Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 بهمن، ۱۳۹۰ با افتتاح پی در پی دوره های جدید دانشگاهی، رشته طراحی شهری در سطح جهانی به سرعت در حال رشد است. این رشد را باید پاسخی دانست که دانشگاه ها به تقاضای فزاینده بخش خصوصی و عمومی برای استخدام متخصصان این رشته داده اند. همزمان با توسعه کمی آموزش طراحی شهری، در سال های اخیر روند بازنگری در محتوای برنامه درسی این رشته نیز شتاب فزاینده ای یافته است. در بازنگری برنامه آموزشی، تعیین دانش و مهارت های اساسی که لازم است طراحان شهری برای ایفای مسئولیت حرفه ای خود بیاموزند، نقش حیاتی دارد. این مقاله در صدد است تا با مرور تحلیلی متون تخصصی تعلیم و تربیت طراحی شهری، بررسی تجربیات دانشگاه های گوناگون جهان و مرور تقاضای بازار طراحی شهری، چارچوبی را به عنوان چارچوب دانش و مهارت های اساسی مورد نیاز طراحان شهری تدوین کند، بر مبنای چارچوب مذکور، این مطالعه تلاش خواهد کرد تا برخی توصیه های مقدماتی را برای کاربست در بازنگری برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد طراحی شهری در دانشگاه های ایران ارائه کند. در این نوشتار، ابتدا ظهور رشته طراحی شهری، افتتاح اولین دوره های دانشگاهی این رشته، و کنفرانس های آموزشی متعددی که در این زمینه برگزار گردیده اند مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ سپس، محتوا و روش های آموزشی دوره های گوناگون و سطح حداقل دانش و مهارت های مورد نیاز از دیدگاه معلمان طراحی شهری و استخدام کنندگان طراحان شهری مطالعه می گردد، و نهایتاً با تدوین چارچوبی برای دانش و مهارت های اساسی مورد نیاز طراحان شهری، برخی توصیه های اجمالی به منظور کاربرد در فرآیند بازنگری برنامه درسی این رشته در ایران مطرح می شود. کلمات کلیدی: طراحی شهری، آموزش، برنامه درسی، مهارت، دانش نویسنده: کوروش گلکار دانلود مقاله 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده