spow 44197 اشتراک گذاری ارسال شده در 23 اسفند، ۱۳۹۰ حقوق و مقررات شهرسازي مبحث اول قانون جامع شهرسازي و معماري كشور " • نگاهي به كليات مطالعات مربوط به قوانين و مقررات موجود معماري و شهرسازي ايران تهيه و تصويب طرحهاي توسعه و عمران. نظارت براجراي طرحها، شوراهاي تصميم گيرنده و سياستگذار، اعمال مديريت بر زمين و ساخت و سازهاي شهري،. تخصيص اعتبارات عمراني و مصرف آن و... همگي در چارچوب مقررات مربوط انجام مي شود. • ريشه ايرادها و نواقص 1- مهمترين علت آن را بايد در نقص و ابهام و تعارض و ناهماهنگي مقررات شهرسازي و نبود يا كمبود مقررات مطلوب و متناسب با نيازهاي عمران و مديريت شهري و روستايي 2- ايرادها و نواقص مرتبط با اجراي مقررات و يا نظارت بر اجراي آنها – مانند فقدان سازمان و مديريت مطلوب 3- وجود سازمان هاي موازي، تداخل وظايف و تجزية وظايف متجانس ميان سازهاي مختلف بخشي 4- و در نهايت، نبود نظام اجرائي كارامد و مؤثر در زمينه توسعه و عمران شهري • سابقه : مقررات شهرسازي و معماري در كشور ما بسيار پراكنده ومتفرق و ناهماهنگ است. از سال 1286- كه براي اولين بار در قوانين ايران به مقرراتي براي توسعه و عمران اشاره شده است – تا امروز، قوانين بسياري براي سامان بخشيدن به توسعة كالبدي كشور از تصويب گذشته است . محورهاي بحث و رئوس طرح الف) 1- بازنگري مقررات معتبر موجود . 2- تعيين موارد ابهام . تعارض و كمبودهاي موجود. 3- تدوين هدف هاي توسعه و عمران شهري و روستايي كشور . 4- صلاح و پالايش مقررات موجود و پيشنهاد مقررات جديد و سازمان اجرائي و نظارتي متناسب با آن. ب) مجموعه 2 جلدي مقررات در 11 بخش . 58 موضوع اصلي و 195 زير موضوع و موضوع فرعي ( روي هم 253 موضوع ) طبقه بندي شده است ج(در جلد سوم . مقررات دو جلد پيشين در 7 بخش مورد تجزيه و تحليل و نقد و بررسي قرار گرفته و موارد ابهام و تناقض آنها از ديدگاه حقوقيتر از طريق مقايسه محتوا و روش هر يك از مقررات با يكديگر مشخص شده است. حدود موضوعي در مجموعة مقررات شهرسازي 1- فقدان رشته اي خاص در تقسيمات حقوق داخلي و همچنين در مراكز علمي و دانشگاهي كشور در مورد حقوق شهري .مديريت شهري . مقررات شهرسازي و غيره تعيين اين محدوده موضوعي را دشوارتر مي سازد. 2- تازه ترين مقررات شهرسازي و تأسيس نهادهاي مرتبط با برنامه ريزي و عمران شهري در كشور نيز – كه بيش از چهاردهه از عمر مؤثر آن نمي گذرد – در تعيين حدود اين موضوع اثر مي گذارد. 3- تصرف هاي كالبدي در سرزمين و در زمينه استفاده از عناصر داراي مقياس و اندازه ( مانند زمين. آب. هوا. فضا و....) به دليل افزايش جمعيت و برهم خوردن تعادل ميان انسان و طبيعت . به ناگزير همواره گسترش مي يابد و اين روند جداسازي و استقلال حقوق شهري و شهر سازي را از ساير رشتههاي حقوقي به ويژه در چاچوب شاخه هاي حقوق عمومي و خصوصي روزبه روز دشوارتر مي كند 4- جداسازي مقررات شهرسازي از حقوق محيط زيست . كه در حوزه حقوق عمومي قرار دارد يكي ديگر از موارد دشوار است، زيرا بخشي از مقررات شهرسازي با مناطق مختلف سرزمين ( ساحلي، كوهستان، فضاهاي جنگلي، بستر و ساحل رودخانه ها و...) ارتباط دارد و نوع كاربري و ساخت و سازهاي ويژهاي را در اين مناطق مشخص ميكند. از اين رو در برخي از كشورها مسئوليت عمران شهري يا توسعه و عمران ملي و مسئوليت حفظ محيط زيست برعهدة سازمان واحدي است . 5- جداسازي مقررات شهرسازي از مقررات آمايش سرزمين ، كه به مكانيابي توزيع جمعيت و فعاليت در سرزمين ميپردازد ، نيز آسان نخواهد بود، چنانكه مديريت شهري را، كه از شاخه هاي حقوق اداري به شمار ميآيد نميتوان از مقررات فني و معماري و شهرسازي جدا دانست. 6- با اين حال، هم به لحاظ سهولت كار و هم به لحاظ در نظر داشتن تقسيمات تخصصي و فني در جهان امروز بايد حقوق و مقررات شهرسازي رادر هر كشور به طور مستقل و جدا از ساير رشتههاي حقوقي، به شيوهاي كه در دانشگاهها و محافل,علمي.جهان.جريان دارد پيگيري.نمود. متن کامل و70 صفحه ای حقوق و مقررات شهرسازی را از فایل پیوست دریافت نمایید : پسورد : spow برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 8 لینک به دیدگاه
shiva* 112 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 آذر، ۱۳۹۴ سلام میخواستم بدونم قوانین مرتبط به تفکیک اراضی شهرداری ها هم داخل فایل هست؟؟؟ ممنونم 1 لینک به دیدگاه
sky2010 80 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 آذر، ۱۳۹۴ در مورد تفکیک اراضی متاسفانه قانون و ضوابط کاملی وجود نداره 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده