رفتن به مطلب

ایلام؛ مهد تمدنی 10 هزار ساله در انتظار گردشگران و تاریخ شناسان


zahra22

ارسال های توصیه شده

باز نرم نرمک هنگام سفر و گردش از راه می رسد و ایلام مهد تاریخ شناسی با قدمت 10 هزار ساله و مملو از آثار تاریخی از دورانهای مختلف تاریخ به انتظار گردشگران نشسته است.

در آستانه سال نو بسیاری از مردم به سفر و گردش می پردازند و بیشتر هم به مکانهای تاریخی معروف کشور سفر می کنند ولی در این بین در استانهایی دوردست مثل ایلام آثار نهفته تاریخی وجود دارد که گردشگران را به طرف خود می خواند.

00.jpg

بسیاری از کسانی که تاریخ را مطالعه کرده باشند با نام "عیلام" آشنا هستند ولی بهترهست برای اینکه گوشه ای از تاریخ عیلام را از نزدیک ببیند به استان ایلام سفری داشته باشند.

ایلام کنونی جزئی از کشور عیلام باستان بوده و هم اکنون آثار تاریخی با قدمت 10 هزار ساله در این استان وجود دارد که این را به اثبات رسانده هست.

تپه "علی کش" قدمت 10 هزار ساله

این تپه باستانی در نزدیکی شهرستان دهلران از توابع استان قرار دارد و در آن سه دوره فرهنگی مشخص شده است و آنها را با نام‌های دوره بزمرده، دوره علی‌کش و دوره محمدجعفر شناسایی کرده اند.

در هرکدام از این دوره‌ها می‌توان نوع خاصی از معماری را مشاهده کرد و در این منطقه بیش از 30 هزار قطعه سفال به دست آمده است که آنها را در هفت گروه طبقه‌بندی کرده‌ اند.

کتاب تپه‌ علی‌کش (بزمرده) با عنوان "تپه ‌علی‌کش، 10‌هزار سال زندگی" که در ایلام تالیف شده به خوبی قدمت واقعی این تپه را با کارهای کارشناسی باستان شناسان به اثبات رسانده.

این تپه به خوبی قدمت 10 هزار ساله استان ایلام را ثابت کرده است هر چند در آثار تاریخی که در دوره عیلامی در چغازنبیل و هفت تپه وجود دارد به روشنی در مورد تاریخ عیلام اظهار نظر شده.

علاوه بر تاریخی بودن خود ایلام، طی دورانهای مختلف آثار تاریخی متعددی در این استان به جای مانده است که نشان می دهد تاریخ در ایلام از دو لحاظ قابل بررسی است یک اینکه عیلام به خودی خود، تاریخ است و دوم آثار موجود تاریخی در استان هست.

تنگه بهرام چوبین

تنگه بهرام چوبین از آثار تاریخی و طبیعی استان ایلام است که مربوط به دوره ساسانی است که در شهرستان دره شهر استان واقع شده.

01.jpg

این تنگه عظیم با صخره های بلند و ضخیم در دامنه کبیرکوه در شهر دره شهر قرار دارد که به اسم "تنگه بهرام چوبین" لقب گرفته.

تنگه بهرام چوبین یکی از مهمترین دره های کم عرض و بسیار مرتفع و استراتژیک در ضلع غربی جاده دره شهر به سمت پل دختر هست.

این تنگه طبق روایتی مربوط به بهرام چوبینه در دوره ساسانی است و علاوه بر زیبایی های طبیعی آثار تاریخی نیز در آن موجود است.

شهر تاریخی سیمره بزرگترین شهر تاریخی غرب کشور

شهر تاریخی سیمره در حاشیه شهرستان دره شهر بزرگترین شهر تاریخی غرب کشور محسوب می شود و نمادی بارز از تمدن ایلام هست.

این اثر تاریخی که بزرگترین محوطه تاریخی استان ایلام است بیش از 120 هکتار مساحت دارد و جزو اولین آثار ملی استان و کشور به حساب می آید.

شهر تاریخی سیمره که دره شهر نیز نامیده می شود طبق مطالعات و کاوشهای صورت گرفته مربوط به قرون اولیه اسلامی هست.

شهر تاریخی سیمره دارای مسجد تاریخی، خانه اربابی و حتی طبق گفته کارشناسان دار ای بازار محلی هست. این آثار هم اکنون در شهر تاریخی موجود هستند که از قدمت و عظمت این شهر تاریخی حکایت دارد.

پشت قلعه آبدانان

پشت قلعه در فاصله پنج کیلومتری در ناحیه جنوبی شهرستان آبدانان و در شمال غربی روستای پشت قلا بر روی تپه‌ای بلند قرار گرفته و رودخانه دویرج از پای تپه می‌گذرد.

این اثر یکی از آثار دوره ساسانی است که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده و یکی از آثار مورد بازدید گردشگران در فواصل مختلف هست.

03.jpg

در پایین دست این قلعه تاریخی که در ارتفاع قرار گرفته، زمینهای کشاورزی قرار دارند که مربوط به اهالی روستای پشت قلعه هست.

روستای پشت قلعه بنا به موقعیت کوهپایه‏ای و همجواری با رودخانه‏های پرآب داری مناظر بسیار زیبا، جالب توجه و شگفت‏انگیزی است.

تپه ای که قلعه بر روی آن قرار گرفته مشرف به روستا و مناطق و چشم اندازهای مختلف است که رودخانه دویرج پایین آن در جریان است.

پل تاریخی گاومیشان

پل تاریخی گاومیشان بر روی رودخانه سیمره در شهرستان دره شهر در منطقه موسوم به گاومیشان بنا شده است و در سال 1377 به شماره 2222 توسط سازمان میراث فرهنگی کشور در آثار ملی کشور به اسم استان ایلام ثبت شده.

رودخانه سیمره و چشم اندازهای زیبا در کنار پل تاریخی گاومیشان باعث شده این محل یکی از تفرجگاه های گردشگری مردم استان و دیگر استانهای کشور است.

04.jpg

پل تاریخی گاومیشان از پنج چشمه بزرگ به طول 175 متر و عرض گذر 8.20 سانتی متر با استفاده از قلوه سنگ و آجر و ملات و گچ نیم کوب ساخته شده و در حال حاضر فقط یکی از این چشمه ها سالم است و ارتباط چشمه ها با مسیر حرکت آب و طغیان آن محرز هست.

به اعتقاد مورخان این پل در سال 1334 هجری قمری بر اثر زلزله از بین رفته است اما در حال حاضر روز به روز با تخریب آن به هویت این پل آسیب جدی وارد می گردد.

در گزارش های بعدی به بخشهای مختلف گردشگری در استان ایلام پرداخته خواهد شد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...