رفتن به مطلب

اموزش روش تحقیق


spow

ارسال های توصیه شده

تعریف تحقیق

تحقیق در لغت به معنای درست و راست گردانیدن،پیدا کردن ، یافتن ياجستجوی حقیقت آورده شده است. تعاریف به عمل آمده از تحقیق و پژوهش فراوانند.

تحقیق به روش علمی را مجموعه مقررات و قواعدی دانسته اند که چگونگی جستجو برای یافتن حقایق مربوط به یک موضوع را نشان می دهد.

مهمترین ادعاى روش تحقیق که تمام علوم بر آن مبتنى هستند، در این جمله خلاصه مى شود که این روش ها مى توانند محقق را به واقعیت یک پدیده نزدیک تر و به عبارتى دیگر، نقاط مجهول را براى وى کمتر و او را به روشى نسبتا درست تر هدایت کنند. پس مهمترین نتیجه خاص به کارگیرى روش هاى تحقیق براى محقق بالابردن درجه اطمینان به نتایج تحقیقاتى است.

مراحل مختلف تحقیق

o طرح تحقيق:

برنامه طرح تحقيق بايد با نظمي منطقي و معقول تنظيم و تدوين گردد.

1-طرح موضوع تحقيق

موضوع تحقيق براي محقق بر اساس منابع متعدد مطرح مي شود که از جمله آن :

1- کنجکاوي

2- تجارب شخصي

3- مطالعه آثار مکتوب

4- منابع شفاهي

5- متقاضيان تحقيق

یک موضوع تحقیقاتی خوب دارای ویژگی های زیر است:

1- نو باشد.

2- مفید باشد.

3- محدود باشد.

4- واضح و روشن است.

5- در حد توان محقق باشد.

6- قابلیت تحقیق داشته باشد.

7- دارای منبع تحقیق باشد.

قبل از هر گونه اقدامي براي انجام يك تحقيق مي‌بايد موضوع مورد مطالعه را از جهات مختلف مورد شناسايي دقيق قرار دهيم. در اين شناسائي نكاتي مورد توجه قرار مي‌گيرد كه عبارتند از:

پيشينه تحقيق: محقق در معرفي موضوع مورد مطالعه از كليه تحقيقات انجام شده قبلي مي‌تواند كمك بگيرد و اطلاعات خود را نسبت به موضوع بيشتر نمايد. تحقيقات انجام شده پيشين همچنين مي‌تواند علاوه بر شناخت موضوع به مسائل و مشكلاتي كه محققان ديگر ضمن انجام تحقيق با آن روبرو بوده‌اند ، پي ببرد و بدين ترتيب از خطاها و دوباره كاري¬ها جلوگیری نموده و در مقابل از تجربيات پيشينيان بهره گيرد.

تعريف مفاهيم: محقق بايستي مفاهيم موجود در طرح تحقيق خود را يكايك تعريف نموده تا مفاهيم از يكديگر باز شناخته شوند و پرسشگران و ساير كساني كه محقق را ياري مي‌دهند با آگاهي و تسلط كامل به جزئيات موضوع بكار تحقيق بپردازند .

در تعريف مفاهيم اصطلاحات و واژه‌هاي بكار رفته در طرح بايد مشخصاً و دقيقاً تعريف شوند. مثلاً در تحقيقات روستائي مفاهيمي مانند "خوش نشين" ،"زارع "، و "آيش" و...دقيقا" تعريف شوند .

محدوده موضوع: در طرح موضوع مورد مطالعه محدوده موضوع نيز به طور روشن و بوضوع مشخص مي‌شود . انجام تحقيقي كه محدوده و چهارچوب مشخصي نداشته باشد عملاً امكان پذير نيست و چنان چه موضوع را بدون در نظر گرفتن حد و مرز معيني مورد مطالعه قرار دهيم نتايج بدست آمده اعتبار علمي نخواهد داشت .

مثلاً چنانچه ما عنوان كنيم كه قصد مطالعه دانشجويان دانشگاه تهران را داريم موضوع مورد مطالعه ماگسترده و در حال بسيار مبهم است زيرا معيين نشده است كه مطالعه ما در ارتباط با چه ويژگي از جامعه دانشجويان است و كدام يك از دانشكده‌ها يا رشته ‌ها يا كلاس ها يا گروهاي سني را در بر مي‌گيرد و آيا مطالعه ما تنها مربوط به جامعه دانشجويان مرد مي‌شود و يا زنان و يا هر دو را در بر مي‌گيرد؟ و ابهامات ديگری از اين قبيل...بنابراين مشاهده مي‌شود كه ابهامات و سئوالات بي شماري در مورد چنين موضوع مطرح مي‌شود كه جواب به تمام آنها از جانب محقق قبل از شروع تحقيق ضرورت كامل دارد .مشخص و محدود كردن دقيق جامعه مورد مطالعه و تعيين چارچوب موضوع، گذشته از آن كه نتايج بدست آمده از تحقيق را قابل قبول و معتبر مي‌سازد ، محقق و پرسشگران و ساير افرادي را كه در پژوهش شركت دارند ، از سردرگمي و ابهام و ترديدهايي مي‌دهد.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

هدف تحقيق: در طرح موضوع مورد مطالعه ، محقق بايد بوضوح دقيقاً هدف يا اهداف خود از انتخاب موضوع و انجام تحقيق روشن نمايد و نتايجي را كه در ارتباط با فرضيه يا فرضيات تحقيقات در پي آن است بطور كامل بيان كند. در تقسيم بندی اهداف تحقیق معمولا" بدین گونه عمل می شود:

هدف کلی

اول" هدف کلی" که منظور همان موضوع تحقیق است که قصد مشخص نمودن آن را داریم و به عبارتی آن چه در پایان مطالعه قصد رسیدن بدان را داریم . " هدف کلی" معمولا در یک جمله قابل فهم صریح و رسا و مختصر بیان می شود که برای خواننده گویا و قابل فهم است.

 

اهداف جزئی

اهداف جزئی یا اختصاصی، این اهداف از تفسیم یا شکستن " هدف کلی" به اجزای کوچک تر بدست می آیند. اهداف جزئی راه رسیدن به " هدف کلی" را قدم به قدم مشخص می نماید.

1- اهداف را با استفاده از افعال عملی که برای اندازه گیری و سنجش مناسب هستند بیان نمائيد. (افعال مناسب مانند: تعیین کردن،مشخص نمودن ، مقایسه کردن و افعال نامناسب مانند: درک کردن ، فهمیدن ، اعتقاد داشتن و... )

2- اهداف واقع بینانه بیان شوند که بتوان به آنها دست یافت.

3- اهداف دقیقا از آن چه مطالعه برای آن انجام می شود به صورت منطقی پیروی می کند.

4- اهداف به زبانی علمی، روشن ، صریح ودقیقا آنچه تصمیم به انجام آن داریم مشخص شود.

سئوالات تحقیق

سئوالات تحقیق معمولا بر اساس اهداف جزئی نوشته می شود. انواع سئوالات هاي پژوهشی عبارتند از:

الف) سئوال توصيفي : دراين گونه سئوال ها معمولا از كلمات ”چه مي باشد، چيست، و چگونه است“ استفاده مي شود. مثال: گسترش تاريخي صنعت در ايران چگونه بوده است؟

ب) سئوال هاي رابطه اي: در اين گونه سئوال ها ، چگونگي رابطه دو يا چند متغير مورد نظر قرار مي گيرد . مثال: چه رابطه اي بين رضايت شغلي و رشد سازمان وجود دارد؟

ج) سئوال هاي تفاوتي : اين سئوال ها با تفاوت ها سروكار دارد و معمولا به شكل زير بيان مي شود: آيا بين فارغ التحصيلان رشته هاي حسابداري و رشته هاي مديريت در انتخاب شغل تفاوت وجود دارد.

د) سئوال هاي علت و معلولي : در اين گونه سئوال ها رابطه علت و معلولي مورد نظر قرار مي گيرد . مثال: چه عواملي باعث افزايش رضايت شغلي كاركنان در يك سازمان مي شود؟

2-ارائه فرضيه

تعريف بسيار ساده و كوتاهي كه مي‌توان از فرضيه ارائه داد اين است كه بگوئيم فرضيه يك تئوري ثابت نشده است يا به عبارت ديگر نظريه‌اي است كه هنوز آزمايش نشده است . اما تعريف دقيق تر هم مي‌توانيم از فرضيه ارائه دهيم بشرح زير :

"حدس و گماني است كه در ذهن محقق درباره سئوالات تحقیق بوجود مي‌آيد". اما هر نوع حدس و گماني را نيز نمي‌توانيم فرضيه بدانيم زيرا ارائه آن مي‌بايد بر اساس شرايطي باشد كه پس از آزمون بتوان آن را بعنوان فرضيه پذيرفت .

بعبارت ديگر آن چه را كه ما بعنوان فرضيه در بوته آزمايش قرار مي‌دهيم بايستي از حداقلي از صلابت و اعتبار

برخوردار باشد و نه آن چنان حدسي كه در مراحل آغازين جمع آوري اطلاعات بكلي باطل گرديده و محقق اجباراً سعي در ارائه فرضيه ديگري نمايد . بنابراين براي ارائه فرضيه يافت بايد به نكات زير توجه دقيق مبذول نمود:

ارائه دهنده فرضيه بايد احاطه وسيعي نسبت به موضوع مورد مطالعه داشته باشد و تجاربي در آن زمينه داشته باشد بعنوان مثال ارائه فرضيه درباره پديده‌اي مثال بزهكاري نوجوانان مستلزم صاحب نظر بودن و داشتن تجارب كافي در زمينه مطالعات اجتماعي است.

البته افراد غير متخصص نيز ممكن است در اين زمينه‌ها به طرح فرضياتي بپردازند ولي بدليل عدم احاطه آن ها بر موضوع اين امكان وجود دارد كه فرضيات آنان حتي قبل از قرار گرفتن در بوته آزمايش باطل گردد.

ويژگي هاي يک فرضيه خوب:

الف)فرضيه بايد قدرت تبيين حقايق را داشته باشد.

ب بايد بتواند پاسخ مساله تحقيق را بدهد

ج) قابليت حذف حقايق نامرتبط با مساله تحقيق را داشته باشد

د) شفاف ،ساده،و قابل فهم باشد.

ه)فرضيه بايد قابليت آزمون را داشته باشد.

و) نبايد با حقايق و قوانين مسلم و اصول علمي تاييد شده مغايرت داشته باشد .

ز) نبايد از واژه ها و مفاهيم ارزشي استفاده کند .

ي)بايد به صورت جمله خبري باشد.

ک) بايد مختص مساله تحقيق باشند

ارائه فرضيه مي‌بايد با تكيه بر منابع و مآخذي صورت گيرد كه عبارتند از:

 

تجارت شخصي و اطلاعات پراكنده

محقق از مجموع اطلاعات كلي و پراكنده‌اي براي ارائه فرضيه مي‌تواند استفاده كند. علاوه بر تجارت شخصي، محقق گاهي نيز كه ارتباط مستقيمي با موضوع مورد مطالعه نداشت است مي‌تواند از اطلاعات و تجارب شاهداني كه مستقيماً در ارتباط با جامعه مورد نظر بوده‌اند براي بدست آوردن اطلاعات مقدماتي درباره پديده استفاده نمايد و بعنوان مثال چنان چه موضوع تحقيق ما مطالعه در نحوی رقابت در بين پرسنل يك سازمان اداري يا بيمارستان باشد بدون گردآوردن اطلاعات مقدماتي از جوي كه حاكم بر آن سازمان يا بيمارستان است ، ارائه فرضيه براي ما امكان پذير نيست ، بنابراين در اين مرحله كه اطلاعات ما بسيار ضعيف و يا تقريباً هيچ است و چنين كاري نيز بر عهده ما قرار گرفته است. ناچاريم براي شروع كار با انجام مصاحبه و تماس برخوردهاي مستقيم و غير مستقيم با مسئولين و پرسنل آن سازمان يك يا چند رابطه علي احتمالي را در ذهن خود پرورانده و بعنوان فرضيه ارائه دهيم تا ضمن تحقيق به محك آزمايش در آيد.

تحقيقات انجام شده قبل

تحقيقات انجام شده قبلي در زمينه مورد مطالعه و يا زمينه‌هاي مشابه در غالب موارد مي‌تواند به ما كمك فراواني نموده و از بسياري جهات درارائه فرضيه و كار تحقق ما را رهنمایی کند. بنابراين لازم است كه محقق قبل از ارائه فرضيه به تحقيقات انجام شده در موسسات دیگر رجوع نموده تا از دوباره كاري احتمالي و يا احياناً از ارائه فرضياتي كه قبلاً به محك آزمايش در آمده و باطل گرديده پرهيز گردد. ضمناً محقق مي‌تواند از تكنيك هاي الگوها و شيوه‌هاي بكار گرفته شده در تحقيقات انجام شده قبلي نيز ياري گيرد.

اطلاعات و آگاهي هاي تئوريك

محققي كه به منظور دست يابي به روابط علت و معلولي بين متغيرهاي موجود يك پديده به تحقيق مي‌پردازد، لازم است كه علاوه بر اعمال دقت كامل در كار پرسشگري و عمليات ميداني و بطور كلي در انجام جمع آوري دقيق اطلاعات ، بايستي بتواند واقعيت هاي موجود يا نتايج بدست آمده را با زبان علمی بيان نموده و با ديدي علمی تبيين کند.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

3- جمع آوري اطلاعات تحقيق

مرحله بعدي كار تحقيق كه مرحله بسيار با اهميتي نيز محسوب مي‌گردد، زماني است كه پس از انجام مقدمات كار يعني مشخص و معين شدن جامعه مورد مطالعه و تنظيم فرضيه‌ها با توسل به تكنيك هاي خاصي ،اطلاعات و ارقام لازم را از جامعه مورد مطالعه جمع آوري مي‌كنيم .

مهمترين تكنيك هاي جمع آوري اطلاعات عبارتند از

1-پرسشنامه تحقيقاتي 2-مشاهده در تحقيق 3-استفاده از فيش 4-نمونه گيري 5-مونو گرافي

4- تجزیه و تحلیل اطلاعات

5-گزارش تحقیق

تقسیم بندی روش تحقیق

الف) بر اساس بعد زمانی

۱) گذشته نگر: به طور کلی چنان چه داده ای گردآوری شده در رابطه با رویدادهایی باشد که در گذشته رخ داده است تحقیق را می توان گذشته نگر تلقی کرد.

۲) آینده‌نگر: در صورتی که داده ای مورد نیاز پژوهش گر درباره رویدادهایی باشد که پژوهش گر باید رخداد آن ها را طی دستکاری‌هایی نسبت به یک متغیر به وجود آورد و یا به طور کلی متغیر مورد مطالعه چنان باشد که مشاهده آن در آینده میسر باشد در این صورت پژوهش آینده‌نگرتلقی می شود.

ب)بر اساس گرایش تحقیق

۱) نتیجه گرا : تحقیقاتی که هدف پژوهش گر صرفا یافتن پاسخ برای مساله ای است که هیچ گونه کاربردی فوری ندارد.

۲) تصمیم گرا : در این نوع تحقیق هدف پژوهش گر یافتن پاسخ مسئله‌ای است که نتیجه آن بلافاصله می تواند در تصمیم گیری مورد استفاده قرار گیرد.

پ)بر اساس هدف تحقیق

۱) تحقیق بنیادی: هدف اساسی این نوع تحقیقات آزمون نظریه ها ، تبیین روابط بین پدیده ها و افزودن به

مجموعه دانش موجود در یک زمینه خاص است .

این تحقیقات،نظریه ها را بررسی کرده ،آن ها را تایید ،تعدیل یا رد می کند. با تبیین روابط میان پدیده ها تحقیق بنیادی به کشف قوانین و اصول علمی می پردازد . با این اهداف ، تحقیقات بنیادی درصدد توسعه مجموع دانسته های موجود درباره اصول و قوانین علمی است. این نوع تحقیقات نتیجه گرا بوده و در رابطه با نیازهای تصمیم گیری انجام نمی شود .

پاره اي از مشخصات تحقيقات بنيادي

1- وقت گير بوده براي کشف مجهول نياز به زمان طولاني دارد.

2- هزينه بر است و احتياج به منابع مالي زيادي دارد.

3- معمولا به وسيله مراکز علمي و دانشگاهي انجام مي شود ، زيرا ماموريت اصلي آن ها توسعه قلمرو معرفتي بشر است.

۲) تحقیق کاربردی: تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می شود . نتایج این نوع تحقیقات در تعلیم و تربیت مثلا در طراحی برنامه های درسی و کمک به اتخاذ تصمیم های مربوط به نظام آموزشی به کار می رود . به عنوان مثال کاربرد نظریه های مربوط به فرا شناخت در حل مساله را می توان در زمره تحقیقات کاربردی قرار داد .

هدف از تحقیق کاربردی به دست آوردن درک یا دانش لازم برای تعیین ابزاری است که به وسیله آن نیازی مشخص و شناخته شده بر طرف گردد به عبارت دقیق تر تحقیق کاربردی تلاشی برای پاسخ دادن به یک معضل و مشکل عملی است که در دنیای واقعی وجود دارد .

نمونه ای از تحقیقات کاربردی در مدیریت را می توان بررسی دلایل فراگیر نبودن روحیه کار گروهی بین کارگران صنعت خوردرو و ارائه راهکار هایی برای فراگیر نمودن آن در بین کارگران دانست . از مشخصات تحقيقات کاربردي مي توان به موارد زير اشاره کرد:

1- از نظر زماني زودتر از تحقيقات بنيادي انجام مي گيرند.

2- درآمد زا هستند و به همين دليل طرفداران بيشتري دارند.

3- عمدتا سازمان هاي دولتي و خصوصي و کارخانه ها ولي گاه دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي نيز اين تحقيقات را انجام مي دهند

ت)تحقيقات علمي بر اساس ماهيت و روش

1) تحقيقات تاريخي

2 ) تحقيات توصيفي

3 ) همبستگي

4 ) تجربي و عليّ

 

o تحقيقات تاريخي

تحقيقات تاريخي:با استفاده از اسناد و مدارک معتبر انجام مي شودتا بتوان از اين طريق ويژگي هاي عمومي و مشترک پديده ها و حوادث تاريخي و دلايل آنها را تبيين کرد مثلا تحقيق تاريخي مي تواند به بررسي اوضاع و احوال دولت ها و نحوه عمل آن ها و نوع روابطشان با مردم پرداخته ، عوامل سقوط آنها را تشخيص داده و بر اساس آن نظريه ارائه دهد..منابع اين تحقيق عبارتست از:

منابع دست اول:که مستقيما در ارتباط با حادثه قرار ميگيرد .و ممکن است به شکل کتبي، شفاهي ، تصويري،

مادي و مانند آن مشاهده شوند.

منابع دست چندم:که به طورغيرمستقيم در ارتباط با حادثه قرار دارند و به اتکاي منابع دست اول تهيه مي

شوند.که ممکن است به صورت نقل قول هاي مستقيم يا به صورت کتبي و شفاهي ، چند دست بگردند و از سندي به سند ديگر انتقال يابند.

o تحقيقات توصيفي

تحقيقات توصيفي:محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است و مي خواهد بداند پديده ، متغير، شي يا مطلب چگونه است.تحقيقات توصيفي هم جنبه کاربردي دارد و هم جنبه مبنايي.در بعد کاربردي از نتايج در تصميم گيري و برنامه ريزي استفاده مي شود.ودر بعد بنيادي يا مبنايي به کشف حقايق و واقعيت هاي جهان خلقت مي پردازد.

o تحقيقات همبستگي :

اين تحقيقات براي کسب اطلاع از وجود رابطه بين متغيرها انجام مي پذيرد،ولي درآن ها الزاما کشف رابطه علت و معلول مورد نظرنيست.در تحقيق همبستگي بر کشف وجود رابطه بين دو گروه از اطلاعات تاکيد مي شود. اساسا همبستگي به دو شکل وجود دارد:مثبت و منفي .

همبستگي مثبت آن است که جهت تغييرات يک متغير با جهت تغيير در متغير ديگر همسو باشد. مثل رابطه بين شيب رودخانه و شدت جريان آب يا قدرت خريد مردم و حجم تقاضا

همبستگي منفي آن است که جهت تغييرات يک متغير با جهت تغيير در متغير ديگر همسو نباشد.افزايش يكي با كاهش ديگري همراه باشد.مانند رابطه بين تورم قيمت ها و قدرت خريد مردم.

در تحقيقات همبستگي پس از تشخيص وجود همبستگي و تعيين جهت آن اقدام به محاسبه مقدار و ضريب همبستگي مي شود. دامنه و طيف ضريب همبستگي 1+ تا 1- نوسان دارد.

o تحقيقات عليّ یا تجربی

در تحقيقات علی کشف علت ها يا عوامل بروز يک رويداد يا حادثه يا پديده مورد نظر است . محقق در متغيرها دخل و تصرفي نداشته ،اساسا حضور ندارد بلکه تحقيق عليّ را انجام مي دهد تا اين متغيرها و عواملي را که باعث بروز واقعه شده است را شناسايي کند .

تحقيقات تجربي بر شناخت رابطه علت و معلولي بين متغيرها تاکيد دارد و سخن از مطالعه رابطه يک سويه و

تاثير مستقل (علت) بر متغير تابع (معلول) است و در پايان محقق به طور قاطع نظر ميدهد که چنين رابطه اي

وجود دارد يا ندارد.

ج) براساس کاربرد:

۱) تحقیقات پیمایشی:

توصیفی است از نگرش و رفتار جمعیتی بر اساس انتخاب نمونه ای تصادفی و معرف از افراد آن جمعیت و پاسخ آنها به یک رشته سئوال است.و محققان اجتماعی می کوشند با استفاده از این تحقیقات پیمایشی به تبیین پدیده ها پرداخته و صرفا به توصیف آن بسنده نکنند.که در چنین مواردی فرضیه هایی برای تبیین ساخته شده تابا مرتبط گرداندن پاسخ سئوالات مختلف به یکدیگر به آزمون کشیده شوند.

2) تحقیقات آزمایشی:

این روش شامل ایجاد وضعیتی است کنترل شده که در آن افراد مورد بررسی تحت عنوان گروه آزمایش در معرض محرک آزمایش قرار می گیرند.واکنش این افرادبا دسته ای از افراد دیگر که گروه کنترل خوانده می شوند ،مقایسه می شود.دراین آزمایش ها با انتصاب تصادفی افراد گروه آزمایش و گروه کنترل تاثیر احتمالی تفاوت افراد بین دو گروه خنثی می شود.

۳) تحقیقات میدانی:

تلاشی است برای درک و شناخت نحوه عمل یک واحداجتماعی تام، نظیر یک گروه یا سازمان یا اجتماع یا مناسبات درونی آن.محققانی که از این روش استفاده می کنند با شرکت در زندگی اجتماعی روزمره واحد اجتماعی تام و آمیزش با مردم آن می کوشند حضورشان تغییری در محیط ایجاد نکند.سپس با دقت به مشاهده امور پرداخته،مشاهدات خود را یادداشت کرده،سعی می کنند تا به درک آن محیط اجتماعی نائل شوند.

تحقیقات میدانی غالبا برای کندوکاو بخش هایی ار حیات بشر صورت می گیرد.چه بسا عرصه مورد مطالعه برای محقق کاملا بیگانه باشد.مانند هنگامی که انسان شناسان به مطالعه فرهنگ های ناشناخته می پردازند.یا محیط آشنایی باشد که محقق درآنجا در پی کسب بینش تازه ای است .مطالعات میدانی معمولا با سئوالات باز آغاز می شوند.محقق باید بسیار تیز بین باشد .اما مزاحم و مخل نباشد.و با آغوش باز به شناخت وضعیت های

نامالوف بشتابد اما دچار گمراهی نشود .

ه)براساس شیوه جمع آوری اطلاعات

  • Like 4
لینک به دیدگاه

تحقيق ميداني

گاهي پژوهشي كه براي يافتن و اثبات چيزي انجام مي ‌گيرد، در ميدان گسترده اجتماع و با كاوش نمونه‌ هاي

عيني است و با تفحص و استقراء در محيط بيرون و روي افراد و اشياء و پديده ‌هاي خارجي انجام مي ‌گيرد. نام آن«تحقيق ميداني» است و محقق بايد بگردد و با ديدن و شنيدن، مطالب را كشف كند. معمولاً تهيه گزارش پيرامون وقايع يا موضوعات اجتماعي و علمي و مسايل حسي و تجربي و كاربردي، از اين راه انجام مي ‌گيرد.

 

اصطلاحات تحقیقات میدانی:

- جامعه آماري

جامعه آماري عبارتست از کليه عناصر و افرادي که در يک مقياس جغرافيايي مشخص داراي يک يا چند صفت مشترک باشند.هرچه جامعه آماري کوچک تر باشد مي توان آنرا دقيق تر از يک جامعه آماري بزرگ تر مطالعه نمود.

- مفهوم نمونه

چنان چه جامعه آماري بزرگ باشد ؛ محقق با توجه به محدوديت امکانات ناچار است از بين افراد جامعه تعداد مشخصي را به عنوان نمونه برگزيند و با مطالعه اين جمع محدود ،ويژگي ها و صفات جامعه را مطالعه کرده ، شاخص ها و اندازه هاي آماري آن را محاسبه کند.به اين جامعه محدود ، نمونه مي گويند.

نمونه عبارتست از تعدادي از افراد جامعه که صفات آنها با صفات جامعه مشابهت داشته و معرف جامعه بوده و

از تجانس و همگني با افراد جامعه برخوردار با شند.

محقق به دو شکل ممکن است نمونه را انتخاب کند:

يک شکل آن اين است که شانس انتخاب شدن را به تمامي افراد جامعه بدهد .يعني تمام افراد جامعه شانس مساوي براي انتخاب شدن داشته باشند. که به آن روش انتخاب احتمالي يا اتفاقي مي گويند.

-روش ديگر روش وضعي و غير احتمالي است؛يعني تمام افراد جامعه شانس مساوي براي انتخاب شدن نداشته باشند و در انتخاب افراد براي نمونه محقق نظريات خود را دخالت مي دهد.اين نمونه گيري را نمونه هاي وضعي مي گويند.اين نمونه ها عبارتند از :

الف)نمونه هاي احتمالي ساده:

از اين نوع نمونه در تحقيقات توصيفي زمينه ياب ، همبستگي،عليّ و تجربي استفاده مي شود.اين نمونه بر اساس اين اصل انتخاب مي شود که کليه افراد جامعه مورد مطالعه با هم مشابهت دارند و متجانس يا يکدست هستند.براي انتخاب افراد نمونه از جامعه سه روش وجود دارد:

-استفاده از قرعه کشي:در اين روش محقق به هر يک از افراد جامعه يک کد يا شماره مخصوص مي دهد .

سپس از مهره ها يا پلاک هاي شماره دار استفاده مي کند و در صورت نبود آن ،شماره هريک از آنها را روي کاغذ يا مقواي کوچکي يادداشت مي نمايد؛بنابراين ، به تعداد افراد جامعه ،مهره يا پلاک يا کاغذ شماره دار در اختيار خواهد داشت .آن گاه آنها را داخل کيسه يا ظرفي مي ريزد و مهره ها را يکي يکي خارج کرده و شماره آنها را يادداشت مي نمايد و اين کار را آن قدر ادامه مي دهد تا حجم نمونه کامل شود.

-استفاده از جدول اعداد تصادفي : جدول هاي اعداد تصادفي به وسيله رايانه هايي که ارقام را به طور اتفاقي تنظيم مي کنند تهيه مي شود .اين جدول ها در دو جهت سطر و ستون داراي اعداد اتفاقي هستند که معمولا به 99 سطر و ستون بالغ مي شود و ارقام سطرها و ستون ها به صورت بلوک هاي پنج رقمي در کنار يکديگر و به شکل تفکيک شده قرار دارد تا استفاده از آن تسهيل شود.

-استفاده از روش منظم يا سيستماتيک: در اين روش همانند روشهاي قبل فرض بر اين است که افراد جامعه متجانس هستند و از اين رو به هر يک از آنها از عدد1 تا n شماره يا کد داده مي شود. روش نمونه گيري منظم باعث مي شود تا افراد نمونه به طور يکنواخت در سراسر جامعه پراکنده باشند.ضمنا محقق مي تواند موقعيت فرد اول نمونه را در انتهاي سلسله اعداد جامعه يا در بين آن انتخاب کند

ب ) نمونه گيري احتمالي طبقه بندي شده:

در جامعه اي که افراد آن از تجانس و همگوني برخوردار نيستند استفاده از روش اتفاقي ساده مناسب نيست و از روش طبقه بندي استفاده مي شود .يعني افراد جامعه با توجه به صفات درون گروهي خود به طبقات مختلفي تقسيم مي شوند و افراد نمونه به تناسب از بين تمامي طبقات انتخاب مي گردند.

براي انتخاب در چنين جامعه اي محقق بايد به اين ترتيت عمل کند :

- صفات مميز کننده افراد جامعه را مشخص کند.

- براساس صفت يا صفات مورد نظر جامعه را طبقه بندي کند .

- جدول توزيع افراد جامعه را بين هر يک از طبقات تهيه کند .

- نسبت درصد و سهم هر يک از طبقات را در کل جمعيت جامعه محاسبه نمايد.

- با توجه به سهم هر طبقه در جامعه نسبت درصد و سهم آن طبقه را در افراد نمونه نيز معين کند.

- با استفاده از روش نمونه گيري اتفاقي ساده تعداد افراد نمونه هر طبقه را از بين کل افراد همان طبقه انتخاب نمايد.

ج ) نمونه گيري گروهي يا خوشه اي : در صورتي كه فهرست جامعه در دسترس نباشد استفاده از روش نمونه

گيري خوشه اي راه حل مناسبي است . مثلا در مورد ساكنان يك شهر كه معمولا فهرستي در دست نيست مي توان مناطق چند گانه شهر را ملاك قرار داد و از بين مناطق نمونه گيري تصادفي بعمل آورد.

د ) نمونه گيري مکاني :

اين روش نمونه گيري بيشتر براي مطالعه پديده ها و ويژگي هاي مکان ها و نواحي جغرافيايي مورد استفاده قرار مي گيرد .

در فضاي جغرافيايي پديده ها و صفات گوناگوني وجود دارد که گاهي بعد طبيعي دارند و گاه بعد انساني و گاهي نيز ترکيبي از هر دو بعد هستند.هرکدام از اين پديده ها مکان يا فضاي جغرافيايي خاصي را به خود اختصاص داده اند که مطالعه تمام آنها مقدور نيست.از اين رو محقق بايد از طريق انتخاب تعدادي از مکان ها يا نواحي جغرافيايي آنها را مورد مطالعه قرار دهد.

یکی از شیوه های تحقیقات میدانی پرسشنامه است.

تنظیم پرسشنامه تحقیقاتی و تعداد سئوالات

در تنظیم پرسشنامه باید دقت کافی مبذول نمود زیرا جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه یکی از مراحل

بسیار پر اهمیتی است که موفقیت یا عدم موفقیت را بایستی تا حد بسیار زیادی مرهون دقت سئوالات و تنظیم پرسشنامه دانست.

یکی از مسائلی که در تنظیم پرسشنامه بایستی کاملاً رعایت نمود تقدم و تاخر سئوالات است بدین صورت که سئوالات ساده‌تر که پاسخگو سریعتر قادر به پاسخ بدان هاست در ابتدا آورده می‌شود و بتدریج بر دشواری آن ها افزوده می‌گردد.

مسئله دیگر در تنظیم پرسشنامه طرح سئوالات شخصی و خانوادگی که در پرسشنامه است که بایستی دقیقاً بدان توجه کامل مبذول نمود

در غالب موارد که پاسخگویان با پرسشنامه و تحقیق آشنائی ندارند و بطور کلی هدف از مطالعات اجتماعی بر ایشان مفهوم نیست .

عنوان نمودن طرح سئوالات خصوصی مثل نام و نام خانوادگی و نام فرزندان و شغل و میزان درآمد و وضع مسکن در آغاز کار پرسشگر مشکلات جدی و عمده‌ای برای طرح سئوالات بعدی و ادامه کار پرسشگری بوجود خواهد آورد.

بنابراین لازم است با توجه به جامعه مورد مطالعه و ویژگی های فرهنگی و روانی پاسخگویان نظم و تقدم و تاخر موضوعات مورد سئوال کاملاً رعایت شود .

تحقيق كتابخانه‌اي

گاهي پژوهش در كتاب ‌ها، اسناد، منابع و آراء و نظريات و در فضاي محدود كتابخانه شكل و انجام مي ‌گيرد. نام اين نوع، «تحقيقات كتابخانه‌اي» است و از منابع مكتوب استفاده مي‌ شود. اما نتيجه هر يك از دو شيوه ياد شده، به صورت مقاله يا كتاب، عرضه مي‌ گردد و اصول نگارش بر محصول كار تحقيقي حاكم است.

نکاتی در خصوص نگارش چکیده،مقدمه ، بیان مساله و ارجاع منابع

  • Like 4
لینک به دیدگاه

الف- چگونه چکیده بنویسیم؟

1. نوشتن یک چکیده خوب وقت زیادی می‌برد.

2. معمولا چکیده بین 150 تا 200 واژه دارد .

3. چکیده باید مستقل باشد. توضیح فشرده‌ای از تحقیق که دید کلی را به خواننده می‌دهد.

4. از ارجاع دادن به مراجع و نیز استفاده از پانویس در چکیده خودداری کنید.

ب- چگونه یك مقدمه خوب برای خود بنویسیم؟

مقدمه‌ یكی از بخش های یك تحقیق علمی است كه همچون دریچه‌ای، خواننده را از دنیای بیرون به دنیای درون تحقیق می‌برد . هدف اصلی از بیان مقدمه پاسخ به این سئوال است كه «چرا پژوهش انجام شده است».

بطور كلی ساختار مقدمه از توالی زیر پیروی می‌كند:

1) ارائه زمینه و دیدگاه درباره موضوع و اهمیت

2) مروری كوتاه بر متون علمی موجود

3) بیان منطق منجر به انجام پژوهش

4) بیان هدف مطالعه

اولین خط مقدمه را می‌توان مهمترین بخش آن در نظر گرفت چرا كه محور آن ایجاد انگیزه در خواننده از طریق تبیین اهمیت و گستردگی موضوع مطالعه است.

در جمله اول مقدمه معمولاً موضوع اصلی مطالعه معرفی می‌شود.پاراگراف های بعدی به بررسی متون و ذكر هدف مطالعه اختصاص دارد.

همواره سیر ارائه مطلب در مقدمه از عام به خاص است؛ به عبارت دیگر نویسنده، مطلب را از جنبه‌های كلی شروع می‌كند و رفته رفته به قسمت های اختصاصی‌تر می‌پردازد تا در نهایت لزوم انجام مطالعه را برای تكمیل آنچه تاكنون انجام شده روشن نماید.

لازم است نویسنده در مقدمه به خوبی تاكید نماید كه چگونه فرضیه را تهیه كرده است. در این راستا نویسنده باید به خوبی ارتباط مطالعات قبلی با تحقیق خود را روشن كند؛ چرا كه عدم توجه به این نكته از شایع ترین مشكلات موجود در بخش مقدمه است.

نه آن قدر از مطالب كتب مرجع استفاده كنید كه فرم كلی تحقیق یا مقاله حالت عامیانه و بدیهی به خود بگیرد و نه آن قدر اختصاصی بنویسید كه برای عمده خوانندگان ابهام آفرین باشد.

خصوصیات مهم پاراگراف آخر مقدمه بهترین محل برای بیان هدف مطالعه است. این قسمت همچنین محل نوشتن مزایای تكنیك یا متدولوژی جدید (اگر تحقیق در این مورد است) نیز می باشد. در جمله آخر این پاراگراف می توانید به اختصار به روش اجرای مطالعه نیز اشاره كنید. اما بهتر است آن را به بخش مواد و روش ها واگذار كنید.

درپایان به چندنكته مهم توجه كنید:

1. هرگز در مقدمه به نتایج حاصل از مطالعه اشاره نكنید.

2. تا حد امكان از افعال معلوم استفاده كنید.

3. به هنگام نوشتن، آن جا كه از موضوعی پذیرفته و اثبات شده سخن به میان می‌آورید، از زمان حال ساده و آن جا كه به پژوهش ها و مطالعات قبلی اشاره می‌كنید از زمان گذشته استفاده نمایید. چنان چه خواستید عبارتی را عیناً از دیگران نقل كنید آن را داخل گیومه قرار دهید.

4. تا حد امكان از مخفف‌های نادر و بعضاً نامانوس استفاده نكنید.

5 . از تكرار فراوان واژگان كلیدی پرهیز كنید زیرا به زیبایی مقدمه لطمه می زند.

6. « برای مخاطبتان بنویسید؛ نه برای خودتان ».

ج- نحوه بیان مسئله تحقیق و نگارش آن

محقق در این مرحله آماده می ‌شود مسئله را آن طور که یافته است تعریف نموده، اهداف تحقیق خود را بیان

نماید. او باید این مطالب را بنویسد و در بخش تعریف مسئله تحقیق خود قرار دهد.

آن چه دراین بخش آورده مى‌شود به ماهیت و اندازه ی تحقیق بستگى دارد و ممکن است از یک بند (پاراگراف) تا چندین صفحه را شامل شود.

در بیان مسئله و تعریف آن محقق باید به نکات زیر توجه کند:

- صورت مسئله باید به شکل سؤالى نوشته شود و از بیان آن بصورت عبارت کلى یا جملات خبرى خوددارى گردد؛ زیرا نگارش آن بصورت سؤالى باعث جلب توجه محقق به مجهول و تلاش براى معلوم کردن آن مى‌شود؛ مثلا‌ً بجاى این که براى عنوان مسئله تحقیق بگوید بررسى عوامل مهاجرت روستائیان شهرستان الف بهتر است بگوید عوامل مؤثر در مهاجرت روستائیان شهرستان الف کدام هستند؟ البته کاربرد عبارت بررسى عوامل مهاجرت روستائیان شهرستان الف براى عنوان گزارش تحقیق مناسب است، ولى براى عنوان مسئله تحقیق که محقق چیزى درباره ی آن نمى‌داند، مناسب نیست.

- مسئله باید بطور واضح تعریف گردد و از کاربرد واژگان و اصطلاحات مبهم و دوپهلو خوددارى شود. همچنین، از بیان اصطلاحات و توضیحات تکرارى باید پرهیز کرد تا اصل بر اختصار توأم با وضوح و روشنى مسئله باشد.

- از کاربرد اصطلاحات و واژگان ارزشى باید خوددارى شود. محقق در بیان مسئله نباید به داورى بپردازد یا اقدام به کاربرد واژه‌هایى کند که واقعیت را منعکس ننموده یا باعث غلو مى‌شود. همچنین از کاربرد القاب و عبارات تکریمى بى‌مورد یا توهین‌آمیز باید خوددارى شود.

- اصطلاحات و مفاهیم اختصاصى و تخصصّى باید تعریف شود. اصولاً هر مسئله تحقیقى و هر موضوعى به دلیل وابستگى به حوزه ی خاص معرفتى داراى واژگان و اصطلاحات و مفاهیمى تخصصّى و اختصاصى است که محقق باید آنها را تعریف کند تا خواننده در ابهام و سردرگمى باقى نماند. بعلاوه محقق باید باور کند که خیلى از مفاهیمى را که او مى‌داند و اختصاصى اوست ممکن است دیگران، حتى هم‌رشته‌اى‌هایش ندانند؛ باید مسئله را از زاویه دید دیگران ببیند و اصطلاحات و مفاهیم نامأنوس یا مبهم را تعریف نماید.

د- شیوه ارجاع درون متنی و منبع نویسی بر اساس فرمت apa

- در منبع نویسی باید اطلاعات به میزانی ارائه گردد که خواننده بتواند منبع مورد استفاده ی نویسنده رابه راحتی پیدا نماید؛

- ارجاع درون متن به شکلی باشد که مشخص شود آیا متن نقل قول مستقیم است (رونویسی) یا نقل قول غیر

مستقیم یا اقتباس است (انشاء از نویسنده ولی ایده از شخص دیگر است)؛

- اگر نوشته سفارشی است باید مقررات اعلام شده توسط سفارش دهنده رعایت شود.

• کتاب: با یک نویسنده:

– کریمی، یوسف (1375). روان شناسی اجتماعی: نظریه ها، مفاهیم و کاربردها. تهران: نشر ارسباران.

– کریمی، یوسف (1382). روان شناسی اجتماعی: نظریه ها، مفاهیم و کاربردها (چاپ یازدهم). تهران: نشر ارسباران.

– کریمی، ی. (1382). روان شناسی اجتماعی: نظریه ها، مفاهیم و کاربردها (چاپ یازدهم). تهران: نشر ارسباران.

– وین رایت، ویلیام (بی تا). عقل و دل. ترجمه: محمد هادی شهاب (1386). قم: انتشارات پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی.

• کتاب: با دو نویسنده:

– مارشال، کاترین و راسمن، گرچن ب. (1995). روش تحقیق کیفی. ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی (1377). تهران: انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.

– مارشال، ک. و راسمن، گ. ب. (1995). روش تحقیق کیفی. ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی (1377). تهران: انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.

• کتاب: با سه نویسنده:

– سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1376). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.

– سرمد، ز.، بازرگان، ع. و حجازی، ا. (1376). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.

• منبع با بیش از شش نویسنده

– منابعی که بیش از شش نویسنده دارند بعد از ششمین نویسنده «و همکاران» اضافه می شود؛

– بعضی صاحب نظران معتقدند نوشتن نام شش نویسنده متن را طولانی می کند لذا ذکر نام سه نویسنده ی اول کافی است و بعد از آن باید «و همکاران» نوشته شود.

– در متون فارسی کمتر منبعی می توان پیدا کرد که بیش از سه نویسنده داشته باشد، ولی در متون انگلیسی منابع با بیش از سه نویسنده (به ویژه در مقاله های علمی) به طور مکرر مشاهده می شود.

• مقاله: مجله

– اسدالهی، قربانعلی؛ یعقوبی، محمد و سلیمانی، بهرام (1372). بررسی میزان مردودی وقبولی با رتبه تولد در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 67-1366. پژوهش های روان شناختی، دوره 2، شماره 1و 2، ص 26-32.

• مجموعه مقالات همایش ها

– خامسان، احمد (1386). چالش های ایجاد برنامه های دکتری بَرخط. در مجموعه مقالات همایش تأملی بر دروه های دکتری ایران (ص 24-35). مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، تهران، اردیبهشت 1386، دانشگاه پیام نور.

 

• کتاب های ویراستاری شده

– کتاب ویراستاری شده کتابی است که هر فصل آن توسط یک یا چند نویسنده نگارش شده ولی مسئولیت کل کتاب به عهده ویراستا(ران) است که مسئولیت تنظیم مطالب را بر عهده دارند.

– گیبس، گراهام (2003). ده سال بهبود یادگیری دانش آموز. در کریس راست (ویراستار): بهبود یادگیری دانش آموز، (ص 9-26). بریتانیا: انتشارات دانشگاه آکسفورد.

 

فصل بندی احتمالی تحقیق

پیشگفتار

فصل اول کلیات

(بخش اول: ویژگی¬های تحقیق شامل طرح مسأله- ضرورت- اهداف – سئوالات)

فصل دوم ادبیات تحقیق

( ادبیات نظری و پژوهشی- پیشنه تحقیق)

فصل سوم روش شناسی

1-روش تحقیق

الف) ابزار تحقیق و ویژگی¬های آن

ب)نحوه بررسی اعتبار و روایی

2- جامعه آماری

3-تعیین حجم نمونه

4- روش نمونه گیری

5- روش تجزیه تحلیل داده¬های آماری

فصل چهارم یافته¬ها

فصل پنجم نتیجه گیری

نگارش مقاله پژوهشی

به طور کلی هر مقاله پژ وهشی شامل اجزای اصلی زیر است:

عنوان مقاله

-اولین بخش یک مقاله عنوان است که باید اشتراکاتی با موضوع اصلی تحقیق داشته باشد و به شکلی جذاب جمله‌بندی شده باشد. نکات زیر در انتخاب عنوان مقاله قابل توجه هستند:

- عنوان مقاله حتی الامکان باید دقیق و رسا بوده و از به کار بردن اصطلاحات ناآ شنا یا اختصاری خودداری شود.

- عنوان مقاله حتی الامکان باید جمله خاصی باشد که نکات اصلی و عمده موضوع را در بر داشته باشد.

- به طور معمول (نه همیشه) و در نام‌گذاری اکثر تحقیق ها این نکات در نظر گرفته می شود: چه چیزی را می خواهیم بررسی کنیم، در چه جامعه ای، در کجا و در چه زمانی. مثلا عنوان یک مقاله می تواند این باشد: بررسی رابطه سطح سواد مادران و تغذیه کودکان در شهر تهران سال 1386

- عنوان باید «فاقد پیش داوری» باشد. به عنوان مثال، انتخاب این عنوان برای یک مقاله، مناسب به نظر نمی رسد: بررسی علل بی علاقگی رانندگان نسبت به بستن کمربند ایمنی

- هیچ گاه نباید در عنوان مقاله نتیجه پژوهش را به صورت ثابت شده ذکر نمود.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

نویسندگان و آدرس ها

اسامی نویسندگان و همکارانی که در مطالعه شرکت داشته اند باید بطور کامل ذکر شود. همچنین نویسنده اصلی که مسئول ارتباط با خوانندگان است باید مشخص شده و آدرس کامل و شماره تلفن وی در اختیار خوانندگان قرار گیرد.

چکیده تحقیق

چکیده پس از عنوان بیشتر از سایر بخش های یک مقاله خوانده می شود و در چکیده قسمت های مختلف مقاله شامل مقدمه، اهداف، روش ها و نتایج تحقیقق بصورت خلاصه ذکر می شود. متن بسیاری از مقاله ها به طور کامل در دسترس ما نیست و گاهی فرصت برای خواندن تمام مقاله نداریم و از این رو چکیده مقاله اهمیت زیادی دارد. در اکثر مجلات تعداد کلمات چکیده 150 تا 250 کلمه محدود است.

چند واژه کلیدی که از اهمیت زیادی در مطالعه برخوردارند، در این قسمت ذکر می شود. ضمن این که با ذکر واژه های کلیدی در سایت های علمی می توان به دنبال مقاله نیز گشت. به طور معمول تعداد این واژه ها حدود 6-5 کلمه در نظر گرفته می شود.

مقدمه

مقدمه یک مقاله پژوهشی ضمن بیان مسئله و تشریح موضوع به آن مسئله پاسخ می دهد که ارزش مطالعه حاضر برای انجام آن چه بوده است.

در حقیقت با مطالعه مقدمه یک مقاله پژوهشی، خواننده با مسئله تحقیق آشنا شده و ضرورت انجام پژوهش را درک می کند. متن مقدمه باید روان باشد و حتی الامکان به صورت خلاصه و حداکثردر 2 صفحه تایپ شود.

مبانی نظری تحقیق

ادبیات تحقیق یا مبانی نظری، به تشریح مفاهیم، تعاریف و تاریخچه موضوع تحقیق می پردازد. نویسنده مقاله باید بر ادبیات تحقیق مسلط بوده و مبانی نظری موضوع تحقیق خود را به طور مختصر ولی کاربردی بیان نماید. مبانی نظری تحقیق باید با استناد و ارجاع علمی آورده شود. یک مقاله خوب باید بخش مبانی نظری قابل قبولی داشته باشد.

 

روش تحقیق

در این قسمت از مقاله چگونگی و روش انجام پژوهش توضیح داده می شود. همچنین نمونه های مورد بررسی، چگونگی نمونه گیری، جامعه هدف، مراحل اجرائی پژوهش و نحوی6ب تجزیه و تحلیل داده ها ذکر می شود. در این قسمت در مورد تغییر بیشتر بحث شده و روش اندازه گیری و میزان دقت و چگونگی کنترل آنها بیان می شود.

یافته های تحقیق

در این قسمت نتایج بدست آمده از پژوهش ذکر می شود. نتایجی کلیدی مطالعه باید با کلمات روان و دقیق و بدون بزرگ نمایی ذکر شود. از روش های مختلفی برای ارائه نتایج استفاده می شود. استفاده از اعداد، جداول و نمودارها کمک ارزنده ای به ارائه مطلب بطور ساده تر می نماید اما لازم است داده های جداول و نمودارها به طور کامل تشریح شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. در مواردی که از روش ها و آزمون های آماری برای بررسی نتایج و تحلیل داده ها استفاده شده باشد، باید نوع آن نیز ذکر شود.

بحث و نتیجه گیری

در این قسمت به تفسیر نتایج ارائه شده می پردازیم. همچنین می توان به مقایسه نتایج به دست آمده از مطالعه

حاضر با نتایج سایر مطالعه ها پرداخت و با توجه به مجموعه شواهد نتیجه گیری نمود. در صورت لزوم می توان پیشنهادهایی برای انجام مطالعات بهتر و کامل تر در آینده ارائه داد.

فهرست منابع

در پایان لازم است کلیه منابعی که در تحقیق مورد استفاده قرار گرفته‌ اند، به شیوه ای مطلوب ذکر شوند. شیوه نگارش منابع در نشریات مختلف متفاوت است و بهتر است از راهنمایی این نشریات و شرایط نگارش مقالات کمک بگیریم.

 

ملاک های داوری تحقیق

ذکر نام وياد خدا

عنوان تحقيق(نام کامل محققان-استادان راهنما-دوره وپايه تحصيلی-منطقه -مدرسه و….)

مقدمه ياپيشگفتار-عناوين هر فصل-منابع وماخذ

انتخاب موضوع مناسب

اهميت وضرورت موضوع

هدف يا اهداف تحقيق(پيشينه تحقيق)

فرضيات تحقيق(تعيين وتعريف متغيرها وواژه های کليدی)

تعين دقيق روش تحقيق وجامعه آماری

روشهای جمع آوری اطلاعات واستفاده از منابع

طبقه بندی اطلاعات

وسعت ديد وگستره تفکر محقق(توصيفی –استنباطی)

پيوستگی -نظم -ترتيب وارتباط منطقی مطالب

نتيجه گيری منطقی وارائه پيشنهادات علمی بعد از بيان مشکلات وتنگناها

فهرست منابع وماخذ(حداقل ۱۰منبع)

ارايه پيوست ها وفيش ها-نمودارها وجداول-عکس وفهرست اعلام و...

چکيده پژوهش(در ابتدای تحقيق حداقل در ۲صفحه)

نحوه نگارش تحقيق(سادگی وروانی تحقيق واستفاده از لغات واصطلاحات ساده)

رعايت صحيح اصول نگارش

ارجاعات دقيق در متن وپانوشت ها

ذکر دقيق منابع در فهرست منابع وماخذ

  • Like 4
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...