رفتن به مطلب

تدوین دانش فنی استحصال روی از معدن کم عیار به روش بیو لیچینگ


ارسال های توصیه شده

معدن و توسعه: محققان دانشگاه صنعتي شريف با يك شيوه جديد موفق به تدوين دانش فني استحصال روي از معدن كم عيار شدند.

 

به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي شريف، در روش بيوليچينگ يا زيست فروشويي از ميكروارگانيسم‌ها براي استخراج فلزات از سنگ‌هاي معدني حاوي آهن و يا سولفيد و كنسانتره‌هاي مواد معدني استفاده مي‌شود.

 

آهن و سولفيد به وسيله ميكروب‌ها اكسيد و به آهن سه ظرفيتي و اسيد سولفوريك تبديل مي‌شوند. اين مواد به نوبه خود سولفيدهاي نامحلول فلزاتي مانند مس، نيكل و روي را به سولفات‌هاي محلول آن فلزات تبديل مي‌كنند و بدين ترتيب به آساني مي‌توان آنها را از محلول جدا كرد.

 

از مزاياي اين روش مي‌توان به مواردي مانند عدم نياز به تجهيزات پيچيده و در نتيجه ضرورت سرمايه‌گذاري كمتر، سهولت عمليات و امكان افزايش مقياس و عدم توليد آلودگي‌هاي زيست‌محيطي هم چون SO2 اشاره كرد.

 

مسعود عماري از همكاران اين طرح پژوهشي گفت: در اين پروژه گونه‌هاي مختلف باكتري جداسازي شد كه يكي از اين گونه‌ها توانايي ويژه‌اي در زمينه استخراج روي دارند. گونه مورد نظر از لحاظ خصوصيات بيوشيميايي و ژنتيكي 16(SrRNA ) شناسايي شد كه به عنوان يك گونه جديد از جنس تيوباسيلوس فرواكسيدانس به نام كشورمان ثبت شد.

 

به گفته وي، در حال حاضر دانشگاه صنعتي شريف با توسعه زيرساخت روش‌هاي جديد، به ساخت و راه‌اندازي يك واحد پايلوت پلانت (كارخانه راهبر) اقدام كرده و اين پايلوت دربرگيرنده فرآيندهاي بالادستي، فرآيند اصلي (بيوليچينگ) و فرآيند پايين‌دستي شامل تخليص، تغليظ و توليد فلز روي است.

 

اين محقق خاطرنشان كرد: در قسمت تخليص ساير فلزات به جز روي از محلول حذف و يا در سطح مقرر نگه داشته مي‌شود. در قسمت تغليظ، غلظت فلز روي تا حدود مقرر جهت انجام عمليات بعدي استخراج فلز روي بالا برده مي‌شود. در ضمن اين‌كه اجازه ورود ناخالصي به سيستم داده نمي‌شود. در مرحله سوم فلز روي به روش الكتروليز استخراج مي‌شود. كيفيت روي حاصله مطابق با استاندارد جهاني ASTM-52B بوده كه خلوص روي در شمش توليد شده 99/99 درصد است.

 

بر اساس اعلام اين گروه تحقيقاتي از دستاوردهاي جانبي اين طرح، مي‌توان به ساخت برخي از تجهيزات با هزينه‌هاي بسيار كمتر و غيرقابل مقايسه با تجهيزات موجود در بازارهاي جهاني و دستيابي به دانش فني هيپ‌هاي سولفيدي و الكتروليز فلزات (Electro wining) اشاره كرد.

 

به گزارش روابط عمومي دانشگاه شريف، نتايج حاصل از اين طرح كه در روزهاي ابتدايي آن در حدود تنها چند گرم بوده، امروزه در مقياس 4 تن و حاكي از قابليت توسعه طرح در مقياس صنعتي است كه با توجه به وجود معادن عظيم كم عيار در ايران نظير معدن مهدي‌آباد يزد، صنعتي‌سازي‌ اين روش ارزآوري قابل‌توجهي به همراه خواهد داشت.

 

صنعتي شدن اين طرح كه بازده آن حدود 38 درصد برآورد شده و در حال حاضر به صورت همزمان در كشورهاي ايران و آمريكا در حال انجام است. هم اكنون براساس توافقنامه 150 ميليارد ريالي ميان سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، دانشگاه صنعتي شريف و شركت ذوب روي بافق، نخستين گام‌ها براي افزايش ظرفيت توليد به 1000 تن برداشته شده است.

 

معدن و توسعه448

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...