رفتن به مطلب

نخستين جنس باكتري بومي ايراني


ارسال های توصیه شده

دكتر ' ابوالحسن شاهزاده فاضلی ' روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگارعلمی ایرنا افزود : جنس باكتری شناسایی شده جنس جدیدی است كه با نام علمی Alteribacillus bidgolensis در معتبرترین ژورنال بین المللی سیستماتیك میكروبیولوژی ( IJSEM‌) منتشرشده است . این باكتری از جنس باكتری های ' سختی دوست ' است و به عنوان اولین جنس باكتری شناسایی شده از ایران به صورت بین المللی گزارش شده است .

وی یادآور شد :این میكروارگانیسم به عنوان یك ذخیره ارزشمند هم اكنون در بانك میكروارگانیسم های مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران با شماره دسترسی IBRC-M 10614T ثبت و نگه داری می شود.

شاهزاده فاضلی گفت : تاكنون 9200 گونه باكتری از بیش از 2000 جنس باكتریایی در كره زمین شناخته شده است كه این مقدار كمتر از یك درصد كل باكتری های عالم حیات است .

وی اظهارداشت : باكتری های اكستریموفیل یا سختی دوست به باكتری هایی گفته می شود كه در شرایط بسیار سخت حیات مانند غلظت بالای نمك در حد اشباع در دریاچه های نمك، دماهای بسیار بالا تا 120 درجه سانتی گراد مانند چشمه های داغ و جوشان و كوه های آتشفشانی و شرایط بسیار اسیدی یا قلیایی زندگی می كنند.

 

شاهزاده فاضلی گفت : شرایط سختی كه این میكروارگانیسم ها در آن زندگی می كنند شرایط حاكم بر اغلب فرآیندهای صنعتی است و این باعث می شود كه این گروه از میكروارگانیسمها و فرآورده‌های آنها در مقوله بیوتكنولوژی صنعتی مورد توجه قرار گیرند و از آنها به عنوان میكروارگانیسم هایی با توانمندی خاص در تولید تركیباتی نظیر آنزیمها، رنگیزه ها و تركیبات دارویی مختلف یاد شود.

به گفته وی همچنین این میكروارگانیسم ها در پاكسازی زیستی و بخش های مختلف صنایع نظامی دارای كاربردهای فراوان هستند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...