رفتن به مطلب

مسجد جامع اصفهان؛ دایرة‌المعارف معماری ایران


zahra22

ارسال های توصیه شده

معاون مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل گفت: هنر و معماری در مسجد جامع اصفهان به هم آمیخته است و در واقع این مسجد دایرة‌المعارفی از معماری ایرانی است.

00.jpg

علیرضا مساح در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: مسجد جامع اصفهان به دلیل معماری خاص ایرانی اسلامی خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هست به طوری که گاه توریست‌های خارجی ممکن است از مسجد امام دیدن نکنند اما از مسجد جامع به طور حتم دیدن خواهند کرد.

02.jpg

وی افزود: در واقع مسجد جامع اصفهان دایرة‌‌المعارفی از معماری ایرانی هست زیرا در این مسجد آثاری از معماری ایرانی اسلامی از دوره ساخت آن در دوره آل‌بویه تا زمان قاجاریه موجود هست.

03.jpg

معاون مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل با بیان اینکه ساختمان مسجد جامع زیبایی‌های معماری نابی دارد، وی ادامه داد: طاق‌هایی که در بخش شرقی گنبد خواجه نظام‌الملک موجود است با وجود نمای آجری هر کدام طرح خاص خود را دارند و گنبدی با طرح تکراری در میان آنها دیده نمی‌‌شود.

04.jpg

وی تصریح کرد: این موضوع تعامل هنر و معماری را به خوبی نشان می‌دهد به این معنا که معمار نهایت هنرمندی را در این ساختمان این مسجد به کار برده هست.

لینک به دیدگاه
05.jpg

مساح تاکید کرد: شاید مسجد جامع رنگ‌آمیزی زیبای معماری‌های دوره صفویه را نداشته باشد اما افراد مطلع می‌دانند که مسجد جامع با توجه به تنوع معماری خاص به کار رفته در بنای آن از نقاط تاریخی مهم اصفهان هست.

06.jpg

وی اضافه کرد: به دلیل اهمیت این مسجد تاریخی قرار هست جلوی این مسجد در طرح میدان امام علی (ع) آزادسازی شده و از چنبره بازار گرداگرد آن که نمای زشتی به آن داده رها می‌شود.

07.jpg

معاون مرکز اصفهان‌شناسی با اشاره به اینکه بخشی از ساختمان مسجد در ضلع شرقی گنبد خواجه نظام‌الملک در دوران جنگ تخریب شد است، گفت: این بخش بار دیگر به زیبایی مرمت شده و هر ساله نیز گروهی متشکل از کارشناسان میراث فرهنگی به منظور حفظ این مسجد تاریخی آن مورد بررسی‌های کارشناسانه قرار می‌دهند.

08.jpg

معاون مرکز اصفهان‌شناسی با اشاره به برگزاری همایش تقابل هنر و معماری در مسجد جامع اصفهان اشاره کرد: در جلسات اصفهان‌شناسی ماهانه این مرکز هر بار موضوعی به صورت علمی مورد بررسی و آموزش عمومی قرار می‌گیرد که در جلسه این ماه هنرمندی‌های سازه‌ای مسجد جامع بررسی می گردد.

09.jpg

وی اضافه کرد: سخنران این مراسم دکتر مهرداد حجاری استاد دانشگاه اصفهان است که در این‌ باره تحقیق کرده و پایان‌نامه دکترای وی در این زمینه بوده هست.

10.jpg

به گزارش فارس، همایش تقابل هنر و معمار در مسجد جامع اصفهان روز پنج‌شنبه 27 بهمن‌ماه از ساعت 16 در سالن همایش‌های کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان واقع در خیابان باغ‌ گلدسته برگزار می‌گردد

01.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...