رفتن به مطلب

پیچ تراشی


spow

ارسال های توصیه شده

پيچ : پيچ عبارت است از شياري كه به فرم وزواياي معين به صورت مارپيچ حول محور ميله ايجاد مي گردد. اگراين شيار ما رپيچ درداخل سوراخ ها ايجاد شود ان رامهره مينامند.

 

گام پيچ: فاصله يك نقطه روي يك دندانه از نقطه ي متنا ظرش روي دندانه بعدي به طوري كه درموازات محور پيچ اندازه گيري شود.گام پيچ مي نا مند.

 

پيچ رادر صنعت مي توان به وسيله ابزارهاي دستي به نام حديده يا با ماشين هاي مختلف مثل ماشين هاي زير توليد كرد.

 

 

 

1- ماشين تراشLATHE 32 TN 32

 

2- دستگاه تراش پيچ تراشي U61M

 

3-ماشين تراش CI500

 

4- ماشين ابزار متعلقه ي پيچ تراشي SNAP TAP PG

 

 

 

 

 

* ماشين تراش LATHE 32 TN 32

 

 

 

اين ماشين تراش قطعاتي تا قطر 320ميليمتروطول 850ميليمتر را مي توانند تراشكاري كنند.و تعداد سرعت هاي محور اصلي 8نوع كه از 50 الي 2000دور بر دقيقه ومورس محور اصلي 5

 

مي باشد. تعداد بارتغذيه طولي 28 نوع كه از45%الي 0/8 وتعداد بار تغذيه عرضي 28 نوع كه از23%الي 0/4وتعداد پيچ اينچي و28نوع پيچ مدولي و32نوع پيچ ديا مترال وقدرت الكترو موتور 2/2 كيلو وات ميباشد.

 

 

 

* دستگاه تراش پيچ تراشي U 61 M

 

براي اجراي همه عمليات تراشي در بخش ماشين سازي، در واحدهاي صنعتي وكشاورزي مورداستفاده قرارمي گيرد مشخصات فني ‎

 

 

بزرگترين درازاي قطعه مورد تراش، ميليمتر...................................................500

 

بالاي قسمت فوقاني عرابه..................................................................................165

بالاي ميز تراش…………..........................................………….320

 

حدود پاي پيچ متريك،ميليمتر.......................................….0,2-7,0

مدولي، مدول در ميليمتر…….........................…………………..0,1 -3,5

اينچي، نخ در اينچ………………………........................………..28-2

تعداد سرعت‌هاي محور متحرك.……………..........................……………….18

طيف فركانسهاي چرخش محور متحرك، در دقيقه...............…….…25…2000

ظرفيت ترانسميسيون اصلي، كيلوات........................................... 3

ابعاد.…………….........................................…1800750 *1350*

وزن، كيلو……………………..............................……..……….9

 

* ماشين تراش CI 500

 

 

 

00075827 1365 4 بنيادي فني و مهندسي. amp;00822 توليد ماشينهاي افزار (فني ماشين تراش Cl 500 Turning Machine PG تراش Cl 500 يک ماشين تراش اونيورسال ميباشد که بمنظور مدرن کردن تراش توليدي کارخانه طرح شده است . اين ماشين تراض براي انواع عمليات تراشکاري بکار ميرود وبا استفاده از متعلقات مخصوص مشترک با تراش ) B ( TN 50 تراش توليدي کارخانه ) عمليات مختلف : کپي تراش ، فرزکاري ، سوراخکاري ، سنگزني داخلي و چرخدنده زني راتيز انجام ميدهد. اين ماشين از نظر دقت وانحرافات درسطح استاندارد بين المللي بوده وشامل کليه امکانات وامتيازات TN و ساير تراشهاي هم طراز کشورهاي خارجي ميباشدو بعلاوه داراي موتوري قوي بمنظور بالا بردن قدرت براده برداري بيشتر بوده و مجهز به کلاچ و ترمز مغناطيسي است که امکان ميدهد اپراتور تسلط کاملي درترمز کردن سريع و تعويض جهت حرکت محوراصلي راداشته باشد. ضمنا سيستم مخصوص پيچ تراشي اتوماتيک با کارآئي بهتري روي ماشين قابل استفاده است . بمنظور سرعت بخشيدن بکار و سهولت حرکت سوپرت در جهات طولي و عرضي ماشين به سيستم حرکت سريع و اتوماتيک مجهز شده است . داراي دستگاه مرغک مدرن و جديد و ورنيه دار است . تعداد ساعت محور اصلي 18 و حداقل و حداکثر سرعت محور اصلي 31/5-1600r.p.m و قطر سوراخ محور اصلي 56mm و ميباشد.

 

* ماشين ابزار متعلقه پيچ تراشيSNAP TAP PG

 

ماشين‌سازي تبريز [دولتي] 00075833 1366 4 کاربردي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران فني و مهندسي. amp;00822 ماشين‌ابزار متعلقه پيچ تراشي SNAP TAP PG اين متعلقه در پيچ تراشي اتوماتيک درماشين تراش اکثرابصورت سري مورد استفاده قرارميگيرد که درزمان کمتر از 5 دقيقه ميتوان ماشين تراش معمولي رابه ماشين پيچ تراشي تبديل کرد درضمن قبل از برخورد قلم باسه نظام و يابغل قطعه کار سيستم از درگيري خارج ميشود که اين ازنظر ايمني بسيار حائز اهميت است

لینک به دیدگاه

* انواع پيچها از نظر كار برد:

 

پيچها در صنعت به دوصورت مورد استفاده قرار مي گيرند.

 

الف: پيچ هاي محكم كننده : اين پيچ ها به منظوروصل كردن دو چند قطعه مختلف به يكديگر به كار مي روند كه معمو لا فرم دندانه ي آن مثلثي (v)

 

مي باشد.

 

ب: پيچ انتقال حركت : اين پيچ ها شامل انو اع پيچها وحلزون هايي است كه جهت انتقال حركت يا تبديل حركت دوراني به حركت مستقيم الخط ويا تغير سرعت به كار مي رود. فرم مقطع پيچ هاي انتقال حركت اغلب ذوزنقه اي يا مربعه اي مي باشد. وازموارد استفاده ي آ نها هدايت سوپرت ماشين و ميز صفحه تراش و فرز مي باشد.

 

* سيستم هاي پيچ :

 

پيچها را در دو سيستم استاندارد كرده اند.

 

1- سيستم DIN= فرم صنعتي المان

 

2- سيستم ISO= سازمان استاندارد بين المللي

 

روش واستاندارد DIN تا سال 1960 متداول بود وهم اكنون سيستم ISO

 

جايگزين ان شده است . درسيستم DIN به دليل اينكه سر دندانه ها تيز مي باشد و باعث خراب شدن سريع پيچ ها ميشود يكي از عيب هاي اين سيستم مي باشد.

 

*انواع (پروفيل ) دندانه پيچها :

 

فرم مقطع دندانه پيچ ها نسبت به موارد مصرف ان ها مختلف بوده وممكن است به شكل زير باشد.

 

*جهتگردش دندانه هاي پيچ:

 

اگر جهت حركت دندانه پيچ ها به طرف راست باشد پيچ راست گرد گفته مي شود. براي شناخت ان كافي است به ان عمود نگاه كنيم . درصنعت موارد استفاده پيچ هاي راست گرد بيشتر از چپ گرد است . پيچهاي چپ گرد براي اتصال لوله هايي كه براي گاز هاي قابل اشتعال مورد استفادهع قرار مي گيرد

 

 

 

*انو اع پيچهاي پرمصرف ومتداول درصنعت

 

1- پيچ هاي متريك

 

دراين نوع پيچ ها كليه اندازه ها به ميليمتر بوده و قطر خارجي پيچ را به همراه حروف (M) مشخص مي نمايند مثل M10 يعني پيچ ميليمتري كه قطر خارجي ان برابر 10ميليمتر مي باشد. از مشخصات اين نوع پيچها زاويه دندانه ان بوده كه 60درجه مي باشد ودر دو سري دنده درشت ودنده ظريف مي سازند . از پيچ هاي متريك براي محكم كردن قطعات ومخصوصا اتصالات ابندي استفاده مي شود.

 

2- پيچها ي اينچي يا ويتورث

 

در اين نوع پيچها تمام اندازه هاي داخلي وخارجي وگام بر حسب اينچ مي باشد كه با علامت ( " ) درسمت راست بالاي اندازه مشخص مي شود . زاويه دنده اين نوع پيچ ها 55 درجه مي باشد .

 

3- پيچ هاي استوانه اي اينچي لوله :

 

ازاين نوع پيچ هابراي اتصال لوله هاي مختلف استفاده ميشود وزاويه دندانه هاي ان مانند پيچ هاي اينچي ( 55) درجه مي باشد گام پيچ ها ي لوله به دليل نازكي ديواره لوله ها به نسبت قابل ملاحظه اي كوچكتر معمولي مي باشد. به طوري كه گام چندين قطر مختلف از پيچهاي لوله با هم برابرند.

 

*شخصات پيچ ومهره

 

قطر خارجي پيچ يا مهره

 

قطر داخلي پيچ يا مهره

 

قطر متوسط پيچ يا مهره

 

گام ظاهري وگام حقيقي

 

زاويه دنده پيچ

 

ارتفاع شيار دنده

 

*يچ هاي دنده مثلثي (سرتيز)

 

اين پيچ ها داراي سروته دندانه اي سر تيز بوده كه به پيچ هاي جناقي هم معروف است وموارد استفاده ي انها بيشتر براي اتصال هايي كه جهت بخار و فشار اب يا روغن به كار برده مي شود زيرا نوك دنده و ته دنده پيچ تيز بوده وتماس بيشتري دارد. ودراين صورت بخار يا مايع از درون پيچ ومهره عبور نمي كند.ودرسيستم اينچي وميليمتري ساخته مي شود.

لینک به دیدگاه

*نده هاي پيچ بري :

 

اين گونه رنده ها توسط تراشكار ساخته مي شود وپس از سنگ زدن وپليسه گيري وكنترل به وسيله شابلون آما ده كار مي شود قوس ته دندانه پيچها براي گام هاي مختلف متفاوت بوده وبايستي سر رنده هاي پيچ بري متناسب با انها گرد شوند. براي تنظيم عمود بودن مي توان از شابلون رنده ويا ميكروسكوپ مخصوص استفاده كرد.

 

*طريقه ي تراشيدن پيچهاي اتصال:

 

 

 

1-قطعه كار را با قطر خارجي لازم تراشيده وابتداي آن راپخ مي زنيم.

 

2- رنده ي متناسب با فرم دندانه پيچ انتخاب كرده وپس از كنترل زوايا ولبه ي برنده ان رابه نحو صحيحي در رنده گير مي بندند.

 

3- عده دوران لازم را با توجه به سرعت برش در پيچ بري (3/1 سرعت برش روتراشي ) تعيين وماشين را بادور به دست امده تنظيم مي كنيم.

 

4- اهرمهاي جعبه دنده پيشروي ماشين را بااستفاده از جدول وبراساس گام پيچ تراشيدني تنظيم مي كنيم .

 

5- رنده را پس از مماس كردن با سطح كار وصفر كردن حلقه ي تنظيم به ابتداي كار منتقل كرده و اهرم مربوط به پيچ را مي زنيم و عمل براده برداري را انجام مي دهيم ودرانتهاي پيچ بايستي ابتدا دنده را از قطعه كار خارج كرده وبلا فاصله با تعويض جهت گردش رنده را به سمت ابتداي كار انتقال داد. پس ازتراشيدن پيچ مي توان بااستفاده از كوليس شابلون پيچ وساير وسايل كنترل صحت ابعاد وزواياي ان را كنترل كرد.

 

*پيچ ذوزنقه اي:

 

اين پيچ ها از نوع پيچها حركتي هستند كه حركت دوراني پيچ را به كمك مهره به حركت خطي تبديل مي سازد مانند پيچ ميله ي هدايت ماشين تراش

 

اگر زاويه گام اين نوع پيچها زياد باشد يعني (بيشتر از 20درجه ) مي توان حركت خطي مهره را به كمك پيچ به حركت دوراني نيز تبديل كرد مانند پيچ گوشت اتوما تيك ازبين پيچها حركتي پيچ ذوزنقه اي پر مصرفترين است.

 

*طرزتراشيدن پيچ هاي دنده ذوزنقه ای

 

براي تراشيدن پيچ هاي دنده ذوزنقه اي با گام هاي بيشتر از5 ميليمتر از سه رنده ودرسه مرحله مي تراشند. در مرحله ي اول ازيك رند ه ي شيار تراشي كه پهناي نوك ان كمي كوچكتر از تختي ته دنده پيچ است استفاده مي كنيم و عمق ان تا 2/0 كمتر از عمق اصلي باشد. درمرحله ي دوم بارنده ذوزنقه اي كه تختي ته ان كوچكتر از تختي پروفيل دنده اصلي مي باشد بغل راست وچپ ان رامي تراشيم درمرحله سوم با رنده كه لبه هاي ان فرم كامل پروفيل دنده خواسته شده را داردا باشد پيچ ذوزنقه اي رامي تراشيم.

 

طريقه تراشيدن پيچهاي بلند

 

پيچهاي بلند با قطر كم رامي توان به كمك دستگاه كمربند متحرك تراشيددر

 

اين حالت نبايستي دنده هاي پيچ هاي در اثر فشارفكها كمربند صدمه ببيند.در تراشيدن پيچها ي بلند حرارت حاصله حائز اهميت است وممكن است عدم توجه به ان خطاي قابل توجهي در گام پيچ به وجود اورد.

 

*انواع ديگر پيچ ها

 

پيچها استاندارد امريكايي

 

پيچ هاي شماره اي

 

پيچ هاي لاونهرز

 

پيچ هاي مثلثي انگليسي

 

· تراشيدن دندانه پيچ روي قطعات مخروطي:

 

درمو اقعيكه اب بندي گاز يا مايعات ويا باز وبسته كردن سريع پيچ مورد لزوم باشد از پيچ هاي مخروطي استفاده مي شود.در موقع تراشيدن پيچ مخروطي باييد نوك قلم را نسبت به محور قطعه كار تنظيم كردنه نسبت به سطح مخروطي.

 

پيچ هاي صفحه اي ( پيچ ارشميدس )

 

پيچ ارشميدس را مي توان به كمك رنده شيار روي ماشين تراشيد . حركت پيشروي دراين حالت توسط سوپرت عرضي وازطريق ميله كششي تا مين كرد.در اين جالازم است كه لبه برنده رنده درامتداد سطح پيشاني قطعه كار تنظيم شود. براي انكه سطح ازاد بغل رنده به سطح شيار تراشيده شده گير نكرده وان را له نكند و همچنين باعث شكستن رنده نگردد با يستي سطح ازاد ان را كوچك نمود براي جلو گيري از حركت ناخواسته رنده لازم است كه سوپرت اصلي روي ميز ثابت شده وبار توسط سوپرت فوقاني داده شود.

 

تراش پیچ چپ:

 

پیچ های چپ گرد پیچ هایی هستند که نوار مارپیچی آنها از راست به چپ در دید از مقطع پیچ بوده و با چرخش پیچ در جهت خلاف عقربه های ساعت بسته می شود.

 

برای تراش این پیچها ابتدا قطعه کار را به اندازه قطر خارجی پیچ می تراشیم بعد با معلوم نمودن گام یپچ و یا تعداد دندانه در یک اینچ آن تنظیم اهرم های مربوطه بر طبق جدول پیچ بری ماشین صورت می گیرد.

 

برای شروع پیچ بری از طرف چپ کا شروع کرده و جهت حرکت قلم از چپ به راست خواهد بود.جهت حرکت سه نظام مثل حالت معمولی خواهد بود.

لینک به دیدگاه

تراش پیچ های چند راهه:

 

این پیچ ها عبارتند از پیچهایی که بجای یک نوار مارپیچ در محیط خارجی خودشان دارای چندین نوار می باشد.بعلت چند راهه بودن این پیچها انتقال قدرت خیلی سریع خواهد بود زیرا اگر فرض شود که یک پیچ یک راهه بوده و گام آن 2 میلیمتر باشدبه ازاء هر دور گردش پیچ به اندازه 2 میلیمتر در مهره پیشرفت می کند.ولی اگر همین پیچ دو راهه باشد به اندازه 4 میلیمتر و در حالت سه راهه بودن به اندازه 6 میلیمتر در مهره پیشروی خواهد کرد.لذا ملاحظه می شود که چند راهه بودن پیچ باعث حرکت سریع خواهد شد.لذا در صنعت در موادری که ابز و بسته شدن سریع اهمیت زیادی داشته باشد از این نوع پیچها استفاده می شود.

 

بطور کلی در یک پیچ یک راهه گام ظاهری و گام حقیقی با هم برابر بوده ولی در پیچ دو راهه اندازه گام حقیقی دو برابر گام ظاهری و در حالت سه راهه بودن سه برابر گام ظاهری خواهند بود.

 

n:عبارت است از تعداد را پیچ گام حقیقی=گام ظاهری

 

گام ظاهری همان گامی است که توسط شابلون دنده اندازه گیری می شود و گام حقیقی همان کاگی است که دستگاه بروی آن گام تنظیم می شود.یعنی اگر گام ظاهری پیچی را بدست بیاوریم با ضرب نمودن این گام در تعداد راه پیچ گام حقیقی بدست می آید.راه اول را با همین گام مثل پیچهای یک راهه می تراشیم بعد از آن باید موقعیت ابزار و قطعه کار تغییر کند تا بتوان راه دوم را ماشین کاری کرد که بدین منظور سه روش وجود دارد:

 

1)بعد از اتمام راه اول بدون اینکه میله پیچ هادی بچرخد قطعه کار به اندازه می چرخانیم مثلا برای پیچهای دوراهه به اندازه 180 و برای پیچهای سه راهه به اندازه 120 درجه می چرخانیم و راه بعدی را با همان گام می تراشیم و برای راههای بعدی نیز همین عمل را انجام می دهیم تا پیچ تمام شود.

 

2)روش دیگر این است که چرخدنده های پشت ماشین تراش را از درگیری خارج کرده و محور کار را به اندازه مناسب با شمارش تعداد دندانه چرخدنده گردانیده و بعد چرخدنده ها را با هم درگیر کرده و عمل تراش راه بعدی را انجام می دهیم.

 

3)روش سوم که روش معمول و آسانتر می باشد این است که بعد از تراش راه اول سوپرت دستی رابه اندازه گام ظاهری یا به عقب کشیده و تراش راه دوم را انجام می دهیم و این عمل را تکرار می کنیم تا تمام راههای پیچ ماشین کاری شود.

 

نکته ای که وجود دارد در هر سه روش فوق جهت چرخش برای راههای مختلف باید در یک جهت باشد چون اگر فرضا سوپورت دستی را به سمت سه نظام حرکت دهیم و راه دوم را بزنیم و بار دیگر به سمت دستگاه مرغک حرکت دهیم بجای زدن راه سوم قلم در راه اول پیچ قرار خواهد گرفت.

 

برای مثال اگر یک پیچ سه راهه را بخواهیم بتراشیم که گام ظاهری آن 2 میلیمتر باشد دستگاه را روی گام3 میلیمتر تنظیم کرده و راه اول را با همین گام می تراشیم و بعد از اینکه به عمق مورد نظر رسیدیم برای راه بعدی سوپرت دستی را به اندازه 2 میلیمتر بطرف جلو یا عقب(مطابق راه دوم)حرکت داده و راه سوم را می تراشیم تا پیچ کامل گردد.

 

انواع مختلف پیچها و مهره ها و طریقه ساخت آنها:

 

بطور کلی در طبقه بندی پیچها و مهره های استانداراد از دو سیستم متریک و اینچی استفاده می شود که از آنجایی که سیستم اینچی مرد استفاده در کشورهای انگلستان- کانادا و امریکا دارای استاندارد های مختلف می باشند.برای یکنواخت کردن آنها یک سیستم اینچی یکنواخت معرفی شد که خود شامل سه حالت:دنده ریز برای سایز های کوچکتر از اینچ و دنده متوسط برای اندازه های تا1 اینچ و دنده های درشت برای اندازه های تا 4اینچ تقسیم می شوند.

 

همچنین اگر در سطح بیرونی قطعه رزوهشده باشد آنرا باA نماد نشان می دهیم و اگر در سطح داخلی قطعه رزوه شده باشد با نشان می دهیم و اگر پیچ چپ گرد باشد باLH نشان می دهند هر یک از سه حالت فوق می توانند در سه گروه درجه یک(با کیفیت تجارتی)-درجه دو(کیفیت بهتر) و درجه سه(کیفیت عالی) تقسیم می شوند.

 

بری مثال مشخصات پیچی به شکل زیر داده شده است:

 

این پارامترهای مشخص می کنند که( پیچ چپ گرد روی سطح خارجی قطعه ای با قطر خارجی اینچ با تعداد دنده 20 دندانه و اندازه دنده درشت اینچی یکنواخت با درجه کیفیت عالی زده شده است.

 

از طرف دیگر یک پیچ از نظر فرم ظاهری دنده ها نسبت به موارد استعمال پیچها دارای اشکال مختلفی می باشند که عبارتند از:دنده مثلثی متریک ساده-دنده متریک مثلثی-دنده ذوزنقه ای-دنده اره ای-دنده مربعی-دنده گرد-دنده ساده اینچی.

 

تمامی این پیچها با ماشین تراش قابل ساخت بوده که برای هر کدام باید قلم فرم مخصوص بکار برده شود این پیچها می توانند راست گرد یا چپ گرد بوده و یک راهه یا چند راهه باشند.

 

باری تراش پیچ ابتدا باید مشخصات دنده از قبل گام در پیچهای متریک و یا تعداد دندانه در یک اینچ برای پیچهای اینچی و یا مدول و یا دیامترال پیچ را مشخص نمود.

 

سپس قلم فورم پیچ بری را سنگ زده وآماده تراش می کنیم.بعد از اینکه پیچ رابه قطر خارجی مورد نظر می تراشیدیم برای بوجود آوردن دنده ها به اندازه ارتفاع دنده در چندین مرحله بار دهیم و عمل پیچ تراشی را انجام دهیم.

 

حدیده عبارتست از قطعه گردی که داخل آن با قطر معینی و گام مشخص دنده تراشی شده و در داخل آن معمولا تا 4 شیار برای جمع شدن براده و هدایت آن به بیرون در نظر گرفته شده است در سطح خارجی شیاری وجود دارد که تا حدودی امکان جمع و یا باز شدن را به حدیده می دهد.حدیده ها نیز می توانند راست گرد یا چپ گرد باشند.حدیده ها باری زدن پیچ استفاده می شوند در تولید سری معمولا از ماشینهای مخصوص پیچ بری استفاده می شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...