رفتن به مطلب

مسجد شیشه ای درمالزی


spow

ارسال های توصیه شده

مسجد کریستال یا شیشه ای که در مالزی ساخته شده است مسجدی است که از سوی مسئولان با دید توریستی طراحی شده و با وجود معماری داخلی فوق العاده زیبا، به خاطر القای شکنندگی در نمای خارجی شیشه ای اش فاقد پایداری و صلابت است.

 

76193_743.jpg

 

 

 

 

به گزارش مشرق، مسجد کریستال که در پارک میراث اسلامی جزیره "وان من" در ترنگانو مالزی قرار دارد، بین سالهای 2006 – 2008 ساخته شده است.

مردم محلی از معماری این مسجد ناراضی هستند و دولتمردان سعی در اقناع و راضی کردن آنها دارند.

مردم مالایی سبک این مسجد را دارای شخصیتی چینی می دانند و نمی خواهند که در مسجد سازی از سبک های مسلمانان چینی تقلید کنند و دوست دارند که مساجدی را بیشتر با سبک های بومی خودشان داشته باشند. یکی از وزرای مالزی می گوید که سبک این مسجد شخصیتی چینی دارد و مردم نباید نسبت به ساخت مساجدی با این سبک ها بدگمان باشند؛ بلکه باید تمرکز بیشتری بر آموزه های اسلامی داشته باشند. مسجد کریستال توانسته است که به خوبی با محیط اطراف خود در محوطه سازی، بازی با آب و باغ سازی ترکیب شود و با محیط شهری خود هارمونی کامل داشته باشد.

 

 

 

76196_282.jpg

 

نماهای شیشه ای به شفافیت و ظرافت طرح کمک کرده اند؛ هر چند که به نظر می رسد استفاده از مصالح سبک مانند شیشه، طرح را اندکی ناپایدار جلوه می دهد و با القای شکنندگی از ثبات و صلابت کافی بهره نخواهد برد.

 

76197_657.jpg

 

 

با وجود چنین ضعف هایی در نمای خارجی؛ معماری داخلی آن از قوام و صلابت بیشتری برخودار بوده و اثر معمارانه تری را معرفی می کند. چنانچه در محل محراب و شبستان اصلی آن، محیطی رویایی را در فضای معنوی مسجد با نقوش اسلیمی و تذهیب و استعاره هایی از صفات خداوند با خطوط کوفی ترسیم می کند.

 

 

76195_645.jpg

 

 

76199_863.jpg

 

 

 

76200_107.jpg

 

 

 

یکی از اشتباهاتی که در طراحی این مسجد رخ داده، خودنمایی بیش از حد ساختمان و برونگرایی مسجد است؛ چنانچه مسئولان امر تلاش خود را بر توریستی کردن این مسجد معطوف داشته اند و ساخت آن را با دیدی توریستی و اقتصادی دنبال کرده اند.

 

76201_899.jpg

 

 

76204_859.jpg

 

این درحالی است که مسجد باید پیش از هر چیز و بیش از همه، محیطی مناسب را برای خلوت کردن با خداوند فراهم کند نه آنکه جلوتی را برای خودنمایی نفس مهیا کند. این تفاوت ساخت یک مسجد درونگرا و یک مسجد برونگراست.

 

 

76202_279.jpg

 

 

76203_144.jpg

 

پس از بلوغ معماري و عبور از مساجد اوليه صدر اسلام، مساجد حياط مركزي با ابتكار عمل معماران مسلمان ايراني و با الهام از قالب معماري چهارايواني كاخ آشور شكل گرفت، تا معماري درونگراي مساجد به صورت يك اصل بر بنيان هاي فكري معماري اسلامي تعريف شود. البته بايد درنظر داشت كه عموما حياط مركزي در اقليم هاي گرم و مرطوب، و سرد و كوهستاني به كار برده مي شود و در اقليم مالزي كه هواي مرطوبي دارد، مي تواند فرم ديگري به خود بگيرد، بدون آنكه به سمت يك مسجد برونگرا حركت كند.

 

76205_206.jpg

 

 

76198_137.jpg

 

 

از سوي ديگر اقليم و جزيره اي بودن زيست بوم مالزي امكان و يا محدوديت طراحي مسجد بر روي آب را فراهم كرده است. از لحاظ معماري محوطه، استفاده از آبنما ها در ورودي و استقرار بنا به صورت كلي بر روي آب دو حس را توامان داراست. نخست آنكه فرد مسلمان كه آب را منشا طهارت مي داند، با عبور از روي آب احساس پاكي و طهارت مي يابد و براي حضور قلب خود را مهيا مي كند. در وهله دوم ايجاد بنايي بر روي آب، تداعي بي ثباتي و بي قراري را مي كند و همانند نماي شيشه اي گنبدها و مناره ها، به احساس بي دوامي و ناپايداري طرح مي افزايد. ساخت مساجد در معماري اسلامي، از ظرافت خاصي برخوردار است و خصوصا با تنوع مصالحي كه در روزگار تكنولوژيك به دست هنرمندان مسلمان مي رسد؛ غفلت از معاني فرم ها و القائات مصالح ساختماني ممكن است به ناديده انگاشتن بنيان هاي معماري اسلامي منجر شود. از سوي ديگر، ظواهر فريباي دنياي مادي نبايد به غفلت هنرمندان معمار از باطن معماري مساجد و مقدمه آن كه تزكيه نفس هنرمندان است منتهي شود. چنانچه معمار ايراني در فرايند طراحي خود، زمينه هايي را براي تهذيب نفس و دست يابي به حالات عرفاني در نظر مي گرفته و با بهره گيري از پيچيده ترين فنون علمي معماري،جسم و روح بناي مسجد را در كامل ترين وجه، مصنوع سرپنجه خود مي ساختند. نگارش: ابراهیم ارجمندی

لینک به دیدگاه

ابراهیم ارجمندی به نظر من خیلی یکطرفه به قاضی رفته. هدف از نگارش چنین متن هایی به وضوح مشخصه چیه. دارن یه کشور مسلمان پیشرفته رو تخریب میکنن. حداقل میخوان جبهه اسلامیشو ازش بگیرن. چطور اونجایی که گنبد و ضریح طلا میسازن هیچ خللی در بنیان های معماری اسلامی وارد نمیکنه. در حالی که مصالحی چون طلا و نقره خاص اشراف، کاخ نشین ها و ظالمان اعصار گذشته بوده. حالا شیشه به معنای نادیده گرفتن بنیان های معماری اسلامی تلقی میشه؟

 

به نظر من که کار بسیار پر ارزشی کردن. در حال حاضر در مجلل ترین هتل ها دارن از این مصالح استفاده میکنن و اتفاقا کنار ساحل هم هست همگی. هتل برای آرامش و آسایش افراد ساخته میشه. مگر مسجد نقش دیگری جز تامین آرامش و آسایش آدمها داره؟

لینک به دیدگاه

من این مطلب رو از سایت موعود نقل کردم که نقدی مبتنی بر ارزشهای خودشون رو دارن انجام میدن

نمیدونم چرا چندروزه درگیر این فیلم 12 مرد عصبانی هستم؟

حقیقت چیست؟:hanghead:

لینک به دیدگاه
من این مطلب رو از سایت موعود نقل کردم که نقدی مبتنی بر ارزشهای خودشون رو دارن انجام میدن

نمیدونم چرا چندروزه درگیر این فیلم 12 مرد عصبانی هستم؟

حقیقت چیست؟:hanghead:

 

بشر در مسیر حقیقت داره جلو میره. همه میخوان به اون نقطه مطلق برسن. تمام علوم به حقیقت ختم میشن. ما وقتی تو دبیرستان حرکت سقوط آزاد رو بررسی میکردیم تنها عامل شتاب گرانش و وزن گلوله بود. که البته از حقیقت خیلی دوره. هر چی جلوتر میریم ضرایب بیشتری رو در معادلاتمون دخیل میکنیم تا به حقیقت نزدیکتر بشیم. مثل اصطکاک هوا. فشار و دمای هوا. ضریب شکل جسم. نیروی گرانش ساختمانی که داریم جسم رو ازش رها میکنیم و ...

همه اینها باعث میشن ما به حقیقت مطلق نزدیک بشیم. ولی اینکه کی و کجا به خود حقیقت میرسیم به نظر من همون تصور قیامت یا آخر زمانه. حالا یکی در ظهور مهدی میبینه، یکی در صلح و آرامش جهانی میبینه، یکی اسمش را میزاره آخر زمان، یکی اسمش را میزاره قیامت و و و

 

مهم اینه که بشر داره برای دست پیدا کردن به حقیقت مطلق در هزارتوی علم، عرفان، فلسفه، قانون، سیاست و ...دست و پا میزنه. و رسیدن به این نقطه حتمیست. ولی زمانش مشخص نیست. واسه همین ما داریم در دنیایی زندگی میکنیم که همه چیزش نسبی است.

لینک به دیدگاه
من این مطلب رو از سایت موعود نقل کردم که نقدی مبتنی بر ارزشهای خودشون رو دارن انجام میدن

نمیدونم چرا چندروزه درگیر این فیلم 12 مرد عصبانی هستم؟

حقیقت چیست؟:hanghead:

 

راستی در مورد فیلم 12 مرد عصبانی باید بگم که نامسلمون های 50 سال پیش آمریکا در کشف حقیقت از امروز و حتی فردای ما هم جلوترن. چنانچه در فیلم دیدیم که فرآیند تشخیص حقیقت چطور جلو میرفت و امروز یه داوطلب میخوام که با هم بریم و یه سری به دادگستری بزنیم.

لینک به دیدگاه

فکر میکنم کسی که کار رو نقد کرده...بیشتر تو قسمت نقدش گفته های مردم محلی رو نقل کرده و کنارش نقد خودش رو نوشته....

به نظر من هم سبکش شبیه پاگوداهای چین شده....

چین داره فرهنگ خودش رو این شکلی گسترش میده....حتی با ترویج نماهای ساختمانیش....

اما من فکر میکنم با توجه به اینکه منطقه توریستی هست....بیشتر قصد طراحها و دولت مالزی ترویج اسلام تو منطقه بوده....مخصوصن برای چینی ها که دین واحد ندارن....و کشش مکش دینی تو کشورشون زیاد هست....

قضیه دو طرفه هست.

یکی از اشتباهاتی که در طراحی این مسجد رخ داده، خودنمایی بیش از حد ساختمان و برونگرایی مسجد است؛ چنانچه مسئولان امر تلاش خود را بر توریستی کردن این مسجد معطوف داشته اند و ساخت آن را با دیدی توریستی و اقتصادی دنبال کرده اند.

اما در مورد اینکه گفته خیلی خودنما هست طرح یه مقدار حق داره اما کار توریستی هم بوده و دوباره خودش هم توجیه کرده نقد خودش رو....

 

اما با حرف هم Abolfazl_rکاملن موافقم....

چطور اونجایی که گنبد و ضریح طلا میسازن هیچ خللی در بنیان های معماری اسلامی وارد نمیکنه. در حالی که مصالحی چون طلا و نقره خاص اشراف، کاخ نشین ها و ظالمان اعصار گذشته بوده. حالا شیشه به معنای نادیده گرفتن بنیان های معماری اسلامی تلقی میشه؟

 

واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند/چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند

مشکلی دارم ز دانشمند مجلس بازپرس/توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می‌کنند

گوییا باور نمی‌دارند روز داوری/کاین همه قلب و دغل در کار داور می‌کنند

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...