رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

gdyrns60qcrj2kxemrca.jpg

تصویر بالا مربوط به قوس های سرپانتین در گردنه حیران در کشور خودمان است قابل توجه دوستانی که سوال می پرسند چرا رشته راه و ترابری رو انتخاب کردی،خداییش اگه چند ماه در همچین منطقه ای کار کنید آیا غم و غصه ای براتون می مونه؟

 

np29p6rvflzmlv1hdwtq.jpgقوس های سرپانتین در جاده ای در کشور سویس

zg7hkvy96dp585yo77c.jpgقوس های سرپانتین و قوس های معکوس به زیبایی در جاده بالا طراحی و پیاده شده است

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
ممنون. تونستم بخونم:ws3: ولی منظورم یه تعریف کلی بود.

این پیچ هایی که شما تو جاده های معمولی میبینید ، تو علم راهسازی بهشون میگن قوس. حالا این پیچ های معمولی چون تو صفه افق هستند بهشون قوس افقی میگن و پیچ هایی که بین دو تغییر شیب ( مثلا بین یک سرپایینی و یک جاده سربالایی) در صفحه قائم قرار میگیرند بهشون میکن قوس های قائم .

 

حالا قوس های افقی انواع مختلفی دارن ، مثل دایره ای ساده ( که یک کمان از یک داره هست)، کلوتوئید ( اسپیرال یا حلزونی هم نامیده میشه) ، شبدری ( که تو تقاطع های غیر همسطح معمولا استفاده میشه) ، مرکب، سربانتین و ...

 

تو مناطق کوهستانی چون معمولا حجم خاکبرداری و خاکریزی خیلی زیاده ، از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست در نقاط برخورد تیز از قوس های ساده استفاده کنند . به همین دلیل گردنه ترجیح داده میشه . شکلش هم تو عکس های بالا هست . :ws37:

 

توضیح بیشتری خواستید در خدمتم :ws37:

لینک به دیدگاه

الله واکبر :w58:

واقعا جاده سازی کار سختی و من از همین جا به تمام مهندسان و راهسازان کلیه نقاط جهان خسته نباشید میگم:icon_gol::icon_gol:

کارشون درسته

ولی آخه رانندگان هم گناه دارند اینجوری بپیچند که:4564:

لینک به دیدگاه
الله واکبر :w58:

واقعا جاده سازی کار سختی و من از همین جا به تمام مهندسان و راهسازان کلیه نقاط جهان خسته نباشید میگم:icon_gol::icon_gol:

کارشون درسته

ولی آخه رانندگان هم گناه دارند اینجوری بپیچند که:4564:

مرسییییییی :whistle:

 

خب درسته پیچ اگه خیلی تند باشه خطرناکه . ولی در کل یکی از معیارهای طراحی راه ها اینه که جاده همش مسیر مستقیم نباشه .

 

باید هر از چند گاهی قوس هایی گذاشت تا اطلاعاتی به راننده در حین رانندگی وارد بشه و راننده خسته نشه و یک کار یکنواخت انجام نده.

 

به نظر من رانندگی در همچین راه هایی خیلی لذت بخشه ، مخصوصا تو عکس اول :ws37:

لینک به دیدگاه
بیخیال خطرناکی..... هیجان رانندگی توی این جاده ها واقعا لذت بخش..... مهندس یکی طراحی کن بدتر از ایناااا..... :ws3:

شجاع شدی ... :w02:

لینک به دیدگاه

حالا قوس های افقی انواع مختلفی دارن ، مثل دایره ای ساده ( که یک کمان از یک داره هست)، کلوتوئید ( اسپیرال یا حلزونی هم نامیده میشه) ، شبدری ( که تو تقاطع های غیر همسطح معمولا استفاده میشه) ، مرکب، سربانتین و ...

 

تو مناطق کوهستانی چون معمولا حجم خاکبرداری و خاکریزی خیلی زیاده ، از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست در نقاط برخورد تیز از قوس های ساده استفاده کنند . به همین دلیل گردنه ترجیح داده میشه . شکلش هم تو عکس های بالا هست . :ws37:

 

توضیح بیشتری خواستید در خدمتم :ws37:

 

ممنون مهندس .:icon_gol:

با توجه به اونایی که قرمز کردم، سربانتین و ساده از هم متمایزند درسته(قرمز اول و دوم) و با توجه به قرمز سوم گویا تو گردنه ها هم از نوعی پیچ ساده استفاده میشه. حالا:

آیا سربانتین نوعی پیچ سادست؟

جمله ی یکی مانده به آخر رو هم متوجه نشدم.

لینک به دیدگاه
ممنون مهندس .:icon_gol:

با توجه به اونایی که قرمز کردم، سربانتین و ساده از هم متمایزند درسته(قرمز اول و دوم) و با توجه به قرمز سوم گویا تو گردنه ها هم از نوعی پیچ ساده استفاده میشه. حالا:

آیا سربانتین نوعی پیچ سادست؟

جمله ی یکی مانده به آخر رو هم متوجه نشدم.

خواهش میشه :icon_gol:

 

بله قوس های ساده و سربانتین فرق میکنن با هم ، عرض کردم ، قوس ساده یک تکه کمان از یک دایره هست فقط . تو شکل زیر بطور خیلی ساده کشیدم، قوس مشکی یک قوس ساده و قوس قرمز، یک قوس سربانتین هست .

hh5z8g94fmltrcgyhdd.png

 

خب پس تا اینجا قوس های ساده و سربانتین یکی نیستند و با هم فرق میکنند . بنابراین قوس سربانین یک قوس دایره ای ساده نیست . ولی اگه خو به شکلش دقت کنیم میبینیم از چند تا قوس دایره ای ساده تشکل شده .

 

هم قوس دایره ای ساده و هم سربانتین از قوس های افقی هستند .

تو جمله سوم که هایلایت کردین عرض کردم به صرفه نیست که از دایره ای ساده استفاده کنند .

جلمه یکی مونده به آخر؟ کدوم دقیقا ؟ :ws37:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...