدا شدن کامل جرزها دو تاق آخر و نشست قابل ملاحظه سنگهای وسط تاق بوده است.در نتیجه سازه به اندازه 3 کف دست از شاقول خارج شده بود.ستون اخر ترک های عمده برداشته بود که به طور ثابت بر میزان شکاف افزوده نیز میشده.پیشنهاد کردند که پشت بند دیوار ساده از اجر با پایه ای از جنس تراورتن در قاعده آن برای جلوگیری از حرکت بیشتر دیوار بسازند. در نوامبر سال 1806 زمین لزره دیگری در رم رخ داد که گرچه حفاظ چوبی مانع سقوط بنا شد، اما انحرا کولوسئوم از وضعیت عمودی باز هم بیشتر و خودِ الوارهای محافظ نیز تا آستانه شکست خمیده شدند. پروژه مرمتی پلاتزی، کامپورزی و استرن تصویب شد و مراحل آماده سازی پروژه صورت گرفت مرحله اول شامل براوردن عناصر پشتیبانی کننده نیرومند برای مقاوم سازی بنا برای مقاوت در قبال بخش های جدا شده(و در استانه ریزش) بود.در مرحله دوم تاق ها را از سمت درون دیوار میزدند تا استحکام انها بیشتر شود . و در مرحله سوم لازم بود یک دیوار ضربدری برای تامین پشتیبانی بیشتر از سمت حاشیه بنا و نیز پیوند حوردن ان به دیوار پشتبند ، ستون، و تاقهای دیوار کشیده شده از سمت درون ساخته شود. کار به سرعت پیشرفت و در 6 ژوئن 1807 به مرحله ای رسید که چیزی به تکمیل کار نمانده بود.دیوار پشتبند این بنا یکی از مهمترین قسمتهای این مرمت عظیم بوده که تصویر آن در گالری کلمنتینا در واتیکان کشیده اند. در تضویر بالا قسمتی را بریده شده میبینید.این همان قسمتی است که مرمت گران برای کتهش بار وارده به این بنا مجبور شدند بردارند تا بتوانند بقیه بنا را از خطر ریزش نجات دهند. منبع : برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و تاریخ مرمت کولوسئوم (قسمت اول) تالیف و ترجمه دکتر مجتبی رضا زاده 13 لینک به دیدگاه
*mini* 37778 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 فروردین، ۱۳۹۱ 18- برج ایفل: برج ایفل یکی از بزرگترین بناهای ساخته شده بعد از انقلاب صنعتی ، به همراه نمایشگاه ماشین و کریستال پالاس بوده. سازه ای که قابلیت جا به جایی داشته . قرار بر این بوده که برج ایفل هم مانند نمایشگاه ماشین و کریستال پالاس جمع ، و به جایی دیگر منقل شود،...اما با مشاهده توریستهایی که برای بازدید این برج به پاریس که محل ساخت این بنا بوده و هست آمده اند ، از جمع کردن این برج منصرف شدند و برج ایفل قرنها است که در محل کنونی اش،پاریس ، بسیاری از توریستها را که از سراسر جهان برای دیدن این بنای عظیم که از فولاد خالص ساخه شده است را شگفت زده میکند. این بنا به نام سازنده آن ، گوستاو ایفل فرانسوی نام گذاری شده است.. بر خی این بنا را به دوره های تک نیز نسبت دادند. مطالب بالا برداشت خودم از مطالب معماری معاصر بوده.مطالب زیر از ویکیپدیا گرفته شده: برج ایفل (به برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام : Tour Eiffel) برجی فلزی در برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و در کنار برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام واقع در شهر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام است. برج ایفل که امروزه به عنوان نماد برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام شناخته میشود، پربازدیدترین بنای جهان و یکی از شناختهشدهترین بناها در جهان است. ساخت برج ایفل در سال برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام آغاز و در برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام به پایان رسید. در آغاز برج ایفل برای برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و به مناسبت صدمین سالگرد برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ساخته شد ولی پس از ساخت این بنا مورد قبول همگان واقع نشد و ۳۰۰ نفر که در بین آنها میتوان از برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و هم چنین برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نویسنده شهیر فرانسوی نام برد، به ساخت آن شدیداً اعتراض نمودند. نام برج ایفل از نام سازندهاش برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام گرفته شده است. تا سال ۱۸۸۹ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام به عنوان بلندترین سازه جهان شناخته میشد اما در این سال برج ایفل جاینشین آن شد. برج ایفل به مدت ۴۱ سال تا زمان بهره برداری از برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در سال برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، به عنوان بلندترین برج جهان شناخته میشد. این برج هم اکنون بلندترین سازه موجود در شهر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و چهارمین سازه بلند فرانسه است. در سال ۲۰۰۶ قریب ۶٬۷۱۹٬۲۰۰ نفر از این برج دیدن کردند. با توجه به اینکه از ابتدای ساخت این برج تاکنون بیش از ۲۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر از این بنا دیدن کردهاند، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام این بنا به عنوان پربازدید کنندهترین بنا در جهان شناخته میشود. بلندی برج ایفل بادر نظر گرفتن آنتن تلویزیونی ۲۴ متری بر فراز آن ۳۲۵ متر میباشد و وزن تقریبی آن ۷۲۰۰ تن است. ۱۶۶۵ پله تا بالاترین نقطه برج ادامه دارند که البته پلههای طبقه دوم به بالاترین نقطه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام به روی بازدیدکنندگان بسته است. ساختار این سازه به شکلی است که باز و بدون طبقههای میانی (به جز دو سطح) میباشد. یک سمت آن برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و سمت دیگر البته کمی دورتر بنای گنبددار و زرینی دیده میشود که برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نام دارد و مقبره برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام آنجاست. منبع: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام (البته قسمتی از ویکیپدیا بوده) 11 لینک به دیدگاه
R.Irankhah 25490 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 خرداد، ۱۳۹۱ 19 -موزه گوگنهایم بیلبائو موزه گوگنهایم بیلبائو یکی از معروفترین موزههای جهان می باشد. این موزه در اسپانیا و در شهر بیلبائو واقع شده است. موزه گوگنهام بیلبائو توسط فرانک گه ری طراحی شده است. به طور کلی در کارهای گری نوعی گرایش مجسمه سازانه را میتوان مشاهده کرد چه در توسعه خانه همسرش ۱۹۸۷ تا موفقترین کارش در سبک فولدینگ که موزه هنرهای معاصر بیلبائو است. او معتقد است: من آثار هنرمندان را نگاه میکنم و هنر را به مثابه وسیلهای برای الهام خودم میپندارم و سعی میکنم تحت تأثیر هیچ فرهنگی نباشم در هر کارم روشهای جدید را جستجو میکنم. برای من قانون و قاعده محدود کننده وجود ندارد و اصولا مرزی بین درست و نادرست نمیدانم. آثار گه ری به طور کلی نتیجه یک روند طولانی طراحی است که با استفاده از اسکیسهای متعدد، مدلهای کامپیوتری و ماکتهای بزرگ حاصل شده است. اسکیسها و نمودارهای اولیه به مدلهای فیزیکی با مقیاسهای مختلف تبدیل و این مدلها در نهایت به ساخت ماکتهای کامل می انجامد. نکته بسیار جالب در روند طراحی گه ری در استفاده از رایانه در این روند است. بر خلاف سایر معماران که از نرم افزارهای معمول دوبعدی و سه بعدی مانند CAD و 3DMAX برای کارهای خود استفاده میکنند گه ری از نرمافزار CATIA که یک نرمافزار مربوط به طراحی جامدات است استفاده کرد. این نرم افزار بیشتر برای طراحی خودرو و هواپیما و محاسبات پیچیده بدنههای مختلف کاربرد دارد و هماهنگی بسیار عالی با سایر نرم افزارها دارد. کاتیا سطوح را تحلیل و بر اساس محدودیت سازهای، کارکردی و اقتصادی پروژه آن را تصحیح میکرد. دادههای عددی که به این ترتیب بدست می آمدند بار دیگر بر روی یک مدل پیاده میشدند تا حجمها کنترل شوند و در صورت لزوم تغییر کنند. این رفت وبرگشت بین مدلهای مطالعاتی و دادههای دیجیتال بنیاد شکلی پروژه را به وجود می آورند. سپس از دادههای کامپیوتر برای تهیه پلانهای ساخت موزه استفاده شد. بی شک مهمترین ساختمانهایی که انگیزهها و زمینههای لازم را برای توسعه معماری گردشگری ایجاد نموده موزهی گوگنهام فرانک گری در بیلبائو اسپانیا است که در سال ١٩٩٧ ساخته شد.گوگنهایم بیلبائو یکی از چند موزه متعلق به بنیاد گوگنهایم نیویورک است . که موزه و نمایشگاه دائمی شامل آثار هنرمندان اسپانیایی و بین المللی است. این موزه دارای شکل خاص و عجیب به صوت منحنی هایی مختلف طراحی شده است که در نوع خود یکی از بهترین طراحی های ساختمان در جهان است. منحنی های در ساختمان به ظاهر تصادفی طراحی شده اند ، که معمار این بنا اعلام کرده بود که بدلیل بازتاب نور به این شکل طراحی شده است .وقتی در سال ۱۹۹۷ این موزه به روی عموم مردم باز شد به دلیل سبک طراحی خاص خود سر و صدا زیادی به عنوان یک ساختمان تماشایی در جهان به پا کرد. و فیلیپ جانسون یکی از معماران برجسته گفت که : ” این یکی از بهترین و زیباترین ساختمان ها در زمان ماست ” شکل اصلی این بنا شبیه یک کشتی است که شیشه های بکار رفته در این بنا شبیه فلس ماهی است که بازتاب نور را به دلیل وجود درخشندگی تیتانیوم، ایجاد کرده است. به جرات میتوان گفت تا پیش از این هرگز ساختمانی از چنین قدرت کیمیایی که یک شهر کوچک استانی در منطقه باسک اسپانیا را به بازیگر عمدهی جریان هنر و فرهنگ جهان تبدیل کند برخوردار نبوده است. 10 لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان اشتراک گذاری ارسال شده در 26 تیر، ۱۳۹۱ 20-معبد لوتوس ( نیلوفر آبی ) اینجا Lotus Temple یا معبد نیلوفر آبی ، معبد آیین بهائی یا مشرق الاذکار بهائیان در شهر دهلینو پایتخت هندوستان است . معمار این ساختمان یک ایرانی بهایی به نام " فریبرز صهبا "است این معبد بر روی آب بنا شده است و سیستم خنک کننده این معبد توسط همین آب کار می کند. معبد لوتوس که در شرق دهلی نو واقع گردیده و طبق گزارش خبرگزاری سی.ان.ان. با حدود 4 میلیون نفر بازدیدكننده در سال (در مقابل مثلاً 5/2 میلیون نفر بازدیدكنندهء تاج محل) پربازدیدكنندهترین ساختمان جهان است، از دو جنبه دارای اهمیت جهانی است:یك جنبه ی اهمیت آن از نظر هنر معماری است٬چرا كه از نظر هنر معماری جوایز بینالمللی فراوانی را به خود اختصاص داده است ، از جمله جایزه ی معماری مهندسی ساختمان و مهندسی طراحی نور و جایزه ی انجمن ساختمانهای بتونی آمریكا در سال 1990 به عنوان ظریفترین ساختمان بتونی جهان. این معبد را سمبل معماری هند بعد از استقلال این كشور میدانند و روزنامه ی تایمز آن را «تاج محل قرن بیستم» نامیده است و دولت هند عكس آن را بر روی یك تمبر یادگاری در كنار سه بنای مهم دیگر هندوستان نقش كرده است.وقتی طرح این معبد در سال 1978 در مسابقه ی بینالمللی معبد لوتوس هند كه طراحان هندی و غیرهندی در آن شركت داشتند برنده شد، متخصصین آن را به علت پیچیدگی و ظرافت بیش از حد غیرقابل اجرا دانستند، بنابراین طراح آن، مهندس فریبرز صهبا (متولد مشهد، فارغالتحصیل رشتهء معماری از دانشكدهء هنرهای زیبای تهران) كه ساكن انگلستان بود، تصمیم گرفت خود نظارت آن را به عهده بگیرد و به این منظور هشت سال در هندوستان اقامت نمود. این ساختمان به شكل یك گل لوتوس(نیلوفرآبی)ساخته شده كه دارای 5 ردیف 9تایی گلبرگ است. سه ردیف از گلبرگها از بیرون ساختمان دیده میشوند و دو ردیف از داخل. ضخامت گلبرگها كه از جنس بتون سفیدند حداكثر 30 سانتیمتر و حداقل 5 سانتیمتر است كه معجزهای در معماری به شمار میرود، به طوری كه آرتور اریكسون كانادایی، از مشاهیر معماری جهان، پس از بازدید از ساختمان گفت این ساختمان نشانه ی آن است كه هنوز در این قرن امكان معجزه وجود دارد. (برای مقایسه میتوان به ساختمان اپرای شهر سیدنی اشاره كرد كه ضخامت گلبرگهای آن گاهی به دو مترهم میرسد.) از همه مهمتر این كه این بنا بدون امكانات معماری مدرن ساخته شده است، زیرا به علت ممنوعیت واردات اجناس خارجی در دولت خانم گاندی، این ساختمان با وسایل ابتدایی موجود در هند، حتی بدون بولدوزر یا مته برقی، ساخته شد.. نورگیری این بنا كه از لابلای گلبرگهای لوتوس انجام میشود و تهویه ی آن كه با الهام از بادگیرهای ایرانی و به كمك 9 استخر آب در اطراف بنا انجام میشود از دیگر موارد بسیار جالب آن است. جنبه ی دیگر اهمیت این بنا نقش سمبلیك آن در اتحاد بین ادیان است، به طوری كه جایزه ی ممتاز كمال هنر معماری را از انجمن بینالمذاهب در واشنگتن در سال 1987و جایزه ی گلوب آرت آكادمی اتریش را برای ترویج اتحاد و هماهنگی بین ملتها و ادیان مختلف واز هر طبقه اجتماعی ٬در سال 2000 برده است. بازدیدكنندگان این معبد از همه ی ادیان جهانند و همه كنار هم در آن به دعا مشغول میشوند. از جمله مهمترین بازدیدكنندگان آن میتوان از دالاییلاما و نمایندهء دولت واتیكان نام برد. شكل این معبد، یعنی گل لوتوس، به این علت انتخاب شده است كه برای همه ی ادیان شرقی مقدس است و پیروان همه ی ادیان با آن احساس نزدیكی میكنند. به عقیده ی هندوها برهما در یك گل لوتوس به وجود آمد و بنابراین گل لوتوس خانه ی خدا به شمار میرود. بوداییان در دعای مشهور خود خداوند را چنین میستایند: ای جواهری كه در گل لوتوس خفتهای. بودا فرموده است كه انسانها باید مانند لوتوس باشند كه در مرداب میروید اما در نهایت پاكی و پاكیزگی است؛ پس لوتوس سمبل آلوده نشدن به دنیاست. در ایران قبل از اسلام میبینیم كه در بیستون میترا در حال رقص روی گل لوتوس تصویر شده است و در تخت جمشید در دست سلاطین گل لوتوس دیده میشود. در دیانت اسلام نیز گل لوتوس از طرحهای محرابهای مساجد است و گنبد تاج محل نیز به شكل غنچه ی لوتوس ساخته شده است. همچنین گل لوتوس یكی از نقشهای متداول در قالیهای ایرانی است. معبد لوتوس كه مشرقالاذكار نامیده میشوند پیروان همه ی ادیان را در خود میپذیرند. در این معابد 9 در به نشانه ی 9 دین بزرگ الهی جهان وجود دارد. درون آنها هیچ تزئینی كه یادآور دین خاصی باشد وجود ندارد و در نهایت سادگی است. هر فرد میتواند به آن وارد شود و به آرامی، بدون هیچ سروصدا و مراسمی، هر دعایی كه میخواهد برای خود بخواند. فقط چند بار در روز برای مدتی كوتاه آیات كتب مقدسه به صدای بلند برای عموم تلاوت میشود. در این معابد آثار الهی همه ی ادیان تلاوت میشود، زیرا یكی از مهمترین اصول اعتقادی بهائیان وحدت اساس ادیان الهی است. تاكنون علاوه بر هندوستان، در كشورهای آلمان، آمریكا، استرالیا، اوگاندا، پاناما و ساموآ مشرقالاذكارهایی ساخته شدهاند. از نكات جالب دیگر یكی مربوط به خادمان معبد است :همه خوش لباس ،خوش چهره ،مودب و با لهجه ی كاملا انگلیسی (چرا كه همه غیر از چند دربان ،اروپایی هستند. نكته بعدی مربوط به عبادت در معبد است كه بر خلاف همه ی مساجد و معابد در سكوت و آرامش حاكم بر معبد كه البته بیشتر شبیه یك تالار بزرگ و مرتفع و مفروش با سنگ مرمر ،انجام می گیرد.قبل از ورود،راهنمای معبد به زبان انگلیسی و بعد هندی همه را به خاموش كردن موبایل و دوربین و البته صدای بچه ها به هر وسلیه ی ممكن دعوت می كند و از همه می خواهد دقایقی بر نیمكت های سنگی و خنك ( به دلیل سیستم خنك كننده ی طبیعی یعنی آب موجود در استخرهای زیر و اطراف معبد به شكل گلبرگ های نیلوفر ) بنشینند و بدون آنكه مزاحم تمركز و عبادت دیگران شوند به هر زبان ،هر چیزی كه دوست دارند اما در سكوت زمزمه كنند. نكته ی بعدی مربوط به موزه و نمایشگاه بزرگ مشرق الاذكار است كه در حین بازدید از معبد با یك كارت دعوت و بروشور معرفی موزه ، توریست ها را به بازدید ترغیب می كنند . در موزه مخاطب با حجم انبوهی از عكس و پوسترهای زیبا در معرفی تاریخچه ساخت معابد مشرق الاذكار و مرامنامه و خط و مشی سازندگان و بانیان معبد و دعوت به وحدت ادیان٬ روبرو می شود. لینک به دیدگاه
*mini* 37778 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 2 مرداد، ۱۳۹۱ 21-برج خلیفه دبی: برج خلیفه ، بلندترین برج جهان با ارتفاع 848 در امارات متحده عربی در شهر دبی بنا شده است. این برج در 163 طبقه ساخته شده که ساخت آن در ژانویه 2004 آغاز و در ژانویه 2010 به پایان رسید. برج خلیفه دارای بیش از هزار واحد آپارتمان، ۴۹ طبقه اداری، ۴ استخر و یک کتابخانه مخصوص ساکنان است. همچنین برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام با ۱۶۰ اتاق به طراحی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در طبقات اولیهی برج واقع است. طراحی این برج اثر شرکت آمریکایی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام (SOM) و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام با الهام از برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، طبیعت صحرا و گل Hymenocallis است. در بیرون برج فوارهای با هزینهی ۲۱۸ میلیون دلار به طراحی شرکت WET Design قرار دارد. این فواره ۲۷۵ متر طول دارد و قادر به پرتاب آب به ارتفاع ۱۵۰ متری است. همچنین دارای ۶۶۰۰ لامپ در ۲۵ رنگ مختلف است. نمای آبنماها از بالای برج برخی از رکوردهای برج خلیفه: بلندترین برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام جهان به ارتفاع ۸۲۸ متر (۲،۷۱۷ فوت)(رکورد قبلی: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام با ارتفاع ۵۰۹ متر) بلندترین سازهی دست بشر به ارتفاع ۸۲۸ متر (۲،۷۱۷ فوت)(رکورد قبلی: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام با ارتفاع ۶۴۶ متر) بلندترین سازه جهان که بدون کمک کابل و یا وسیله دیگری سرپاست به ارتفاع ۸۲۸ متر (۲،۷۱۷ فوت)(رکورد قبلی: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام با ارتفاع ۵۵۳ متر) ساختمانی با بیشترین طبقات: ۱۶۳ طبقه (رکورد قبلی: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام با ۱۰۸ طبقه) برجی با بیشترین طبقات قابل استفاده: (۱۶۳ طبقه) دارا بودن آسانسور با بیشترین مسافت طی شده برجی با سریعترین آسانسور جهان با سرعت ۶۴ km/h یا (۴۰ mph یا ۱۸ m/s) دارا بودن بلندترین آسانسور باربری جهان اولین آسمانخراس که از از طبقات آن استفادهی مسکونی هم میشود دارا بودن بیشترین مساحت طبقات بین ساختمانهای جهان بزرگترین بالکن برای تماشای نمای بیرون برج ( برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ) بلندترین برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام جهان (طبقهی ۱۵۸) بلندترین اسختر شنای جهان (طبقهی ۷۶) بلندترین برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ( برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ) جهان (طبقهی ۱۴۴) بلندترین رستوران جهان (طبقهی ۱۲۲ در ارتفاع ۴۴۲ متر) بلندترین آتشبازی سال نو در جهان منبع : برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 8 لینک به دیدگاه
*mini* 37778 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 6 مرداد، ۱۳۹۱ 22- گنبد سلطانیه: گنبد سلطانیه مقبرهٔ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام است که در ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ در برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و از آثار مهم برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام به شمار میرود. این بنا مسجدی است بسیار زیبا از حیث معماری و تزیین و بزرگی در دنیا مشهور است. گنبد مزبور در پنج فرسخی سمت شرقی شهر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در داخل باروی شهر قدیم سلطانیه قرار گرفته و بنایی است هشت ضلعی که طول هر ضلع آن ۸۰ گز است. هشت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نیز در اطراف گنبد دارد. و قدیمیترین برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام موجود در ایران است. رنگ گنبد آبی است. بر روی این اضلاع گنبد بلندی قرار گرفته که ارتفاع آن را ۱۲۰ گز نوشتهاند. در قسمت بالایی آن ساختمان دور تا دور اتاقها و غرفهها ساختهاند. خود گنبد از کاشیهای فیروزهای رنگ پوشیده و سقف داخل اتاقهای بالا با گچبریها و آجرهای رنگارنگ تزیین یافتهاست. در حاشیه طاقها آیات قرآنی و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام با برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نوشته شدهاست. حکاکیهایی در آجرهای دیوارها و سقفهای رنگین بنا نیز دیده میشود.تزیینات و نحوهٔ ساخت این مقبره در واقع نقطهٔ عطفی در معماری آن دوران بوده به این شکل که سبکی جدید را در معماری بهوجود آورده که از برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام منفک شدهاست. ساخت این گنبد در سال ۷۰۲ هجری قمری به دستور الجایتو در شهر سلطانیه، پایتخت آن زمان برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام آغاز شد و در سال ۷۱۲ هجری قمری به اتمام رسید. بعضی از تاریخ نویسان نوشتهاند سلطان محمد خدابنده این گنبد و بنای عظیم را بنا کرد که اجساد ائمه اول و سوم شیعیان یعنی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام را از آرامگاهای خود به آنجا منتقل کند. ولی به علت خوابی که دید از این عمل منصرف شد. دالانهای تودرتویی در سردابهٔ این بنا موجود است که حدس زده میشود برای اجرای مراسم خاصی به کار میرفتهاست. حتی حدس میزنند که سلطان محمد خدابنده پس از مدتی از اسلام روی برگردانده و دوباره به اصل خود برگشته و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام شده و این دالانها و فضاها برای اجرای مراسم مذهبی خاص پس از مرگ وی بودهاست. البته جسد وی نیز به جای دفن در سردابه، در کوههای اطراف دفن شدهاست. گنبد سلطانیه در شهر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام قرار دارد و در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیدهاست و شامل سه بخش اصلی ورودی، تربتخانه و سردابهاست. گفته میشود در ساخت گنبد بزرگ شهر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام از این گنبد الگوبرداری شدهاست. بنای این گنبد که بعد از گنبدهای برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام سومین گنبد بزرگ دنیاست. سبک معماری این بنا به برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام است. 10 لینک به دیدگاه
R.Irankhah 25490 اشتراک گذاری ارسال شده در 20 مرداد، ۱۳۹۱ 23-مجموعه فرهنگی ژان ماری تجیبائو – نیوکالدونیای فرانسه طراحی 1991- ساخت 1993 تا 1998 پروژه ژان ماری با طبیعت مانوس است یعنی بدون حضور نور خورشید که لطافت ساختارهای چوبی را باز می تاباند و بدون صنوبر بلند و ستون مانند که معیاری برای ارتفاع پوسته های وسیع ساختمان محسوب می شود و بدون بادی که از میان این عناصر می وزد و انعطاف پذیری و استحکام چوب را یادآوری می کند ، شناخت و درک کامل مکان و فضای خلق شده در این پروژه ، غیرممکن می شود. معرفی سایت پروژه ( شبه جزیره نیوکالدونیا ) بین کشور فرانسه و همسایه بر سر مالکیت این جزیره اختلاف بوجود آمد و سرانجام این جزیره به فرانسه تعلق یافت. رئیس جمهور فرانسه به منظور نشان دادن اینکه این جزیره اصالتا به فرانسه تعلق دارد تصمیم گرفت یک مجموعه فرهنگی احداث کند تا آداب و رسوم مردم بومی آنجا را که معروف به کاناک بودند به تمام جهان نشان بدهد. محل قرارگیری پروژه را تاج جزیره انتخاب کردند و در اختیار آقای پیانو دادند. از ویژگی های این سایت می توان گفت : - در یک طرف آب آرام و مطابق آن باد مطلوب و ملایم و در طرف دیگر آب خروشان را داریم که باد غالب را تولید می کند. - وجود پوشش گیاهی که سازگار با بناهای جزیره است. - وجود خانه هاس کاناکی با مصالح بومی. هنر پیانو در تبدیل کردن سازه بومی به های تک – تک لایه ای یکی از جلوه های اصلی این مجموعه ، قدرت اجرایی به کار رفته از نظر صنعت گری بارای ساخت آنهاست که ریشه در تمدن و فرهنگ منطقه دارد. صنعت و مهارتهایی که به شکل شیوه های ساخت ممکن در این منطقه تبلور یافته است. فرم سازه ای منتخب رنزو پیانو به خوبی قادر است با الگوها و شکل های تکیه گاهها ، بادبندها و سایر عناصر سازه ای تلفیق شود. سازه این ساختمان ها دو لایه است و خلا بین دو جداره ، ابزاری ارزشمند برای خنک کردن و تهویه ی فضای داخلی محسوب می شود. شبکه ای تنیده با بافتی ظریف ، پوسته خارجی ساختمانها را تشکیل می دهد و با ارتعاش هایی متغییر که در قسمت های مختلف متفاوت است. این پوسته خارجی ساختمان را پویاتر می کند. جواب مثبت پیانو به خانه های کاناک نتایج بدت آمده ی فوق العاده قبل از ساعت این مجموعه ، نشان دهنده ی پاسخ مثبت پیانو است برای به نمایش گذاشتن فرهنگ کاناک که در تمام منطقه ی نیوکالدونیا غالب است و نشان دهنده نیاز و علاقه شدید او به باز اندیشی و بر انگیختن فرهنگ انسانی به طور پیوسته و به شکل های مختلف است. همچنین این پروژه بیان کننده بینشی عمیق نسبت به امکانات و توانائی های معماری معاصر و چگونگی ترکیب آن با جزئیات و ریزه کاری های تمدن و فرهنگ بومی منطقه است. همچنین این پروژه قادر است علاوه بر تفکری گم شده در زمان ، باززنده سازی اندیشه های کهن یک قوم برای ایجاد رابطه با محیط طبیعی اطرافش را نیز به خوبی به تصویر بکشاند. عملکردهای مجموعه فرهنگی ژان ماری تجیبائو این مجموعه به سه دسته تقسیم شده است که دو دسته ی آن سه تایی و دیگری چهار تایی است. عملکرد آنها شامل : سمعی بصری ، کتابخانه ، کافه تریا ، نمایشگاه ، سالن اجتماعات ، سالن رقص ، آمفی تئاتر ، موزه و ... فضای داخلی کتابخانه نمایشگاه سنن مردم کاناک دید به سرسرا 7 لینک به دیدگاه
*mini* 37778 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 31 مرداد، ۱۳۹۱ 24-تاج محل: تاجمحل (به برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام : तIज महल، به برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام : تاج محل) از پرآوازهترین بناهای جهان و آرامگاه زیبا و باشکوهی است که در نزدیکی شهر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و در ۲۰۰ کیلومتری جنوب برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام پایتخت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام واقع شدهاست و یکی از برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام دنیا بهشمار میرود. این بنا به دستور برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، پنجمین برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام هند به منظور یادبود همسر ایرانیتبارش, برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام که در سال ۱۶۳۱م در سفری جنگی بههنگام وضع حمل فوت کرد بنا شدهاست. خود شاهجهان نیز بعدتر در همانجا به خاک سپرده شد. همانطور که مشخص است، نام این بنا، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام است. این ساختمان بر پایه مخلوطی از برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام بنا شدهاست و در ساخت آن ۲۰،۰۰۰ هنرمند و معمار از نقاط مختلف آسیا بهخصوص برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام شرکت داشتهاند. آغاز ساخت تاجمحل سال برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام (۱۰۴۲ ش) بوده و در سال برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام (۱۰۵۷ ش) تکمیل شدهاست. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برادرش استاد برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام (سده یازدهم هجری) سرمعماران برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام سازنده تاج محل در برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام بودهاند.در برخی متون نیز از برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، که هر دو برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام بودهاند نام برده شدهاست، که گویا برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در و دیوارهای تاجمحل به برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام واگذار شدهبودهاست. نماد وفا و عشق ابدی: تاج محل بنایی مُجَلَّل و رمز عشق ابدیست که سه قرن و نیم از عمر آن میگذرد. اخلاص به عشقی رومانتیک، از دوران بسیار دور همچون: « برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام »، « برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام » و یا « برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام » که برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، یکی از برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام را به نشان وفاداری برای همسرش ساخت، تاج محل نیز یکی از برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام دنیاست، تاج محل آرامگاه «ارجمند بانو بیگم» ملقب به برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام همسر محبوب « برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام » پنجمین پادشاه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام به مغولی هند بود. این بنا به دستور شاهجهان برای نشان دادن عمق علاقه و عشق خود به ممتاز محل ساخته شدهاست. داستان بنای این مجموعه عمارات مجلل که در وسط آن گنبد تاج محل چون نگینی میدرخشد، بر ارزش تاریخی این شاهکار هنری افزودهاست. تاج محل، در واقع، باشکوهترین هدیه یک شاه به همسر از دست رفتهاش است و پایههای آن بر عشق وافر شاهجهان گورکانی به ممتاز محل ایرانی تبار استوار است. شاید اگر در سال ۱۶۰۷ میلادی «شاهزاده خرم»، که بعداً با نام «شاه جهان» شناخته شد، «ارجمند بانو بیگم» را، که بعداً به «ممتازمحل» ملقب شد، نمیدید، امروز از تاج محل خبری نبود.شاه جهان زبان فارسی را بخوبی می دانستو به ان کتابت می کرد و شعر می گفت. ارجمند بانو دختر یکی از اشراف ایرانی با نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و متولد شهر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام هند بود. خواهر آصف خان یا عمه ارجمند بانو، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام همسر محبوب و پرنفوذ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، پدر شاهزاده خرم بود. نور جهان همراه برادرش آصف خان در سیاست و دولتداری نقش بارزی داشت. شاهزاده خرم که در آتش عشق ارجمند بانو میسوخت، بنا به ضوابط سلطنتی با دو زن دیگر ازدواج کرد که اولی از بستگان دربار صفوی ایران بود. خرم پس از پنج سال انتظار به وصلت ارجمند بانو رسید. او پس از مراسم عروسی اعلام کرد که عروس تازه از سایر زنان دربار برتر و «ممتازمحل» است. ازآن به بعد ارجمند بانو با همین نام و پسوند «بیگم» خطاب میشد. به نوشته یک تاریخنگار دربار گورکانی هند که با نام «قزوینی» از او یاد میشود، پیوند شاهزاده با دو همسر دیگرش تنها حکم زناشویی معمولی را داشت و «خرم» هیچ زن دیگری را شایسته آن محبت و شیفتگی که نثار ممتاز محل میکرد، نمیدانست. سال ۱۶۲۸ شاهزاده خرم بر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام هند نشست و به «شاهجهان» ملقب شد. ممتاز محل نمیخواست به مانند عمه قدرتمندش در امور اداری و سیاسی دستی داشته باشد. در عوض فهرست نامهای زنان بیوه و کودکان یتیم را ترتیب میداد و از شوهرش میخواست که به نیازهای آنها رسیدگی کند و برای خانوادههای بینوا نفقه تعیین میکرد. او نیز مانند شاهجهان به هنر معماری علاقه داشت و در ساماندهی یک باغ کرانه رود یامونا در شهر آگرا، جایی که سرانجام محل آخرت او شد، نقش داشت. معماری باغ و ساختمان تاج محل: شاهجهان جایگاهی را در کنار «رود یمونا برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام » برای این بنای بزرگ برگزید. تاجمحل آرامگاهی است با ۵۸ متر بلندی، ۵۶ متر پهنا که در نزدیکی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در ایالت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام بر روی یک تخته عظیم ۱۰۰ متر × ۱۰۰ متر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ساخته شدهاست. این بنای بزرگ، در یک باغ پهناور ۱۸ هکتاری قرار دارد، که در مرکز این باغ یک نهر آب طولانی وجود دارد که به شیوه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ساخته شدهاست. شاهجهان قصد داشت برای خود نیز آرامگاهی در کران دیگر «رود جمنا» و برابر آن بسازد و این دو بنا را با پلی به یکدیگر متصل سازد بهنشانه آنکه پیوند او و همسرش از جریان زمان هم در میگذرد. قرار بود که بر خلاف نمای تاج محل که از مرمر سفید است، آرامگاه شاه از مرمر سیاه باشد. اما سرنوشت بر این شد که آرامگاه دوم هرگز برپا نشود و شاه در کنار همسرش آرام گیرد. تاج محل از سال ۱۹۸۳ جزو برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام درآمدهو در نظر سنجی بزرگ جهانی در سال ۲۰۰۷ میلادی که در ۸ ژوئیه همان سال نتیجه آن اعلام گردید این بنا در شمار یکی از برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در دوران حاضر شناخته شد. در دو طرف بنای اصلی دو بنای کوچکتر و قرینه بهچشم میخورد که در سمت غرب یک مسجد سهگنبدی وجود دارد که از ماسهسنگ (قهوهای مایل به قرمز) ساخته شده و در شرق بنایی است که زمانی به مثابه مهمانسرا به کار میرفتهاست. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، نویسنده کتاب «شهرهای هندوستان گورکانی»، مینویسد که ریشههای ایرانی تاج محل، نخستین و پایدارترین برداشتی خواهد بود که یک دانش پژوه رشته معماری اسلامی با دیدن این بنای یادبود حاصل میکند. به نظر او، تاج محل یک نمونه از برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام است و در واقع، نمایانگر حد اعلای نبوغ ایرانی در هنر معماری در خاک هند است. هامبلی با استناد به سخنان برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، کارشناس تاریخ هنر، میافزاید: «تاج محل از بهترین نمونههای معماری است که با ذوق و سلیقه صفوی انجام شدهاست... در تاج محل موارد معدود انحراف از ارتدکسی هنری صفوی را میتوان مشاهده کرد که شامل»چتریهای راجپوتِ«پیرامون گنبد و تفاوتهایی در تناسب میان گنبد و پایه آن میشود. گلدستهها هم که احتمالا با الهام از آرامگاه»محمود خلجی«در»ماندو«ساخته شدهاند، اندکی متفاوتاند. از غرایب روزگار است که که یکی از»عجایب جهان«که کمترین ارتباط را با هنر گورکانی (مغولی) دارد، به نمونه کلاسیک و نماد تمدن گورکانی تبدیل شدهاست.» معمار و طراح تاج محل: در متون تاریخی به نام معمار این مجموعه اشاره نشدهاست اما در برخی از متنهای متأخر، به شخصی به نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام اشاره شدهاست.بنا به یک دستنویس بازمانده از سده ۱۷ میلادی، سرمعمار تاج محل و لال قلعه یا برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در دهلی همین استاد احمد لاهوری بودهاست. علاوه بر این، در برخی از متون از شخصی به نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نام برده شده که بعضی او را اهل برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و عدهای وی را بدلیل لقبش که افندی بوده اهل برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام دانستهاند. برخی از پژوهشگران نیز به یک نسخه خطی اشاره کردهاند که در آن به « برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام » و « برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام » اشاره شدهاست. جدای افراد نامبرده از فردی به نام جرونیمو ورونئو اهل ونیز هم نامبرده شدهاست. عبدالحق شیرازی که سال ۱۶۰۹ از شیراز به هند مهاجرت کرد و به خاطر استعداد فوق العادهاش در هنر خوش نویسی از سوی شاه جهان به «امانت خان» ملقب شد. به احتمال قریب به یقین، تمام خطاطیهای روی در و دیوارهای تاج محل به امانت خان واگذار شده بود، چون تنها نام اوست که به شکل «امانت خان الشیرازی» زیر یکی از خطاطیها در ایوان جنوبی تاج محل حک شدهاست. امضای او حاکی از مقام بلند امانت خان در دربار گورکانیان نیز هست. در بنای تاج محل آنچه کاملا مسلم است این است که برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام تاج محل که به رنگ مشکی بر زمینه مرمر سفید نشسته اثر امانت خان شیرازی است. وجود یک معمار لاهوری در طراحی تاج محل به معنی فقدان یک یا چند معمار ایرانی نیست. زیرا میتوان اظهار داشت که طراحی و ساخت این مجموعه عظیم و با شکوه، تنها توسط یک معمار صورت نپذیرفتهاست و به احتمال زیاد چند نفر معمار و عده کثیری هنرمند در این کار مشارکت داشتهاند. به گفته تاریخدان آمریکایی «میلو بیچ»، در این مورد میتوان تنها گمانه زنی کرد که معمار اصلی تاج محل چه کسی بوده، اما این نکته روشن است که خود شاه جهان به هنر معماری علاقه داشت ولابد در طراحی تاج محل نیز دستکم نقش یک رایزن را داشتهاست. گفته میشود برای ساخت این بنا بیست هزار کارگر، استادکار، معمار، سنگتراش، نقاش، فلزکار و جواهرتراش بهمدت بیست و دو سال کار کردهاند. گوشهای از برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام تاج محل به خط برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نوشته روی قبر: نوزاد دختری که مادرش در سفر تبعیدی از ایران به هند او را در کنار چاه آبی رها کرد تا شاهد دردهای خود و خانواده اش نباشد اما سرگذشت شگفت او بگونه ای رقم خورد که امروزه او نماد عشق در سراسر جهان است. .آرامگاه تاج محل در جهان سمبل عشق شناخته میشود. در داخل آرامگاه یا درگاه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام (از عجایب هفتگانه جدید جهان در یونسکو) قبر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام وجود دارد که با سنگ مرمر یکپارچه تزئین شدهاست کنار سنگ مرمر قبر سمت راست به خط نست فارسی رایج دوره صفویه نوشته شدهاست:مرقد منور ارجمندبانو بیگم مخاطب بممتاز محل متوفی سنه... سنگ قبرارجمندبانو اشعار فارسی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 8 لینک به دیدگاه
*mini* 37778 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 شهریور، ۱۳۹۱ 26- پل میلائو، بزرگترین سازه بتنی جهان : پل میلائو یکی از مشهور ترین بناهای فرانسه پس از برجِ ایفل، و یکی از ابر سازه های بتنی در جهان است. این ابر سازه توسط نورمن فاستر و همکارانش ساخته شده. این پل که با مشارکت شرکتِ فولاد سازی ایفل، که توسط معمار و سازنده برج ایفل تاسیس شده است ساخته شده، دارای 2/50 کیلومتر طول است که بر روی آن 7 شاه تیرِ بتنی قرار دارد که ظولِ بلندترینِ آن به 245 متر میرسد که بلندترین پایه پل در جهان است. این پل بر روی رودخانه "تارن" در دره تارن ساخته شده که حدود 36000 تن فولاد در ساختِ آن به کار رفته. براس ساختِ این پل از تکنولوژی های پیشرفته حمل و نقلی از جمله استفاده از جکهای هیدرولیکی برای جلو بردن(هُل دادن) بدنه اصلی پل که برروی 7 پایه اصلی قرار میگرفته است. دو هدف عمده از ساخت این پل یکی کاهش بار ترافیک منطقه (بخصوص در فصل تعطیلات تابستان) و دیگری گشایش یک راه ارتباطی آسان میان شمال اروپا و جنوب آن (بویژه کشورهای فرانسه و اسپانیا) می باشد. تا پیش از سال 2005 که این پل توسط ژاک شیراک (رئیس جمهور وقت فرانسه)افتتاح شد، مقام بلندترین پل جهان از آن پل گلدن گیت سانفرانسیسکو بود(پلی که بر روی خلیج سانفرانسیسکو واقع در کالیفرنیایی آمریکا احداث شده است) 6 لینک به دیدگاه
*mini* 37778 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 4 مهر، ۱۳۹۱ 27- برج مری اکس لندن : ساخت برج مرياكس در مارس 2001 شروع شد و همانطور كه گفته شد در سال 2004 به بهرهبرداري نهايي رسيد. اين برج، اولين برج لندن به شمار ميآيد كه مطابق با استانداردهاي محيطي ساخته شده است. در كل ساختمان از سيستمهاي ذخيره انرژي استفاده شده كه مصرف انرژي را به نصف مصرف انرژي يك برج مشابه كاهش ميدهد. وجود فواصل زياد بين طبقات برج، به مانند تهويه طبيعي عمل كرده و هواي داخل ساختمان را به بيرون هدايت ميكند. بين طبقات از شفتهايي استفاده شده است كه در صورت مسدود شدن لولههاي هواكش، هوا را تهويه ميكند. علاوه بر اين در صورت گرم شدن محيط، پنجرهها به صورت خودكار بازشده و هواي داخل به بيرون هدايت ميشود كه اين ويژگي سبب ذخيره انرژي تا 40درصد است. پنجرهها به گونهاي طراحي شده كه مانع از تابيدن مستقيم نورخورشيد به درون ساختمان شود. اما در قسمت اداري با تابش نور خورشيد به درون، محيطي زيبا و دلنشين به وجود ميآيد. در صورت تابش نورخورشيد و گرم شدن محيط داخلي، وجود فواصل زياد و شفتها سبب ميشود در فصل گرم، هواي گرم و در فصل سرد، هواي سرد به بيرون منتقل شود.گفتني است؛ نماي بيروني برج از 24هزار مترمربع شيشه تشكيل شده كه به شكل الماس در كنار هم قرار گرفتهاند. كل ساختمان باشيبي ملايم پهن شده تا اينكه طبقه شانزدهم به عريضترين قسمت برج تبديل شود. همچنين در كل ساختمان برج از 55كيلومتر قطعات فلز با حجمي بالغ بر 10هزارتن استفاده شده و پايههاي برج كه وزن متوسط آنها 1500 تن است، در عمق 27 متر زمين كار گذاشته شدهاند. در بالاييترين طبقه برج، يعني طبقه چهلم، كافيشاپ و رستوران قرار دارد كه چشماندازي وسيع و 360درجه را به كل شهر لندن به نمايش ميگذارد. 23آسانسور در كل برج قرار دارد كه هركدام با سرعت متغيري بين 1متر بر ثانيه تا 6 متر بر ثانيه مسافران را جابهجا ميكند. در كنار آسانسورها، پلكان عمودي پيچدار و بالابرهاي مخصوص معلولان هم بازديد كنندگان را بين طبقات جابهجا ميكند. نه تنها ساخت اين برج به سرآغازي از تحولات در لندن مبدل شد؛ بلكه به عنوان شاهكار برجستهاي از لندن در دنيا شناخته ميشود و در سالهاي 2003 و 2004 برج مرياكس از لحاظ معماري برتر، سازگاري با محيط و طراحي زيبا، جايزه بهترين آسمان خراش دنيا را از آن خود كرد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 6 لینک به دیدگاه
*mini* 37778 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 6 مهر، ۱۳۹۱ 28- برج های دوقلوی پتروناس : برجهای دوقلوی پتروناس از بلندترین برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام جهان هستند که در شهر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در کشور برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام قرار گرفته اند. برجهای دوقلو با احتساب آنتن بالای برجها، ۴۵۲ متر ارتفاع دارند. تعداد طبقات هر برج ۸۸ طبقه است و جمعا ۷۸ آسانسور در این دو ساختمان فعال هستند. این دو برج از زیر توسط مرکز خرید سوریا به هم وصل هستند. همچنین پلی طبقات ۴۱ و ۴۲ این دو برج را به هم متصل میکند. ارتفاع این پل از سطح زمین ۱۷۵ متر و طول آن ۵۶ متر است. کار ساخت این برجها از سال ۱۹۹۵ شروع شد و در زمانی کوتاه در سال ۱۹۹۸ به اتمام رسید. دولت مالزی ساخت این برجها را به عنوان نماد پیشرفت اقتصادی این کشور در دستور کار خود قرار داد. امروزه برجهای دوقلو برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام به یکی از نمادهای اصلی کوالالامپور و مالزی تبدیل شده اند. معمار این بنا برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام است. شایان ذکر است به دلیل نزدیکی این برجها به مرکز نمایشگاههای مالزی (KLCC) این برجها نیز به اشتباه به برجهای KLCC معرفند به شکلی که در سرتاسر جادههای مالزی، تابلویی که شما را به سمت این برجها هدایت میکند و عکسی از برجها را نیز داراست به این برجها با همان نام KLCC اشاره مینماید. این برجها توسط ژاپنیها و کرهایها - هر کدام یکی از برجها - طی مسابقهای برای تکمیل پروژه ساخته شده اند و سپس دو برج با پلی به هم متصل شده اند. این برجها جزو بلندترین برجهای دوقلوی دنیا به شمار میروند. در طبقه پایین برجها مجتمع خرید بزرگ سوریا قرار دارد. البته به توریستها خرید از این مجتمع به دلیل گرانی برخی اجناس در آن توصیه نمیشود. در طبقه پایین KLCC آکواریم زیبایی قرار دارد که در آن شما از دالان شیشهای زیر آب کوسهها و سفره ماهیهای غول پیکر را از نزدیک خواهید دید. نمایندگی شرکت سونی و اغلب مارکهای لباس شاید از مراکز دیدنی این برج باشند. در طبقه بالای فروشگاههای برج سینما و فروشگاه کتاب بزرگی قرار دارد. موزه آثار هنری این برجها نیز شایان توجه است. پل معلق وصل کننده دو برج مرکز خرید سوریا برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 6 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده