رفتن به مطلب

کنترل موتورهای پیستونی و ملخ(موتور پیستونی 3)


bassiri

ارسال های توصیه شده

خاموش كردن موتور(Engine shut down):

جهت خاموش كردن موتور ابتدا بايد اهرم كنترل مخلوط سوخت(mixture) را به سمت حالت idle cutoff حركت دهيم تا موتور كاملا خاموش شده و ملخ از حركت بايستد سپس كليد استارت را برروي OFF قرار دهيم.اين كار باعث اطمينان از عدم وجود باقيمانده سوخت در سيلندرها و استارت ناخواسته موتور ميگردد.

 

 

كنترل موتورهاي پيستوني:

در موتورهاي پيستوني معمولا جهت كنترل موتور از دو يا سه اهرم كنترل استفاده ميشود.

اهرم throttle كه مستقيما موتور را كنترل ميكند،اهرم propeller كه جهت كنترل دور موتور (RPM) مورد استفاده قرار ميگيرد و اهرم

mixture control كه جهت تنظيم مخلوط سوخت و هواي متناسب با ارتفاع پرواز هواپيما كاربرد دارد.

همچنين در موتورهاي كاربراتوري يك سيستم گرمكن يا carburetor heat جهت جلوگيري از يخ زدن مجراي ورودي كاربراتور استفاده ميگردد . در موتورهاي با قدرت 200 اسب بخار به بالا نيز معمولا از سيستم خنك كننده اي بنام cowl flap استفاده ميگردد.اين سيستم شامل دريچه ايست كه خلبان با بازو بسته كردن آن مقدار هواي عبوري از روي موتور را جهت خنك كردن آن كنترل ميكند.

باز كردنcowl flap خصوصا در زمان كاركرد موتور با قدرت بالا مانند زمان takeoff يا صعودهاي (climbs)مداوم داراي اهميت زيادي ميباشد.

 

 

ملخ(propeller):

موتورهاي پيستوني معمولا به دو نوع سيستم ملخ متصل ميشوند :ملخ هاي با زاويه شيب ثابت و ملخ هاي با دور ثابت.

ملخ هاي با زاويه شيب ثابت(fixed pitch):اين نوع ملخ ها مستقيما به ميل لنگ موتور(crank shaft) متصلند وبنابراين با همان سرعت موتور در حال چرخش هستند. در اين حالت انتقال نيرو مانند جعبه دنده (gear box) تك دنده اي انجام ميگردد.

در اين پيكر بندي ، راندمان پايين بوده اما ساده بودن سيستم مزيت اصلي آن محسوب ميگردد. تنها نمايشگر (gauge) مورد نيازدر اين سيستم نمايشگر دور موتور ميباشد.

ملخ هاي با سرعت چرخش ثابت(constant speed):در طراحي سيستم اين نوع ملخ از دستگاهي بنام governor استفاده گرديده است . كارgovernor تنظيم زاويه تيغه هاي ملخ (propeller) در حال پرواز است بطوريكه سرعت چرخش ملخ بر روي مقداري كه خلبان درخواست ميكند،ثابت نگه داشته شود. اين سيستم ملخ از بازدهي بالاتري نسبت به سيستم شيب ثابت برخوردار است بدين علت كه خلبان ميتواند در مواقعي كه به دور بالاي موتور نياز است مانند زمان بلند شدن (takeoff) دور موتور را بوسيله اهرم propeller برروي دور بالا يا ماكزيمم

 

 

 

 

قرار داده و در مواقعي كه نيازي به دور بالا نيست، آنرا برروي مقدار مورد نياز قرار دهد.

در سيستم ملخ با زاويه ثابت (fixed pitch) كنترل موتور بسيار ساده است به اين ترتيب كه خلبان با جلوبردن اهرم گاز(throttle) قدرت ودور موتور را افزايش داده وبا عقب كشيدن آن دور موتوررا كاهش ميدهد.نكته اي كه اهميت زيادي دارد اينست كه با افزايش سرعت هواپيما (air speed) دورموتور تمايل به زيادشدن دارد كه خلبان بايد جهت نگه داشتن آن در محدوده(range)مجاز كه برروي نمايشگر دور موتور درجه بندي شده است،اهرم گازرا به تناسب حركت دهد.

درسيستم ملخ بادورثابت (constant speed) كنترل موتور كمي پيچيده تر است. دراين سيستم قدرت موتور بوسيله اهرم گاز (throttle) ودورموتور بوسيله اهرم propeller كنترل ميشود وهر كدام از اين دومشخصه(قدرت موتورودورموتور) داراي نمايشگر مربوط به خود ميباشند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...