رفتن به مطلب

هراس قطعه سازان از کاهش تعرفه / پیشنهاد چهار محوری به خودروسازان


Amin

ارسال های توصیه شده

تاريخ : شنبه 15 اسفند 1388

 

هراس قطعه سازان از کاهش تعرفه / پیشنهاد چهار محوری به خودروسازان

 

این روزها کاهش تعرفه واردات خودرو و قطعات خودرو، بیش از هر موضوع دیگری ذهن خودروسازان و قطعه سازان را مشغول کرده است، کاهشی که اگر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد، اثراتی بسزا بر تولید و اشتغال داخل خواهد گذاشت.

 

این در شرایطی است که قطعه سازان معتقدند کاهش تعرفه باید به شکلی تدریجی صورت بگیرد تا اثرات منفی آن بر تولید و اشتغال داخل به حداقل برسد.

از همین رو برخی قطعه سازان بزرگ کشور طرحی را در چهار محور، برای ارائه به نمایندگان مجلس آماده کرده اند که این طرح اگر امروز به تایید خودروسازان نیز برسد تا قبل از آغاز رای گیری بودجه در صحن علنی، در اختیار اهالی ساختمان هرمی بهارستان قرار می گیرد.

ساسان قربانی کارشناس صنعت خودرو و قطعه در این زمینه با اشاره به محورهای طرح مورد نظر گفت: این طرح در چهار محور «افزایش کیفیت»، «کاهش قیمت»، «ارتقای سطح خدمات پس از فروش» و «ایجاد تنوع در خودروها و تولید محصولات کم مصرف» تنظیم شده است.

وی همچنین با اشاره تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش 20 درصدی تعرفه واردات خودرو تاکید کرد: این تصمیم، غیر کارشناسی و برخلاف مصالح خودروسازی و در نهایت حقوق مصرف کنندگان است.

وی با بیان اینکه قطعه سازان برنامه اجرایی برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروهای تولیدی را با فرض تثبیت تعرفه های فعلی برای سال آینده تدوین کرده اند، خاطرنشان کرد: قطعه سازان در چند ماه گذشته با برگزاری جلسات مشترکی با مدیران ارشد خودروسازان برنامه مشترک صنعت خودرو در سال 1389 را بر اساس حفظ تعرفه های فعلی تدوین کرده اند.

وی با بیان اینکه در صورت حفظ تعرفه های فعلی و موافقت نهایی خودروسازان با این برنامه و هماهنگی بین قطعه سازان، خودروسازان، وزارت صنایع و معادن و دیگر نهادهای مرتبط، این برنامه ظرف دو سال آینده به طور کامل اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: پس از آن نیز می توان با کاهش تدریجی و پلکانی تعرفه ها ضمن حفظ و تقویت توان صنعت داخلی، عوارض واردات خودرو به کشور را مدیریت کرد.

قربانی ادامه داد: اما در حال حاضر و بدون هیچ برنامه مشخص و مدونی، کاهش تعرفه ها کارشناسی نبوده و علاوه بر زمین گیر شدن صنعت خودرو و قطعه سازی و دیگر زنجیره های وابسته، در نهایت با کاهش اشتغال، افزایش بیکاری و کاهش تولید کمی و کیفی خودروهای داخلی مردم نیز متضرر خواهند شد.

 

 

 

منبع : دنیای اقتصاد

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...